پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مرکز نور

حوزه/ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نرم‌افزارهای علوم اسلامی تاکنون تولیدات دیجیتالی متعددی را در موضوعات مختلف از جمله امام زمان عجل الله تعالی فرجه، عرضه نموده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خبرگزاری حوزه، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، از جمله مؤسسات علمی و پژوهشی حوزه علمیه قم است که توسط مقام معظم رهبری حفظه الله ‌به منظور نشر فرهنگ غنی اسلام، تسهیل در دستیابی به منابع و متون اصیل دینی، تسریع در امر کاوش و پژوهش در حوزه علوم اسلامی و انسانی با بهره‏‌گیری از فنّاوری اطلاعات و به‏ کارگیری امکانات رایانه‌‏ای، برای ارائه معارف حقّه اهل ‏بیت علیهم‌السلام به جهانیان در عصر اطلاعات و ارتباطات در شکل و قالب جدید در سال ۱۳۶۸ ﻫ‌جری شمسی تأسیس شد.

مرکز نور به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نرم‌افزارهای علوم اسلامی تاکنون نرم‌افزارهای متعددی را در بسترهای مختلف نرم‌افزاری در اختیار پژوهشگران قرار داده است. نرم‌افزار کتابخانه مهدویت از جمله این نرم‌افزارهاست که متن کامل ۳۱۱ عنوان کتاب در ۶۴۵ جلد از آثار مرتبط با امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، به زبان فارسی و عربی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

این نرم‌افزار به موضوعاتی همچون مهدویت در قرآن، احادیث مهدویت، اهل سنّت و مهدویت، وظایف منتظران، علائم ظهور، پرسش و پاسخ مهدویت، ادعیه و زیارات مهدویت، بیانات و توقیعات امام مهدی (علیه السلام)، اشعار مهدویت، حکومت امام مهدی (علیه السلام)، مهدویت در ادیان و مکاتب، کتاب شناسی مهدویت، مدعیان دروغین و فرقه های انحرافی پرداخته است.

از دیگر نرم‌افزارهای نور با موضوع امام زمان عجل الله تعالی فرجه می‌توان به نرم‌افزار دکترین مهدویت اشاره کرد که متن کامل ۳۴ عنوان کتاب در ۱۲۲ جلد از آثار منتشرشده توسط مؤسسه آینده روشن به زبان: فارسی، انگلیسی و عربی، در موضوعات مرتبط با مهدویت، محتوای علمی این نرم‌افزار را تشکیل می‌دهد.

مهدویت و فلسفه تاریخ، دلیل روشن (پاسخ به شبهات)، تأملی در نشانه‌های حتمی ظهور، مجموعه مقالات سلسله همایش‌های بین‌المللی دکترین مهدویت، پژوهش‌های مهدوی، دیدار در عصر غیبت و ... از جمله آثار ارائه شده در نرم‌افزار دکترین مهدویت می‌باشد.

این گزارش می‌افزاید، نرم‌افزار ماهنامه موعود از دیگر محصولات ویندوزی مرتبط با مهدویت است که متن و تصویر ۲۰۵ شماره از ماهنامه فرهنگی ـ مهدوی موعود، اولین نشریه درباره امام زمان علیه السلام و برای امام زمان علیه السلام را در خود جای داده است.

همچنین نرم‌افزار سیره معصومان علیهم‌السلام، نیز از جمله تولیدات ارزشمندی است که در ارتباط با تمام معصومین علیهم السلام به ارائه محتوا پرداخته است. این نرم‌افزار ۱۱۸عنوان کتاب پیرامون حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) را در ۱۰ موضوع مختلف به جامعه علمی کشور عرضه کرده است. 

گفتنی است، نرم‌افزار سیره معصومان با اتصال ۱۳ هزار و ۸۵۹ فیش پژوهشی از ۱۱۸عنوان کتاب به درختواره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) در ۱۰ موضوع و سرشاخه احوال شخصی، امامت، غیبت، ظهور، سیره، مناقب، پس از امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه)، اصحاب و راویان، سالشمار، کتابشناسی مطالب ارزشمندی را به دانش پژوهان ارائه نموده است.

ارائه ۲۸ عنوان کتاب اختصاصی حضرت مهدی(علیه السلام) از جمله؛ الغیبة نعمانی، الغیبة شیخ طوسی، الفصول العشرة شیخ مفید، کمال الدین شیخ صدوق، نجم الثاقب محدث نوری و... در بخش کتابخانه از جمله محتویات نرم‌افزار سیره معصومان است.

همچنین، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی علاوه بر بستر ویندوز در بستر وب نیز به ارائه محتوای دینی پرداخته است ، پایگاه کتابخانه دیجیتال نور (نورلایب) یکی از این محصولات است که هم اکنون با بیش از ۴۲ هزار جلد کتاب، مرجع ارزشمندی برای محققان به شمار می‌رود که به مناسبت میلاد با سعادت امام زمان امکان دسترسی به کتابخانه تخصصی مهدویت را فراهم کرده است.

 کتابخانه تخصصی مهدویت، ۵۸۸ عنوان کتاب در موضوعاتی چون امام مهدی در قرآن و روایات، دلایل عقلی و نقلی اثبات امام مهدی، علل غیبت و آثار و فواید امام غایب، انتظار و وظایف منتظران، علائم و شرایط ظهور امام، ویژگی‌های یاران و دولت مهدوی، اوضاع جهان قبل از ظهور، رجعت یا بازگشت به دنیا، بحث از دعاها و اماکن منسوب به امام، آسیب‌شناسی مهدویت در عصر غیبت، تاریخ عصر غیبت صغری و کبری، جهانی ‌شدن و حکومت واحد جهانی را در خود جای داده است.

 گفتنی است در پایگاه حوزه‌نت از دیگر محصولات برخط مرکز که در جهت تبلیغ، ترویج و اطلاع‌رسانی نسبت به معارف دینی و موضوعات فرهنگی و ملّی، با هدف تبیین و روشنگری، در شبکه جهانی اینترنت، فعالیت می‌کند، بخش‌های مختلف و متنوعی از جمله بخش دانشنامه وجود دارد که مطالب مفید و محتواهای ارزشمندی درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه در دانشنامه امام زمان قابل دسترسی است.

گفتنی است در پایگاه حوزه‌نت به مناسبت‌های مختلف نیز ویژه‌نامه‌هایی عرضه و یا به‌روزرسانی می‌شود که به مناسبت نیمه شعبان المعظم؛ ولادت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف، ویژه‌نامه اینترنتی گل نرگس در این پایگاه به‌روزرسانی شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در این ویژه نامه مطالبی اعم از: زندگی نامه امام مهدی عجل الله فرجه الشریف، مهدویت و منجی گرایی در ادیان، مهدویت در اسلام، امام زمان عجل الله فرجه الشریف در روایات معصومین علیهم السلام، امام زمان عجل الله فرجه الشریف در کلام علما و اندیشمندان، آداب انتظار، انقلاب اسلامی ایران، زمینه ساز ظهور، جهان در آستانه ظهور، عصر طلایی ظهور، نیمه شعبان، لیله القدر منتظران، جشن ها و آئین های نیمه شعبان، میعادگاه منتظران، آسیب شناسی مهدویت، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در متون ادبی و شعر، دانشنامه امام زمان و مهدی موعود (عج)، ارائه شده است.

همچنین در پایگاه جامع الاحادیث که نزدیک به چهارصد هزار احادیث اهل‌ بیت (ع) به صورت حدیث محور عرضه شده و دارای قابلیت تفکیک احادیث بر اساس معصوم، شرح، ترجمه، قرن و... است، با تفکیک و فیلتر احادیث بر اساس معصوم حدود ۲۰۰ حدیث از امام زمان (عج) از منابع حدیثی شیعه را در اختیار محقق قرار می‌دهد. علاوه بر نرم‌افزار و پایگاه جامع الاحادیث، نرم‌افزارهایی مانند: «درایة النور و رجال شیعه» نیز توسط مرکز تولید شده که پژوهشگران می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزارها به کتب رجالی مهم دسترسی داشته و پژوهش‌های مربوط به رجال و درایه را انجام دهند.

گفتنی است: تاکنون مرکز نور بیش از ۵۰ نرم‌افزار اندرویدی تولید کرده است که نرم‌افزارهای وابستگی جهان به امام زمان علیه السلام، معرفت حجت خدا، گفتمان مهدویت با هدف بسط اندیشه امامت و اعتقاد به ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه تولید و عرضه شده است.
همچنین مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در نرم‌افزار کتابخانه همراه نور که به صورت ویندوزی و اندرویدی عرضه شده نیز بسته ویژۀ تا ظهور را شامل ۳۰ عنوان اثر منتخب از میان بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب پیرامون موضوع مهدویت عرضه کرده است که این بسته موضوعاتی از جمله، «فلسفه انتظار»، «موعود آخر الزمان»، «عصر ظهور »، «وظایف شیعیان در عصر غیبت»، «دوران غیبت صغری و کبری حضرت»، «نشانه های ظهور»، «آینده جهان» و ... را ارائه می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha