دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کتاب

حوزه/ کتاب«الموسوعة الرجالیة للعلامة الحلی(ج۱تا۵)»، اثر «محمدباقر ملکیان» در گروه علمی «تصحیح و تحقیق» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب«الموسوعة الرجالیة للعلامة الحلی(ج۱تا۵)»، اثر «محمدباقر ملکیان» در گروه علمی «تصحیح و تحقیق» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

بر اساس این گزارش، در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: این پژوهش، موسوعه‌ای پنج جلدی است از آثار و انظار علامه حلی در دانش رجال که جلد اول تا چهارم آن به تصحیح و تحقیق دو اثر رجالی علامه اختصاص دارد؛ اما جلد پنجم، مبانی رجالی علامه حلی را در دیگر آثار وی بررسی کرده است. 

کتاب إیضاح الاشتباه، در جلد اول موسوعه، تصحیح و تحقیق شده است. این کتاب از تألیفات علامه حلی، به بررسی ضبط املایی رجال اختصاص دارد و کهن‌ترین نگاشته برجای مانده از عالمان شیعی در این موضوع است.
تصحیح و تحقیق کتاب خلاصة الأقوال، در جلد دوم، سوم و چهارم موسوعه سامان یافته است. 

خلاصة الأقوال، مهم‌ترین اثر رجالی بر جای مانده از علامه حلی است که در دو بخش، به بررسی احوال راویان می‌پردازد: بخش اول، به راویانی اختصاص دارد که روایاتشان قابل اعتماد است؛ اما بخش دوم، ویژه راویانی است که روایات‌های آنان قابل اعتماد نیست. چنین تقسیم‌بندی در دانش رجال، از ابتکارات علامه حلی در این کتاب به شمار می‌آید.

 جلد پنجم موسوعه، تألیف کتاب المبانی الرجالیة است که مباحث رجالی و احوال راویان را، در دیگر تألیفات علامه حلی، بازیابی و بررسی کرده است. علامه حلی، در دیگر آثار خود، به ویژه تألیفات فقهی‌استدلالی، بسیاری از مباحث رجالی، شامل کلیات و شرح حال روات احادیث، را به میان کشیده و دیدگاه‌های رجالی خود را در این باره آشکار کرده است. بنابراین، کتاب المبانی الرجالیة در برگیرنده مباحثی است که می‌تواند در کنار خلاصة الأقوال، برای محقّقان عرصه رجال، راهگشا باشد.

شایان ذکر است: کتاب«الموسوعة الرجالیة للعلامة الحلی(ج۱تا۵)»، اثر «محمدباقر ملکیان» در گروه علمی «تصحیح و تحقیق» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد، از سوی انتشارات« قسم شوون المعارف الاسلامیه و الانسانیه، مرکز تراث الحله ـ العتبه العباسیه المقدسه » منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha