پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
فرهنگ

حوزه/ بدلیل وسعت زمانی که در اختیار عموم مردم برای حضور در فضای مجازی ایجاد شده، میل به دیده شدن و خودشیفتگی بدلیل فقدان شاخص های هویت ساز و مهارت های رسانه ای، اوردوز نموده و ماحصل آن به تعبیر گافمن، شخصیت های نمایشی و کاریکاتوری است که در قالب لایوهای پرتعداد اینستاگرامی قابل مشاهده و ارزیابی است.

خبرگزاری حوزه | ره آورد کرونا برای جامعه دینی ما چه بوده و شاخص سهام چه مقولاتی در بازار فرهنگی و تربیتی و تمدنی مان امکان سیر نزولی داشته و جای تأمل جدی دارد؟ در واقع با سونامی کرونا چه شده ایم یا تبدیل به چه موجوداتی در حال شدن هستیم؟

- آموزش از هم گسیخته

آموزش از مقولاتی است که خیلی واضح دچار ضعف و لاغری شده و مجازی شدن تعلیمات هم بدلیل فقدان پیوست تربیتی و حضور معلمان و مربیانی صبور و دلسوز، گسستی جدی در تربیت یک مردم آموزش دیده و با فرهنگ می باشد.

- بحران شخصیت نمایشی

بدلیل وسعت زمانی که در اختیار عموم مردم برای حضور در فضای مجازی ایجاد شده، میل به دیده شدن و خودشیفتگی بدلیل فقدان شاخص های هویت ساز و مهارت های رسانه ای، اوردوز نموده و ماحصل آن به تعبیر گافمن، شخصیت های نمایشی و کاریکاتوری است که در قالب لایوهای پرتعداد اینستاگرامی قابل مشاهده و ارزیابی است.

- معنویت از دست رفته

مورد سوم آسیب دیده در کش و قوص کرونایی، معنویت از دست رفته می باشد. منبع و مرجع معنوی مردم ما، مساجد و هیئات و زیارتگاه هایی است که در کنار مدارس و آموزشگاه ها، مهر تعطیلی بر پیشانی شان خورده و جامعه از این لحاظ نیز دچار فقدان جدی گشته و به نحیف شدن تربیت معنوی الگوپایه با محوریت منابر و مساجد دچار شده است.

- فقدان خودتعمیم یافته

نکته چهارمی که عامل انسجام اجتماعی در جامعه دینی ما بوده و برخلاف دنیای مکانیکی و اتمیزه شده غربی، مقوله قدرت در سیستم ما را عینیت بخشیده و حمایت می کند، فرهنگِ خودِتعمیم یافته(انسان ایثارگر و درفکر همنوع) می باشد که با شرایطی که کرونا رقم زده و در صورت ادامه دار بودن قضیه، به فردیت لجام گسیخته و سوبژکتیویسم مهارنشده تبدیل خواهد شد.

مفاهیم و معانی دیگری نیز قطعا مورد تهاجم جدی قرار گرفته اند و در مناسبات جدید بین المللی چه بسا تحولات جدی در معانی، سوژه ها، ‌ساختارها و فراروایت ها صورت بگیرد که نیازمند مساله شناسی، چشم اندازنویسی و راهبردسازی است تا در رقابت تمدنی، مزیت های رقابتی قابل توجهی بتوانیم برای عرضه جهانی داشته باشیم.

علیرضا محمدلو، کارشناس ارشد فلسفه علوم اجتماعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha