جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نخبگان حوزه

حوزه/ تنی چند از مدیران و اساتید حوزوی، یکی از الزامات و پیش نیازهای مهم تحقق تحول مطلوب در حوزه های علمیه را شناسایی و حمایت از نخبگان و افراد مستعد در بین طلاب جوان برشمردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه ، پس از آن که مقام معظم رهبری در دیدار چهاردهم بهمن ماه اعضای شورای عالی حوزه با ایشان بر لزوم حمایت هر چه بیشتر از نخبگان و جوانان مستعد حوزه تاکید کردند، آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه در گفتگویی با اشاره به مطلب فوق و اهتمام خاص اعضای این شورا به منظور تحقق فرمایشات معظم له تصریح کرد: "از نظرات طلاب و فضلای جوان به خصوص استعدادها و نخبگان حوزه در امر سیاست گذاری ها استفاده خواهیم کرد، ضمن آن که "بانک ایده ها" که سابقاً نیز در حوزه وجود داشته را به زودی احیا می کنیم. "

اظهارات نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بی شک نوید بخش روزهای بهتری در فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی حوزه های علمیه است که انشاالله با تدبیر و برنامه ریزی مطلوب، شاهد خروجی های مورد انتظار در این باره باشیم.

باید در عرصه عمل به طلاب جوان میدان بدهیم

حجت الاسلام و المسلمین منتظری، مدیر مدرسه علمیه بقیه الله(عج) قم با ابراز خرسندی از سخنان اخیر آیت الله حسینی بوشهری و اهتمام جدی شورای عالی و مدیریت حوزه مبنی بر بها دادن بیش از پیش به نخبگان جوان در حوزه اظهار داشت: بر اساس سال ها تجربه مدیریتی و ارتباط با جوانان بنده به شدت معتقدم که طلاب تا وارد عرصه کار نشوند، نخبگی و استعداد آن ها چندان مجال بروز و ظهور پیدا نمی کند.

وی افزود: در واقع بسیاری از طلاب مستعد و نخبه چون از آن ها در عرصه های مختلف استفاده نمی شود، لذا خلاقیت و نخبگی آن ها ظهور و بروز پیدا نمی کند، اما همین که وارد عرصه کار می شوند، شاهد شکوفایی و به فعلیت رسیدن توانمندی ها و خلاقیت های آنان هستیم.

از ایده های خلاقانه بهره مند شویم

این مدیر حوزوی همچنین گفت: آن چه به خصوص در برهه کنونی ضرورت دارد این است که ما باید ضمن مشارکت دادن طلاب جوان و خوش فکر در کارها، از ایده های خلاقانه آن ها بهره مند شده و حتی الامکان با سبک سنگین کردن امور از این پیشنهادها و ایده ها در روند مدیریت حوزه استفاده کنیم و این را هم بدانیم که به هر حال طلاب جوانی که در اختیار ما هستند و تحت آموزش، این ها سرمایه های آینده حوزه هستند و باید بیش از این ها مورد حمایت قرار بگیرند

حجت الاسلام و المسلمین موسی یوسفی غروی، استاد سطوح عالی حوزه نیز با بیان این که خداوند متعال به جوان ها توانایی و استعداد خاصی داده است، ابراز داشت: ما هر چقدر که از نیروی جوانی و خلاقیت آن ها به درستی استفاده کنیم، خیر و منفعتش شامل خودمان می شود و این مساله تنها منحصر به مسایل و امور حوزوی نیست بلکه در کلان قضیه نیز در ساحت های مختلف جامعه نه صرفاً در حرف و شعار بلکه در میدان عمل باید به جوان و به خصوص افراد مستعد و نخبه بها داد.

بهادادن به نسل جوان؛ درسی از سیره امام و رهبری

وی افزود: اگر به سیره بزرگان ما به خصوص امام راحل و مقام معظم رهبری نیز توجه کنیم، به خوبی متوجه می شویم که چقدر بر لزوم بهره گیری از نسل جوان در اداره امور و به ویژه استفاده از ایده ها و نقطه نظرات آن ها تاکید داشته اند و لذا ما در مباحث حوزوی نیز باید بیش از پیش معتقد و باورمند به این امر باشیم.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: بنده سال های متمادی است که در سطوح مختلف در حوزه تدریس داشته و به این طریق با طلاب جوان بسیاری سر و کار داشته ام و حقیقتاً می گویم که اگر از ظرفیت و توانایی این ها به درستی استفاده کنیم، خیرات و برکات فراوانی نصیب حوزه های علمیه و از جمله حوزه علمیه قم می شود.

وی گفت: به هر صورت این که بزرگان حوزه به تبعیت از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، بر لزوم بهادادن به ایده ها و نظرات نخبگان جوان حوزه اهتمام دارند، واقعاً ارزشمند است و انشاالله این رویه روز به روز با جدیت بیشتر دنبال شود.

تربیت مدیران آینده حوزه با التفات به نخبگان

ام کلثوم امیدی، استاد حوزه و مدیر حوزه علمیه خواهران همدان با تاکید بر این که ما در حوزه علمیه خواهران به دنبال شناسایی نخبگان و استفاده از توان آن ها در امور علمی و پژوهشی و فرهنگی هستیم، بیان داشت: بی شک کسانی که از حیث علمی و اخلاقی در سطح بالایی قرار دارند، با آموزش و تربیت این ها می توانیم اقدام به تربیت و معرفی مدیرانی برای آینده حوزه های علمیه و به تبع آن برای کلیت کشور کنیم و از این حیث بخشی از نیاز نظام اسلامی به تربیت مدیران کارآمد و انقلابی را تامین نماییم.

وی افزود: به لطف الهی و عنایت حضرت ولی عصر(عج) در حال حاضر نسل جوان طلبه ما چه در بخش برادران و چه خواهران، افراد مستعد، به روز و خوش فکری هستند که دل در گرو ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی دارند و با تزکیه نفس و تقویت قوای علمی خود آماده خدمت رسانی به جامعه و نظام هستند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha