پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ارتباط تصویری رهبر معظم انقلاب با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی

حوزه/ هر ساختاری برای تثبیت و مردمی سازی ایده هایش نیازمند گفتمان سازی و کار رسانه ای فعال می باشد اما بدون تربیت عناصر و انسان های تربیت یافته، به مرور دچار فرسودگی و کهنگی خواهد شد و از تب و تاب اولیه خواهد افتاد و قابلیت انتقال به نسل های آینده را از دست خواهد داد.

خبرگزاری حوزه | بحران بهداشتی جهانی خودساخته یا غافلانه موذیانه غرب باعث شد که نقاط ضعفِ معرفتی، مدیریتی و اجتماعی غرب، رو شده و ضعف الهیاتی برای تولیدمعنای برتر و کارآمد و امیدبخش زندگی و بن بست فلسفه اجتماعی جهت انسجام و انظباط بخشی به جامعه، علنی شده و به اثبات بین الاذهانی برسد.

 در چنین فضایی و در شرایطی که دنیا در حال تغییر وضعیت تمدنی است و جهان بشریت انتظار یک جهش و شیفت فکری معرفتی  را در زمینه مدیریت و تحولات پارادایمی دارد، رهبرانقلاب با همان درایت و آرامش و تیزبینی همیشگی، قرار سالانه اش با جوانان تحصیلکرده و بدنه علمی انرژیک جامعه را تعطیل نمی کند و به مقولات بسیار جدی و جریان ساز تاکید و اشاره می نماید.

 در این نشست صمیمی که با وجود چاشنی مجازی بودن، چیزی از ارزش های معرفتی و معنوی و تشکیلاتی آن کم نمی شود، به موضوعات متعددی اشاره می شود که اگر بخواهیم در سه مقوله بسیار مهم خلاصه کنیم، ۱.تقویت فرد و خانواده، ۲.چابک سازی و پاسخگوبودن ساختارها و ۳.مسأله گفتمان سازی، بعنوان سه عنصر برجسته در یک تحلیل اجتماعی و ساخت تمدنی قابل فهم و اشاره است.

مستحضرید که هرساختاری برای حفظ پویایی و فرار از خستگی و ناکارآمدی، بایستی پاسخگو بوده و از نیروهای تازه نفس و خوش فکر برای بروزرسانی خود بهره مند شود. بنظر می رسد که رهبرانقلاب با درک درست این نکته که  جریان بروکراتیزه شدن ساختارها نیازمند کنترل و بازتعریف و ایجاد پویایی است، مسئله مطالبه گری جدی را در صحبت هایشان پررنگ تر از همیشه مطرح نمودند.

 در همین راستا و درجهت چابک سازی و شکوفایی ساختارها، تقویت فرد و عامل را به عنوان راه حل کارآمدسازی و کاستن از ضعف های نظام بروکراتیک برشمردند و با نام بردن‌از شخصیت افق گشا و جریان سازی چون سپهبد شهیدحاج قاسم سلیمانی و همچنین دولت جوان حزب اللهی بعنوان راه علاج مشکلات مدیریتی کشور، بر این مسئله صحه گذاشتند. دقت در اینکه عامل را مکمل و راهبر و نه نقطه مقابل و بدیل ساختار می دانند، نکته مهمی در فهم ذهنیت اجتماعی حضرت آقا می باشد.

 نکته مهم دیگر گفتمان سازی و ایجاد ذهنیت صحیح در افکارعمومی بود که بعنوان یک ضرورت فوری مطرح گردید تا ایده های انقلابی و تمدنی در اتاق فکرها و اندیشکده ها جانماند و طبیعتاً پیوست رسانه ای داشتنِ اندیشه های دینی و انقلابی، لازمه این امر مهم و ضروری است.

 لازم به توضیح می باشد که هر ساختاری برای تثبیت و مردمی سازی ایده هایش نیازمند گفتمان سازی و کار رسانه ای فعال می باشد اما بدون تربیت عناصر و انسان های تربیت یافته، به مرور دچار فرسودگی و کهنگی خواهد شد و از تب و تاب اولیه خواهد افتاد و قابلیت انتقال به نسل های آینده را از دست خواهد داد.

 به همین منظور ایشان با دقت نظر به ویژگی های انسان تراز انقلابی، معرفت و معنویت را جهت رفع انحراف و انفعال به عنوان فاکتورهای جدی مطرح نمودند که طبیعتا نقش تربیت و کارفرهنگی در محیط های آموزشی رسمی و غیررسمی و حتی رسانه ای بسیار مهم و چشمگیر خواهد بود.

 تأکید بر معرفت افزایی و تکیه بر معنویت اصیل دینی در حرکت های علمی و اجتماعی و در عصر پست مدرن و افول ابَرروایت ها، نوعی ساختارشکنی و راهبری تمدنی است که نشان از تسلیم نشدن و حفظ استقلال جریان انقلاب در برابر نظریات تزریقی و چارچوب سازی معنایی غربی است که عقلانیت بشر را در تنگنایِ به چه بیندیشیم و چگونه بیندیشیمِ جبری رسانه ای خودشان، به مرحله حذف کامل کشیده اند.

 همانگونه که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز قرار گرفت، خانواده به عنوان هسته اصلی تمدن دینی مقوله ای است که بایستی جدی گرفته شده و تمام ‌ظرفیت های رسانه ای و ذخیره های معرفتی و آموزشی نظام در خدمت تقویت این عنصرتمدن ساز و محوری سبک زندگی اسلامی قرار بگیرد که اگر چنین نشد، در بلندمدت، آسیب هایی چون طلاق و اعتیاد و افسردگی و بی هویتی ناشی از ضعف بنیه خانوادگی، بعنوان پاشنه آشیل نظام، گریبان جامعه را خواهد گرفت.

پس تقویت فرد و خانواده، گفتمان سازی و فهم درست کار رسانه ای، تقویت ساختارهای کارآمد و مهربان و پاسخگو مقولاتی است که با تربیت انسان های مؤمن، انقلابی و جریان ساز و دریک کلام، افق گشا (اینتروپر) ممکن و هموار خواهد شد.

علیرضا محمدلو، پژوهشگر حوزه دین و رسانه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha