شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین آیت اللهی

امام جمعه موقت یزد با بیان این که هر چیزی ملکوتی دارد، همه به ملک می رسند اما انسان آمده تا به ملکوت عالم و به فیض خاص الهی برسد، گفت: رسیدن به فیض خاص الهی نیازمند دو بال تطهیر و ایثار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدجواد آیت‌اللهی، امام جمعه موقت یزد در دیدار طلاب جهادی یزد، گفت: هر چیزی ملکوتی دارد، همه به ملک می رسند اما انسان آمده تا به ملکوت عالم و به فیض خاص الهی برسد.

استاد حوزه علمیه یزد ادامه داد: رسیدن به فیض خاص الهی نیازمند دو بال تطهیر و ایثار است.

وی در بیان مراحل تطهیر، اولین مرحله را تطهیر اعضا و جوارح از گناه دانسته و بیان داشت: انسان باید واردات و صادرات اعضای بدن را مراقبت کند.

امام جمعه موقت یزد دومین شعبه تطهیر را تطهیر فکر و ذهن معرفی کرد و گفت: ذهن و فکر بایستی پاک شود و انسان باتقوا می تواند فکر را پاک کرده و فکرهای گناه را از ذهن دور کند؛ هر چند از نظر فقهی فکر گناه، گناه نیست؛ اما اثرگذار بوده و مانع رسیدن انسان به ملکوت و فیض الهی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین آیت‌اللهی، تطهیر قلب و دل را آخرین و مهمترین مرحله معرفی کرده و بیان داشت: در این مرحله انسان متقی، دل را از همه رذائل اخلاقی از جمله کبر، حسد، عجب و خودبرتربینی خالی می‌کند و وقتی این تطهیر برای انسان ایجاد شد مشمول این آیه می شود، «وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا» که خداوند از شراب طهور به او می نوشاند.

استاد عالی حوزه علمیه ادامه داد: وقتی انسان به این مرحله رسید، خداوند با او مناجات می کند، همانگونه که در مناجات شعبانیه می خوانیم: «إِلهِی انْظُرْ إِلَیَّ نَظَرَ مَنْ نادَیْتَهُ فَأَجابَکَ؛ خدایا، بر من نظر کن، نظر به کسی که صدایش کردی و تو را اجابت کرد». یا می خوانیم: «إِلهِی وَاجْعَلْنِی مِمَّنْ نادَیْتَهُ فَأَجابَکَ، وَلاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِکَ، فَناجَیْتَهُ سِرّاً وَ عَمِلَ لَکَ جَهْراً؛ خدایا مرا از کسانی قرار ده که آوازشان دادی، پس پاسخت دادند، به آن‌ها توجه فرمودی، پس در برابر بزرگی‌ات مدهوش شدند و با آنان راز پنهان گفتی و آنان آشکارا برای تو کار کردند».

امام جمعه موقت یزد در بیان دومین بال رسیدن به فیض الهی، گفت: ایثار، از خودگذشتن و پای روی هوای نفس و خواهش های نفسانی گذاشتن، انسان را به خدا می رساند. خداوند در وصف اهل بیت(ع) می فرماید: «یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا» و به فرمایش قرآن انسان به مقام برّ و نیکی نمی رسد مگر زمانی که احتیاج شدید به چیزی دارد، ایثار کند.

حجت الاسلام والمسلمین آیت‌اللهی ادامه داد: طلاب و روحانیون در این ایام ایثار را نشان دادند؛ به ویژه کسانی که در امر تغسیل وارد شدند؛ خودشان را در معرض خطر قرار دادند و جانشان را در این مسیر انفاق کردند، از این رو به مقام برّ رسیدند و باید از این به بعد هم این راه ادامه داشته باشد و شیاطین انس و جن مانع آن ها نشود و این اخلاص ادامه پیدا کند و همه مراقب باشند بعدا دچار ریا نشوند.

امام جمعه موقت یزد در پایان، خطاب به طلاب جهادی گفت: من دست شما را می بوسم؛ شما خیلی زحمت کشیدید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha