پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ریچارد برنان، مسئول فوریت های سلامت سازمان جهانی بهداشت

حوزه/ مسئول فوریت های سلامت سازمان جهانی بهداشت گفت: ما در مورد کروناویروس هنوز نیازمند اطلاعات و آموزه هایی هستیم اما از یکسری فاکتورهای بهداشتی مانند قرنطینه کردن استفاده کردیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، ریچارد برنان، مسئول فوریت های سلامت سازمان جهانی بهداشت عصر امروز یکشنبه ۱۸ اسفند در جمع خبرنگاران قمی اظهارکرد: ویروس کرونا، ویروس بسیار جدیدی است که وارد عمل شده و اولین یافته های ما ۶۷ روز از آن گذشته است و در قم بیشتر از ۱۷ روز از آن نگذشته است.

وی با بیان اینکه هنوز نیازمند اطلاعات بیشتر در خصوص این ویروس هستیم، افزود: یکسری پیشنهاداتی در مورد قرنطینه کردن شهر داشتیم اما در مورد قرنطینه کردن شهر، مقامات براساس تجزیه و تحلیل آمارها باید تصمیم گیری کنند؛ نتایج و مشورتهای خود را در مورد قرنطینه کردن شهر به مقامات دولتی داده ایم اما در نهایت آنها تصمیم گیرنده هستند.

نماینده سازمان ملل در امور بهداشت ادامه داد: در حال حاضر، بیش از ۱۰۳ کشور درگیر کروناویروس شدند که نظام بهداشت دنیا را تحت تاثیر قرار داده و به چالش کشیده است لذا در هرکجا که می رویم باید سرعت عمل داشته باشیم و سریع اقدام کنیم.

مسئول فوریت های سلامت سازمان جهانی بهداشت دفتر منطقه ای مدیترانه شرقی- قاهره گفت: پیشرفت بسیار چشمگیری در ایران و قم دیده می شود و نقطه مثبت این است که به سرعت عمل می کنند؛ آنچه می بینم مدیریت بسیار صحیح و پیشرفته در ایران است و این مدیریت سبب می شود پاسخ و واکنش سریعی به این بیماری و معضل در قم بدهید.

وی با اشاره به فداکاری پزشکان و پرستاران و داوطلبان کمک به بیماران کرونا در بیمارستان عنوان کرد: من تحت تاثیر قرار گرفتم و در تمام بخش ها و مقاطع مدیریت خوب را می بینم. تحت تاثیر جانفشانی پرستاران و پزشکان قرار گرفتم و قمی ها باید به این افراد افتخار کنند. در بیمارستان دیدم بسیار مراقبت خوبی صورت می گیرد و تلاش های خوبی را در زمینه آموزش افراد می بینم و این چالش مهمی برای همه ما خواهد بود.

برنان خاطرنشان ساخت: کرونا ویروس چالش پذیر است که کنترل آن بسیار سخت است و اولویتی که دولت و مسئولان استان قم به این موضوع دادند نوید غلبه بهتر بر این ویروس را می دهد و نکته مهم این است که هرکسی در مبارزه با این ویروس باید مسئولیت پذیر باشد.

وی اضافه کرد: مسائل ایمنی و خودمحافظتی را جدی بگیرید، مکرر دستان خود را بشوئید و در صورت عطسه یا سرفه حتما از دستمال یا گودی آرنج استفاده کنید تا ویروس موجود در آب دهان در فضا منتشر نشود.

سرپرست هیئت اعزامی سازمان جهانی بهداشت به ایران ادامه داد: اگر سرفه ها و دردهای گوارشی شما مکرر است سریعا به پزشک مراجعه کنید، سعی کنید در مکان های عمومی، گروه ها و اجتماعات شرکت نکنید، حتی الامکان در خانه بمانید و بیرون نروید؛ اینها مسئولیت های شخصی ساده ای است که به عنوان گروه و عضو ساکن در قم می توانید رعایت کنید.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد ظرفیت قم برای غلبه بر کرونا گفت: ایران و شهر قم براساس آموزه های درست مسئولین و مدیریت صحیح استاندار و فداکاری پزشکان و پرستاران می توانند بر اشاعه کرونا غلبه کنند.

برنان، تصریح کرد: جانفشانی پزشکان و پرستاران، آموزه های صحیح، ساختار سیستماتیک قوی و مسئولیت پذیری مسئولان در قم به نوبه خود به این موضوع کمک خواهد کرد.

وی در خصوص مشکلات ایران در تامین دارو و تجهیزات ناشی از تحریم ها ابراز داشت: تمام کشورها درگیر موضوع هستند و ما در حالت جنگ به سر می بریم؛ مشکلات عدم تجهیزات کافی نه فقط تحریم بلکه به رقابت کشورها برای حفظ جان شهروندان خود برمی گردد.

مسئول فوریت های سلامت سازمان جهانی بهداشت گفت: بسیاری از کشورها که تولیدکننده و فروشنده این وسایل حفاظتی بودند، آنها را برای شهروندان خود نگاه داشتند و صادر نمی کنند، برخی فروشندگان قیمت این ملزومات را بالا بردند اما سازمان جهانی بهداشت به دنبال تهیه این ملزومات برای نیازمندان است و در حال رایزنی با دولت ها، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان این ملزومات برای افراد نیازمند است.

برنان، قرنطینه و محدودکردن سفرها را دارای فواید و تبعات دانست و ادامه داد: قرنطینه کردن می تواند تاثیر منفی روی وضعیت اقتتصادی و معیشتی داشته باشد، مقامات باید این فواید و تبعات را در نظر گرفته و بین سلامت مردم و تبعات منفی اقتصادی جامعه تصمیم گیری کنند.

مسئول فوریت های سلامت سازمان جهانی بهداشت دفتر منطقه ای مدیترانه شرقی- قاهره در پاسخ به شفقنا در مورد رفع تحریم های دارویی در شرایط کنونی گفت: ما دوشنبه شب وارد ایران شدیم و ۷ تُن از ملزومات و تجهیزات پزشکی و هزاران اقلام بهداشتی مانند ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده را همراه آوردیم که تحویل وزارت بهداشت ایران داده شده است.

وی ادامه داد: با همکاری شرکت رابرت کُخ آلمانی، ۱۱۰ هزار کیت تشخیصی تحویل وزارت بهداشت ایران داده شده است و کیت های آزمایشی را حتما خواهیم آوردیم و ارسال خواهیم کرد اما درهرحال، نتایج و ارزیابی ها برای ما مهم است.

سرپرست هیئت اعزامی سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: با یکسری کشورهای سازنده ملزومات پزشکی رایزنی و سعی خواهیم کرد که جلوی یکسری مشکلات در زمینه محدودیت ها گرفته شود و این ملزومات سریعتر به دست کشورها برسد.

وی با اشاره به تلاش سازمان بهداشت جهانی برای ارائه برنامه هایی در جهت تامین سلامت مردم ایران تا قبل از اعلام شیوع کرونا در ایران گفت: تحریم یک تصمیم سیاسی است و ما در سازمان جهانی بهداشت سعی می کنیم وارد این بازی سیاسی نشویم و وظیفه مهمتری داریم و لذا تلاش می کنیم مردم ایران بهتر و آسانتر بتوانند به ملزومات لازم بهداشتی دست یابند.

برنان در پاسخ به سئوالی در مورد زمان کنترل کرونا در ایران و جهان عنوان کرد: در ایران بحث مبارزه با شیوع کروناویروس در مراحل اولیه هستیم البته مسئولان ذیربط مراحل و سیستم های درستی را اتخاذ کردند، شاید ماه ها طول بکشد که بتوانیم کنترل کنیم اما طی یک ماه می تواند کنترل شود.

وی ادامه داد: در کشور چین با این رویه مواجه هستیم که با تغییر شکل و ساختار ویروس، استراتژی وزارت بهداشت چین برای مقابله با کرونا هم هر هفته تغییر می کند لذا ما هم باید همین رویکرد را در ایران اتخاذ کنیم.

سرپرست هیئت اعزامی سازمان جهانی بهداشت عنوان کرد: ما در مراحل اولیه این بیماری هستیم و از رئیس جمهور تا تک تک شهروندان باید احساس مسئولیت در قبال این وضعیت داشته باشد و در این صورت می توانیم به قله های موفقیت برای کنترل این بیماری برسیم.

مسئول فوریت های سلامت سازمان جهانی بهداشت در پایان با اشاره به تلاش سازمان بهداشت جهانی برای ارائه برنامه هایی در جهت تامین سلامت مردم ایران تا قبل از اعلام شیوع کرونا در ایران گفت: تحریم یک تصمیم سیاسی است و ما در سازمان جهانی بهداشت سعی می کنیم وارد این بازی سیاسی نشویم.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha