پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نبوی

حوزه/ معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه با بیان این که تاکید بر لزوم رعایت مسایل بهداشتی در جامعه به معنای غفلت از دعا و توسل و توجه به امور معنوی نیست، از مبلغان خواست چه در فضای حقیقی و چه فضای مجازی به مردم روحیه و اُمید بدهند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن نبوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که در روزها و هفته های اخیر شیوع ویروس کرونا، بخش های قابل توجهی از کشورمان را تحت تاثیر خویش قرار داده است، اظهار داشت: در این میان با توجه به فعالیت مبلغان در سراسر کشور، در این ایام برخی از این عزیزان از ما سؤالاتی دارند که به عنوان مثال آیا ما در این وضعیت نمازهای جماعت و مراسم های سخنرانی و دعا را برگزار کنیم یا خیر که در این باره البته باید تفاوت هایی قائل شد.

وی افزود: در برخی مناطق و روستاها که ساکنان این ها معمولاً ارتباط کمی با شهر دارند و علی القاعده نگرانی چندانی هم از حیث انتقال ویروس وجود ندارد، عزیزان روحانی و مبلغ در این مناطق می توانند به فعالیت های خود از جمله اقامه نماز جماعت بپردازند و البته تشخیص این امر بر عهده خود مبلغین است.

استاد حوزه علمیه گفت: از آن سو اگر بنا بر گفته و تشخیص مسئولان بهداشت و درمان احساس خطر کردند که ممکن است بر اثر تجمعات، امکان انتقال ویروس وجود داشته باشد، می بایست گوش به حرف متخصصین امر داده و از تجمعات تا حد امکان جلوگیری به عمل آید.

مبلغین در فضای مجازی به مردم روحیه و اُمید بدهند

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه همچنین بیان داشت: البته باید توجه داشت که بخش قابل توجهی از مبلغین ما در فضای مجازی با مردم و جوانان در ارتباط هستند و لذا انتظار است که در این فضا به مردم روحیه بدهند و به این امر متذکر شوند که به هر حال میزان تلفات ناشی از کرونا به مراتب کمتر از تلفات ناشی از تصادفات جاده ای است و لذا با همدلی و همکاری ملی و نیز صبر و استقامت می توان بر این مشکل نیز فائق آمد.

وی افزود: در واقع آن چه مهم است این که به هیچ وجه نباید ترس و هراس و دلهره در میان مردم ایجاد کرد، چه آن که در روزهای اخیر مشاهده کرده ایم که یکی از اهداف دشمن و رسانه های منتسب به آن این است که با کروناهراسی، مردم ما را مشوش و نگران و نااُمید سازند.

معاون تبلیغ حوزه های علمیه گفت: از سوی دیگر تاکید بر لزوم رعایت مسایل بهداشتی یکی از وظایف مهم مبلغین است و این که به هر حال با دست شستن و رعایت نکات بهداشتی که متخصصین بیان داشته اند می توان تا حدود زیادی مانع از شیوع بیشتر این ویروس شد، ضمن آن که باید توجه داشت خطرناک تر از خود کرونا، هراس و ترس مردم از آمار بعضاً دروغ راجع به این مساله است.

حفظ روحیه مردم با تاکید بر دعا و معنویت

وی افزود: به هر صورت روحیه مردم نباید از بین برود، ضمن آن که ما به شدت معتقد به امور معنوی مثل دعا و نیایش و مناجات هستیم و باید به مردم بگوییم که اگر بنا بر دلایلی امکان برگزاری مراسم های دعا و مناجات به شکل جمعی و گروهی مهیا نیست اما می توان همین برنامه ها را به شکل فردی و در منازل داشت که قطعاً این مساله تاثیر بسزایی بر حل مشکل و گرفتاری مومنین و نیز افزایش روحیه و امید در بین افراد دارد.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی ابراز داشت: اگر ما به آموزه های دینی هم رجوع کنیم متوجه می شویم که اتفاقاً یکی از گلایه های قرآن کریم این است که چرا وقتی بلا نازل می شود مردم به سوی خدا تضرع نمی کنند تا رفع بلا صورت گیرد.

صدقه دادن و قربانی کردن؛ لازمه دفع بلا از جامعه

وی یادآور شد: صدقه دادن و قربانی کردن در دفع بلا از جامعه بسیار موثر است و روایات فراوانی در این باره داریم که این ها باید برای مردم به خوبی تشریح شود تا دعوت به این امور شوند؛ ضمن آن که اکثریت مردم خودشان تجربه این را داشته اند که در بسیاری از حوادث و وقایع وقتی به عنوان مثال صدقه داده اند، مشکلات رفع شده و دفع بلا صورت گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی افزود: همچنین قربانی کردن خیلی مهم است؛ گاهی برخی افراد به تنهایی چند قربانی می کنند و گاهی چند نفر با هم یک قربانی می کنند که همه این ها خوب است و مهم این است که موقع قربانی کردن، نیت نموده و دعا کنند که خدای متعال مشکلات جامعه را مرتفع سازد.

مراسم اعتکاف و چند نکته مهم

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در گذشته معمولاً مراسم اعتکاف در سطح مساجد محلات برگزار می شد، اظهار داشت: اعتکاف دارای دو بخش است؛ یک بخش آن مثل روزه گرفتن در مسجد است که در این جا لازمه اش انجام اعمال ام داود نیست و فردی می تواند سه روز در مسجد معتکف شود که همان صرف روزه گرفتن و راز و نیاز اعتکاف به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی افزود: در واقع اعمال ام داود مساله دیگری است که مربوط به روزهای سیزدهم تا پانزدهم رجب است که در حین سه روز روزه گرفتن، از ظهر روز پانزدهم رجب به بعد، معتکفین انجام اعمال مخصوص ام داود را شروع می کنند؛ در این جا معمولاً ایرانیان خوش سلیقه این دو مساله را با هم انجام می دهند که کار خیلی زیبایی هم هست یعنی هم سه روز اعتکاف در مسجد و هم سه روز روزه گرفتن برای انجام اعمال ام داود.

وی بیان داشت: در اینجا آن چه قابل توجه است این که کسانی که نمی توانند سه روز را در مسجد معتکف شوند، می توانند سه روز را روزه گرفته و در محل کار خود و یا سر زمین کشاورزی و غیره حاضر شوند و در روز سوم در منزل، اعمال مخصوص ام داود را انجام دهند.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی همچنین گفت: از مبلغان محترم این انتظار می رود که این موضوع را به مردم بگویند که اگر امسال به دلایلی همچون خطر شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری اعتکاف در مساجد وجود ندارد، اما این سخن به آن معنا نیست که آن ها نتوانند اعمال ام داود را در منازل خود انجام ندهند.

بسنده کردن به صرف رعایت مسایل بهداشتی کافی نیست

وی در ادامه به نکته مهمی اشاره کرد و افزود: در این ایام معمولاً چه در برنامه های تلویزیونی و چه در شبکه های اجتماعی، فقط سفارش به رعایت مسایل بهداشتی می شود که در جای خود کار خوب و بایسته ای است اما در کنار این ها می بایست ما مردم را به اهمیت توجه به امور معنوی دعوت نماییم و بر این مساله تاکید کنیم که یاد خدا قلوب مردم را مطمئن می کند و این دعاها و مناجات به مردم روحیه داده و مقاومت و ضربه ناپذیری آنان در مواجهه با حوادث و بیماری ها و ویروس ها را به جهت روحیه بالای معنوی، افزایش می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی اظهار داشت: باید به مردم این مساله را متذکر شویم که به هر حال این ادعیه و معنویات، واقعاً اثر می کند و خدای متعال خطاب به ما در قرآن فرموده که بخوانید مرا تا دعای شما را مستجاب کنم و لذا توجه دادن به مسایل معنوی در کنار اهمیت به مسایل بهداشت و درمان برای عبور از این مرحله و وضعیت، بسیار ضروری است.

شایعات فضای مجازی و بازی با اعتقادات مردم

معاون تبلیغ حوزه های علمیه همچنین با اشاره به برخی شایعات در فضای مجازی در روزهای اخیر که حرم های مطهر از جمله حرم حضرت فاطمه معصومه(س) تعطیل شده است، گفت: متاسفانه عده ای از طرح و انتشار این شایعات به دنبال تضعیف باورها و اعتقادات مردم و سوء استفاده از وضعیت پیش آمده هستند و این در حالی است که این ها معمولاً شناخت درستی از دین و امور دینی ندارند، ضمن آن که درباره شایعه تعطیلی حرم کریمه اهل بیت(ع) باید بگویم که بنده خودمان بارها به حرم رفته ام و این گونه نیست.

وی اضافه کرد: حرم مطهر حضرت معصومه(س) محل طلب حاجت و پناه معنوی عموم مردم است که البته در داخل حرم نیز انصافاً به خوبی رعایت مسایل بهداشتی صورت می گیرد و لذا نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی بیان داشت: به هر حال دین مبین اسلام که امر به دعا می کند، سفارش به این امر نیز می کند که خدای متعال کارها را به اسباب آن انجام می دهد و لذا سفارش به دعا شده و در عین حال ما موظف هستیم که مسایل بهداشتی و نکات متخصصین پزشکی را هم رعایت کنیم و این ها منافاتی با هم ندارد، چرا که اسلام می گوید کارهای عقلایی را انجام دهید و در عین حال بدانید که رشته همه امور به دست خداست و نباید از توجه به دعا و مناجات برای رفع خطر و دفع بلا غافل شد.

علما و حوزه های علمیه به فعالیت عادی خود اهتمام دارند

حجت الاسلام و المسلمین نبوی در قسمت دیگری از صحبت های خود با بیان این که در حال حاضر حوزه های علمیه به فعالیت عادی خود مبادرت می ورزند و تعطیلی وجود ندارد، گفت: البته بخش اداری حوزه ها نیز همچون دیگر جاها، بنا بر تاکید مسئولان امر، ساعات کاری را کم کرده اند و این به معنای تعطیلی حوزه ها نیست، ضمن آن که مراجع معظم و علما نیز در بیوت خود حضور و فعالیت دارند و این شایعات که آن ها از قم رفته اند و حوزه تعطیل شده، به هیچ وجه درست نیست

وی افزود: این ها حرف های بی ارزشی است که گاهی از زبان دشمنان و گاهی نیز متاسفانه به دلیل جهل و ناآگاهی برخی خودی ها تکرار می شود.

دستاوردهای پزشکی امروز از برکات انقلاب است

حجت الاسلام والمسلمین نبوی، همچنین با بیان این که دستاوردهای عظیم و بسیار اُمیدوارکننده پزشکی کشورمان از برکات انقلاب اسلامی است، گفت: همین تولید ماسک های بهداشتی و تجهیزات بیمارستانی و ضدعفونی کننده از برکات مهم انقلاب اسلامی است که اگر انقلاب نبود ما نمی توانستیم تولید ماسک با تکیه بر صنعت نانو داشته و خودمان دست به تولید آن بزنیم.

این مدیر حوزوی همچنین خاطرنشان کرد: چند سال پیش بنده در سفری از یکی از متخصصان ایرانی در عرصه پزشکی که در یکی از کشورهای آسیای میانه فعالیت می کرد درباره سطح پزشکی کشورمان و قیاس با کشورهای آسیایی سوال کردم که این هموطن ما به صراحت گفت که سطح فعالیت دانشگاه های علوم پزشکی ایران را باید با اروپا قیاس کنید و وضع ما فراتر از بسیاری از کشورهای آسیایی است.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی ابراز داشت: قبل از پیروزی انقلاب تا سال های ابتدایی بعد از انقلاب، بیشتر پزشکان موجود در ایران، پزشکان هندی و پاکستانی و غیره بودند و حال آن که الان این قدر نیروی علمی رشد یافته که در همین شرایط بحرانی پزشکان و متخصصان و پرستان ایرانی توانسته اند به خوبی شرایط را مدیریت کنند و انشاالله با لطف الهی، مشکلات موجود مرتفع می شود.

وی افزود: در هیچ جای دنیا، داروی مشخص و درمان قطعی برای کرونا عنوان نشده و با این وجود متخصصین ما با داروهایی که در اختیار دارند، تا حدود زیادی جلوی رشد این بیماری را گرفته اند و هم اکنون در اخبار می شنویم که بسیاری از مبتلایان به کرونا از بیمارستان ها مرخص می شوند و درصد بسیار کمی از آن ها متاسفانه فوت می کنند.

پیام مقام معظم رهبری بسیار اُمیدوارکننده و روحیه بخش بود

حجت الاسلام و المسلمین نبوی همچنین گفت: متاسفانه عده ای حرف های دشمن و شبکه های معاند ماهواره ای را تکرار می کنند و سعی در تحقیر ملت و داشته های کشورمان را دارند و حال آن که انصافاً وضع ما بسیار خوب تر از آن چیزی است که گاهی گفته می شود، ضمن آن که پیام اخیر مقام معظم رهبری خطاب به وزیر بهداشت و کادر بهداشت و درمان کشورمان، بسیار اُمیدوارکننده و روحیه بخش بود.

وی در خاتمه سخنان خود افزود: آن چه مهم است این که ضمن تقدیر و تشکر از همه مسئولان وزارت بهداشت و پزشکان و پرستاران می بایست در این وضعیت خاص به مردم روحیه و امید داد و در عین حال جلوی برخی سوء استفاده عده ای محتکر ماسک و دیگر اقلام ضروری مردم را گرفت و به شدت با آن ها برخورد کرد.

گفت و گو از: سید محمد مهدی موسوی 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha