جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مجید جلالی جانشین معاون آموزش حوزه اصفهان

حوزه/ حجت الاسلام جلالی با تأکید بر ضرورت شناخت امام زمان(عج)،گفت: ایام قرنطینه خانگی بهترین فرصت برای مطالعه در احوال حضرت است.

حجت الاسلام مجید جلالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به اینکه در این ایام اتفاقاتی می افتد که باعث می شود برخی بدون تخصص هر چیزی را به عنوان علامات ظهور حضرت حجت(عج) بدانند، گفت: علامات ظهور حضرت به دو دسته علامات حتمیه و غیرحتمیه تقسیم می شوند.

وی با بیان اینکه علامات حتمیه مانند ظهور دجال و ظهور سفیانی است، تصریح کرد: علامات دیگر غیرحتمیه هستند که کارشناسان دینی و افراد مسلط در این زمینه باید اظهار نظر کنند و الا هرگونه اتفاقی را نباید از علائم ظهور حضرت بدانیم.

استاد حوزه  با اشاره به آیه 5 سوره قصص «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ»، عنوان کرد: خداوند اراده کرده کسانی که مورد استضعاف قرار گرفته اند را در روی زمین خلیفه قرار دهد.

وی افزود: در روایات آمده است که اگر حتی یک روز از دنیا مانده باشد «لطول الله ذلک الیوم» یعنی اینقدر این روز را طولانی می کنیم تا امام زمان(عج) ظهور کنند.

 حجت الاسلام جلالی در ادامه از دو غیبت امام زمان(عج) یاد کرد و افزود: حضرت دو غیبت دارند یکی غیبت صغری که در آن ۴ نایب خاص داشتند که با حضرت در ارتباط بودند و بعد از آن، غیبت کبری شروع شد. در غیبت کبری دسترسی عادی به حضرت وجود ندارد و  فرمودند «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ‌ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا»، لذا در مسائلی که برای ما پیش می آید باید به مراجع و علما مراجعه کنیم.

وی بیان داشت: یکی از وظایف ما در زمان غیبت این است که اولا با اطلاع و آگاهی و مطالعه از احوالات حضرت و اتفاقات در زمان غیبت، امام زمان(عج) را بیشتر بشناسیم و ثانیا از مراجع تقلید و به خصوص رهبری پیروی کنیم.

حجت الاسلام جلالی در ادامه به دیگر وظایف شیعیان در دوران غیبت اشاره کرد و اظهار داشت: از دیگر وظایف شیعیان در دوران غیبت این است که به دنبال شناخت امام زمان(عج) باشیم آن هم نه فقط شناخت ظاهری که ولادت ایشان در چه سالی است یا پدر و مادر ایشان چه کسی هستند، بلکه بدانیم امام زمان واسطه فیض بین عالم غیب و شهود هستند. باید بدانیم امام زمان(عج) کسی هستند که اگر طرفه العینی روی زمین نباشند زمین اهلش را فرا می گیرد.

استاد حوزه ادامه داد: ما باید با مطالعه حالات آن حضرت از ایشان شناخت بهتری کسب کنیم، مثلا در زیارت جامعه  کبیره می خوانیم «بِکُمْ فَتَحَ اللهُ وَ بِکُمْ یَخْتِمُ»، خداوند عالم را به واسطه شما فتح کرده و به واسطه شما تمام می شود «وِ بِکُمْ یُمْسِکُ السُّمآءَ اَنْ تَقَعَ عَلَی الاَرْضِ اِلّا بِاِذْنِهِ» قرار آسمان و زمین به دست شماست.

حجت الاسلام جلالی ابراز کرد: در دوران آخرالزمان که طبق روایات نگه داشتن دین چون نگه داشتن آتش در کف دست است؛ شیعیان برای حفظ دین دو وظیفه دارند نخست معرفت به امام زمان(عج) و ثانیا برای فرج حضرت دعا کنند.

وی در ادامه به معرفی تعدادی کتاب راجع به شناخت امام زمان پرداخت و اذعان داشت: ایام قرنطینه بهترین فرصت برای مطالعه در احوال حضرت است، خواندن کتابهایی مانند منتهی الآمال مرحوم محدث قمی در فصل ۱۴ که درباره تاریخ امام زمان(عج) است و یا کتاب عصر ظهور آقای کورانی و یا کتاب امام مهدی(عج) ترجمه دو جلد بحارالانوار علامه مجلسی که توسط علی دوانی ترجمه شده و ... توصیه می شود.

استاد حوزه در پایان متذکر شد: در زمان غیبت نباید فقط به دعا بسنده کنیم، بلکه باید با کسب علم، یقین و معرفت تلاش کنیم تا در زمره یاران حضرت قرار گیریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha