پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سمینار مجازی روز قدس

حوزه/ سمینار مجازی روز قدس با عنوان" آزادی قدس و حمایت از مظلومین" همزمان با "روز جهانی قدس" در جامعه المصطفی العالمیه واحد برادران اسلام آباد برگزار شد.

به گزارش سرویس بین المللی خبرگزاری حوزه سمینار مجازی روز قدس با عنوان" آزادی قدس و حمایت از مظلومین" همزمان با روز جهانی قدس توسط جامعه المصطفی العالمیه واحد برادران اسلام آباد پاکستان  و با حضور برخی از علما ، فعالان دینی و دانشگاهی از مذاهب مختلف برگزار شد.

برنامه روز جهانی قدس امسال به دلیل شرایط شیوع ویروس جهانی کرونا به طور مجازی در صفحه فیسبوک جامعه المصطفی العالمیه واحد برادران اسلام آباد به صورت آنلاین و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد.
در این سمینار مجازی حجت الاسلام و المسلمین سید افتخار حسین نقوی رئیس موسسه امام خمینی (ره) و عضو شورای ایدئولوژی اسلامی، دکتر سید ثاقب اکبر محقق و پژوهشگر معروف و رئیس موسسه علمی البصیره، علامه حیدر علوی از علمای بنام اهل سنت، حجت الاسلام و المسلمین انیس الحسنین خان مدیر مدرسه برادران اسلام آباد، پروفسور دکتر عبدالباسط مجاهد استاد یار شعبه تاریخ دانشگاه آزاد علامه اقبال، وکیل سید هادی همدانی حقوقدان و دکتر ندیم عباس بلوچ کارشناس ارتباطات جامعه المصطفی نمایندگی پاکستان حضور داشتند و در این سمینار مجازی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.


حجت الاسلام و المسلمین سید افتخار حسین نقوی در این سمینار گفت: امام خمینی ره در فرمانی تاریخی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و برجسته کردن مسئله قدس در جهان، جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کرد زیرا این روز، روز همصدایی با مظلومین و اعلام نقرت در برابر ستمگران و برداشتن حجاب نفاق از چهره منافقین است.
وی گفت: ما اعلام می کنیم که با فلسطینی ها هستیم و آزادسازی قبله اول مسلمانان وظیفه همه ما است. قبله اول و فلسطین نشان عظمت و بزرگی اسلام و مسلمانان است، انگلیس در مسئله فلسطین و کشمیر به امت اسلام و کشور های اسلامی خیانت کرد و امروز مردم کشمیر مظلوم واقع شده اند و بسیار مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند و ما همانگونه که از مردم مظلوم فلسطین حمایت می کنیم نباید مردم کشمیر را فراموش کنیم و باید همه جانبه از این مردم ستم دیده حمایت کنیم.


وی در سخنان پایانی خود اظهار داشت: محمد علی جناح رهبر اعظم پاکستان با به رسمیت نشناختن اسرائیل نقش مهمی در مسئله فلسطین ایفا کرد و حاکمان ما بعد از آن هیچ نقش مهمی را در قبال مردم فلسطین ایفا نکردند و از سوی دیگر مردم کشمیر ۹ ماه است که در حکومت نظامی به سر می برند مسلمانان نباید در قبال مسئله کشمیر سکوت کنند.


حجت الاسلام و المسلمین انیس الحسنین خان در سخنان خود گفت: امام راحل از بدو پیروزی انقلاب اسلامی مساله فلسطین را فریاد زد و اکنون جهان می داند که رژیم غاصب صهیونیستی عامل اختلاف و تفرقه میان مسلمان است و به دلیل سهل انگاری و حمایت برخی از کشورها از جمله آمریکا رژیم صهیونیستی گستاخ تر از گذشته شده است. آمریکا به هر جا که پایش باز شد از عراق گرفته تا یمن و دیگر مناطق نه تنها امنیت به بار نیاورد بلکه این مناطق را ناامن و ملتهب ساخته و امنیت و صلح را به مخاطره انداخت.
وی افزود: طبق همه قوانین جهانی و بین المللی ، اسرائیل یک رژیم غاصب زورگو است که فلسطینی ها را از خانه های خود بیرون کرده و باعث آوارگی میلیون ها فلسطینی شده است، اما عزت و آزادی انسانی حکم می کند تا در این زمان از مردم فلسطین حمایت کنیم زیرا اسرائیل دشمن ارزشهای انسانی است که مورد حمایت ایالات متحده آمریکا و هم پیمانانش است .امام خمینی روز جهانی قدس را بنیاد نهاد تا فلسطینی ها بدانند که مسلمانان واقعی هرگز آنها را فراموش نخواهند کرد و آنها تنها نیستند و از سوی دیگر امروز مردم کشمیر نیز مانند مردم فلسطین مورد ظلم و ستم شدید قرار گرفته اند و نزدیک به نه ماه است که از همه حقوق انسانی منع شده اند و در تنگنای شدیدی گرفتار شده اند و ما نباید مردم کشمیر را فراموش کنیم و در کنار این مردم مسلمان بایستیم.

دکتر سید ثاقب اکبر نیز در سخنانی اظهار داشت: صهیونیست ها از سراسر جهان به فلسطین آورده شده اند و در آنجا مستقر شده اند، صهیونیسم یک مکتب فکری نیست بلکه یک ایدئولوژی بر پایه ظلم و ستم است.

وی افزود: ترک های عثمانی مانع از استقرار یهودی ها در فلسطین شدند ولی ترکهای امروز نه تنها چیزی از نیاکان خود به ارث نبردند بلکه آنها اسرائیل را به رسمیت شناختند. روز قدس در سراسر جهان بیداری و آگاهی عجیبی ایجاد کرده است به گونه ای که ما امروز شاهد برگزاری روز جهانی قدس در بیش از صد کشور هستیم و همه اینها را مدیون فرمان تاریخی خمینی کبیر ره هستَیم.

علامه حیدر علوی از علمای اهل تسنن در سخنانی در این سمینار مجازی با ادای احترام به مقام شامخ حضرت امام خمینی به عنوان بنیانگذار روز جهانی قدس و پرچمدار غیور وحدت اسلامی، گفت: رژیم صهیونیستی و قدرت های استکباریِ حامی آن به ویژه آمریکا خطر جدی پیش روی خاورمیانه و جهان اسلام هستند. جهان اسلام باید برای آزادی قبله اول مسلمین متحد شده و تنها با انسجام و یکپارچگی میتوان به کمک ملتهای مسلمان مظلوم در فلسطین و کشمیر شتافت.

وی افزود: رژیم صهیونستی امروز منفور ترین رژیم غاصب در دنیا شناخته می شود، ما در کنار مردم قدس ایستاده ایم و سیاست های آمریکا که به نام معامله قرن به دنبال حفظ رژیم جعلی اسرائیل است را محکوم می‌کنیم و امروز جامعه المصطفی این پیام واضح و روشن را به همه داد که دوستداران مکتب مصطفوی همیشه در کنار مظلومان و در مقابل مزدوران و ظالمان خواهند بود.

پروفسور عبدالباسط مجاهد در این سمینار گفت: در حقیقت صحبت از قدس و مقاومت فلسطین بدون یادآوری بزرگ مرد تاریخ حضرت امام خمینی امکان پذیر نیست. ایشان با مقرر کردن جمعه آخر ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس، باعث زنده ماندن مسئله فلسطین شد.

وی افزود: امسال روز جهانی قدس از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا منطقه با تحولاتی جدیدی از جمله پرده برداری از طرح شیطانی معامله قرن روبرو است که در حقیقت توطئه آمریکایی صهیونیسیتی برای چپاول هرچه بیشتر حقوق ملت فلسطین میباشد .

مجاهد تاکید کرد ما به وحدت جهان اسلام اعتقاد راسخ داریم و مطمئنیم که اتحاد مسلمین راه برون رفت مشکلات جهان اسلام و چالشهای پیش روی مسلمانان خواهد بود. مسلمانان پاکستان تلاشهایی که برای پایمال کردن حقوق فلسطینی ها و منافع اسرائیل را تامین نماید را نخواهند پذیرفت.

سید هادی همدانی نیز در سخنانی گفت: خیانت بریتانیا در قبال کشور فلسطین مثل روز بر همگان روشن و مبرهن است و این کشور با استفاده از قدرت خود باعث استقرار یهودیان در فلسطین شد و تا قبل از سال ۲۹۱۱ هیچ اثری از اسرائِیَل در هیچ نقشه ای دیده نمی شود. بر اساس کنوانسیون ژنو هیچ کشور متجاوزی حق ندارد مردم خود را در محلی مستقر کند و جغرافیای منطقه را تغییر دهد، اما امروز می بینیم که ۱۲ درصد کشور فلسطین به مردم فلسطین تعلق دارد و ۸۰ درصد در دست یهودیان اشغالگر است.


وی گفت: دیوان بین المللی دادگستری، اسرائیل را به عنوان یک رژیم اشغالگر اعلام کرده و شهرک سازی اسرائیل ، ساخت دیوارها و حضور نظامی در سرزمین های فلسطین را غیرمجاز اعلام کرده است، اما آمریکا تمام قطعنامه ها علیه اسرائیل را در سازمان ملل متحد وتو کرده است ، بنابراین ایالات متحده به همان اندازه اسرائیل مسئول جرم و جنایات علیه فلسطینی ها است. ایالات متحده حامی اصلی اشغال و حضور نامشروع اسرائیل در منطقه است.


دکتر ندیم عباس نیز ضمن تشکر از همه برای شرکت در این سمینار آنلاین گفت:همه فعالیت ها به دلیل کرونا تحت تأثیر قرار گرفته است و امسال روز قدس در ایام فراگیری بیماری کرونا از راه رسید . روز قدس روزی برای همصدا شدن با مردم مظوم فلسطین ، روز همبستگی با مردم فلسطین است که یک شبه به اردوگاه ها رانده شدند و نسل سوم آنها در حال گذراندن ماه مبارک رمضان در اردوگاها هستند.
جامعه المصطفی العالمیه واحد برادران اسلام آباد در این برهه زمانی حساس همزمان و همصدا با دیگر مردم جهان و بنا به فرمان امام راحل ره قدمی برای آزادی قدس شریف و مردم فلسطین و اظهار همدردی با مردم فلسطین و کشمیر اقدام به برگزاری این سمینار کرد.

وی گفت: بعضی ها امیدوار بودند که سازمان ملل این مشکل را حل کند ، اما نقش این سازمان نیز در قبال مردم و کشور فلسطین مایه تاسف است ، وقتی صحبت از امنیت اسرائیل شد ، اقدامات یک شبه انجام شد و زمانی که از حقوق مردم فلسطین سخن به میان آمد همه سکوت کردند و چشم ها را بر روی حقایق بستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha