جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجة الإسلام والمسلمين الشيخ علي قنواتي مدير المدرسة المعصومية العلمية

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین قنواتی با بیان این که عرصه علم و پژوهش، در هیچ شرایطی تعطیلی، توقف و رکود ندارد گفت: ۲۵۰۰ ساعت کلاس درس مجازی در یک‌ماه گذشته برگزار شده و بیش از ۷۰ هزار نفر ساعت طلبه کلاسهای مدرسه علمیه معصومیه را دنبال کرده اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در ایام کرونایی و به بهانه پیام مدیر حوزه های علمیه در تجلیل و تقدیر از اجرای نظام و برنامه های آموزشی مدارس علمیه در فضای مجازی از جمله مدرسه علمیه معصومیه(س)، به گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین علی قنوانی، مدیر جوان، سختکوش و جهادی این مدرسه علمیه نشستیم که مشروح آن در ادامه می خوانید:

در هفته ای که گذشت مدیرحوزه های علمیه ضمن حضور در مدرسه معصومیه، از شما و این مدرسه به عنوان مدرسه پیشگام و پیشرو در آموزش های مجازی تجلیل نمود. به عنوان اولین سوال بفرمائید به چه علت عنوان یا لقب مدرسه پیشرو در آموزش های مجازی از سوی آیت الله اعرافی  به مدرسه علمیه معصومیه قم اطلاق شد؟

ضمن تشکر از حضور دلگرم کننده و حسن نظر ایشان، باید عرض کنم یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از جامعه علمی حوزوی و دانشگاهی کشور، تلاش مداوم و کوشش مستمر در عرصه علم و پژوهش بوده و هست و در نشست ها و گفت وگوهایی که با اساتید و طلاب و دانشجویان و جامعه نخبگانی داشته اند، ضمن گلایه از تعطیلات زائد و بی ضابطه در مجامع آموزشی کشور، همواره بر این اصل تاکید کرده اند که با توجه به نیازهای گسترده پیش رو در هیچ شرایطی نباید در مسیر رشد و جهش علمی کوتاهی بورزیم و نیز همواره بر استفاده از فن آوری ها، ابزارها و روشهای جدید در توسعه کمی و کیفی برنامه ها اصرار کرده اند. بر همین اساس یکی از برنامه های راهبردی حوزه در طی چند سال اخیر که همیشه مورد عنایت و تاکید مدیریت حوزه بود، علیرغم چالشها و مشکلات فراوان، بهره گیری از ظرفیت فن آوری های نوین جهت بازآفرینی همه ابعاد و ساحتهای حوزه در فضای مجازی بود.

به همین خاطر با توکل بر خدا و استمداد از عنایات حضرت صاحب الامر(عج)، یکی از چشم اندازها و برنامه های راهبردی در نقشه راه مدرسه علمیه معصومیه، طراحی و تدوین و اجرای طرح هوشمند سازی مدرسه قرار گرفت و تصمیم گرفته شد با توجه به دغدغه، ضرورت و ظرفیت فنی نسبتا خوبی که در مجموعه همکاران عزیز و طلاب و فضلای فارغ التحصیل از دانشگاه در مدرسه معصومیه وجود داشت، این حرکت در چهار گام و مرحله صورت پذیرد و سیر تکامل طبیعی خود را طی کند ولی به یکباره با توجه به شرایط خاصی که در اسفندماه بوجود آمد و بنا به تشخیص مسئولین و متخصّصین بهداشت و سلامت کشور، وظیفه شرعی خود دیدیم تمامی اجتماعات و دروس حضوری را - از همان اوّلین روزی که بیماری در کشور کشف شد- تعطیل کنیم و لذا با مشورت همکاران و اساتید و طلاب تصمیم گرفته شد از روش های مختلف و ابزارهای نو در فضای مجازی، حدّاکثر استفاده ممکن برای برگزاری دروس و دیگر برنامه های فرهنگی، پژوهشی و بصیرتی به صورت مجازی را ببریم. و حتّی از فراغت به دست آمده در این شرایط، استفاده کرده و تهدیدی که ممکن است گریبانگیر پیشرفت علمی ما شود را تبدیل به فرصت جبرانِ نقائص، تمرین، پژوهش، تحقیق و تعمیق بسازیم.

بحمدالله تا به این لحظه که در خدمت شما هستم با همت اساتید معظم و طلاب معزز مدرسه و درسایه تلاش خستگی ناپذیر و مجاهدت شبانه روزی همکارانم در بخش فن آوری و آموزش مدرسه و با مشارکت حدود ۹۰ نفر از اساتید، بیش از ۲۵۰۰ جلسه کلاس درس به صورت برون خط یا آفلاین و برخط یا آنلاین و درقالب سامانه آموزش مجازی سایت مدرسه برگزار شده و بیش از ۷۰ هزار نفر ساعت طلبه کلاس های خود را از این طریق دنبال کرده اند.

نکته جالب و قابل توجه در اجرای این برنامه آنست که چند سالی است شعاری در مدرسه طرح شده و آن این است که (# اینجا ـ تعطیل ـ نیست) و برهمین اساس و با هدف ارائه جایگزینی مناسب به جای خودخوانی دروس که معمولا در قالب امتحانات ارتقایی تابستان صورت میگرفت، یک ترم سوم آموزشی و البته اختیاری به روزهای تحصیلی اضافه شد که با احتساب ۱۸۰ روز خالص درسی الزامی، در مجموع روزهای درسی سال مدرسه را به بیش از ۲۴۰ روز درسی رساند و در حال حاضر هم از روز ۵ فروردین کلاس های آموزشی آغاز گردیده و در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین هم درسها برقرار بود.

با توجه به ایام کرونایی و مقابله با شیوع ویروس کرونا چه توصیه ای به طلاب و عموم مردم دارید؟

بر اساس رسالت تبلیغی همیشگی خودم، در این ایّام به مردم عزیزمان تأکید می کنم که رعایت کامل توصیه ها و دستورات بهداشتی مسئولین، از مصادیق عبودیّت و بندگی است و وظیفه دینی هر کسی است که برای حفظ سلامت خود و جامعه، توصیه ها و دستورالعمل های این مجاهدان و مدافعان عرصه سلامت را به طور دقیق اجرا کند. به ویژه از همه هموطنان گرامی اکیداً می خواهم از مسافرت و خروج غیر ضروری از خانه خودداری کنند و با جلوگیری از شیوع این بیماری، برای خود نزد خداوند، حسنه و عمل نیک ثبت و ذخیره نمایند؛ چرا که خداوند متعال در کتاب شریف خود می فرماید: ﴿وَ مَنْ اَحْیاها فَکَأنَّما اَحْیَا النَّاسَ جَمیعاً﴾ یعنی هر کس انسانی را از مرگ برهاند و زنده بدارد، گویی همه انسان‌ها را زنده داشته است.

با توجه به اینکه امروز شاهد شیوع ویروس کرونا در بیش از ۱۵۰ کشور دنیا هستیم و با توجه به مکتب و مذهبی که داریم چگونه می توانیم از این اضطراب و نگرانی اجتماعی بکاهیم و از تهدید موجود به عنوان یک فرصت و عامل پیشرفت استفاده کنیم؟

بر اساس معارف بلند توحیدی که در قالب آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام به ما رسیده، یاد خداوند، آرامش دهنده حقیقی دل ها است و خود فرموده است: ﴿ألا بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾ و در ابتدا به خود و  در مرحله بعد به همه مؤمنین و به ویژه جوانان عزیز یادآوری می کنم که خداوند متعال در بیش از یک آیه از آیات وحی، فلسفه گرفتاری ها و مشکلات اجتماعی را تضرّع جامعه به درگاه مقدّسش دانسته است و این نشان می دهد که جوامع، در مسیر رشد و سلوک خویش، گاه نیاز به پالایش معنوی و زدودن زنگارهای غفلت از قلوب دارند تا بتوانند به قلّه های پیشرفت و کمالی که خداوند برایشان مقرّر کرده است دست یابند: ﴿وَ لَقَدْ أرْسَلْنا إِلی‌ اُمَمٍ مِنْ قَبْلِکَ فَأخَذْناهُمْ بِالْبَأساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ فَلَوْ لا إِذْ جاءَهُمْ بَأسُنا تَضَرَّعُوا وَ لکِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ ما کانُوا یَعْمَلُونَ﴾. البتّه طبق آیه اخیر، مواجهه امّت های گذشته با ابتلائات، به جای تضرّع، بیدار نشدن دل ها و قساوت قلب بوده است که ان شاء الله به لطف الهی و عنایات حضرت بقیّة الله الأعظم عجّل الله تعالی فرجه الشّریف، ملّت شریف ایران، راه تضرّع و انابه را در پیش گرفته و در مسیر سلوک انقلابی خویش، در ماه های رجب و شعبان و رمضان که فصل معنویّت و بهار سلوک می باشند، از این آزمون و برهه گذرا نیز همچون آزمون های گذشته سربلند بیرون می آید تا به سرمنزل ایمان قوی تر و تقوای مستحکم تر اجتماعی برسد و برکات الهی بر او نازل گشته، آماده برای استقرار تمدّن نوین اسلامی گردد: ﴿ وَ ما أرْسَلْنا فی‌ قَرْیَةٍ مِنْ نَبِیٍّ إِلاَّ أخَذْنا أهْلَها بِالْبَأساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُونَ... وَ لَوْ أنَّ أهْلَ الْقُری‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأرْضِ...﴾

به نظر شما بر اساس آموزه های دینی چگونه می توانیم از پس مشکلات و آفات و بلایای طبیعی مصون بمانیم؟

همانطور که ذکر شد، در کنار توجه به توصیه های کادر بهداشت و درمان و اهتمام به رعایت دستورات بهداشتی که براساس شرع و حکم عقل امری لازم و مطاع است و خود یک تکلیف و آزمون است، اولا استغفار و انابه و توسّل به حضرت حجّت سلام الله علیه و عجّل الله تعالی فرجه الشّریف جهت عنایت ایشان به ملّت ایران و دفع بلا و شفای بیماران ضروری است و بر اساس روایتِ «أنَا خَاتَمُ الْأوْصِیَاءِ وَ بِی یَدْفَعُ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْبَلَاءَ عَنْ أهْلِی وَ شِیعَتِی»، ارتباط معنوی بیشتر با حضرتش امری لازم است و بایستی انتظار فرج ایشان را در وجود خود، بیش از پیش تقویت کنیم.

ثانیا لزوم امید به رحمت خداوند رحمن و رئوف و رحیم اصلی مسلّم برای پیروزی در این میدان به شمار می آید و هر گونه القاء ناامیدی و یأس از ناحیه جنود شیطان بزرگ و دشمنان ایران اسلامی است. ﴿إِنَّهُ لا یَیْأسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ﴾

به نظر شمابا توجه به صف آرایی تمام کفر علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، همه اقشار و گروه ها به ویژه حوزه های علمیه و طلاب چه وظایفی برعهده دارند؟

اولا عمیقا معتقدم صحنه فعلی کشور، صحنه جهاد غیر نظامی با دشمنان ملّت و انقلاب است و بایستی با بصیرت نافذ و چشمان باز، بیش از پیش، دوست و دشمن حقیقی را بشناسیم و بشناسانیم. به ویژه، توجّه کنیم که دشمن ما همان استکبار و شیطان بزرگی است که حتّی حاضر نیست در این شرایط، تحریم های دارویی را بردارد و می دانیم تمام حنجره هایی که به دنبال ناامید کردن ملّت ایران و جنگ روانی علیه مردم هستند، نوکران و مزدوران آن خبیث می باشند. به علاوه، کاملاً طبیعی است که در این شرایط، حملات دشمن قسم خورده، بر نقاطی متمرکز شود که بیشترین ضربه را از آن ها خورده و از آن ها کینه ای دیرینه دارد. و لذا می بینیم دروغی توسّط رسانه های خارجی وابسته به دشمن مبنی براین که «ایران منشأ انتشار این بیماری است» تکرار می شود که مضحک و چیزی شبیه به شوخی است و لذا دستگاه دیپلماسی کشور بایستی با اقدامات فعّالانه خود نگذارد دشمنان، این شوخی را رنگ و لعاب جدّی زنند و به افکار عمومی دنیا بخورانند. کما اینکه دیدیم با توجه به جایگاه عظیم و رفیع قم در نهضت و انقلاب و مرکزیّت آن در توسعه و نشر معارف اسلامی و مکتب انقلابی و با هدف برهم زدن وحدت و وفاق ملی مردم و جامعه تلاش داشتند تا قم را به عنوان مرکز انتشار ویروس در کشور معرفی کنند و حال آنکه نه تنها قم هیچگونه مرز زمینی ویا دریایی و یا مرز هوایی و فرودگاه ندارد و نمیتواند نقطه شروع انتشار باشد و متخصصین مجرب و متعهد کشور هم بر این مطلب صحه گذاشته اند؛ بلکه جامعه پزشکی و درمانی قم اولین متخصصینی بودند که توانستند این ویروس منحوس را تشخیص دهند و با اعلام سریع و به موقع آن، مسئولین کشور و متولیان بهداشت و درمان کشور را هشیار نمایند. مضافا به اینکه اساسا در فرهنگ بلند دینی و ملی ما چه فرقی میکند که نقطه ابتلاء کجا باشد!؟ مگر در حوادث و بلایای طبیعی سالهای گذشته در خوزستان و لرستان و گلستان و مازندران و ایلام و کرمانشاه و کرمان، همین مردم شریف قم و مردم مؤمن دیگر استانها نبودند که با جان و مال و همه وجود خود به یاری هموطنان عزیزشان شتافتند و تا آخرین لحظه در کنارشان ماندند!؟

ثانیا به عموم دلسوزان انقلاب و به ویژه اصحاب رسانه باید این نکته را متذکّر شوم، فتنه مرموز داخلی که از ابتدای اعلام کشف این بیماری در کشور در مورد منشأ آن کلید خورده را - قبل از آن که دیر شود- درک کنند و بدانند جبهه جنگ روانی دشمن در حال طرّاحی فتنه ای داخلی- خارجی است تا در عرصه بین المللی ایران را عامل شیوع این بیماری وانمود کند و در عرصه داخلی نیز انگشت اتّهام را به سمت خاستگاه انقلاب نشانه برد. لذا تکلیف همه ما این است که با روشن گری و بیان حقائق، نگذاریم عدّه ای با تکرار یک ادّعای واهی و باطل، آن را حقیقت جلوه داده و کینه های دیرین خود را با شهری که معدن معرفت و بصیرت انقلابی است، تسویه کنند.

با توجه به جنگ رسانه ای که اشاره نمودید وظیفه رسانه ها و آحاد مردم چیست؟

خیلی سؤال خوب و دقیقی را مطرح کردید، آنچه بر اساس آموزه های قرآنیِ به دست می آید یک حق و یک تکلیف متوجه رسانه ها و آحاد مردم است که با یکدیگر تلازم و تضایف دارند. خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید  ﴿وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً﴾ و ﴿یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا﴾،

براین اساس توجّه نکردن به اخبار غیر موثّق و شایعاتی که از طریق رسانه های معاند و منافق پراکنده می شود، یک تکلیف الهی و دینی است که یکایک آحاد جامعه باید به آن ملتزم باشند. و ازسوی دیگر رسانه های متعهد و دلسوز وظیفه دارند با پوشش دقیق، مستند و سریع اخبار، افکار عمومی را به مسیر صواب هدایت نمایند و پرده از خدعه و نیرنگ دشمنان و منافقین بردارند و این سرمایه اجتماعی را مغتنم بشمارند که بحمدالله خبرگزاری حوزه در طول سالهای اخیر و با رویکرد انقلابی و فراجناحی خود، توفیقات خوبی در این مسیر داشته است.

در ایام کرونایی، نوع همکاری تعامل و همدلی در سطح مردم و مسئولین را چگونه ارزیابی می کنید؟

اولا برخود فرض میدانم از زبان خود و عموم مردم شریف و مؤمن ایران اسلامی، از مبارزان خطّ مقدّم جبهه سلامت کشور، یعنی پزشکان و پرستاران و مجموعه های درمانی، صمیمانه، خاضعانه و از عمق وجود تشکّر و قدردانی کنم و آنان را به حقّ، مجاهدان و مدافعان جبهه سلامت می دانیم و مطیع کامل دستورات و توصیه های ایشان، و دعاگویشان هستیم.

ثانیا به عنوان کوچک ترین و یکی از جامعه روحانیت و بسیجیان عزیز و گروه های جهادی، آمادگی خود را برای هر گونه کمک و همیاری با این بزرگواران، البتّه با صلاح‌دید و موافقت ایشان و تحت فرمان این عزیزان، بیش از پیش اعلام می کنیم.

ثالثا به خوبی می دانیم که جمع قابل توجّهی از مشاغل و اصناف، در این شرایط دچار مشکلات مضاعف اقتصادی و معیشتی شده اند و از مسئولین مختلف کشور، مجدّانه تقاضا دارم که بیش از پیش، مراعات حال ایشان را نموده و تصمیماتی برای حلّ مشکلات پیش آمده برای این عزیزان، اتّخاذ نمایند.

رابعا از دستگاه قضایی درخواست می کنم که با اندک سودجویان و محتکرانی که در این فضا، ناجوانمردانه به فکر مطامع پلید خود هستند، قاطعانه و بدون ذرّه ای ملاحظه برخورد کرده و تلخی طعم عدالت را به کام آنان و شیرینیش را ان شاءالله به کام ملّت ایران بچشاند.

همانطور که آیت الله اعرافی هم اشاره کرد و ما هم در قرارگاه های مردمی قم و تهران شاهد بودیم، حضور جهادی طلاب و گروه های جهادی و از جمله حضور ارزشمند طلاب و اساتید و فارغ التحصیلان این مدرسه چشمگیر و درخشان بود. نظر شما در این خصوص چیست؟

الحمدلله...

انسان وقتی این صحنه های حضور خالصانه و عاشقانه طلاب و روحانیون جوان در خدمت رسانی و مهرورزی به بیماران و سایر اقشار مردم را می بیند که به صورت خودجوش و جهادی وارد میدان شدند و در کنار فرماندهان بهداشت و سلامت کشور به مجاهدت پرداختند و از هیچ خدمتی به بیماران مبتلا به کروناویروس و یا غسل و کفن و دفن اموات کرونایی دریغ نکردند، اشک شوق در چشمانش حلقه میزند.

اینها همان رویشهای انقلاب و مکتب امامین انقلاب و تجلی عملی بیانیه گام دوم هستند و در اندیشه امامین انقلاب، روحانیت نباید در رسالت و ماموریت دینی و انقلابی و اجتماعی خود در گره گشایی از آلام و مشکلات مردم و خدمت رسانی به مردم و جامعه، فرقی بین مسائل و شبهات فکری و معضلات فرهنگی و کاستی های اجتماعی و دردهای جسمانی و آلام روحی مردم و جامعه قرار دهد و نقطه شروع و آغازین اندیشه ای حوزه اقامه دین از همین جاست.

در آخر ضمن تشکر از وقت و حوصله ای که به خرج دادید، اگر مطلب و یا نکته ای را در نظر دارید، بفرمایید

  اولا به خودم و همه مردم عزیزمان یادآوری می کنم که یکی از اسباب جلب رحمت و رأفت الهی، کمک به دیگران و به ویژه نیازمندان، نوع دوستی و عاطفه بیشتر به یکدیگر، صدقه و احسان، و دل جویی و پیگیری حال بیماران و بستری شدگان و خانواده هایشان است؛ البتّه با رعایت تمام نکات و دستورات بهداشتی. و برای همه درگذشتگان در این ایّام، طلب رحمت و مغفرت الهی دارم.

ثانیا در کنار نکات فوق، باید به این مطلب اشاره و تاکید کنم که این بیماری، مسأله ای فوق العاده و مشکلی آنچنان بزرگ و عظیم برای کشور نیست؛ بلکه ابتلائی گذرا است  که با همّت و مجاهدت مسئولین و مردم به زودی از این سرزمین عبور می کند و ان شاء الله پیروزی و موفّقیّت نهایی انقلاب اسلامی در این عرصه، علی رغم پاره ای تلخی ها و از دست دادن عدّه ای از هموطنانمان، افتخار دیگری برای جمهوری اسلامی رقم می زند و در نهایت، موجب خواهد شد تا جوانان مؤمن انقلابی و دلسوزان انقلاب، افق های جدیدی را در صحنه جهاد و مبارزه، پیشِ روی خود ببینند و ظرفیّت های جدیدی را در درون خود، برای پیشرفت و تعالی اجتماعی بیابند.

ضمن تبریک اعیاد و موالید شعبان المعظم به جنابعالی و همکاران پرتلاش در خبرگزاری حوزه، در این ایّام که مصادف با ماه شریف شعبان، ماه دعا و مناجات و توجه به ذات اقدس الهی و تهذیب نفس و طهارت از آلودگی ها است، دست تضرّع و انابه به درگاه عظمت الهی بلند کرده و ملتمسانه از منبع لا یزالِ لطف و رحمتش می خواهیم که ما را از گرفتاری های نفس امّاره و آلودگی های معاصی رهایی بخشیده و برخی ابتلائات پیش آمده را فرصتی برای بیدار شدن دل، پالایش جان، و رشد و تعالی و پیشرفت جامعه قرار دهد. ((اللّهُمَّ اجعلنا فِی دِرعک الحصیئه الّتِی تَجعل فیها مَن تُرِید)) و امیدوارم توفیق ورود و درک هرچه بهتر و بیشتر از ماه مبارک رمضان را به همه مؤمنین عنایت فرماید.

﴿إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ ألاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتی‌ کُنْتُمْ تُوعَدُونَ﴾

و در نهایت، خدمت مولا و اماممان، حضرت بقیّة الله الأعظم عرضه می داریم:

﴿یا أیُّهَا الْعَزیزُ مَسَّنا وَ أهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَأوْفِ لَنَا الْکَیْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَیْنا إِنَّ اللّهَ یَجْزِی الْمُتَصَدِّقینَ﴾

تشکر از فرصتی که علیرغم برخی احتیاطات در این ایام کرونایی به خبرگزاری حوزه اختصاص دادید.

گفت و گو: اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha