شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
احمد مروی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر لزوم انقلابی ماندن حوزه های علمیه، گفت: انقلاب اسلامی ایران مسأله ای شخصی و مادی نیست، بلکه به دنبال به چالش کشیدن فرهنگ لیبرال غربی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی امروز ۲۳ بهمن ماه، در اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه استان های خراسان که در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد به بایسته های حوزه انقلابی و بایدها و نبایدهای آن پرداخت.

وی ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت زهرا(س) و با بیان اینکه هدف از انقلاب و تأسیس نظام جمهوری اسلامی، تحقق حاکمیت دین، اسلام، قرآن و مکتب اهل بیت(ع) است، گفت: انقلاب اسلامی ایران مسأله ای شخصی و مادی نیست، بلکه به دنبال به چالش کشیدن فرهنگ لیبرال غربی است؛ فرهنگی که ۲۰۰ سال است با آن دنیا را زیر سلطه خود قرار داده اند، و از همین رو است که دشمنان با ما مخالفت می کنند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه حکومت غرب، پایان حضور دین، معنویت و خدا را در اجتماع جهانی با رنسانس اعلام کرد، افزود: با اینکه قرون وسطی یک حکومت مسیحی کلیسایی هم نبود، اما حاکمیت فاسد آنها به نام دین تمام شد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی ادامه داد: در ۲۰۰ سال گذشته در دنیا رواج داده بودند که دین به عنوان یک مسأله شخصی برای هر فرد است و در مباحث اجتماعی ورودی ندارد، ولی انقلاب اسلامی ایران این تفکر را زیر سؤال برد و دنیا و فلسفه غرب را به چالش کشاند.

وی با اشاره به اینکه شعار انقلاب اسلامی «تحقق معارف دین و حاکمیت دین در جامعه است»، تصریح کرد: خاستگاه انقلاب اسلامی، حوزه های علمیه است، بنابراین وظیفه اصلی دین شناسان در حوزه های علمیه این است که مباحث و اهداف انقلاب را در بین مردم و جامعه تبیین کنند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه تمام تلاش دشمن این است که حوزه های علمیه را از انقلاب جدا کند، بیان داشت: آنها تلاش می کنند که حوزه، کاری به نظام نداشته باشد و مخالفت را بزرگ و برجسته می کنند تا بگویند انقلاب از خاستگاه خود جدا شده است.

وی، مخالفت ها با نظام اسلامی را در دو نوع برشمرد و گفت: برخی صراحتا با نظام اسلامی مخالفت می کنند، اما دسته دوم به صورتی غیرصریح است؛ در واقع دشمنان با مبادی انقلاب مخالفت می کنند که برخی ندانسته و برخی آگاهانه وارد این عرصه می شوند.

تاریخ، نمایانگر نقش مؤثر روحانیت است

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه هیچ جریان، جمعیت و گروهی با انزوا و خنثی بودن نمی تواند مقبولیت کسب کند و هیچ شی‌ء خنثی، مقبول هیچ جامعه ای نیست، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بدانیم قضاوت مردم نسبت به روحانیت چه طور است باید تاریخ را بررسی کنیم؛ جریان روحانیت جریانی حاضر، انقلابی و فعال در طول تاریخ بوده و هست.

وی ادامه داد: با توجه به ورود و حضور روحانیت در عرصه های مختلف، آفت هایی به وجود می آید که ما باید آنها را بشناسیم و آفت زدایی کنیم؛ حضور روحانیت در مسائل، این امر را می رساند که حوزه های علمیه همواره حضوری فعال در عرصه های مختلف داشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی در ادامه به شاخص های حوزه انقلابی پرداخت و تشریح کرد: انقلابی بودن به معنای سیاست زدگی و قرار گرفتن در جریانات مختلف نیست.

وی اظهار کرد: حوزه و روحانیت باید جامعه و مردم را رهبری کنند، از این رو بایستی انقلابی بمانند و در وهله نخست شبهات را پاسخ دهند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه رمز ماندگاری حوزه های علمیه مقابله با تهاجمات مرزهای اعتقادی مردم است، گفت: امروز حوزه انقلابی باید براساس زمان بتواند پاسخ دهد، زیرا در همه عرصه ها مبادی انقلاب به شدت مورد هجوم ویروس ها قرار گرفته است و حوزه انقلابی باید آنها را پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه انقلابی آن است که با علم و اخلاق، شبهه را پاسخ داده و برطرف کرد، ادامه داد: حوزه انقلابی باید احساس مسئولیت نسبت به مسائل جانبی داخلی و بیرونی را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به اینکه در طول تاریخ هر حرکت اصلاحی اجتماعی صورت گرفته با رهبری روحانیت بوده است، گفت: وقتی علما خطری را احساس می کردند بی تفاوت نبودند، البته این مسئله به درستی برای مردم تبیین نشده که تاکنون نقش روحانیت در جامعه چگونه بوده است و باید به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه مگر می شود ما به عنوان یک روحانی انقلابی حضور داشته باشیم و آمریکا در منطقه هر کاری می خواهد انجام دهد؟، افزود: داعش برای این درست شد که اسلام را با چهره منفور به دنیا نشان دهد و مردم از اسلام متنفر شوند، اما تدابیر بلند رهبر معظم انقلاب این خُدعه را برطرف کرد.

حوزه باید به مردم ملاک و معیار بدهد

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه شاخصه دیگر حوزه انقلابی، مقاومت است، با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: روشنگری، هدایت و معیار دادن وظیفه اصلی روحانیت است و ما فقط باید به مردم ملاک و معیار بدهیم و آزمون و خطا با جامعه است تا به بلوغ برسد و رشد کند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی خاطرنشان کرد: هر جا که نیروهای مؤمن، باایمان، خداترس، انقلابی و با روحیه جهادی روی کار آمدند ما پیشرفت داشته ایم، از این رو حوزه باید شاخصه های انتخاب درست را برای مردم تبیین کند تا جامعه ای اسلامی و رو به پیشرفت داشته باشیم.

گفتنی است، اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه خراسان ۲۳ و ۲۴ بهمن در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار می شود و فردا حجج اسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان و محمدیان مسئول امور حوزوی دفتر مقام معظم رهبری سخنرانی خواهند کرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha