پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 حجت الاسلام والمسلمین کلباسی

حوزه/ باید با قرائت قرآن کاری کنیم که درون ما تحول پیدا کند اگر به این مرحله رسیدیم، توانسته ایم رضایت امام(ع) را بدست بیاوریم و درعین حال معرفت به حضرت پیدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ماه رمضان، ادعیه این ماه و ارتباط عمیقی با موضوع مهدویت دارد، برای پاسخ گویی به این موضوع و سوالات مرتبط ، این خبرگزاری گفتگویی را با حجت الاسلام و المسلمین کلباسی مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه انجام داده است  که در ادامه  می خوانید:

با تشکر از وقتی که برای خبرگزاری حوزه اختصاص دادید، بفرمایید که چه رابطه ای بین ماه رمضان و مهدویت وجود دارد؟

ما وقتی مناسک مختلف حج، نماز، روزه و خمس را نگاه می کنیم، می بینیم در همه موارد بحث امامت مورد توجه قرار گرفته است. بحث طواف و نماز در مقام ابراهیم، ارتباط با مهدویت و امامت دارد. ماه رمضان هم موضوع مهدویت که امام زنده هستند کاملا با ماه رمضان آمیخته اند و در ارتباط باهمند، این مسئله در ادعیه  ماه رمضان و شب قدر و رابطه قرآن متجلی است.

چه رابطه بین ادعیه مهدویت و ماه رمضان قرار دارد؟

 یکی از مناسبت ها و موضوع ها این است که مهدویت در دعاهای رمضان متجلی است که از جمله  دعای افتتاح است که در شب ماه رمضان وارد شده است که این دعا مضامین بلندی در بحث توحید، انتظار و مهدویت و امامت دارد. در این دعا آمده« اللّهم انّا نرغب الیک فی دولة کریمة» ، در این دعا نقش امام در تاریخ و حوادث که به خوبی مشخص شده است و جمله دیگر آمده اللَّهُمَّ الْمُمْ بِهِ شَعَثَنَا وَ اشْعَبْ بِهِ صَدْعَنَا اینها مفاهیم و معرفت هایی هستند که بین آینده، حال و مبانی دیگر در پیوند است.

در این دعا به خوبی مشخص می شود که در پرتو او همه اصلاحات در عالم محقق می شود. در این دعا به خوبی می توان ارتباط بین وجود حضرت بقیة الله الاعظم و ظهور حضرت  و مطرح شدن نقش حضرت ولیعصر(عج) است.

چه ارتباطی بین لیالی قدر و حضرت ولی عصر(ع) قراردارد؟

لیالی قدر خصوصیت ویژه ای دارد، چرا که لیلة القدر قلب ماه رمضان و شبی است که همه مقدرات در آن محقق می شود و ملائک در آن نازل می شوند. در قرآن آمده تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ . این نشان دهنده اهمیت حضور امام عصر است.

شب قدر شبی است که ملائکه نازل و مقدرات تحقق پیدا می کند. ملائکه در شب قدر بر حجت خدا نازل می شوند. در ملکوت عالم که امام ناظر است  اتفاق می افتد و این  تحویل، تحول و تجدید سال همه در رابطه با امام زنده است که بر روی زمین مسئولیت بردوش دارد.

چگونه می توان قلب حضرت را شاد کرد؟

 شاد کردن به این است که در مسیر رضایت حضرت قدم برداریم. انسان در این ماه فکری و عملی سعی کند به امام و سیره امام نزدیک شود. دوری از گناهان کوچک و بزرگ، ظلم، ترک احسان به والدین، هر چه قدر با سیره اهل بیت(ع) همراهی کنیم، رضایت امام را بدست آورده ایم.

چه ارتباطی بین قرآن و مهدویت وجود دارد؟

در ماه رمضان سعی کنیم در کنار قرائت قرآن، نسبت به امام(ع) هم شناخت پیدا کنیم.قدم اول برای رضایت امام، معرفت است. آغاز دین، معرفت است. شناخت را افزایش داده و به دستورات که دین و اهل بیت(ع) گفته اند، عمل کنیم. اعمال خود را با دین و اهل بیت(ع) مقایسه کنیم، چه قدر همخوانی دارند .

قرائت قرآن ثواب دارد. گاهی هدف تمام کردن قرآن است این نمی تواند اثربخش باشد تنها ثواب بدست می آید. اما مهم در قرائت، تفکر و تدبر کردن است. این نوع قرآن خواندن است که می تواند اثربخش باشد.

باید با قرائت قرآن کاری کنیم که درون ما تحول پیدا کند، اگر به این مرحله رسیدیم توانسته ایم رضایت امام را بدست بیاوریم و درعین حال معرفت به حضرت پیدا کنیم.

موضوع دیگر عِدل قرآن یعنی اهل بیت(ع) است. قرآن در کنار عترت است و باید با تدبر، این هماهنگی را دریابیم و به آن برسیم.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha