جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ طلاب معترض به کنوانسیون پالرمو در درس خارج آیت الله العظمی نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: بر همه ما لازم است در روز ۲۲ بهمن حرکت کرده و با شور و عشق به میدان آمده و پیشتیابی خود را از نظام اسلامی اعلام کنیم و عظمت ایران اسلامی را به دشمنان نشان دهیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله نوری همدانی در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم به موضوع کتاب نهج البلاغه پرداختند و گفتند: واقعا شایسته است درسی در حوزه علمیه به عنوان نهج البلاغه باشد؛ چراکه بعد از قرآن، کتابی به این اندازه از محتوا، عظمت، دقت و مطالب متنوع نداریم.

ایشان با اشاره به اینکه شرح های بسیار مناسبی نیز برای کتاب نهج البلاغه نوشته شده است، ابراز داشتند: یکی از معجزات حضرت امیر(ع)، همین کلمات ایشان است و پس از قرآن همانند ایشان وجود ندارد.

این مرجع تقلید در ادامه به نامه ۳۱ نهج البلاغه که وصیت امام علی (ع) به امام حسن مجتبی (ع) است، اشاره کردند و گفتند: در بخشی از این نامه آمده است: «اُوصیکَ بِتَقْوَی اللّهِ ـ اَیْ بُنَیَّ ـ وَ لُزُومِ اَمْرِهِ، وَ عِمارَةِ قَلْبِکَ بِذِکْرِهِ، وَ الاِْعْتِصامِ بِحَبْلِهِ؛ وَ اَیُّ سَبَب اَوْثَقُ مِنْ سَبَب بَیْنَکَ وَ بَیْنَ اللّهِ اِنْ اَنْتَ اَخَذْتَ بِهِ!؟ اَحْیِ قَلْبَکَ بِالْمَوْعِظَةِ، وَ اَمِتْهُ بِالزَّهادَةِ، وَ قَوِّهِ بِالْیَقینِ، وَ نَوِّرْهُ بِالْحِکْمَةِ، وَ ذَلِّلْهُ بِذِکْرِ الْمَوْتِ، وَ قَرِّرْهُ بِالْفَناءِ، وَ بَصِّرْهُ فَجائِعَ الدُّنْیا، وَ حَذِّرْهُ صَوْلَةَ الدَّهْرِ، وَ فُحْشَ تَقَلُّبِ اللَّیالی وَ الاَْیّامِ، وَ اعْرِضْ عَلَیْهِ اَخْبارَ الْماضینَ، وَ ذَکِّرْهُ بِما اَصابَ مَنْ کانَ قَبْلَکَ مِنَ الاَْوَّلینَ، وَ سِرْ فی دِیارِهِمْ وَ آثارِهِمْ، فَانْظُرْ فیما فَعَلُوا، وَ عَمَّا انْتَقَلُوا، وَ اَیْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا، فَاِنَّکَ تَجِدُهُمْ قَدِ انْتَقَلُوا عَنِ الاَْحِبَّةِ، وَ حَلُّوا دِیارَ الْغُرْبَةِ، وَ کَاَنَّکَ عَنْ قَلیل قَدْ صِرْتَ کَاَحَدِهِمْ/ پسرم! تو را سفارش می کنم به تقوای الهی، و ملازمت امرش، و آباد کردن دل به یادش، و چنگ زدن به ریسمانش؛ و کدام رشته محکم تر از رشته بین تو و خداوند است اگر به آن چنـگ زنی!؟ دلت را با موعظه زنده کن، و با بی رغبتی به دنیا بمیران، آن را با یقین قوی کن و با حکمت نورانی نما، و با یاد مرگ فروتن و خوار کن، و به اقرار به فانی شدن همه چیز وادار، و به فجایع دنیا بینا گردان، و از صولت روزگار، و قبح دگرگونی شبها و روزها برحذر دار، اخبار گذشتگان را به او ارائه کن، آنچه را بر سر پیشینیان آمد به یادش آور، در شهرهای آنان و در میان آثارشان سیاحت کن، در آنچه انجام دادند و اینکه از کجا منتقل شدند و در کجا فرود آمدند و منزل کردند دقّت کن، می یابی که از کنار دوستان رفتند، و به دیار غربت وارد شدند، و گویی تو هم به اندک زمانی چون یکی از آنان خواهی شد».

این استاد برجسته حوزه در بخش دیگر از سخنان خود به راهپیمایی ۲۲ بهمن اشاره کردند و گفتند: در ۲۲ بهمن امسال همانند هر سال راهپیمایی برگزار خواهد شد و انسان هرسال هم به واسطه پیشرفت ها، قدردان تر شده و نظام را بیشتر می شناسیم.

حضرت آیت الله نوری همدانی تصریح کردند: در این سال ها از لحاظ فکر و فرهنگ، پیشرفت های علمی در دانشگاه، پیشرفت های جهادی، پیشرفت های پزشکی، پیشرفت های نظامی و جریانات زندگی، ترقی های بسیاری داشته ایم؛ البته نواقصی مانند معیشت و گرانی وجود دارد؛ اما ۲۲ بهمن برای نشان دادن وحدت، عظمت و عزت ایران اسلامی است تا فکر و فرهنگ ما در برابر دشمنان متجلی شود و بر همه ما لازم است در روز ۲۲ بهمن حرکت کرده و با شور و عشق به میدان آمده و پیشتیابی خود را از نظام اسلامی اعلام کنیم و عظمت ایران اسلامی را به دشمنان نشان دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha