جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
محمدحسن زمانی

حوزه/ رفع مشکلات اجتماعی اقتصادی به رهنمودهای صحیح و کارگشایی است که در درون متون دینی و آیات قرار دارد و لازم است فقیهانی قوی و زمان شناس در مجلس باشند تا قدرت استخراج این راه حل ها را را داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در گفتگو  با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این جمله امام راحل که «مجلس در رأس امور است»، گفت: امام راحل گفتند« مجلس در رأس امور است»، این سخن گرانسنگ برگرفته از ساختار نظام حاکمیتی جمهوری اسلامی است، چون جمهوری اسلامی مرکب از عنصر حاکمیت خدا و مردم است.

مسئول دفتراجتماعی سیاسی حوزه ادامه داد: گر چه تمامی مسلمانان در طول تاریخ هزار و ۴۰۰ ساله خواهان حکومت اسلام و خدا بودند و جز در مقاطع اندک اواخر عمر پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) به این امر مهم نرسیده اند و حتی مردم دنیا نیز خواستار جمهوریت حاکمیت بر مردم و دموکراسی بودند و آن هم غالبا محقق نشد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: اما امام راحل این دو مدل دست نیافتنی و ناسازگار را سازگار معرفی کرد و نام جمهوری اسلامی را انتخاب و با هم تلفیق کرد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه افزود: پس از تضمین هر کدام از این دو عنصر سازگارهایی را در نظر گرفتند. برای اسلامیت و نظام به عنصر قانون اساسی که از قرآن گرفتند و شرط کردند که ضامن آن، ولی فقیه در حاکمیت و در این رابطه اختیاراتی به ولی فقیه داده شد و هر کجا قانونی بر خلاف قانون اسلام وضع شد، ولی فقیه قدرت اصلاح داشته باشد.

وی بیان داشت: برای جمهوریت و مردمیت، موضوع انتخابات را مطرح کرد و انتخابات را برای همه مدیران ارشد نظام در این ۴۰ ساله امری لازم و ضروری دانسته و همین مسئله باعث شده ایران مقام اول در حاکمیت دینی در بین کشورها را از آن خود کند.

عضو هئیت علمی جامعة المصطفی العالمیه افزود: در بخش مردم سالاری ایران رتبه اول را در بین سایر کشورها دارد، چرا که در طول این ۴۰ سال، شاهد برگزاری ۳۷ انتخابات مردمی بودیم.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: امام راحل برای این سیستم و سازکاری این مدل را مکانیزم خاصی طراحی کردند که قالب جمع داشته باشد. این مدل سوم افتخار امام راحل است که قلمرو خاصی برای هر کدام تعیین کردند.

مسئول دفتراجتماعی و سیاسی حوزه افزود: آنچه مشخص این است همه قوانین جمهوری اسلامی الهی است. مردم حق تطبیق آن را ندارند، اما در قلمرو جمهوری اسلامی و اختیارات مردم در عرصه تطبیق احکام شریعت کلی بر مصادیق عینی که توسط نمایندگان انجام می شود، صورت می گیرد؛ لذا مجلس رأس در امور است یعنی تمامی قوانین به تصویب مجلس رسیده است.

وی بیان داشت: عرصه دوم حاکمیت جمهوریت، تمامی دستگاهای ارشد از ولی فقیه گرفته تا رئیس جمهوری است که گاهی غیر مستقیم وگاهی مستقیم مانند امام خمینی(ره) به عنوان ولی فقیه و انتخاب نمایندگان به وسیله مردم است.

عضو هئیت علمی جامعة المصطفی العالمیه افزود: تمام انتخابات مسئولین ارشد در جمهوری اسلامی از سوی مردم است و این یکی از افتخاراتی است که باید نسبت به جامعه غرب به خود ببالیم چون ایران بوی سبقت دموکراسی را سایر کشورهای غربی و اروپایی ربوده و غرب در این مسئله عقب مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: در جمع بندی می توان گفت مجلس شورای اسلامی نبض تمامی قانون گذاری نظام گزینش وزرا مسئولان نظام را به عهده گرفته و به همین دلیل در رأس امور است. لذا افرادی باید در مجلس حضور یابند و انتخاب شوند که دارای توانایی شایستگی نمایندگی را داشته باشند.

مسئول دفتراجتماعی و سیاسی حوزه افزود: نمایندگان مجلس برای کمک به دولت در حل معضلات می تواند نقش اساسی داشته باشد. در این رابطه می توان به دو نوع کمک اشاره کرد که یکی ارائه راهکارهای اقتصادی با حضور و دعوت از کارشناسان و متخصصان در حوزه اقتصاد و دومی حمایت از طرح های اقتصادی و کارشناسانه دولت به عنوان نمایندگان است.

وی بیان داشت: چرا که دولت در صورتی می تواند در برنامه ها موفق شود که مردم با دولت همکاری داشته باشند و در این مورد هم نمایندگان مجلس می توانند نقش مهمی در این همکاری مردم و دولت داشته باشند.

عضو هئیت علمی جامعة المصطفی العالمیه افزود: نقش سومی هم هست و آن این که احیانا اگر برخی دولت مردان در برابر فشارهای اقتصادی احساس ترس و خود باختگی کردند، دچار تزلزل و باج دادن و وادادگی باشند، مجلس قوی می تواند با ورود به این مسئله جلوی این نوع اتفاقات را بگیرد؛ اما اگر مجلس ضعیف النفس باشد، طرح های ضعیف دولت تصویب می کند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: معتقدم رفع مشکلات اجتماعی اقتصادی به رهنمودهای صحیح و کارگشایی است که در درون متون دینی و آیات قرار دارد و لازم است فقیهانی قوی و زمان شناس در مجلس باشند تا قدرت استخراج این راه حلها را را داشته باشند.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه با بیان این که خدا نکند مجلس شورای اسلامی فاقد مجتهد فقیه زمان شناس باشد،افزود: اگر افراد فقیه مانند دوران مشروطه مثل مرحوم آقای سید ابوالحسن اصفهانی و مرحوم آقای مدرس که در مجلس دوم مشروطه بودند و حضور داشتند و اثر گذار بودند، در این مجلس هم خواهند بود یا نه؟ چرا که مجلس نیازمند این نوع فقیه برای رفع مشکلات است.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمدرضا کاشفی IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    0 0
    اقلاباید رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور یک فقیه عالم و عادل جامع الشرایط وبابصیرت و سیاست مداروآگاه به زمان و صاحب نظردرهمه ابعاد و کشور داروجامعه شناس و پیرو واقعی ولی امر مسلمین جهان امام خامنه باشد. که انشاالله اسلام و جهان بسوی آماده سازی ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف ببرد والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته اگرکسی بگویدنمیشود؛میشود همانطور تاحالا شده بگوییدآیانمیبینیداین همه پیشرفت مادی معنوی و اکتشافات علمی را؟