پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
محمد علی لیالی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با تاکید بر اینکه مقاومت همه جانبه در برابر نظام سلطه، پیام خون مطهر حاج قاسم است، گفت: "قاسم سلیمانی " ها پرورش یافتگان مکتب فاطمی هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه این روزها همه سوگوار شهادت سردار دل ها، حاج قاسم سلیمانی و دیگر همرزمان شهیدش به خصوص ابو مهدی المهندس هستیم؛ بزرگمردانی که در آستانه ایام فاطمیه و شهادت جانسوز ام ابیها، فاطمه زهرا(س) به تعبیر زیبای رهبر و مقتدایمان، آسمانی شدند و اینک این ماییم که به یاری حق تعالی انتقام سختی از قاتلان آن ها خواهیم گرفت.

گذشته از عشق و ارادت فوق العاده حاج قاسم به حضرت فاطمه(س) که به خصوص در ایام فاطمیه ، رنگ و بوی دیگری می یافت، تقارن پرگشودن سرداران جبهه مقاومت در چنین ایامی نشان از آن دارد که "حاج قاسم" ها و "ابومهدی" ها در مکتب زهرای مرضیه(س) متولد شده ، رشد کرده و تربیت یافته اند؛ در مکتب بانوی یگانه جهان اسلام که درس مقاومت و دفاع از ولایت را برای همیشه تاریخ به اَبنای بشر به ویژه شیعیان و محبان خویش آموخت.

در همین باره با حجت الاسلام و المسلمین محمد علی لیالی ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی و از چهره های فرهنگی و رسانه ای به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن در ادامه می آید:

به نظر شما چه رمز و رازی در شهادت حاج قاسم و یارانش و تقارن آن با ایام فاطمیه (س) وجود دارد؟

بنده قبل از پاسخ به شما لازم می دانم که شهادت این مرد بزرگ و نیز ابومهدی المهندس ، این مجاهد و فرمانده شجاع و دلاور بسیج مردمی عراق را هم تبریک و هم تسلیت بگویم و از سویی تسلیت می گویم ایام شهادت مادر سادات، حضرت فاطمه زهرا(س) که ان‌شاءالله بتوانیم در این ایام، حق مطلب را در سوگواری برای ام ابیها(س) به خوبی ادا کنیم.

واقعیت آن است که ما به عنوان بخشی از جهان اسلام و دنیای شیعه، با تمام وجود معتقد هستیم که همه معارف، هستی و زندگی و مبانی فکری و معرفتی و در یک کلام حیات طیبه ما در تبعیت از معارف اهل بیت(ع) به خصوص حضرت زهرا(س) است و لذا هر کسی که داعیه اسلام و تشیع را دار ، افتخار می کند که نه تنها محب اهل بیت(ع)، بلکه پیروی این معارف است و از برکات آن در حد وُسع و توان خود بهره مند می شود.

به ویژه دختران و بانوان ما که دل در محبت فاطمه (س) دارند و از معارف عمیق کوثر اهل بیت(ع) برخوردار می شوند، در این راستا بهتر و بیشتر در مسیر سعادت دنیا و آخرت قرار می گیرند.

سردار قاسم سلیمانی به عنوان یکی از هزاران و بلکه میلیون ها مرید و پیرو مکتب فاطمی، کسی بود که در دفاع از حرم اهل بیت(ع) در این سال ها همه توان خود را مصروف داشت و در نهایت نیز در همین راستا به دست نیروها و عمال آمریکای جنایتکار شهادت رسید.

افتخار او حب فاطمه (س) و پدر و همسر و فرزندان ایشان بود و با همه توان می کوشید که فرهنگ مقاومت اسلامی که ریشه در اندیشه و مکتب فاطمی دارد را در دنیا ترویج دهد.

در واقع فرهنگ ناب تشیع از امیرالمومنین(ع)گرفته تا فاطمه زهرا(س) و تا فرزندان ایشان به خصوص سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) شهره به فرهنگ مقاومت هستند و این فرهنگ است که در برابر ظلم و ظالم ساکت نمی نشیند و مرگ باعزت را بر زندگی باذلت ترجیح می دهد.

ثمره خون مطهر این شهیدان والامقام در دنیای امروز و به خصوص در راستای ترویج فرهنگ و معارف فاطمی چه خواهد بود؟

ببینید برای احیای همین معارف ، خون های مطهر بسیاری ریخته شده و مجاهدت های بسیاری صورت گرفته تا نهضت حسینی و آثار و برکات تشیع علوی و فاطمی باقی بماند.

شک نداریم که امثال قاسم سلیمانی ها، عماد مغنیه ها و ابومهدی المهندس ها از مکتب فاطمی و نهضت حسینی الهام گرفته و به رشد و بالندگی رسیده اند و به همین خاطر همه وجود خویش را در این راه مقدس و برای اعتلای کلمه الله، مصروف کرده اند،

از جمله برکات و ثمرات خون مطهر شهید سلیمانی این است که باعث تقویت هر چه بیشتر فرهنگ مقاومت جهانی در برابر نظام سلطه و استکبار می شود و همین حالا نیز که زمان اندکی از زمان شهادت این بزرگمرد گذشته، در جای جای جهان اسلام شاهد آن هستیم.

حضور گسترده و بی سابقه مردم در تشییع میلیونی پیکر مطهر شهدا در این چند روز نشان داد که نه فقط در ایران و عراق بلکه در بسیاری از کشورها، قلوب مسلمین و آزادی خواهان جهان با این شهدا و جبهه مقاومت است ، کما این که در رسانه ها مشاهده کردیم که حتی غیر مسلمان ها در فراق حاج قاسم گریستند و ماتم زده بودند.

امروز به لطف الهی ، فرهنگ مقاومت بخش مهمی از گفتمان و ادبیات جهانی در برابر نظام سلطه و استکبار و استبداد به شمار می رود و این ها تنها بخشی از ثمرات و برکات خون حاج قاسم و یارانش است.

وظیفه امروز ما در قبال این خون های مطهر چیست و چگونه می توانیم راه نورانی حاج قاسم را به درستی بپیماییم؟!

اولاً باید بدانیم و به خصوص دشمن بداند که با رفتن سلیمانی ها ، راه آن ها به پایان نمی رسد و هزاران حاج قاسم از اقصی نقاط جهان برخاسته و راه او را با قوت بیشتر ادامه می دهند. ثانیاً هم این که به تعبیر مقام معظم رهبری، دلبستگان و شیفتگان مقاومت انتقام او را می گیرند و این خط جهاد و شهادت ادامه خواهد داشت.

از سویی ما اگر می خواهیم که در برابر زیاده روی و هژمونی نظام سلطه به سرکردگی آمریکا که به دنبال جهانی کردن فرهنگ و خواسته های خود است، بایستیم و از داشته های خود دفاع کنیم ، راهش همانی است که حاج قاسم به ما یاد داد و به لطف الهی مردم ما پیام شهید سلیمانی را به خوبی دریافت کردند و لذا کوبنده تر از هر زمان دیگری در مراسم های تشییع، شعار" مرگ بر آمریکا" را سر می دادند

این وعده الهی است که ان‌شاءالله با ریخته شدن خون شهیدان همچون سلیمانی ها ، اقتدار و هژمونی نظام سلطه و کفر به پایان می رسد و آن ها در سراشیبی سقوط قرار می گیرند.

هر گاه نظام اسلامی و هویت شیعی بخواهد پاینده باشد نیاز به خون های مقدسی دارد که این را ما از سیدالشهدا(ع) آموخته ایم و امروز شهید حججی ها و شهید سلیمانی ها حرکت در همان مسیر و راه نورانی را به ما متذکر می شوند.

ما در قبال خون این شهدا مسئولیت داریم و مهم ترین مسئولیت این است که نگذاریم فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت در جامعه کمرنگ شود.

امروز نه تنها مردم ما در داخل کشور بلکه دنیای امروز فهمید که با شیطان بزرگ، آمریکا نمی توان مذاکره کرد و اندیشه مذاکره راه به جایی نمی برد، بلکه آن اندیشه ای که می ماند و گسترش می یابد و در عرصه تحولات منطقه ای الهام بخش است، تفکر و اندیشه مقاومت است.

خون حاج قاسم، نقطه عطف دیگری بر جریان بیداری اسلامی است که ان‌شاءالله باعث تقویت جبهه مقاومت و هویت شیعی می شود و ان‌شاءالله زمینه ساز تحقق حکومت امام زمان(عج) خواهد شد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha