پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
فصلنامه

حوزه/ هشتمین شماره فصلنامه «پژوهشنامه تاریخ، سیاست و رسانه» شامل ۶ مقاله منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  هشتمین شماره فصلنامه «پژوهشنامه تاریخ، سیاست و رسانه» به صاحب‌امتیازی اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه(س) منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «حمام‌های تاریخی، به عنوان مکان سوم (مطالعه موردی: حمام وکیل شیراز)»، «نوسازی در عصر قاجاریه و دخالت امپراطوری بریتانیا»، «چالش‌های اتحادیه اروپا برای روسیه در قفقاز جنوبی (با تأکید بر طرح سیاست همسایگی و شراکت شرقی)»، «بررسی مقایسه‌ای مفهوم آزادی از منظر مکاتب فلسفی و دین اسلام»، «مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها در مقابله با ریزگردها»، «سامانه‌های راهبردی صیانتی و ضدصیانتی جنگ نرم در توسعه آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران: الگوی شناختی».

مفهوم آزادی از منظر مکاتب فلسفی و دین اسلام

در چکیده مقاله «بررسی مقایسه‌ای مفهوم آزادی از منظر مکاتب فلسفی و دین اسلام» می‌خوانیم: «هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌ای مفهوم آزادی از منظر مکاتب فلسفی و دین اسلام می‌باشد. اینکه آزادی چیست و چه اهمیتی دارد، امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است، زیرا مشخص شدن مفهوم آزادی تعیین‌کننده مفاهیم بسیار مهمی چون آزادی سیاسی، آزادی علمی، تربیت و... است. از سویی دیگر مشخص شدن این مفهوم باعث عدم سوء استفاده از این واژه توسط افراد مختلف می‌شود. از جمله سوء استفاده‌های از آزادی، یکی دانستن آن با آنارشیسم یا هرج و مرج‌طلبی است. یکی دیگر از شایع‌ترین سوء استفاده‌های از آزادی را سیاسیون هر کشور انجام می‌دهند تا تحت لوای نام آزادی، منافع نامشروع خود را به دست آورند. از این رو و با توجه به هدف پژوهش، روش تحقیق کیفی از نوع مقایسه‌ای است و در همین راستا نظر برخی متفکران مکاتب فلسفی ایده‌آلیسم، رئالیسم، ناتورالیسم، پراگماتیسم، اگزیستانسیالیسم، مارکسیسم، اومانیسم و لیبرالیسم به عنوان مکاتب شاخص فلسفی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در ادامه نظر برخی متفکران اخیر دین اسلام و مذهب تشیع ارائه می‌گردد تا در نهایت به کمک این نظرات یک تعریف قابل قبول از این مفهوم تعیین گردد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha