پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رییس جمهور

حوزه/ رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت گفت: فرض بر این است که ویروس کرونا برای مدتی در کنار مردم متاسفانه هست و باید مبنا را بر این بگذاریم، چرا که هیچ کسی در دنیا نمی تواند پیش بینی کند که پایان این اپیدمی کی هست .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور، چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه، در جلسه هیئت دولت گفت: به دلیل ناروشن بودن پایان ویروس کرونا ما باید خود را برای فعالیت‌های مختلف مثل آموزش، کار و سرزنده نگهداشتن جامعه اماده نگهداریم. چون هیچکس در دنیا نمی‌تواند پایان این اپیدمی را پیش بینی کند.

رئیس جمهور ادامه داد: اینکه ما امروز می بینیم محصولات کشاورزی ، غذایی و محصولات مورد نیاز مردم به ویژه در زمینه بهداشتی به وفور در اختیار مردم است، در سایه کار و تلاش کارگران عزیز ماست .

وی با تشکر از تمامی کارگران کشور که در عرصه های مختلف تلاش می کنند، افزود: امسال سال سختی برای مردم بود و از اسفند ماه با مشکلاتی که کرونا هم برای سلامت و هم برای شغل و کار مردم ایجاد کرد در عین حال کارگران عزیز ما در کارگاه هایی که فعال بودند با همه توان برای رفع نیازمندی های کشور خدمت کردند.

روحانی اظهار کرد: اینکه امروز می بینیم محصولات کشاورزی، غذایی و محصولات مورد نیاز مردم به ویژه در زمینه بهداشتی به وفور در اختیار مردم است در سایه کار و تلاش کارگران عزیز ماست .

رئیس جمهور تصریح کرد: در کنار تلاشی که کادر درمانی و پزشکی در این ایام انجام دادند و مجاهدت بزرگی بود، کارگران هم برای رفع نیازمندی های جامعه ما اقدام کردند.

وی یادآور شد: تلاش بر این بوده که در این ایام، سلامت مردم را به عنوان هدف اول مورد حراست قرار دهیم و بعد بتوانیم نیازهای مردم را در بازار تامین کنیم و کارگاه ها و بنگاه های تولیدی هم بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند .

رئیس جمهور افزود: به دلیل نامشخص بودن پایان این ویروس ما باید خودمان را برای کار، فعالیت، علم، دانش، تحقیقات، سرزنده نگهداشتن جامعه و دادن امید به جامعه آماده کنیم.

روحانی اظهار کرد: فرض بر این است که ویروس کرونا برای مدتی در کنار مردم متاسفانه هست و باید مبنا را بر این بگذاریم، چرا که هیچ کسی در دنیا نمی تواند پیش بینی کند که پایان این اپیدمی کی هست .

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بنابراین ما باید مقداری بدبینانه و بلندمدت تر فعالیت خود را در کنار حضور این ویروس داشته باشیم و در کنار آن همه دستورالعمل های پزشکی را باید مراعات کنیم و در عین حال کار، تولید و فعالیت هم در کنار این احتیاط ها لازم است.

وی ادامه داد: زمانی به مردم می‌گفتیم در خانه بمانند و اکنون نیز همین توصیه را داریم، اما از مقطعی گفتیم برای کارهای ضروری با احتیاط از خانه خارج شوند و در کوتاه مدت به خانه‌ها بازگردند.

رئیس جمهور افزود: در این فرآیند از فاصله گذاری اجتماعی به فاصله گذاری هوشمند رسیدیم و اکنون با تقسیم بندی مناطق کشور به مناطق سفید، زرد و قرمز مواجهیم، اما معنی این تقسیم بندی به هیچ عنوان این نیست که در مناطق سفید دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود.

روحانی اظهار کرد: اتفاقاً مناطق سفید باید بیشتر به این دستورالعمل‌ها عمل کنند تا این دستاورد بزرگ حفظ شود. ساکنان مناطق زرد و قرمز نیز باید در رعایت این دستورالعمل‌ها دست به دست یکدیگر دهند، تا این مناطق نیز به وضع سفید تبدیل شوند.

وی افزود: در مقابله با بیماری کرونا اصل کار دست مردم است، زیرا هنوز درمان، داروی مشخص و واکسنی برای آن وجود ندارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: در مرحله نخست خودمان باید مراقبت کنیم و در روزهای سخت کارکنان بخش بهداشت و درمان باید مراقبت بیشتر و پیچیده‌تر را در قبال بیماران داشته باشند تا این دوران را سپری کنند.

 روحانی با تبریک روز کارگر به کارگران و قدردانی از جامعه پزشکی و کشاورزان، افزود: در این ایام شاهد تولید و بهره برداری از محصولات خوب کشاورزی در کشور هستیم که این موضوع بسیار مهمی است.

رئیس جمهور تاکید کرد: اکنون در شرایطی هستیم که باید روی پای خود بایستیم، زیرا تأمین برخی کالاها حتی در صورت داشتن پول و امکانات بسیار سخت و گاهی ناممکن است.

 روحانی گفت: در چنین شرایطی اگر مواد غذایی نیاز داشتیم حتی اگر مشکل مالی، حمل و نقل و انتقال از دریا نداشتیم و همه چیز آماده بود، امروزه این کالاها را به راحتی در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند.

رئیس جمهور افزود: شرایطی ایجاد شده است که همه کشورها چند برابر قبل، مواد غذایی ذخیره سازی می‌کنند و تأمین مواد دارویی و پزشکی نیز چنین است.

 روحانی با اشاره به اعلام شرکت‌های دانش بنیان مبنی بر تأمین رقم قابل توجهی از دستگاه‌های تنفس مصنوعی در کشور، گفت: این تولیدات نیازهای داخلی را تأمین می‌کند در حالی که اگر می‌خواستیم چنین تجهیزاتی وارد کنیم حتی اگر پول هم داشتیم و در روابط با کشورها مشکلی نداشتیم معلوم نبود چند کشور در دنیا این دستگاه را به ما می‌دادند.

رئیس جمهور افزود: اگر نمی‌توانستیم ماسک، گان و دیگر امکانات پزشکی را در داخل تأمین کنیم، معلوم نبود، به راحتی در اختیار ما قرار دهند، چنان که دیدیم در برخی کشورها این محصولات را روی هوا می‌قاپیدند.

پیروزی در مقابله با کرونا، از آنِ همه ملت ایران است

رئیس جمهور با اشاره به راه‌های پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، گفت:​ در شرایط فعلی، پیروزی ما در این مقطع، پیروزی یک ملت است و این پیروزی دولت و کادر درمانی به تنهایی نیست.

 روحانی در ادامه اظهاراتش در جلسه هیات دولت، با برشمردن ویژگی‌ها و معنویات خاص ایام ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: ما باید همگی در پیشگاه خداوند به خاطر کشاورزان، کارگران، پزشکان و پرستاران و به خاطر تمام جامعه تحقیقاتی، شرکت‌های دانش بنیان شکرگزار خداوند باشیم، چرا که امروز یک آرامش نسبی در جامعه وجود دارد.

وی افزود: امروز مردم در جامعه آرامش دارند، چرا که اگر به مواد ضروری، بهداشتی، تخت بیمارستانی و حتی تخت ویژه نیاز داشته باشیم، تمامی شرایط مهیا است.

رئیس جمهور با اشاره به تماس خود با سران برخی از کشورها و مذاکراتش در روزهای اخیر، ادامه داد: بیشتر سران کشورها در این گفتگوها به چند نکته توجه داشتند، چرا که همه آن‌ها ایران را از لحاظ اقدامات مقابله با ویروس کرونا، ​ آمار و ارقام زیر نظر داشتند.

 روحانی گفت: تمام سران کشورها ضمن قدردانی از ایران در مقابله با ویروس کرونا، برای آن‌ها این سوال مطرح بود که ایران چگونه از فاصله اجتماعی به فاصله هوشمند رسیده است؟ همچنین این سوال مطرح بود که چگونه ایران به سه وضعیت سفید، قرمز و زرد اعلام شده، رسیده است؟.

رئیس جمهور ادامه داد: تمام جهان به ایران نگاه می‌کند و پیروزی ما در این مقطع پیروزی یک ملت است و این پیروزی، پیروزی دولت و کادر درمانی به تنهایی نیست، اگر خوب بتوانیم مدیریت کنیم و کار را پیش ببریم موفق خواهیم بود.

 روحانی یادآور شد: در این شرایط باید مطمئن باشیم آب، برق، ​ سوخت، ارز و حتی ریال لازم را برای مردم تامین می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه علی رغم همه فشارها و پیچیدگی‌های پیشرو، آمار بانک مرکزی در موضوع تورم قابل ملاحظه است، گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی تورم ماه فروردین در مقایسه با ماه اسفند سال ۹۸ نصف تورم ماهانه را شامل می‌شود و این نشان دهنده یک حرکت خوب اقتصادی در کشور است.

رئیس جمهور ادامه داد: اینکه مردم امروز به بازار پول و سرمایه اعتماد دارند و هم رقم پس انداز ما در بانک‌ها رشد ۳۲ درصدی داشته است، همچنین حضور مردم در بازار سرمایه، همگی نشان دهنده اعتماد مردم است.

 روحانی با اشاره به اینکه بیرونی‌ها می‌گویند مردم ایران به نظام و دولت ایران اعتماد ندارند کاملا دروغ است، گفت: وضع بورس، پس انداز ما، حضور کارگران در کارگاه ها، رشد محصولات کشاورزی ما همگی نشان دهنده دروغ گویی آن‌ها است.

وی اظهار کردد: اینکه امروز در کیت تشخیص آنتی بادی قادر به صادرات هستیم و برخی رهبران کشورها از من سوال دارند که آیا می‌توانید به میزان مورد نیاز ما این کیت را برایمان صادر کنید؟ این افتخار ماست و این افتخار همه عزیزانی است که در شرکت‌های دانش بنیان، پارک‌های علم و فناوری، کارگاه‌ها مشغول به کار و تحقیق هستند و این نشان دهنده این است که ملت ما نه خود را باخته و نه دچار حزن و اندوه شده است.

رئیس جمهور همچنین گفت: در شرایطی هستیم که برای شغل و کاری که از دست داده ایم و یا برای بیماری که با آن روبرو شده ایم، نباید غم و اندوه داشته باشیم و باید آن را تحمل کنیم و خداوند این قدرت را به ما داده است.

 روحانی با اشاره به جلسه روز گذشته اش با روانشناسان و جامعه شناسان گفت: در این جلسه گفتم در این حادثه کرونا ملت، دولت، رهبری، مراجع و صدا و سیمای ما نشان دادند که به حرف متخصصان توجه می‌کنند؛ این خیلی مهم است که ما ملتی هستیم که به تخصص و متخصصان توجه می‌کنیم.

آمریکایی‌ها باید بدانند اسم این خلیج، ”فارس“ است

رئیس جمهور در ادامه سخنانش در جلسه هیئت دولت گفت: خلیج فارس یک آبراه مهم تاریخی برای ماست؛ چون به آب‌های بین المللی اتصال دارد و مرکز انرژی دنیا بوده و هست.

روحانی با اشاره به رشادت‌های مردم استان‌های مرزی خلیج فارس در دفاع از مرزها اظهار کرد: از خوزستان و سیستان و بلوچستان تا هرمزگان و بوشهر همه مرزدارهای خوبی بوده اند و در برابر بیگانه ایستادگی کرده و می‌کنند.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها باید بدانند این خلیج، اسمش خلیج فارس است و نه خلیج نیویورک یا واشنگتن؛ آمریکایی‌ها باید از روی نام این خلیج و این آبراه و از روی ملتی که در کنار این آبراه برای هزاران سال حافظش بوده، شرایط را درک کنند و هر روز علیه ملت ایران توطئه نکنند.

رئیس جمهور ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌بینند که ملت ایران در تمام صحنه‌ها موفق بوده و هست و برای حفاظت از این آبراه همیشه موفق بوده است؛ سربازان، پاسداران، ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی ما همیشه به عنوان پاسدار این آبراه بوده اند و خواهند بود.

قدردانی رئیس جمهور از موافقت رهبر انقلاب با پیشنهاد آزادسازی سهام عدالت

 روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه هیئت دولت، با تقدیر و تشکر از مقام معظم رهبری به خاطر آزادسازی سهام عدالت، به تشریح تاریخچه مباحث مربوط به سهام عدالت پرداخت و افزود: از آن روزی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع اصل ۴۴ قانون اساسی مطرح بود، آیت الله هاشمی رفسنجانی تلاش‌هایی انجام داد که تصمیماتی هم اتخاذ شد و بحث‌هایی نیز مطرح شد که برای اقشار مردم هم در این آزادسازی و خصوصی سازی سرمایه‌های دولتی و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی فکری شود، که در نهایت مقام معظم رهبری موافقت کردند که به عنوان سهام در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی ادامه داد: این سهام در اختیار مردم قرار گرفت، در این حال مقداری برای مردم نامشخص بود و باید سال‌ها صبر می‌کردند تا سود این سهام باعث مالکیت آن‌ها بر این سهام شود و این روند حدود ۱۰ سال به طول انجامید تا این‌ها مالک سهام شوند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت یازدهم از ماه‌های اولیه به فکر ساماندهی این سهام بود، گفت: از وزیر اقتصاد دولت یازدهم و رئیس خصوصی سازی به دلیل تلاش در جهت شفاف سازی این سهام از پایان سال ۹۳ و اول ۹۴ برای اولین طرح، قدردانی می‌کنم.

روحانی گفت: در دولت یازدهم برای همه مردم مشخص شد که چه کسی چقدر سهم دارد و تقریباً همه حساب کتاب‌های مردم، در این سهام در سال ۹۴ روشن شد.

رئیس جمهور با اشاره به تنظیم لایحه‌ای در دولت برای آزاد سازی سهام عدالت در سال ۹۴ و تصویب آن در سال ۹۶ در مجلس شورای اسلامی، افزود: در این ایام سه مکاتبه با مقام معظم رهبری در چند ماه اخیر در خصوص اینکه راهی برای آزاد سازی سهام پیدا شود، داشتم، نامه اول در سال گذشته بود، نامه دوم در فروردین ماه بود که جواب داده بودند چارچوبی برای این امر مشخص شود و در نامه سوم که اوایل اردیبهشت امسال ارسال شد، چارچوب آزاد سازی مشخص شده بود و مقام معظم رهبری با آزاد سازی سهام عدالت موافقت کردند.

روحانی افزود: مقام معظم رهبری در چارچوب‌هایی که اعلام کردیم نقطه نظرهایی داشتند که نقطه نظراتشان را ارائه دادند.

رئیس جمهور با تقدیر و تشکر از مقام معظم رهبری که آزاد سازی سهام عدالت را مورد موافقت قرار دادند، گفت: پیشنهاد من خدمت ایشان این بود که در نهایت شورای عالی بورس درباره شیوه کار تصمیم گیری کند و ایشان هم موافقت فرمودند که این شورا این کار را انجام دهد.

 روحانی افزود: فکر می‌کنم یک قدم بسیار خوبی برای مردم عزیز برداشته شد و موافقت مقام معظم رهبری در این ماه مبارک رمضان، قدم بسیار خوبی برای مردم عزیزی است که حدود ۵۰ میلیون نفر را شامل می‌شود.

رئیس جمهور در ادامه از شورای عالی بورس خواست در این زمینه همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند در کوتاهترین زمان ممکن آیین نامه و مقررات لازم را فراهم کنند.

 روحانی افزود: از سال ۹۵ که سهام عدالت به طور کامل سامان پیدا کرد در سه نوبت سود آن را به مردم پرداخت کردیم.

رئیس جمهور گفت: به ازای سهم یک میلیون تومانی، یک بار سود سال ۹۵ بود که در سال ۹۶ به میزان ۱۵۰ هزار تومان پرداخت شد، در سال ۹۷، صد و ۷۵ هزار تومان و سود سال ۹۸ نیز در سال ۹۹ به میزان دویست و ۵ هزار تومان پرداخت خواهد شد.

 روحانی افزود: مردم اگر تمایل داشته باشند این سهامشان را نگه دارند، می‌توانند از سود آن بهره‌مند شوند و شورای عالی بورس باید مقررات فروش سهام را مشخص کند و در شرایط فعلی سخت اقتصادی، این سهام به کمک مردم آمده و موافقت مقام معظم رهبری در این مقطع برای ما بسیار ارزشمند است.

رئیس جمهور همچنین گفت: این روزها می‌تواند برای ما روزهای مبارکی باشد، هم از لحاظ پیشرفت‌هایی که در کارگاه‌های تولیدی انجام می‌شود، هم موفقیت‌هایی که در بیمارستان‌ها در حال انجام است، در مبارزه با بیماری کرونا، موفقیتی در جامعه شاهدیم که مردم با همدلی و همراهی کمک کردند و کمک خواهند کرد که از این شرایط سخت عبور کنیم.

وی در پایان افزود: دستورالعمل‌های بهداشتی را باید انجام دهیم و در عین حال کاملاً به آینده امیدوار باشیم، چنانکه تلاش مردم و موفقیت پزشکان و دانشمندان مؤید این واقعیت است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    0 0
    قبلا یک نفر پیش بینی کرده بود که یک هفته ای و تا شنبه از ایران می رود! اما حالا اون پیشگوی محترم نظرش عوض شده!!!