سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مهدوی ارفع

حوزه/  دبیر قرارگاه مردمی «مواسات» خراسان رضوی با اشاره به تهیه ۲۶۵ هزار بسته معیشتی و بهداشتی برای نیازمندان، گفت: رعایت عزت نفس افراد یک اصل حاکم در خدمت رسانی است که خادمان در این عرصه می‌بایست نسبت به آن دقت نظر داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد حجت الاسلام مجتبی مهدوی ارفع در نخستین نشست خبری خود به عنوان مدیر جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی و دبیر قرارگاه مردمی «مواسات» استان با بیان اینکه مسجد بهترین نهاد و تشکیلاتی است که می تواند به شناسایی افراد کمک کند، ابراز کرد: ظرفیت های محلی و مراکز نیکوکاری، هیئت امنا و نمازگزاران آن و نیز این اعتقاد که مسجد محل عملیات روحانیت انقلابی است که باید به هدایت فکری، معنوی، سیاسی، اجتماعی و... جامعه بپردازد، موجب شده که ارائه خدمت اجتماعی یکی از اموری باشد که در کارکرد مسجد تعریف شود.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی با اشاره به اینکه مردم باید پناهگاه خود را مسجد و امام و امنای آن بدانند، گفت: مساجد کارکردهای زیادی دارند که باید در آن زمینه ها فعال باشند؛ امروز تهدید مسئله کرونا در عین اینکه برای دفع این بلا دعا می کنیم، می تواند عرصه ای برای توانمندسازی و نشان دادن سایر کارکردهای مسجد باشد و تغییر نگرش برای حضور جدی تر و فراتر در همه عرصه های مسجد داشت.

وی با اشاره به نقش محوری مساجد در انجام فعالیت های اجتماعی و فرهنگی ابراز کرد: اداره امور، حرکت اسلامیت، مرکز ستاد اسلام، مکان مقاومت و... از نقش ها و ویژگی های مساجد است که در کلام امام راحل و رهبری بیان شده است.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان افزود: مسجد کانون محوری تربیت نیروی تمدن اسلامی در گام دوم انقلاب است که  لازمه آن نیز توجه به چرخه تمدن سازی می باشد.

وی با اشاره به تاکید قرآن بر مقاومت، این امر را در همه عرصه های فرهنگی، سیاسی و ... در جامعه اسلامی به عنوان یک محور و اصل در تمدن سازی در برابر تمدن غرب لازم دانست و گفت: مسجد باید با ورود به عرصه‌های مختلف، تربیت کننده نیروهای مقاوم در برابر هجمه‌های گوناگون سیاسی، امنیتی، فرهنگی و ... در کنار توجه به امور عبادی باشد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان اینکه ۹۷ درصد افرادی که در دفاع مقدس حضور داشته اند، برخاسته از مسجد بوده اند و این امر جایگاه مسجد را نشان می دهد، بر تقویت ظرفیت مسجد شامل پایگاه بسیج، امام جماعت، هیئت امنا، هیئت مذهبی، کانون فرهنگی و... تاکید و خاطر نشان کرد: با استفاده از این امر می بایست به تراز لازم برای تربیت نیروی انسانی تمدن سازی اسلامی رسید که ارتقای آن به آموزش و بهره گیری از توانمندی های موجود نیاز دارد.

وی ایجاد ۷ هیئت اندیشه ورز با عنوان «علمی تربیتی»، «سیاسی بصیرتی»، «بانوان انقلابی»، «اقتصاد مقاومتی و منابع پایدار»، «هنر، رسانه و فضای مجازی»، «جهاد ایثار شهادت» و «خدمت رسانی اجتماعی» از نخستین کارهای خود در مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان برشمرد که برای عملیاتی شدن برنامه‌های هر هیئت، شش قرارگاه تعریف و راه اندازی شده است.

حجت الاسلام مهدوی ارفع افزود: مساجد در سه سطح عمومی تخصصی و عالی سطح بندی شده و متناسب با آن ارکان و وظایف تعریف می شود.

وی با اشاره به ایجاد قرارگاه «مواسات» خراسان رضوی، ابراز کرد: این قرارگاه به دستور آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تشکیل شد تا موازی کاری و اتلاف ظرفیت نیروی انسانی و اقدام جزیره ای انجام نشود.

دبیر قرارگاه مواسات خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۴ نهاد از جمله شهرداری، آستان قدس رضوی، سپاه امام رضا(ع)، اداره کل تبلیغات اسلامی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، کمیته امداد و... در کنار نهادهای مردمی در قرارگاه مواسات با ریاست نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و در شهرستان ها نیز با محوریت ائمه جمعه حضور دارند، ابراز کرد: چهار کمیته «اطلاع رسانی»، «شناسایی و اولویت بندی»، «تامین» و «توزیع» در این قرارگاه تعریف شده که فعالیت خود را شروع کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تا روز یکشنبه، ۳۵ هزار بسته بهداشتی و ۲۳۰ هزار بسته معیشتی در اختیار قرارگاه قرار گرفته و ۹۳ هزار خانوار شامل ۱۲۵ هزار نفر شناسایی شده اند که نسبت به توزیع اقدام می‌شود، خاطر نشان کرد: رعایت عزت نفس افراد یک اصل حاکم در خدمت رسانی است که خادمان در این عرصه می‌بایست نسبت به آن دقت نظر داشته باشند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۲۲۰ مسجد محوری در حاشیه و سطح شهر مشهد برای این منظور فعالیت دارند، ارائه خدمت اجتماعی را یکی از کارکردهای مسجد برشمرد و آن را بهترین فضایی دانست که می‌تواند در امر شناسایی افراد برای کمک مومنانه و همدلی ی این روزها با استفاده از ظرفیت محلی خود اقدام کند.

گفتنی است، ۱۰ هزار مسجد در خراسان وجود دارد و از ۶ هزار مسجد خراسان رضوی ۴ هزار و ۵۰۰ مسجد فعال است که از این تعداد، هزار و ۳۰۰ عدد در مشهد می باشد که ۹۶۰ مسچد این شهر فعال است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha