پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ابراهیم شفیعی سروستانی

حوزه/ ابراهیم شفیعی سروستانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به سؤالاتی پیرامون موضوع «کرونا و آخرالزمان» پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از موضوعات این روزهای رسانه‌ها و جوامع اسلامی و غیر اسلامی، موضوع «کرونا و آخرالزمان» است که در این خصوص به سراغ جناب آقای ابراهیم شفیعی سروستانی، «عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث» رفتیم تا پاسخ سؤالات خود را از این «نویسنده و پژوهشگر حوزه مهدویت» جویا شویم.

متن زیر، ماحصل سؤالات رسانه رسمی حوزه‌های علمیه و پاسخ این  پژوهشگر است.

* ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار حوزه نیوز قراردادید، کمی درباره «آخرالزمان» و اتفاقات پیرامون آن برای ما بفرمایید.

«آخرالزمان» که در کتاب‌های لغت به‌عنوان «دوره آخر و قسمت واپسین از دوران که به قیامت پیوند می‌خورد» معنا شده، در فرهنگ و ادبیات تمام ملل مطرح است؛ مخصوصاً در ادیان ابراهیمی به این موضوع توجه خاص شده و نشانه‌ها و ویژگی‌هایی برای آن برشمرده شده است.

در منابع اسلامی و فرهنگ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) نیز از آخرالزمان سخن به میان آمده و برای آن نشانه‌ها و علائمی بیان شده است؛ بر همین اساس، علمای اسلام از گذشته تاکنون، کتاب‌های متعددی تحت عنوان «اشراط الساعه»، «علامات الساعه»، «علامات یوم القیامه»، «الفتن» و ... برای جمع‌آوری نشانه‌های آخرالزمان تدوین کرده‌اند؛ اما درباره این مطلب که ما به چه مقطعی از زمان، «آخرالزمان» اطلاق می‌کنیم، دو دیدگاه و اصطلاح وجود دارد.

- دیدگاه اول

در دیدگاه نخست، مراد از «آخرالزمان» همه آن قسمت از زمانی است که با نبوت پیامبر (صلی الله علیه و آله) آغاز می‌شود؛ یعنی از زمان نبوت پیامبر (صلی الله علیه و آله) تا قیامت را آخرالزمان می‌گویند.

به این دلیل به این دوران آخرالزمان گفته می‌شود که مسلمان‌ها معتقدند نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) خاتم پیامبران است و دین و شریعت ایشان تا پایان عالم اعتبار دارد و بعد از ایشان پیامبری نخواهند آمد و بر این اساس می‌توان گفت که آن حضرت، پیامبر آخرالزمان هستند.

در روایتی که از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل شده، آمده است که ایشان روزی بعد از فراغت از نماز عصر فرمودند: «آنچه از عمر دنیا باقیمانده به نسبت گذشته آن، همان نسبت را دارد که باقیمانده وقت امروز نسبت به گذشته آن دارد».

ایشان در روایت دیگری می‌فرمایند: «برگزیده شدم درحالی‌که میان من و قیامت فاصله نیست؛ همان‌سان که میان دو انگشت سبابه و وسطی فاصله‌ای نیست»؛ یعنی این‌قدر دوران خود را به دوران قیامت نزدیک دانسته‌اند. به این اعتبار از دوران نبوت آن حضرت به عنوان آخرالزمان یاد می‌شود.

- دیدگاه دوم

در اصلاح دوم، «آخرالزمان» فقط به آخرین بخش از دورانی که با نبوت پیامبر (صلی الله علیه و آله) آغاز شده است، می گویند؛ یعنی آن بخشی که به ظهور امام مهدی (علیه‌السلام) پیوند می‌خورد، اطلاق می‌شود.

به ‌بیان ‌دیگر، «آخرالزمان» بخش پایانی از دوران نبوت نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) است که به ظهور امام مهدی (علیه‌السلام) ختم می‌شود. دورانی که جهان وارد عرصه جدیدی شده و تحولات بسیاری در آن رقم می‌خورد؛ دورانی که با فتنه‌ ها، آشوب ‌ها، بحران‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، زیست‌ محیطی و افزایش ظلم و ستم همراه است و نهایتاً هم به دوران ظهور امام مهدی (علیه‌السلام) و گسترش عدالت و قسط در سراسر جهان ختم می‌شود.

درباره آخرالزمان و نشانه‌های آن آثار فراوانی تدوین شده و در روایات به نشانه‌های زیادی برای این دوران اشاره شده است. فقط در یک روایت که از نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) نقل شده، ۱۲۵ نشانه برای دوران آخرالزمان برشمرده شده است.

در این روایت که در کتاب شریف کافی (جلد هشتم، صفحه ۳۶ تا ۴۲­) آمده است به وضعیت جوامع، افراد و اصناف مختلف مردم در آخرالزمان اشاره شده و نشانه‌هایی که برای آخرالزمان بیان شده است عمدتاً جنبه فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی دارد.

البته حوادث طبیعی و رویدادهای خارق‌العاده در عرصه طبیعت هم برای آخرالزمان برشمرده شده است؛ ولی باید دقت کرد که میان علائم آخرالزمان و نشانه‌های ظهور تفاوت وجود دارد؛ همچنان که میان «نشانه‌های ظهور» و «اشراط الساعه» تفاوت وجود دارد.

اشراط الساعه یا نشانه‌های قیامت که در برخی روایت برشمرده شده، نشانه‌هایی است که در آخرین مقطع از حیات جهان؛ یعنی قبل از وقوع قیامت رخ می‌دهد.

در این مجال، فرصت بررسی تفصیلی نشانه‌های آخرالزمان نیست و علاقه‌مندان باید به کتاب‌های مرتبط مراجعه کنند.

در باب نشانه‌های ظهور که بیشتر برای ما قابل‌توجه و مهم است، باید بدانیم که نشانه‌های ظهور انواع مختلفی دارند و به اعتبارهای مختلف تقسیم دسته‌بندی شده‌اند.

این نشانه‌ها، به اعتبار زمان وقوع، به نشانه‌های نزدیک به عصر ظهور و نشانه‌های دور از عصر ظهور؛ به اعتبار نوع رویداد، به نشانه‌های اجتماعی، سیاسی و زیست‌محیطی و بالاخره به اعتبار حتمیت یا عدم حتمیت تحقق، به نشانه‌های محتوم (حتمی) و غیر محتوم (غبرحتمی) تقسیم می‌شوند.

در حال حاضر، نیاز است درباره دسته‌بندی سوم، یعنی نشانه‌های حتمی و غیر حتمی صحبت کنیم.

به تعبیر برخی از اساتید، نزدیک به ۲۵۰۰ نشانه برای ظهور برشمرده شده است که بر اساس روایات، تنها پنج مورد آن‌ها نشانه حتمی و محتوم است و باقی نشانه‌ها غیرحتمی است.

در برخی از روایات آمده است که پنج رویداد پیش از به پا خاستن قائم (علیه‌السلام) از نشانه‌های حتمی ظهور به شمار می‌آید؛ اول: برخاستن ندایی از آسمان (صیحه آسمانی)؛ دوم: خروج سفیانی؛ سوم: شکافتن زمین در منطقه بَیداء؛ چهارم: خروج یا قیام مردی از یمن و پنجم: کشته شدن نفس زکیه که تمام آن‌ها در سال منتهی به ظهور و در فاصله کمی از ظهور به وقوع می‌پیوندد.

پس در بررسی نشانه‌ها باید دقت کنیم که ما با انبوهی از نشانه‌ها به‌عنوان نشانه‌های ظهور روبرو هستیم که بسیاری از آن‌ها در زمان‌های قبلی محقق شده است؛ چون نشانه‌ها از نظر زمان یکسان نیستند و با فاصله با زمان ظهور اتفاق می‌افتد.

آنچه برای ما مهم و ملاک است و باید بیشتر به آن توجه کرد، نشانه‌های حتمی است که این پنج نشانه مذکور است و همه این پنج نشانه در فاصله بسیار کمی با ظهور مثلاً شش یا هفت ماه قبل از ظهور رخ می‌دهند.

* آیا بعد از اتفاق افتادن علائم حتمی، بلافاصله ظهور اتفاق می‌افتد؟

همان‌طور که در پاسخ سؤال قبلی گفته شد، علائم حتمی در فاصله کمی از ظهور رخ می‌دهند؛ آغاز علائم حتمی از ماه رجبِ سال ظهور است و همه آن‌ها تا پایان این سال؛ یعنی از فاصله رجب تا ذی‌حجه رخ می‌دهند. یعنی در ماه‌های رجب، شعبان، رمضان، شوال، ذی‌قعده و ذی‌حجه.

در واقع همه رویدادهای حتمی منتهی به ظهور در این ماه‌ها رخ می‌دهند که با خروج سفیانی و یمانی در ماه رجب آغاز می‌شود و با صیحه (ندای) آسمانی در ماه رمضان و فرورفتن سپاه سفیانی و کشتن نفس زکیه ادامه می‌یابد. بنابراین علائم حتمی، آغاز فرایند ظهور است و این پنج علامت به ظهور امام عصر (علیه‌السلام) متصل هستند؛ پس وقتی این علائم رخ می‌دهند، فرایند ظهور آغاز می‌گردد.

* با توجه به روایات معصومین (علیهم‌السلام)، می‌توان بسته شدن کعبه را از علائم ظهور امام زمان (علیه‌السلام) دانست؟

رویدادهایی از این جنس در دایره نشانه‌های غیرحتمی ظهور وارد می‌شوند که خود آن‌ها یا مشابه آن‌ها در ادوار گذشته نیز اتفاق افتاده است. در گذشته نیز، حج در سال‌هایی تعطیل شده و کعبه بسته شده است؛ به این معنا که این قبیل موارد در گذشته هم اتفاق افتاده و ممکن است در آینده هم اتفاق بیفتد.

اینکه واقعاً این بسته شدن کعبه همان اتفاقی است که به عنوان نشانه‌های ظهور گفته‌اند، نمی‌توان با قاطعیت اظهارنظر کرد؛ چراکه قبلاً هم بوده و شاید بعداً هم اتفاق بیفتد.

* برخی به ایجاد وحشت مردم از قحطی و بیماری و همچنین دلهره و ترس در آنان نیز از علائم ظهور حضرت مهدی (علیه‌السلام) اشاره می‌کنند؛ در این خصوص هم نظرتان را بفرمایید.

پاسخ این سؤال هم مشابه پاسخ سؤال قبلی است؛ در نشانه‌های ظهور و آخرالزمان به وقوع قحطی، خشکسالی، سیل، انواع و اقسام بیماری‌ها و به طبع ترس و دلهره مردم اشاره شده است؛ این موارد نیز در گذشته بوده و ممکن است مجدداً هم اتفاق بیفتد؛ پس چون این نشانه­ها در دایره نشانه‌های غیرحتمی هستند، نمی‌توان با قاطعیت مطرح کرد که حوادثی که امروز شاهد آن‌ها هستیم، همان حوادثی است که برای نشانه‌های ظهور بیان شده است یا خیر؛ پس با این اوصاف نمی‌توان در مورد هیچ‌یک از این نشانه‌های غیرحتمی به‌طور قطع اظهارنظر انجام داد.

  

در این خصوص، دو مسئله برای ما ملاک و معیار است.

نخست، توجه به نشانه‌های حتمی و اینکه آن‌ها را به‌خوبی بشناسیم و دوم، آمادگی همیشگی برای ظهور و توجه به وظیفه و تکلیفی که در حال حاضر بر عهده ماست.

در برخی از روایات به شیعیان دستور داده‌اند که باید هر زمان آماده ظهور امام عصر (علیه‌السلام) باشند؛ چون ظهور، ناگهانی فرامی‌رسد. وقتی اراده خدا تعلق بگیرد، به تعبیر روایات، خداوند، امر فرج حضرت مهدی علیه‌السلام را در یک‌شب اصلاح می‌کند؛ بنابراین، آنچه وظیفه حتمی و تغییرناپذیر ماست و هیچ اتفاقی در آن خللی و تردیدی ایجاد نمی‌کند، ضرورت آمادگی ما برای ظهور حضرت ولی‌عصر (علیه‌السلام) است.

به تعبیر امام باقر علیه‌السلام، «مرابطه (مرزداری) ما مرابطه‌ای است که همیشگی است» و شیعه همواره باید مانند یک مرزدار آماده و مهیای عکس‌العمل مناسب باشد. مرزدار یا «مرابط» با «مجاهد» متفاوت است؛ مجاهد با دشمنی که در زمان و مکان مشخص رودرروی اوست می‌جنگد، اما مرزدار همیشه باید چشم به مرز داشته باشد تا دشمن حمله نکند؛ مرزدار باید همیشه بیدار و هوشیار باشد تا در زمانی که لازم شد، اقدامات لازم را انجام دهد.

منتظر امام زمان (عج) همانند مرزداری است که همواره باید گوش ‌به ‌زنگ باشد؛ با چشم‌های بینا و گوش‌های شنوا و تیز. منتظر باید آمادگی عکس‌العمل را داشته باشد؛ نه اینکه با قحطی و خشک‌سالی و کرونا دچار هیجان شود که امام زمان (علیه‌السلام) آمد و بعد از آرامش جامعه بگوید: الحمدلله مشکلات حل شد و از امام زمان (علیه‌السلام) خبری نیست.

آمادگی منتظران باید همیشگی باشد و رویدادها و اتفاقات در آن خللی وارد نکند.

* از مشکلاتی که امروز جهان با آن مواجه است، مسئله شیوع ویروس کروناست؛ آیا شیوع کرونا را می‌توان از علائم آخرالزمان دانست؟ و آیا کرونا با علائم آخرالزمان تطابق دارد؟

 این هم همانند مسائل قبلی است؛ البته در برخی روایات، ازجمله در روایتی که از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده و در کتاب کمال‌الدین مرحوم شیخ صدوق (جلد دوم، صفحه ۳۵۵) آمده است، به وقوع مرگ سفید به ‌عنوان یکی از نشانه‌های ظهور اشاره شده است.

در این روایت، سلیمان بن خالد گوید: از امام صادق (علیه‌السلام) شنیدم که می‌فرمود: «قبل از قیام قائم (علیه‌السلام)، دو نوع مرگ و میر رخ می‌دهد؛ مرگ سرخ و مرگ سپید. تا این‌که از هر هفت نفر، پنج نفرشان از بین بروند. مرگ سرخ با شمشیر و مرگ سفید با طاعون است».

در روایت دیگری نیز آمده است که به خاطر مرگ سفید یا طاعون دوسوم مردم از بین می‌روند.

پس در روایات به شیوع بیماری‌هایی مثل طاعون یا مرگ سفید در پیش از ظهور امام عصر (علیه‌السلام) اشاره شده است؛ اما آیا این کرونا همان بیماری است که در روایت آمده است؟ نمی‌دانیم و نمی‌توانیم با قاطعیت مطرح کنیم که آیا بیماری کرونا همان بیماری است که گفته‌اند و قرار است به ظهور امام عصر (علیه‌السلام) منتهی شود یا خیر؟

چون در دوره‌های قبل هم مشابه این بیماری با تلفات فراوان در ایران و جهان اتفاق افتاده است و امروز با این پدیده مواجه هستیم و ممکن است در ادوار دیگر نیز این نوع بیماری‌ها در جهان اتفاق بیفتد و تلفات بیشتری بگیرد.

* امروز برخی به جعل روایت مثل روایت کورون از امام علی (علیه‌السلام) دست زده‌اند. چرا شاهد چنین جعل‌هایی هستیم؟

بحث جعل روایت به مناسبت‌های مختلف همواره در طول تاریخ بوده و متأسفانه روایات جعلی وارد برخی کتاب‌های روایی ما هم شده و امروز هم وجود دارد.

در طول، تاریخ افراد زیادی با انگیزه‌های گوناگون؛ همچون جاه‌طلبی، شهرت‌طلبی، گمراه‌سازی، ایجاد یأس و ناامیدی، بی‌اعتماد سازی، خیانت و ... دست به جعل روایت زده‌اند؛ این مسئله غیرعادی نیست و همواره وجود داشته و وجود دارد.

این جمله معروف است که تا زمانی که سکه واقعی نباشد، کسی سکه تقلبی ضرب نمی‌کند؛ بالاخره یک واقعیتی در عالم به‌عنوان ظهور امام عصر (علیه‌السلام) وجود دارد که از صدر اسلام تا امروز با توجه به این امر واقعی کسانی سعی کرده‌اند سکه‌های تقلبی جعل و مهدی‌های تقلبی عَلَم کنند یا نشانه‌های تقلبی با اغراض و انگیزه‌های گوناگون جعل کنند.

بنابراین، باید مراقب باشیم اولاً به این روایت جعلی دامن نزنیم و پخش نکنیم و اگر شنیدیم، برای مردم توضیح دهیم و آنان را توجیه کنیم تا آنان با توجه به این روایات جعلی، و نسبت به روایات اصیل نیز بدبین نشوند و بی‌اعتمادی در جامعه ایجاد نشود.

* با توجه به اعتقادات مهدوی، آیا جهان قبل و بعد از کرونا با هم متفاوت است؟

تفاوت جهان قبل و بعد از کرونا قطعی است؛ همان‌طوری که خیلی از نظریه‌پردازان و استراتژیست‌ها و اقتصاددانان و سیاستمداران جهان گفته‌اند جهان قبل و بعد از کرونا از خیلی جهات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... متفاوت خواهد بود و تأثیرات کرونا بر جهان، عمیق و گسترده است.

این بیماری اتفاقات مهمی را در جهان رقم زد؛ اولاً یک ناامیدی و یأس از تمدن غربی و تمدن حاکم بر جهان ایجاد شد و به‌نوعی باور به ناتوانی این تمدن و ابزارهای آن برای مقابله با رویدادهای حتی کوچکی مثل ویروس میکرونی به وجود آمد و همچنین ضعف و ناتوانی این تمدن در ابعاد گوناگون و شکنندگی و آسیب‌پذیری آن در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... آشکار شد.

امروز جهان به‌خوبی شاهد این واقعیت است که چطور یک بیماری و ویروس، تمام نظم و انضباط اجتماعی را به هم می‌زند و جوامع به‌اصطلاح متمدن و بافرهنگی که به دنیا فخر می‌فروختند، به این وضع درآمده و مردم کشورشان به فروشگاه‌ها هجوم می‌برند و اقتصادهای کلان جهان به مرحله ورشکستگی رسیده‌اند و تا آنجا پیش رفته که قیمت نفت به زیر صفر می‌رسد.

کرونا نشان داد که این تمدن، علی‌رغم سروصداهای زیاد، بنیاد و پایه اساسی ندارد و به‌شدت آسیب‌پذیر و شکننده است و نمی‌توان به آن اعتماد کرد؛ قطعاً این موضوع در جهان اثر خود را خواهد گذاشت و باور به شکست‌ناپذیر بودن تمدن غربی تمام شده است.

یک زمانی آقای «فوکویاما»، نظریه‌پرداز وابسته به کاخ سفید، با تبختر و غرور اعلام کرد که دموکراسی لیبرال، آخرین دستاورد حیات بشر است و به همین خاطر ما در پایان تاریخ هستیم و بعد از دموکراسی لیبرال، نسخه بهتری نخواهد آمد و خاتم استراتژی‌ها و برنامه‌های جهان، همین دموکراسی لیبرال است؛ اما امروز شکست این استراتژی کاملاً روشن شده و ضعف دموکراسی لیبرال در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به‌شدت در همه جهان روشن شده است.

از طرف دیگر، در این دوران در تمام جهان، گرایش فراوانی به دین و خدا ایجاد شده است؛ به‌نحوی‌که صدای اذان از کشورهایی شنیده شد که این صدا را خفه کرده بودند.

قطعاً همه این مباحث، فضای جهان آینده را دگرگون خواهد کرد و جهان ازیک‌طرف به سمت ناامیدی از تمدن حاضر و از طرف دیگر به سمت دل بستن به اتفاقات جدید معنوی فراتر از دست و توان بشر خواهد رفت و جهان دیگری را رقم خواهد زد. قطعاً این رویداد می‌تواند جهان متفاوت را برای ما در پساکرونا رقم بزند.

* مباحثی پیرامون ابتلا یا عدم ابتلای امام زمان (علیه‌السلام) به کرونا در فضای مجازی مطرح است. آیا چنین مسئله‌ای امکان‌پذیر است؟

اصل طول عمر بیش از هزارساله امام زمان (علیه‌السلام) یک اعجاز الهی است؛ بحث‌های فراوانی پیرامون طول عمر ایشان است که این اتفاق چگونه رخ داده است؟ آیا اعجاز است یا امری طبیعی است که هنوز بشر به رمز و راز آن پی نبرده است؟

بالاخره خداوند متعال اراده کرده است که اتفاق بزرگی در جهان رقم بزند و آخرین حجت حق باید زنده بماند تا این اتفاق بزرگ را بیافریند.

قانون حاکم بر جهان به این صورت است که انسان‌ها به سمت پیری و ناتوانی به پیش رفته و هر روز فرتوت‌تر و ناتوان‌تر از گذشته شده و به سمت مرگ به پیش می‌روند و این مسئله، سرنوشت محتوم تمام انسان‌هاست؛ اما حضرت حق با به هم زدن تمام نظم حاکم بر هستی و قوانین حاکم بر حیات بشر نسبت به حضرت ولی‌عصر (علیه‌السلام)، این اراده را داشته است که ایشان تا به امروز زنده بمانند.

حضرت باری‌تعالی با توجه به اراده‌ای که داشته است، این قانونمندی جهان را به هم زده تا این شخص را برای هدف و آرمان بزرگ حفظ نماید و خود خدا حافظ این فرد به‌عنوان منجی آخرالزمان خواهد بود تا بیاید و اتفاقاتی را در جهان رقم بزند که بی‌سابقه است و از عهده کسی جز ایشان برنمی‌آید.

بنابراین، خداوندی که این عمر طولانی را به آن حضرت داده است، خود او ایشان را از جمیع آفات و بلیات در امان نگه‌داشته است؛ دعای ما برای سلامتی امام عصر (علیه‌السلام) هم به این دلیل است که از خداوند متعال می‌خواهیم که به ایشان سلامتی و طول عمر عنایت بفرماید.

قطعاً امام زمان (علیه‌السلام) مصون از بیماری‌ها، آفات و بلیات است؛ چون اگر قرار بود بیماری‌ها بر حضرت اثر بگذارد، در طول مدت بیش از هزار ساله عمر شریف ایشان، این اتفاقات اثر خود را می‌گذاشت.

این اراده خدا این اقتضاء را دارد که امام عصر (علیه‌السلام) از جمیع آفات و بلیات به دور باشند و درگیر بیماری‌هایی مثل کرونا نشوند؛ چون اگر این‌طور شود با هدف خدای متعال که رقم زدن رویداد نهایی در پایان جهان است، منافات دارد.

* در پایان اگر نکته‌ای باقی مانده، بفرمایید.

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، وظیفه ما در همه اعصار و دوره‌ها این است که به تکلیف و وظیفه‌مان عمل نماییم.

به فرموده امام راحل، وظیفه هر منتظر واقعی است که به وظیفه و تکلیف فعلی شرعی خود عمل کند؛ آنچه ما امروز به‌عنوان منتظر امام زمان (علیه‌السلام) بر عهده داریم این است که به وظیفه و تکلیفی که در حال حاضر بر عهده داریم، به‌خوبی عمل کنیم و درعین‌حال منتظر ظهور امام عصر (علیه‌السلام) نیز باشیم.

امام صادق علیه‌السلام در روایتی در این خصوص فرمودند:

مَنْ سَرَّهُ أَنْ یکونَ مِنْ أَصْحَابِ اَلْقَائِمِ فَلْینْتَظِرْ وَ لْیعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ اَلْأَخْلاَقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ فَإِنْ مَاتَ وَ قَامَ اَلْقَائِمُ بَعْدَهُ کانَ لَهُ مِنَ اَلْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَکهُ فَجِدُّوا وَ اِنْتَظِرُوا هَنِیئاً لَکمْ أَیتُهَا اَلْعِصَابَةُ اَلْمَرْحُومَةُ؛ هر کس دوست دارد از یاران حضرت قائم علیه السلام باشد، باید منتظر باشد و در این حال، به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار کند، در حالی که منتظر است. پس اگر اجلش برسد و امام قائم علیه السلام پس از درگذشت او قیام کند، بهره او از پاداش مانندکسی است که آن حضرت را دریافته باشد، پس بکوشید و منتظر باشید، گوارا باد شما را ای جماعتی که مشمول رحمت خدا هستید».

با این اوصاف هر اتفاقی که بیفتد، ما باید ثابت‌قدم باشیم و درعین‌حالی که منتظریم، به تکالیف و وظایف شرعی خود آن‌چنان‌که شایسته است، عمل نماییم؛ تفاوتی هم ندارد که چه شغل، جایگاه و منصبی داریم و باید به‌عنوان منتظر امام عصر (علیه‌السلام)، به وظایف شرعی خود عمل کنیم و منتظر ظهور ایشان باشیم.

گفت و گو از: محمد رسول صفری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کرونا را شکست می دهیم IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    38 5
    مطالب خوبی بود
  • خ خ از مشهد مقدس IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    25 12
    خیلی خیلی خوب بود ممنون بابت توضیحات عالیتون
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    15 5
    ممنونم خیلی خوب بود
  • ریحانه IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    21 3
    عالی بود
  • بینام IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    16 6
    خوب بود
  • گمنام IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    43 4
    بسم الله الرحمن الرحیم خداوند میخواهد بر مستضعفان جهان منت نهاده آنان را وارثان زمین قرار دهد. انشاءالله خداوند به زودی پرده غیبت را کنار بزند و ظهور و قیام شکوهمند ارباب را برساند و بر اهل زمین بار دیگر حجت را تمام کند.
  • امیر محمد ازبک IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    24 3
    خیلی عالی بود ممنونم
    • ف IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
      0 1
      انشااللّه
  • ابراهیم IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    12 5
    سلام علیکم خیلی خوب بود آجرکم الله انشاء‌الله
  • امیر IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    9 6
    خیلی عالی بود
  • ئ IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    12 7
    بیشترش فلسفه بود
    • ...... IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      0 0
      با نظر شما کاملا موافقم اما متاسفانه بیشتر مردم هنوز بیدار نشدن هنوز اگاه نیستن
  • فقط خدا IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    26 4
    ظهور حضرت مهدی عج واقعیت داره وخداوندمیخواهد به وسیله ویروس کرونا ما آگاه کند که به خودمان بیاییم و امرالهی را نادیده نگیریم.
  • سرباز امام زمان(عج) IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    15 2
    بسیار عالی و جامع بود
    • امید IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
      1 0
      مطالب عالی بود ولی جامع نبود چون جامع این بحث خودش فقط یک کتاب چندجلدی رو در برمیگیره ولی تحقیاَََ مفید بود
    • ساجدی IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      2 0
      خیلی مطول بود و باعث خستگی انسان و ........... می شود
  • بنده IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    6 3
    واقعا،عالی،بود،لذت بردم،همه،سوال،وجوابها،واضح،وساده،بود،ممنون،ازشما۱
  • ف پ IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    17 0
    الهم عجل والیک الفرج الهی آمین امیدوارم سعادت هم رکاب شدن با امام غایبم را داشته باشم
  • استقلالی IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    16 1
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    10 1
    الهم ص علی محمدوآله محمدفعجل فرجهم
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    8 5
    نمیشد ساده تر و. توضیح داد تا افراد ی باسواد کمتر هم متوجه بشن
    • ابوالفضل IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      0 0
      عالی مطالب جذاب و خواندنی
  • یا زهرا مدد IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    5 3
    خیلی اطلاعات مفید واقع ‌شد مخصوصا اون قسمت که وظیفمون رو باید بدونیم و 5 نشانه رو بشناسیم
  • علی US ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    8 2
    با تشکر از خبرگزاری حوزه ، همچنین بیانات استاد ارجمند آقای سروستانی. مطالب خوب ومفیدی بیان شده . «ایشان درمقطع ارشد استاد کتاب فقه تطبیقی ما بودند.»
  • محمدصفرفعلی IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    10 2
    درودبرپیامبروانکس که اورادرلحظاتی تاریک دریافت که قیامت نزدیکترازهرانچه که درتصورتان است به مانزدیک شده ونشانه های ان بسان روزآشکارست مگراونفرمودکه مسلمانان اخر زمان نمازشان رادرکنجی ازخانه به پامیدارندشمارا چه شده چراازهم یاری نمیجویید
  • ناشناس IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    1 1
    یعنی ممکنه اعتراضات آمریکا مرگ سرخ و بیماری کرونا مرگ سفید باشه؟
  • ناشناس IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    1 0
    چون اخر الزمان هزاروچهارصد است، از نشانه های قیام حضرت مهدی، است.یعنی بلایا قحطی، خشکسالی، سیل، زلزله، بیماری، بعد از این بیماری کرونا، که همان مرگ سفید است، قیام،علی حجت الله، ملقب به مهدی، اتفاق میا فتد، به یاری خدا،قیام ، انشالله، به صلح، جهانی می انجامد، ودیگر شاهد خونریزی، در روی زمین نباشیم، باید ظهور اتفاق بیفتد، تا قدس ازاد شود، پرچم ایران، همان پرچم حسین است، بر فراز بیت المقدس، به احتزاز در میاید، ان موقع، دین اسلام، وانقلاب،اسلامی ، پیروز خواهد شد، حکم قصاص، بنی اسراعیل، بر عهده ی مهدی خواهد بود.
  • ازاده IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    1 1
    علایم حتمی قبل از قیامت که منجر به ظهور امام عصر است اتفاق افتاده ، قحطی، گرانی افت سیل زلزله خشکسالی، بیماری یا همان مرگ سفید است، ممکن است این بیماری سه یا چهار سال طول بکشد ، پس ظهور ربطی به بیماری ندارد باید در موعد مقرر یعنی سال هزارو چهارصد اتفاق بیفتد، باید برای دفع بلایا به خدا پناه برد، بسته شدن در کعبه از ادم تا خاتم، از اسرار خداست، به حکم خدا باز میشود، حکمت خدا، در این است، پس امام زمان در نیمه ماه شعبان ، وقتی که ماه کامل است ،ماه شب چهاردهم، باید ظهور کند و امام به زیارت مادرش فاطمه بیاید، انشاالله، علی حجت الله، ملقب به مهدی ظهور خود را اعلام نماید، و فاصله ی کمی از ان قیامت، حج اکبر اتفاق می افتد، مهدی به مادر غریبت نظر کن، یا مهدی بیا ،به حسین جدت، فاطمه مادر ت منتظر توست، در قیامت همه از هم گریزانند ، در قران مکرر امده هر کس به فکر خویش است، پس در قیامت این بیماری هست، حکمت خدا این است که بیماری باشد، حکومت عدل باید در زمان خودش به دست خود قاعم اجرا شود، و.....
  • شهیدزنده IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    0 1
    کسیکه خبرظهورامام زمان دربهشت زهراتهران دادگفت خبرشهادت شهدایی مثل شهیدذوالفقاری وحججی وهادی وسلیمانی راداده است من باورکردم
  • نوا IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    0 0
    عالی
  • به حق علی و اولاد علی IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    0 0
    آره کرونا مرگ سفید است می توانید درباره علائمش تحقیق کنید و در ضمن اما صادق فرمود آن زمان اهل غرب اهل مشرق را در جاهایشلن می بینند و حتی علائم زیادی هم رخ داد
  • شهیدزنده IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    1 0
    کسیکه خبرظهورامام زمان دربهشت زهراتهران دادگفت خبرشهادت شهدایی مثل شهیدذوالفقاری وحججی وهادی وسلیمانی راداده است من باورکردم
  • محمود بابایی US ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    1 0
    گفته بودم چو بیایی غم دل با تو بگویم ااااااای عشق چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی...
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    1 0
    اِللهم عجل الولیک الفرج
  • علی IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 2
    سلام 1_در 23 نوامبر 2035 میلادی مصادف با 2 آذرماه 1414 خورشیدی و 23 رمضان 1457 قمری صبح روز جمعه تکه سنگ جدا شده از یک شهاب سنگ بزرگ در خلیج عدن سقوط خواهد کرد 2_تا عید نوروز سال1415 خورشیدی فقط 2 میلیارد انسان بر روی کره خاکی باقی خواهد ماند، عده ای بر اثر کرونا و امثال کرونا و سایر بلایای طبیعی، و عده ای هم در اثر جنگ و خونریزی های شدید از بین خواهند رفت 3_از سال (1400هجری شمسی) تا هفت سال نزولات آسمانی بسیار فراوان خواهد بود و بعد از هفت سال فراوانی، هفت سال دیگر قحطی و خشکسالی بی سابقه ای بوجود خواهد آمد و بعد از هفت سال قحطی دوباره یک سال باران و برف فراوانی خواهد بارید لطفا همه را به خاطر بسپارید و منتظر باشید اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر
    • ناشناس IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      0 0
      یادسریال یوزارسیف افتادم
  • ابهری IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    0 0
    سلام کلمه کرنا جای تامل دارد چینی ویا کلمه غیر نیست ..شیپور واز قبیل این الات مانند ان شکل. ویرو س است همه در رسانه وغیره دیده اند ..یعنی صدا یاشیپور زمان
  • محمد رضل IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    1 0
    انشا الله که آخر زمان شد همه ما از خدمتکاران و انصاران امام زمان باشیم به امید ظهور اللهم عجل ولیک الفرج.
  • مهدی IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    2 0
    بنام خدا...همه اینا درباره ظهور و 1400 شمسی هست...جایی یکجا پیدا نمیکنید اینها رو...به مردم بگید تا امیدوار بشن...آیت الله قندهاری فرمودند از 1400 شمسی لحظه شماری کنید برای ظهور...شهید روح الله قربانی بعد از شهادت فرمودند از 1400 شمسی دیگه نمیگید خدایا پس امام زمان کی میاد نمیگید امام زمان چند سال دیگه میاد میگید امام زمان چند ساعت دیگه میاد...آیت الله قندهاری فرمودند عمر انقلاب بیش از 50 سال نمیشه که ظهور میشه...یعنی از 22 بهمن 1357 تا 22 بهمن 1407 شمسی...وقتی میگیم سال 1 یعنی از صفر تا یک پس ممکنه 1400 شروعش همان 1399 باشه...مخصوصا اینکه 9 روز مانده به 1|1|1399 سازمان بهداشت جهانی اعلام همه گیری جهانی کرونا کرد...گرچه کرونا از چین آغاز شد ولی در ایران از قم آغاز شد و علم امام زمان قرار هست از قم به کل دنیا برسد...کرونا یک بیماری بود که حالا دنیا رو گرفته...از حالا به بعد هر چیزی مثل کرونا که دنیا رو گرفت یا طارق آن شهاب آسمانی که هشت روزه کل دنیا رو در بر میگیره دیدید از این همه گیری جهانی که کل کره زمین رو درگیر میکنه به این پی ببرید که اینها قدم های امام زمانه...چون کره زمین مال امام زمانه و باید تطهیر بشه و پر از بندگان صالح خداوند بشه...این کرونا هم به نظر من همینطوره...شاید کرونا همان مرگ سفید روایات باشه یعنی مرگ بدون خون...و شاید از 1400 شمسی قوت بگیره...کربلایی احمد تهرانی فرمودند استادم در خواب به من گفت از ظهور فقط این مانده که مردم به چه کنم چه کنم بیوفتن...به نظرم از 1400 گرانی بیداد خواهد کرد...آیت الله بهلول فرمودند بهتون قول میدم از سال 1400 شمسی حکومت بدست امام زمانه...امام خمینی فرمودند موقع ولادت حضرت پیغمبر 14 کنگره از طاق کسری در ایران فرو ریخت که فرمودند ممکن است معنی آن این باشد که پس از چهارده قرن اسلام ناب محمدی ص دنیا را در بر میگیرد.طاق کسری در ایران بود پس ممکن است معنی 1400 به تاریخ ایران یعنی شمسی باشد و معنی دیگر اینکه از ایران و به کمک ایران اسلام جهانی شود...برای درک موضوع این عبارت را سرچ کنید(پراکندگی جمعیت شیعیان در دنیا)همه جمعیت شیعیان ایران است و حول ایران...جبهه مقاومت...آیت الله قندهاری فرمودند آیت الله خامنه ای سپه سالار امام زمان هستند...و فرمودند امید امام زمان به سپاه پاسد ارانه...و فرمودند فتنه اکبر در راه است یعنی بزرگ
  • محمد علی IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    0 0
    خداوند را شاکریم که مرا از اگاهان قرار داد فقط دو نشان مانده بر ظهور ندای اسمانی حرکت سفیانی واگر زمین فنا و زوالش نزدیک شد و در حال وداع کردن است و بعد از درگرونی با چنان نمایان میشود که عدالت الیی نمایان میشود پس شما را دعوت میکنم بسوی خدا و پیامبر و بسوی قرائنش و سنت که هر اینه طارق بر زمین نزدیک میشود لبیک یا مهدی
  • سید جعفر احمدی IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    عالیه خوب بود ان شاالله که کرونا برهو ظهور امام زمان (عج) هم به زودی اتفاق بیفته.
  • فاطمه زهرا IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    0 0
    یاصاحب الزمان نظری به حال مردم کن
  • شهیدزنده IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    0 0
    لبیک اللهم لبیک سوره اسراآیه 79وای رسول مادایم دعاکن که بارالهامرابه قدم صدق داخل وخارج گردان وبه من ازجانب خودبصیرت حجت روشنی که دایم یارومددکارباشدعطافرما80وبگوکه (رسول)حق آمدوباطل رانابودساخت که باطل خودلایق محوونابودی(ابدی)است العبد نشانه ظهوراست وخبرمحل ظهورامام زمان دربهشت زهراتهران داد سوره مائده آیه 66ای پیغمبرآنچه برتونازل شدبه خلق برسان که اگرنرسانی تبلیغ رسالت واداءوظیفه نکرده ای وخداتوراازشروآزارمردمان محفوظ خواهدداشت خداگروه کافران رابه هیچ راهی راهنمائی نخواهدکرد شهادت شهدا کسیکه خبرمحل ظهورامام زمان دربهشت زهراتهران دادگفت خبرشهادت شهدایی مثل شهیدذوالفقاری وحججی وهادی وسلیمانی راداده است وخبرشهادت شهیدمحمدی واهداءاعضابدنش رادرکنار یادمان شهیدذوالفقاری باوداده است رجعت شهدا العبد به شهیدذوالفقاری خبررجعت درزمان ظهورامام زمان داده وگفته به شهیدیادمان تونزدیک محل ظهورامام زمان قرارداردوباوگفته جایی یادمانت است رجعت میکنی نه جایی که خاکسپاری شدی یعنی  یادمان شهدای مکه پس بشابیدبسوی محل ظهوراگرخودرامنتظرامام زمان میدانید سوره اسراآیه93مردم راچیزی ازهدایت ایمان بازنداشت وقتی که قرآن آمدجزاین خیال باطل که گفتندآیاخدابشری راهرگزبه رسالت فرستاده است94ای پیغمبربگواگرفرشتگان رادرزمین مسکن وقراربودی ماهم فرشته راازآسمان به رسالت برآنهامی فرستادیم 95ای پیغمبر(پس ازاتمام حجت به امت)بگوخداشاهدمیان من وشماکافی است که اوبه احوال بندگانش آگاه وبصیراست96هرکه راخدارهنمائی کندآن کس به حقیقت هدایت یافته هرکه راگمراه کرددیگرجزخداهیچ رهنماودوست ونگهبانی براونخواهی یافت
  • عظیم IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
    0 2
    خدا وکیلی سر کار نیستیم هر کس بلند میشه یک حدیث جدید میاره کیا ایشون رو دیدن با دلیل و مدرک حرف بزنید من 30 ساله که دنبال میکنم و تمام نشانهای ظهور رو هم خواندم جدیدن میبنم که حدیثهای جدیدی اومده به بازار اگر توی این سالها کسی ایشون را زیارت کردن دستشو بگیره بالا در ضمن حفظ, نظام از جان امام زمان واجبتر می باشد امام خمینی
  • امید IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    1 3
    نظارات شما خوبه،ولی بدونید من یکی از یاران امام زمانم ک باهاش رفت و آمد هم دارم اگرمیخواهید موردمشمول رحمت خداوند قراربگیرید نصف حقوقتون رو ب من بدید تا خرج سلاح های جنگیمون کنم ک بعدبه شماهم خبر بدم ک بیاید و باهم ظهورکنیم،بعدشماره کارت آقا امام زمان رو میدم پولاتون رو واریز کنید ب حساب ایشون،هرکسی هم نداد یارانشو ب طور غیبی حذف میکنم ب حسن روحانی هم چیزی نگید ک اونم یکی از فرمانده هان بزرگ سپاهمونه علی برکت الله
    • م س IR ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      4 0
      خودت را مسخره کن ابله.
  • یداله حق وردی IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    2 0
    باتوجه به آیه شریفهء قرآنی سوره اعراف آیه۱۳۳،آلوده شدن اسباب واثاثه ووسایل زندگی بدلیل متحمل شدن بشریت به گناه وعدم توبه بشر موجب افزایش بیماری ومرگ ومیر میگردد واین بیماری درحیات زندگی حضرت موسی (ع) رخ داده است. ودوای این بیماری توبه قلبی وتوجه احاد مردم جهان به خداوند میباشد واینهم از محالات بشراست.بنابراین باتوجه به عدم بازگشت جماعت از گناه، بلای شدید تر ازاین بیماری احتمالا" درآینده رخ خواهد دا د.باتشکر
  • سیدحسین حسینی فاطمی نسب IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    0 0
    ممنون بابت مطالب مفید الهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    0 0
    سلام لطفا اسم کتابی که همه علائم ظهور رو چه در پیش بینی ها و چه در احادیث مطرح هست، بیان کنه. معرفی کنید
  • مهدی ابتین IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 0
    باعرض سلام .انتظار فرج امری بدیهی وواجب شرعی .هر شیعه مذهبی است که جاپای خاندان علی بگذارد .وگوشش به کلام خداوند که از زبان آل الله بر شیعیانشان روز به روز واضحتر شنیده شود وزیر بیرق ولایت فقیه وشناخت هرچه بیشترحق از باطل کوشش وعمل نماید .تامدینه فاضله ای که هر کس یارای دیدنش را ندارد به تماشا بنشینیم .انشا الله.
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    0 0
    همانطور که مرگ نامشخص است قیامت هم نامشخص است چون قرار است با مخفی بودن آن به بندگانش پاداش و جزا دهد
  • م IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    1 1
    خیلی خوب بود امید واری الکی ندادین مثل خیلی ها ظهور فقط خدا عالم است
  • حسن IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    1 0
    عالی ومفیدبود.ممنون
  • منتظر IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    دوستان در تاریخ زمین این بیمار که همه زمین را بیمار کند وجود نداشته است بنده از یک استاد تاریخ سوال کردم که در تاریخ این مدل بیماری وجود داشته است گفت اصلا تنها زمان جنگ ها یا جنگ جهانی دوم طاعون بوده اما منطقه ای مبتلا میشدن نه اینگونه کل زمین؟؟؟؟ در ضمن دقت کردید اسکن ریه که میگیرند کسانی که کرونا دارند ریه و شش ها کاملا سفید هستند؟؟؟؟ آیا مرگ سفید که امام ها گفتند نیست
  • مهدی IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 0
    بنام خدا…همه اینا درباره ظهور و 1400 شمسی هست…جایی یکجا پیدا نمیکنید اینها رو…به مردم بگید تا امیدوار بشن…آیت الله قندهاری فرمودند از 1400 شمسی لحظه شماری کنید برای ظهور…شهید روح الله قربانی بعد از شهادت فرمودند از 1400 شمسی دیگه نمیگید خدایا پس امام زمان کی میاد نمیگید امام زمان چند سال دیگه میاد میگید امام زمان چند ساعت دیگه میاد…آیت الله قندهاری فرمودند عمر انقلاب بیش از 50 سال نمیشه که ظهور میشه…یعنی از 22 بهمن 1357 تا 22 بهمن 1407 شمسی…وقتی میگیم سال 1 یعنی از صفر تا یک پس ممکنه 1400 شروعش همان 1399 باشه…مخصوصا اینکه 9 روز مانده به 1|1|1399 سازمان بهداشت جهانی اعلام همه گیری جهانی کرونا کرد…کرونا یک بیماری بود که حالا دنیا رو گرفته…از حالا به بعد هر چیزی مثل کرونا که دنیا رو گرفت یا طارق آن شهاب آسمانی که هشت روزه کل دنیا رو در بر میگیره دیدید از این همه گیری جهانی که کل کره زمین رو درگیر میکنه به این پی ببرید که اینها قدم های امام زمانه…چون کره زمین مال امام زمانه و باید تطهیر بشه و پر از بندگان صالح خداوند بشه…این کرونا هم به نظر من همینطوره…شاید کرونا همان مرگ سفید روایات باشه یعنی مرگ بدون خون…و شاید از 1400 شمسی قوت بگیره…کربلایی احمد تهرانی فرمودند استادم در خواب به من گفت از ظهور فقط این مانده که مردم به چه کنم چه کنم بیوفتن…به نظرم از 1400 گرانی بیداد خواهد کرد…آیت الله بهلول فرمودند بهتون قول میدم از سال 1400 شمسی حکومت بدست امام زمانه…امام خمینی فرمودند موقع ولادت حضرت پیغمبر 14 کنگره از طاق کسری در ایران فرو ریخت که فرمودند ممکن است معنی آن این باشد که پس از چهارده قرن اسلام ناب محمدی ص دنیا را در بر میگیرد.طاق کسری در ایران بود پس ممکن است معنی 1400 به تاریخ ایران یعنی شمسی باشد و معنی دیگر اینکه از ایران و به کمک ایران اسلام جهانی شود…برای درک موضوع این عبارت را سرچ کنید(پراکندگی جمعیت شیعیان در دنیا)همه جمعیت شیعیان ایران است و حول ایران…جبهه مقاومت…آیت الله قندهاری فرمودند آیت الله خامنه ای سپه سالار امام زمان هستند…و فرمودند امید امام زمان به سپاه پاسد ارانه…و فرمودند فتنه اکبر در راه است یعنی بزرگترین فتنه و فرمودند در فتنه اکبر جانتان را سپر بلای این سید عظیم الشان کنید یعنی آیت الله خامنه ای چون این سید سپه سالار امام زمانه…و نکته آخر اینکه ا
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      0 0
      دوستان ببینید ! 23 ماه مبارک رمضان سال بعد رو از الان نمیشه تشخیص داد اونوقت چطور میشه ادعا کرد که فلان سال ومخصوصا"فلان روز (دوم آذر ماه 1414 )مصادف با 23 ماه مبارک رمضانه ؟! .بعد اینکه یکی ادعا کرده که آیت الله بهلول فرمودند از سال 1400حکومت امام زمانه و بعد میگن سال 1400 گرانی بیداد خواهد کرد ! یعنی تو حکومت امام زمان (ع )گرانی بیداد خواهد کرد ؟! خودتون قضاوت کنین واقع بینان
  • رفیق IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 0
    و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا ...
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    0 0
    اللهم عجل لولیک فرج
  • فریبا GB ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 0
    سلام مرسی واقعا مفیدبوداستفاده کردیم آرزو اینه خیلی سریع ظهورکنن
  • محمد CZ ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    0 0
    سلام. به نظر من البته من نه سواد درست حسابی دانشگاهی عالی دارم ونه شخص خاصی هستم.ولی من این مطلبو صدرصد به همه قول میدهم که بله کورنا همان مرگ سفید است .علت این است که کسانی که با این بیماری فوت میشوند.با اهک که ماده سفید رنگ که درسالهای قبل در ساختمان سازی به جای سیمان ازاهک استفاده میکردند .فوتی های کورنارو با اهک دفن میکنند وبعد از روی اک خاک میریزند وزمان ظهورحضرت مهدی عج یقینا تا بیشر از پنچ سال نمیکشد.یعنی ایشان طی پنچ سال اینده انشاالله ظهور خواهند کرد لبیک یامهدی
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
    0 0
    عالی بودتشکر از نظرات استاد ارجمند
  • مهدی IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    3 0
    ای اقا جان جوونیم نذر چشای اشکیت.خدایا تو رو ب عرش عظیمت به اسم اعظمت ب عزیز دلت بی بی فاطمه ب خون حسین امسال محرم آخرین سال غیبت امامون مهدی جان باشه.یا صاحب زمان نظری کن که انشالله دررکابت شهید بشیمو خونمون رو تقدیم ب خون ریخته ی عزیز خدا آقا حسین کنیم.منتظریم یارب.
  • بهار IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    0 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    0 0
    پرسش وپاسخ ها بسیارخوب بودوجالب به امیدروزی که پشت سرحضرت نمازبخوانیم وازاین دنیایی بی دینی وبی بندبارخلاص شویم چون امروزوقتی نگاه می کنیم هیچی سرجاش نیست واین مسعله باعث تاسف است که بشرهرچه پیشرفت می کنه ازآدمیت خود دورمیشود
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    5 0
    سلام چقد کارشناس هی اضافه میشه و هرکی نڟری میده..ببخشید مگه خود کورنا و رنگ مرگش چه رنگی است که همش همه جا میگویند طاعون همان مرگ سفید است؟ ‌بنظر من اون زمان های قدیم طاعون جز بیماری های دست اول کشنده درحد وسیع بوده خب حالا شاید بیشتر منظور کشتار بسیاربالای مردم توسط بیماری هست حالا چه گیری به طاعون دادید...دراصل مرگهای نابهنگام و مسری بالا در جهان هیت که همین کورنا این خاصیت را داره و تازه جهش هم پیدا کرده تلفات چشمگیر تا الان داشته..یک سال و خورده هست درگیر این بدبختی هستیم ..بنظرمن شاید نشانه های،اصلیش هم جور دیگه اتفاق بیفته ...ما که از حکم نوشته خدا خبر نداریم..و لیاقتش را هم نداریم..همش میگید حدیث..اما اون بالای ابرها توی دستهای خداوند قادر چه خبره؟ خدا کمک کن
  • یاوراصغری IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    0 1
    باسلام درموردنظریه اخرالزمان متاسفانه هربلایی میاد میگیم اخرالزمانه حداقل ابروی این کلمه اخرالزمان رانبریم واینکه ایاانسان نیازبه اخرت داره
  • زهرا جعفرزاده IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    سلام، عالی بود، اجرتون با آقا امام زمان علیه السلام
  • سیمین IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 0
    ممنون عالی بود
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 2
    درمورد مرگ زرد چه نظری دارید؟
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    2 0
    اللّهمَ عَجِّل لِولیِّکَ ٱلْفَرَج
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    0 1
    سلام ما باید با فک عقل خود بفهمیم که الاعم را چرا که اشکار است
  • مجید IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    0 0
    طول عمر حضرت قائم به دلیل اتفاقات خارق نظم طبیعی نیست بلکه کاملا علمی و برای هر انسانی ممکن است اما بشر به آن دانش دست نیافته ... این آقا چه استاد علوم قرآنی هست که اطلاعات غلط میده
  • پارسا IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    2 0
    سلام یه سوال از زمان بچگی تو ذهنم داشتم خداوند قادر که تمام هستی دست اوست چرا امام زمان رو غایب کرد مگر نمی توانست جان او را در آن زمان حفظ کند چرا امام زمان در زمان غیبت کمکی به مسلمانان نمی‌کند مثلا داروی کرونا وجلوگیری از اشتباهات مسولین و.... ودر آن صورت که آخر زمان به وجود او نیاز بود چرا این زمان طولانی او را غایب کرد مگر خداوند نمی‌توانست او را در این زمان (آخر زمان) به وجود بیاورد
  • محمود IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 0
    سلام. پاسخ این دوستی که فرمودن از بچه گی سوالاتی دارند... (انشالله که بخونند): دوست عزیز اساس آمدن به این دنیا امتحان بنی آدمه نه قدرت نمایی خدا و ائمه اطهار، جای قدرت نمایی خدا و اهلبیت در بعد این دنیاست. که الپ بعد مردن زندگی الی الابد هست یعنی تا خدا خدایی میکنه! عجله نکن دوست من. عمر این دنیا در قیاس با ابد هیچه، هیچ واقعی نه تمثیلی. امام حسین علی السلام در پاسخ به لشکر اجنه به رهبری زعفر جنی که تقاضا کردند امام اجازه بدهند لشکر دشمن رو نابود کنند فرمودند: والله من قدرتم از شما بیشتره ولی اگر من اینها رو نابود کنم چطور امتحان بشوند?! پس، خدا و ائمه دست بشر رو باز گذاشتند برای امتحان، بازه باز! و بندرت از قدرتشون استفاده میکنند البته در این دنیا. عرض کردم آن دنیا میبینیم که سلطنت عالم با ائمه اطهار است و همه کار هم میکنند.
    • فاطمه IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      1 0
      الان همین سال ها اخرزمانه چون مردم دارن از گرانی وقحطی وگرسنگی عذاب میکشن ومیمیرن واز بیماری کرونا جان شونو از دست میدن امام زمان قوربونت بشم الهی هرچه زووود تر ظهور کن
  • هما IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    1 0
    سلام مرگ سفید میتونه واکسن کرونا هم باشه،چون سفیده.
  • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    1 0
    بسیارخوب وعالی وتوضیح داده داداده شده
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    خیلی خوب بود . خدا کند بیایی . ادرکنی
  • بهروز AU ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    0 0
    به نظر من شاید انتظار ظهور خوب باشه ولی نه در حال حاضر. نباید همیشه منتظر باشیم که کسی کمکون کنه. باید متحد بپاخیزیم.
  • علی اصغرشهریاری IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    خیلی عالی بود آگاهی ام زیادشدوبسیاری ازمواردرادرک کردم
  • ناشناس IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    انشاالله ظهور امام زمان را ببینیم.
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    0 0
    این مهلول واکسم مرگ سفید هست
  • م IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    0 1
    خدا کنه نشانه ظهور باشه
  • Sattar IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    0 0
    با سلام شک نکنید که سال 2022 دستخوش آبستن حوادث مهم و جنگهای فراوانی است اما نه نیمه ابتدای سال بلکه تمامی حوادثی که از اشغال فلسطین و عراق و احیانا به زوال یا نابودی اسرائیل و آمریکا منجر میشه از نیمه دوم این سال شروع میشه یعنی حدودای آذرماه سال1401شمسی مصادف با ۱۴۴۴ قمری که باید منتظر ظهور سفیانی باشیم دلیل این حرفم که به نوعی ادعای مطرح شده در مورد سال ۲۰۲۲ رو هم تایید میکنه این هست که در روایات متعددی آمده که سال ظهور حضرت مهدی(عج ) اولا سال فرد بین یک، سه و پنج هست ثانیا روز ظهور شنبه مصادف با دهم محرم الحرام یعنی روز عاشوار هست وثالثا نه ماه پس از ظهور سفیانی ظهور امام زمان رو در پیش داریم حالا اگه به تقویم نگاه کنید متوجه میشوید که دهم محرم الحرام سال ۱۴۰۵ قمری مصادف با سال ۲۰۲۳ میلادی و سال۱۴۰۲ شمسی دقیقا روز شنبه هست و نه ماه پیش اونم مصادف با نیمه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی هست که سال زوال اسرائیل پیشگویی شده است. ان شاالله که امسال سال ظهور عشق ما باشه.اما دوستان باید این را نیز در نظر بگیریم که دشمنان اسلام در تلاش هستن تا اعتقادات ما را به سخره بگیرن و شاید این کار دشمن باشد که بخواهد اعتقادات ما رو کم . هیچ برگی از درخت نمیفته مگر به اذن خدا هرچی خدا بخواد همونه اللهم عجل لولیک الفرج
  • نورائی IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    عالی بودمارا،مقداری بارویدادهای آخرالزمان آشناکرد
  • ظهور IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    0 0
    اینجوری که فهمیدم یعنی اینکه نباید نشانه ها رو با وضعیت فعلی تطابق بدیم پس میشه بفرمایید چرا امامان معصوم این همه روایت از علائم و نشانه های ظهور برا آیندگان به جا گذاشتند شما برا پیدا کردن یه آدرس از روی نشانه هایی که توی برگه نوشته اون رو پیدا میکنید چطور ما واسه پیدا کردن امام زمانمون از نشانه هایی که معصومین برامون گذاشتند بی اعتنا باشیم یه کم عقل اگه باشه براحتی میشه فهمید بروز این همه نشانه اونم همزمان باهم در هیچ جای تاریخ سابقه نداشته چرا مردم رو دلسرد میکنید نکنه هنوز تو خیال این هستید که غیبت حالا حالاها ادامه داره
  • امیر IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    0 0
    اولا اینکه در احادیث و روایات داریم هیچ احدی حتی خود ۱۴ معصوم(علیهم السلام اجمعین) از زمان ظهور خبر دار نیستند و این علم تنها خاص خداوند متعال هست. همچنین فرموده شده بدانید هیچکس جز خدا از این امر (زمان ظهور) اگاه نیست و این علم مخصوص خداست و هرکس ادعا کردن از زمان ظهور قائم(ع) خبر دارد کذاب است و از امت من هرکس زمان تعیین کند خود را در علم خدا شریک میداند و مرتکب [گناه کبیره] شده. دوما مکان حتمی ظهور کنار خانه خدا یعنی اطراف کعبه هست، پس کسی که گفته در فلان سال و بهشت زهرا(س) ظهور اتفاق خواهد افتاد نه تنها کذاب هست بلکه دین و روایات رو نیز نمیشناسد. در مورد نظر شخصی که گفت سال ۱۴۰۲ خورشیدی(تاریخ ایران) روز شنبه مصادف با دهم محرم و روز عاشورا هست بنابر این سال ظهوره، باید بگم اولا روز عاشورا باید مصادف با روز جمعه باشه دوما اگر برسی کنی اگر اشتباه نکنم میبینی که هر چند سال یکبار در سال های فرد بین یک،سه و پنج، روز عاشورا مصادف با روز جمعه هست پس بنابر این معلوم نیست کدوم یکی از این سال ها ممکنه سال ظهور باشه... و نکته بعدی اینکه گیریم که طبق صحبت های شما اسرائیل در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به زوال بره ایا این به معنی خروج سفیانی هست؟ اگر زوال اسرائیل بطور حتم با خروج سفیانی مصادف بود، سال زوال اسرائیل هم نباید مشخص و قابل پیشگویی بود و هر کس این پیشگویی رو میکرده کذاب بوده. مرگ سفید که جان خیلی از انسان هارو از غرب تا شرق میگیره یعنی مرگ بدون خون ریزی و کشتار که میتونه از بلاهای طبیعی باشه که با توجه به وسعتش باید یک مریضی باشه که ممکنه همین کرونا و امثال آن باشد. مرگ سرخ یعنی کشت و کشتار و جنگ و خون ریزی و وقتی عده زیادی بواسطه اون از بین میرن که جنگ گسترده ای باشه بین کشور ها و ابر قدرت های جهان که همانطور که میدونید امریکا با جنگ اوکراین و بدنبال آن بحران ناتو و روسیه مقدمات اون رو فراهم کرده. اما باز هم نمیتوان بطور قطع اتفاقات موجود رو قضاوت و پیشبینی کرد، حتی با وجود جنگ و مریضی باز هم معلوم نیست این روند چقدر طول بکشد پس نمیتوان در مورد زمان ظهور نظر داد و فقط باید امیدوار بود و دعا کرد...