جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 893803
۱۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
مسعود مرتضوی

حوزه/ مدیر هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه خراسان ضمن تبیین جلوه های ایثار و فداکاری مدافعان سلامت در این ایام، بر ضرورت مغتنم دانستن فرصت در خانه ماندن، به منظور اصلاح سبک زندگی اسلامی تاکید کرد.

حجت الاسلام سید مسعود مرتضوی، مدیر هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، در راستای استفاده و بهره وری از ایام تعطیلی کلاس های حضوری طلاب و همچنین اصلاح سبک زندگی آنان گفت: سبک زندگی و مولفه های آن که شامل رفتارهای فردی و اجتماعی انسان می شود، در جریان درگیری با ویروس کرونا مورد چالش ها و تغییرات اساسی قرارگرفته است و به واقع علی رغم آسیب های پزشکی وارده این ویروس به حوزه سلامت، مهمترین دستاورد کرونا تغییر در سبک زندگی است.

وی با بیان این که این بیماری در ابتدا تعبیر به اپیدمی و پس از گذشت مدتی، این روزها مبدل به پاندمی شده است، عنوان کرد: سازمان بهداشت جهانی تعریفی را برای سلامت ارائه کرد که آن تعریف، به واقع شامل برخورداری از آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه فقط نداشتن بیماری و یا نقص عضو است.

حجت الاسلام مرتضوی با بیان این که برخورداری از آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی، همان دستیابی به سبک زندگی مطلوب می باشد، خاطر نشان کرد: واکاوی در جدیدترین نسخه سلامت، نشان می دهد امروز سبک زندگی در مقایسه با دوره ها و مدت های مشابه قبل به دنبال شیوع این ویروس، دچار تحولاتی شده است.   

جلوه های روشن ایثار، گذشت و سبک زندگی مبتنی بر جهاد

مدیر هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه خراسان با بیان این که در جریان درگیری با این ویروس اتفاقات اعجاب آوری ملاحظه شد که از جمله آن از خودگذشتگی بی حد و حصر جامعه پزشکی، کادر درمان، پزشکان و پرستاران و مدافعان سلامت بود، بیان کرد: به واقع به لطف خدمت فداکارانه این عزیزان در خط مقدم مبارزه با ویروس، با تعبیر جدیدی به نام شهدای سلامت روبرو شدیم که از برگ های زرین در تاریخ سلامت کشور شمرده می شود.

وی با اشاره به گوشه ای از خدمت فداکاران خدوم درمان ابراز کرد: اینها افرادی بودند که در روز های شیرین سال وایام عید، از خانواده خود گذشتند و علی رغم آنکه برخی ها به بیماری مبتلا شدند، اما پس از درمان به بیمارستان بازگشتند تا خدمت خود را به بهترین وجه ارائه دهند که این جز ایثار، گذشت و سبک زندگی مبتنی بر جهاد نبوده و نیست.

حجت الاسلام مرتضوی با بیان این که بنابراین ویروس کرونا به زعم آنکه یک تهدید شمرده می شود، اما مولفه های جدیدی را نیز در سبک زندگی ایجاد نموده عنوان کرد: طلاب حوزه علمیه خراسان در ایام تعطیلی دروس حضوری حوزه، شب و روز نشناختند، از خانواده و رفاه خود گذشتند و نسبت به خدمتگزاری بیماران و کادر پزشکی اهتمام و مبادرت ویژه داشتند و تلاش وافر این عزیزان از مصادیق همان سبک زندگی مبتنی بر جهاد و گذشت است.

مدیر هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه خراسان با اشاره به راه اندازی پویش های مردمی در راستای ایجاد حرکت های خیرخواهانه در فضای مجازی و جامعه، بیان کرد: اقشار گوناگون با همدلی از هر سطحی، برای کمک به بیماران و مستمندان پای کارآمدند و کمک های خیرین را برای بیماران مبتلا جمع آوری نمودند و نماد و جلوه ای شدند برای آنکه یک مولفه جدید را در سبک زندگی به نام سبک زندگی مبتنی بر ایثار، گذشت و جهاد در راه خدا تحقق بخشند.

تغییر الگوهای ثابت رفتاری؛ فرصتی برای بازنگری در وضعیت موجود

حجت الاسلام مرتضوی با بیان این که از سوی دیگر یکی از مولفه های سبک زندگی، تحول در الگوهای ثابت روزمره و توسعه ابعاد شخصیتی انسان بر اساس بهره مندی از فرصت هاست، گفت: فرصت به وجود آمده به دنبال شیوع این ویروس باید مجالی برای بازنگری در وضعیت موجود و رسیدن به نقطه ایده آل و مورد انتظار باشد.

وی با بیان این که گرچه در طول سال به سبب دغدغه های کاری از بازنگری در شرائط و اقتضائات زمان غافل می شویم، اما این روزها ماندن در خانه می تواند در تحول الگوهای ثابت سبک زندگی روزمره مان بسیار کارساز باشد، خاطر نشان کرد:  باید از این ایام در راستای فاصله گرفتن از روزمرگی و الگوهای ثابت سبک زندگی از یک سو و در نهایت رسیدن به نقطه مورد انتظار و ایفای نقش اجتماعی موثر از سوی دیگر بهره گرفت که البته همه این ها نیاز به نقشه راه دارد.

مدیر هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه خراسان با بیان این که نباید از حرکت و رشد بازماند و یا نسبت به اوضاع روزمره بدبین شد، اظهار کرد: باید با تغییر در سبک زندگی، به سوی حرکت مثبت و مطلوب گام برداشت و این ایام فرصت های ارزشمندی را به منظور تفکر و اندیشه در تعالی مسیر پیش رو در اختیار مردم قرار داده است.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha