شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
عباس کعبی

حوزه/ در دوران تاریخ مرجعیت تنها مرجع تقلیدی که فقه مبارزه را از متن اسلام ناب و فقه جغرافیای استخراج و احیاء کرد و براساس ولایت فقیه درعمل و تئوری حرکت کرد و سعی کرد از جنس انقلاب اهل بیت(ع) پیش ببرد، امام راحل بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین کعبی پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی که در مدرسه فقهی امام حسین(ع) قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت دهه فجر به موضوع جایگاه ولایت فقیه در مبانی دینی و فقهی اشاره کرد و گفت: پیشنیه بحث ولایت فقیه از زمان غیبت امام عصر(ع) شروع شده و تا کنون ادامه پیدا کرده است؛ اما نکته ای که لازم است بدان اشاره شود،  این است که موضوع ولایت فقیه تا قبل از مباحث ولایت فقیه امام راحل، رویکرد حکومتی نداشته و ایشان این بحث را در درس های خارج خود بیان کردند.

عضو جامعه مدرسین افزود: یعنی رویکرد این بود که امام (ع) غایب و در چنین عصر غیبتی، حکومت جائر قرار دارد و بر اساس فقه شیعه جایز نیست به این حکومت رجوع کرد. اینجا وظیفه مؤمنین براساس روایات زیاد در عصر غیبت امام(ع)، رجوع به فقیه است.

این استاد حوزه، عنوان کرد:مبنای تحقق اهداف عالیه همه بحث ها نشان می دهد که در فقه اهل بیت(ع) و در تاریخ مرجعیت بابی به عنوان مبارزه با حکومت طاغوت و اسقرار حکومت دینی وجود نداشت و بلکه براساس روایات بعضی مبارزه را جایز نمی دانستند و حرام می دانستند و می گفتند ما مامور به تقیه برای حفظ شیعه هستیم تا امام(ع) خودش بیاید و مبارزه کند؛ این مباحث نشان می دهد پس فقهی به نام مبارزه با طاغوت وجود نداشته است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی اضافه کرد: در این رابطه حتی بعضی فقها،  معتقدند برای تشکیل حکومت لازم به جهاد نیست، چون در این مقطع شیعه قدرت برخورد و تشکیل حکومت را ندارد وهر موقع امام(ع) لازم دانستند، می آیند و قیام می کنند.

وی ادامه داد: حتی در ارتباط با مبارزه مرحوم آیت الله میرازی شیرازی و برخورد با انگلیس مقطعی و حکم خاص بوده است و هدف برقراری تشکیل حکومت نبوده است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی گفت: در دوران تاریخ مرجعیت تنها مرجع تقلیدی که فقه مبارزه را از متن اسلام ناب و فقه جغرافیایی استخراج و احیاء کرد و براساس ولایت فقیه درعمل و تئوری حرکت کرد و سعی کرد از جنس انقلاب اهل بیت(ع) پیش ببرد، امام راحل بود.

وی افزود: برای همین به این طرح تئوری فقه امام که منجر به برپایی انقلاب شد، می گویم فقه مبارزه با طاغوت و این باب مهمی است که لازم است بعد از 40 سال به خوبی از سوی حوزویان مورد بررسی و موشکافی قرار گرفته و دانسته شود.

عضو خبرگان رهبری گفت: زمانی که از حوزه انقلابی صحبت می کنیم، یکی از آن موارد درس تئوریک فقه انقلاب است و این موضوع لازم است وارد درس های حوزه شود و طلبه ها به خوبی این فقه را بیاموزند.

عضو جامعه مدرسین حوزه اظهارداشت: زمانی که بحث ولایت فقیه امام راحل که رویکرد مبارزه است به پیش شهید صدر بردیم، این شهید از این بحث اسقبال کردند و تأکید بر دانستن آن از سوی طلاب کردند.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی گفت: اما چرا سایر فقها وارد این بحث نشدند، پاسخ این است که عواملی داشت که ازجمله آن یأس از تأریخ است. چرا که بعد از انقلاب اهل بیت(ع) و شهادت آنها و مسلط شدن خلفا و قوی تر شدن حکومت های جائر، فقهاء از مبارزه مأیوس شده بودند.

این استاد حوزه افزود: دلیل دیگر مباحث کلامی مربوط به بحث غیبت و آمدن حضرت ولی عصر(ع) برای احیاء دین و برقراری حکومت است. بنابراین از فقه مبارزه با وجود این دلایل ارائه شده، غفلت شده بود، اما امام راحل معتقد بود با تکیه بر لزوم مبارزه بر اساس فقه و تبیین درست اسلام ناب و با حمایت و همراهی مردم می توان زمینه سازی برای حکومت امام(ع) و برقرار حکومت دینی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی اظهارداشت: از شهید مطهری نقل شده  امام راحل دارای مبانی چون ایمان و عقیده به مردم و احیاء امر به معروف و نهی ازمنکر بود و برای همین بحث ولایت فقیه را مطرح کرد، اما این مبانی در دیگر فقها نبود.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به دلایل فقهی بحث ولایت فقهی عنوان کرد:  از جمله روایات باب جهاد است. جهاد به معنای به کاری گیری همه عناصر روحی، تولید قدرت برای مبارزه، شناسایی دشمنان و تضعیف و از بین بردن آنها، تحت نظر ولی جامع الشرایط است.

وی بیان داشت: در مورد جهاد ادله زیادی است و این گونه نیست که ادله جهاد تنها برای دوره و زمان خاصی باشد، بلکه جهاد اعم از قتال و شامل جهاد امنیتی، سیاسی، مبارزه و ... می شود.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که اهل بیت(ع) مجاهد بودند، ولی این مجاهدت تبدیل به قدرت نشد، گفت: در روایتی امام سجاد(ع) فرمودند« مقابله موسی با فرعون تنها اختصاص به آن زمان نیست، بلکه اعم و در ارتباط باهمه زمانها است». از این روایت می توان فقه مبارزه را اجتهاد و استنباط کرد.

وی گفت: این روایت به معنای این است که مستضعفین به جهاد مشرکان و منافقان بروند و برای برقرار حکومت دینی تلاش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی اظهارداشت: پس این مبارزه باعث افتخار 41 ساله و زمینه سازی انقلاب و پایه ریزی برای حکومت مهدوی(ع) است.

این استاد حوزه با اشاره به این که مکتب شهید سلیمانی مکتب ولایت، جهاد، خطر کردن برای اسلام و مبارزه است،بیان داشت: این شهید کمی قبل از شهادت پیش سید نصر الله بود، به او خبردادند وارد عراق نشوید، اینجا دنبال ترور شما هستند، اما شهید گفت« اینجا همان مقتل من است و من به دنبال مقتل خودم می روم».

عضو خبرگان رهبری گفت: درود بر شهید می فرستیم که باخون خود انقلاب و اسلام را دوباره احیاء کرد و این مسئله می تواند برای حوزویان درس آموز باشد، چرا که این شهید هیچ گاه دنبال مقام و پست نبود و تنها به دنبال خدمت به اسلام و دین وانقلاب بود.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی اظهارداشت: در همین رابطه حوزه انقلابی حوزه مکتب امام راحل و امام خامنه ای و اسلام ناب است که می تواند بستر سازی برای خود سازی شود.

وی اظهارداشت:مکتب شهید سلیمانی مکتب پیروی از ولایت فقیه و احیاء منافع اسلام بود و این مکتب می تواند در حوزه ها ماندگار و الگو برای همه طلاب وفضلای حوزه باشد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha