جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
طلاب جهادی

حوزه/ یکی از محدودیت های بیماران کرونایی ممنوع الملاقات بودن است و طبیعتاً اعضای خانواده نمی توانند دیداری با آنها داشته باشند و یا کارهایشان را انجام بدهند، لذا همه کارها اعم از گرفتن داروها، دادن غذا، همراهی با بیمار برای گرفتن عکس و آزمایش و بسیاری از امور دیگر بر عهده طلاب جهادی است.

حجت الاسلام وحید مرادزاده، مدیر مدرسه علمیه آیت الله علم الهدی(ره)، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به حضور طلاب جهادی در بیمارستان حضرت بقیة الله(عج)، اظهار داشت: تقریبا از زمانی که اعلام شد برای کمک به بیماران کرونایی و تغسیل و تجهیز اموات کرونایی نیاز به کمک طلاب جهادی می باشد، در فراخوان بسیج نخبگان و اساتید حوزه علمیه تهران ثبت نام کردیم.

وی افزود: بعد از مدتی تماس گرفتند و در قالب گروه فرهنگی تبلیغی بصیر وابسته به بسیج نخبگان و اساتید حوزه علمیه تهران برای گذراندن دوره های آموزشی که با همکاری وزارت بهداشت برگزار شد، شرکت کردیم تا در مواجهه با بیماران و اموات کرونایی، نکات بهداشتی و توصیه های مراقبتی را با دقت رعایت کنیم.

توصیه رهبری درباره اموات کرونایی

مدیر مدرسه علمیه آیت الله علم الهدی(ره) تهران، ابراز داشت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند مباحث حکم الله درخصوص اموات کرونایی تا آنجایی که مقدور است و امکانش وجود دارد باید مثل بقیه رعایت بشود؛ به دنبال بیانات ایشان همه طلاب پیگیر بودند تا این توصیه رهبری را اجرایی کنند و به همین جهت طلابی که برای تغسیل اموات کرونایی اعلام آمادگی کرده بودند در بیمارستان امام خمینی(ره) حضور یافتند و آموزش های لازم را در این خصوص دیدند، سپس به اتفاق دیگر طلاب که از مدارس مختلف حضور داشتند برای ارائه خدمت وارد بیمارستان حضرت بقیه الله(عج) تهران شدیم.

تغسیل اموات مطابق فتوای مراجع

استاد حوزه علمیه تهران با بیان اینکه طلاب در تغسیل اموات کرونایی مطابق با فتوای رهبری و مراجع عمل نمودند، ادامه داد: در ابتدای شروع خدمت؛ کار اصلی ما در بیمارستان بقیةالله(عج) تیمم اموات بود البته طلاب از مدارس مختلف در بیمارستان های استان تهران مشغول انجام امورات اموات کرونایی بودند، ما هم در بیمارستان بقیة الله(عج) کار را آغاز کردیم و شاید اولین گروهی در کشور بودیم که شروع به تغسیل و تجهیز اموات کرونایی همچون تغسیل سایر اموات عادی کردیم و بعد از مدتی با همکاری بسیج اساتید و نخبگان طلاب برادر و خواهر استان تهران جهت تغسیل و تجهیز اموات کرونایی در بهشت زهرا(سلام الله علیها) مستقر شدند.

وی افزود: در آغاز تغسیل اموات کرونایی با توجه به اینکه باید همه نکات و پروتکل های بهداشتی را رعایت می کردیم، قدری کار سخت بود، اما بعد از گذشت چند روز با شرایط موجود کنار آمدیم و به کار مسلط شدیم.

خدمت طلاب به بیماران کرونایی بیمارستان بقیه الله(عج) از 25 اسفند

حجت الاسلام مرادزاده با بیان اینکه خدمت به مردم انگیزه اصلی حضور طلاب جهادی در بیمارستان ها بود، عنوان داشت: ما از ۲۵ اسفندماه ۹۸ تا به امروز که در بیمارستان بقیه الله(عج) حضور داریم، سعی کردیم هر آنچه از دست مان برمی آید برای خدمت به مردم انجام دهیم. اموری همچون تیمم، تغسیل و تجهیز اموات کرونایی، کمک و پرستاری از بیماران کرونایی، روحیه بخشی به بیماران و کادر درمانی و هر آنچه که بیمار نیاز داشته باشد برای او انجام می دهیم.

طلابی که جای خانواده بیماران کرونایی را گرفته اند

مدیر مدرسه علمیه آیت الله علم الهدی(ره) تهران، افزود: یکی از محدودیت های بیماران کرونایی ممنوع الملاقات بودن است و طبیعتاً اعضای خانواده نمی توانند دیداری با آنها داشته باشند و یا کارهایشان را انجام بدهند، لذا همه کارها اعم از گرفتن داروها، دادن غذا، همراهی با بیمار برای گرفتن عکس و آزمایش و بسیاری از امور دیگر بر عهده طلاب جهادی است و از این بابت همه خانواده های بیماران و کادر درمانی از اقدام طلاب بسیار خرسند بوده و مکرراً از حضور ما در بیمارستان قدردانی می کنند و پیشرفت در امور درمانی را مرهون حضور جهادی طلاب می دانند. مثلا یکی از ابتکارات گروه جهادی ما پیشنهاد ایده ارتباط تصویری بیماران با خانواده هایشان بود که بسیار مورد استقبال بیماران و خانواده ها قرار گرفت و این امر در افزایش روحیه بیماران بسیار مثبت بود.

فعالیت ۳۰ طلبه جهادی در بیمارستان بقیه الله(عج)

وی ادامه داد: هم اکنون ۳۰ نفر از طلاب برادر و خواهر تهرانی مشغول ارائه خدمت به بیماران کرونایی در بیمارستان بقیه الله(عج) هستند و با توجه به اینکه هم اکنون کار تغسیل اموات کرونایی در بهشت زهرا(سلام الله علیها) توسط طلاب جهادی در حال انجام است، طلاب حاضر در بیمارستان بقیه الله(عج) دیگر کار تغسیل اموات را انجام نمی دهند و اغلب مشغول پرستاری از بیماران کرونایی یا کمک به کادر درمانی بیمارستان هستند.

عذرخواهی برخی بیماران

استاد حوزه علمیه تهران تصریح کرد: هم اکنون فضای بسیار صمیمانه ای بین بیماران کرونایی و طلاب جهادی ایجاد شده است و بیماران با طلاب انس گرفته اند و چنانچه یک روز همدیگر را نمی بینیم، اظهار گله مندی می کنند که چرا به سر نمی زنید.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کارمندان بیمارستان و کادر درمانی روزهای طولانی از خانواده های خود دور هستند و از طرفی حجم انبوه کار، خستگی ایشان را بیشتر کرده بود، حضور طلاب جهادی در کنار آنها موجب شد تا قدری از سنگینی کارشان کاسته شود و از اینکه ما در بیمارستان حضور داریم بسیار خوشحال هستند و در این مدتی هم که ما در آنجا بودیم جز ادب و احترام از کارمندان و کادر درمانی ندیدیم و همگی با طلاب بسیار مانوس و صمیمی شده اند.

حجت الاسلام مرادزاده اضافه کرد: در زمانی که بعضی از مردم با خودشان فکر می کردند که این طلبه ها و حوزه های علمیه کجا هستند و چه خدمتی به کشور می کنند الان با مشاهده طلاب جهادی در بیمارستان ها از این طرز تفکر خود عذرخواهی کرده و وقتی یک روز در بیمارستان حضور نداشته باشیم علت عدم حضور ما را از کادر درمانی جویا می شوند و صراحتاً بیان می کنند که دل ما برای شما بسیار تنگ می شود.

لحظات غم انگیز

مدیر مدرسه علمیه آیت الله علم الهدی(ره) تهران با اشاره به تاثیر تبلیغی حضور طلاب در کنار بیماران و کادر درمانی، عنوان داشت: سخت ترین لحظات برای طلاب جهادی، وقتی بود که طی چند روزی که با بیمار کرونایی انس می گرفتند، اما وقتی در غسالخانه کاور حمل میت را باز می کردیم و می خواستیم او را غسل بدهیم، با فردی مواجه می شدیم که روزهایی را در خدمت او بودیم و با اخلاق و رفتار همدیگر انس گرفته بودیم و این برای ما بسیار سخت بود.

اثبات مردمی بودن حوزه های علمیه

حجت الاسلام مرادزاده با اشاره به دستاوردهای حضور طلاب در بیمارستان ها، ابراز داشت: به نظر بنده حضور طلاب در بیمارستان ها و ارائه خدمت به بیماران و کمک به کادر درمانی در واقع به فعلیت رساندن معارفی بود که از اهل بیت(علیهم السلام) آموخته بودند و درس هایی که سالها در حوزه های علمیه از محضر بزرگان علم و دین کسب کرده بودند. از این رو حضور اساتید و طلاب در روحیه دادن به کادر درمانی و خانواده های بیماران خیلی تاثیرگذار خواهد بود. به عبارت دیگر حضور در کنار کادر درمانی و بیماران فرصت تبلیغی بسیار خوبی برای تبیین معارف اهل بیت(علیهم السلام) و اثبات مردمی بودن حوزه های علمیه است.

برنامه رمضانی برای بیماران کرونایی

مدیر مدرسه علمیه آیت الله علم الهدی تهران در پایان با اشاره به برنامه های گروه جهادی بصیر در ایام ماه مبارک رمضان، گفت: یکی از اقدامات بسیار خوبی که درصدد هستیم به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برای بیماران کرونایی و کادر درمانی انجام بدهیم راه اندازی «رادیو رمضان» است که برنامه های تبلیغی مفیدی را برای این عزیزان در نظر گرفته ایم که جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha