جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
جوادی آملی

حوزه/ جوان باید بداند که یک نیروی آزادشده دارد لکن این نیروی آزادشده تا در تحت رهبری بزرگواری نباشد هرز می‌رود. یک تعبیر لطیفی مولوی درباره پیر و جوان دارد که می‌گوید: جوان یک تیر تیزی است این تیر تیز تا از کنار کمان منحنی عبور نکند به صید نمی‌رسد؛ شما اگر یک پیر خردمند قد خمیده را در کنارش نگذارید از این تیر تیز کاری ساخته نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سالروز ولادت با سعادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان فرصت مغتنمی است جهت کسب فیض و بهره مندی از سخن بزرگان دین در خصوص اهمیت دوران جوانی. از این رو بنا داریم تا از رهنمودهای ارزشمند حکیم متأله حضرت آیت الله جوادی آملی که در جلسات متعددی نسبت به اهمیت دوران جوانی متذکر شده اند، بهره مند گردیم:

ایشان درکتاب گرانسنگ مفاتیح الحیات خود در رابطه با اهمیت جایگاه جوانان در روایات و ثمرۀ مشورت با آنان چنین آورده اند: امام صادق(علیه السلام) به ابوجعفر أحول پس از بازگشت وی از بصره فرمود: استقبال مردم را نسبت به امر امامت و پذیرش آن، چگونه یافته‌ای؟ گفت: سوگند به خدا آنان اندک‌اند، آنچه خواستند انجام دادند... امام فرمود: به جوانان بپرداز، زیرا آنان به هر کار خیری شتابنده‌ترند.

امام علی(علیه السلام)فرمود: هرگاه در امری که بر تو عارض شده است نیازمند به مشورت بودی ابتدا با جوانان مشورت کن زیرا که آن‌ها تیز هوش‌ترند و سریعتر حدس می‌زنند سپس آن‌ را به اندیشه پیران و بزرگان واگذار کن تا عاقبت آنرا شناسایی کنند و انتخاب نیکو نمایند زیرا تجربه آن‌ها بیشتر است.

حضرت آیت الله جوادی آملی جوانان را به پاسخگو بودن نسبت به گذرای عمر خود تذکر دادند و ابراز داشتند: در مکتب دین، انسان در برابر تمام لحظات زندگی مسؤول است و از اولین پرسش‏ های بعد از مرگ این است که جوانی و عمرت را در چه راهی صرف کردی. اگر کسی کاهلی کرد یا کار سودمندی برای جاه‏ طلبی و مقام‏ خواهی انجام داد، نه به قصد تقرب به خدا، چنین انسانی مسؤول خواهد بود و کیفر خاص خویش را می‏ یابد.  وبالعکس اگردر مسیر درست گام بردارد چون حمران‏ بن اعین خواهد شد که امام ششم (سلام‏ الله علیه) در مورد وی فرمود: من و پدرم شفیع خوبی برای حمران‏ بن اعین هستیم؛ زیرا دست او را می‏ گیریم، رها نمی‏ کنیم تا با ما وارد بهشت شود. حمران‏ بن اعین جوانی عادی بود که از علما شد و به این مقام رسید. این طور نیست که انسان بگوید: رسیدن به مقام اولیا دشوار است. روز قیامت معلوم می‏ شود که راه باز بود و نرفتیم. 

صاحب تفسیر تسنیم، جوانی و خطرات پیش روی آن را یادآور شدند و مرقوم داشتند: تبلیغ سوء، آموزش بد، رفتار ناهنجار و بی‏بند و باری چون نیش پشهٴ آلوده و نفوذ میکروب سمّی است که سریع التأثیر و بطی‏ء الزوال است. مثلا ً شکستن سر در یک لحظه است، ولی درمان آن به درازا می‏ کشد یا هبوط از قلهٴ بلندْ یک آنْ است، لیکن صعود به آن در مدت مدید است.شبههٴ علمی یا شهوت عملی نسبت به جوانِ کم تجربه سریعاً اثر می‏ گذارد، ولی برطرف نمودن آن سهل نیست. 

ایشان در به تبیین جهت دهی نیروی آزاد شدۀ جوانان و توجه به مدیریت صحیح آن اشاره کردند و اذعان داشتند:  جوان باید بداند که یک نیروی آزادشده دارد لکن این نیروی آزادشده تا در تحت رهبری بزرگواری نباشد هرز می‌رود. یک تعبیر لطیفی مولوی درباره پیر و جوان دارد که می‌گوید: جوان یک تیر تیزی است این تیر تیز تا از کنار کمان منحنی عبور نکند به صید نمی‌رسد؛ شما اگر یک پیر خردمند قد خمیده را در کنارش نگذارید از این تیر تیز کاری ساخته نیست. رهبری مردان الهی، بزرگان فرهنگ‌مدار و خردورز همان کمانی است که این جوان را راهنمایی می‌کند و به مقصد می‌رساند.

منبع..................................................................

کتاب انتظاربشرازدین،حضرت آیت الله جوادی آملی، ص150

 کتاب حکمت عبادات،حضرت آیت الله جوادی آملی،ص267

  کتاب شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، حضرت آیت الله جوادی آملی،ص246

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha