جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مهدویت

حوزه/ تربیت منتظر در واقع شکوفا کردن انسانها در مسیر یاری امام عصر و مهدی موعود (عج)برای تشکیل حکومت جهانی است.

حجت الاسلام حسن ملایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،  به موضوع مهم و کاربردی بحث تربیت نسل منتظر پرداخت و گفت: با این اصطلاح چند سالی است که آشنا شده ایم، اما کمتر نگاه علمی به این مقوله شده و بلکه بیشتر نگاه عاطفی احساسی به آن شده است.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز مهدویت افزود: برای این که بازخورد خوب تربیتی در بحث مهدویت داشته باشیم، باید نگاه مان به آن علمی باشد. به عنوان مقدمه بحث، در مورد تربیت نسل منتظر که به عنوان تربیت مهدوی هم مشهور شده، باید در بحث مفهوم شناسی مباحثی ارائه داد.

این پژوهشگر اظهارداشت: تربیت به معنای فرایند شکوفایی انسان است. مجموع فرایندهایی که می خواهد صورت گیرد، مقتضیاتی که قرار فراهم و موانع هم زدوده تا شخص شکوفا شود و به اهداف تعیین شده برسد.

این محقق بیان داشت: حالا مراد از بحث تربیتی نسل منتظر چیست؟، مراد مشخص کردن سمت و سوءی تلاشها و فعالیت های دینی و تربیتی، مشخص کردن مبانی، قواید، شیوه و چارچوب ها  است و باید این موارد را هم مورد توجه قرار دهیم.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز مهدویت عنوان کرد: تربیت منتظر در واقع شکوفا کردن انسانها در مسیر یاری امام عصر و مهدی موعود برای تشکیل حکومت جهانی است. ما بسیار با این مقوله ای که «خدایا ما را از انصار قرار بده»، در ادعیه و زیارت معصومین(ع) آشنا هستیم، این فرازهایی از دعا که برای خود و فرزندان خودمان تکرار می کنیم، اگر با یک فعالیت متناسبی همراه نباشد، تنها شعار و آرزوی تو خالی خواهد بود.

حجت الاسلام ملایی گفت: اما اگر بخواهیم بحث را از حالت شعاری خارج و بیرون بیاوریم و فرایندی به آن بدهیم و این فرایندی که می خواهیم توفیق نصرت امام عصر(ع) در خودمان یا فرزندان مان داشته باشیم، نیازمند فرایند هوشمند علمی است که تحت عنوان تربیت نسل منتظر و مهدوی از آن یاد می شود.

این کارشناس مسائل دینی افزود: این فرایند به دنبال کمک به نسل، جامعه و فرزندان ما است تا در ترازی پرورش بیابیم که یارگر حضرت ولی عصر باشیم. بنابراین تعریف تربیت نسل منتظر رشد، پرورش و شکوفایی استعدادهای آدمی برای حفظ دین داری و نصرت و یاری حضرت است.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز مهدویت اظهارداشت: بحث دیگر به عنوان مقدمه این است تربیت نسل منتظر چه ضرورتی دارد. از دو جهت می توان مورد بحث قرار داد، اولی از جهت خود. در این رابطه باید بدانیم همانطور که سرنوشت هر کسی برای او و فرزندان او، برای امری مهم است و سرنوشت سعادت و نیک بختی و کمال برای هر کسی مهم است، این بیانگر این واقعیت است که مقوله تربیت بسیار اهمیت دارد و از جایگاه والایی برخوردار می باشد.

این محقق بیان داشت: قرآن می فرماید قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکی . کسی به رستگاری و فلاح می رسد که اهل تذکیه، تربیت وخودسازی باشد. اما در آموزهای اسلامی و سیره اهل بیت(ع) مسئله مهمی وجود دارد که به بحث تربیت مهدوی می رساند به ما فهماند، اگر معرفت به امام زمان نداشته باشید من مات و لم یعرف امام زمانه مات مشخص می شود که بحث تربیت توحیدی،  عبودیت و بندگی که باید داشته باشیم،به گواه معصومین(ع) از طریق ولایت، پذیرش واطاعت از اهل بیت(ع) می گذرد.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز مهدویت عنوان کرد: پس اگر نگران سرنوشت و آینده خود و فرزندان خود هستیم، اگر بخواهیم با نگاه دینی به این مقوله نگاه کنیم، می بینیم که حتی تربیت توحیدی ما با نگاه و محور ولایت معصومین(ع) می باشد واین مسئله ای است که در نظام تعلیم وتربیت رسمی  غیر رسمی کشور کمتر به چشم می خورد به گونه ای که حتی در کتابهای رسمی تربیت اسلامی که دائم سخن از تربیت و عبودیت می زنند، کمتر از بحث امامت و ولایت اهل بیت(ع) و در نتیجه اصول و راهبردها سخن می گویند. بنابراین بحث تربیت منتظر از زوایه و جهت خودمان، به خاطر این که در سرنوشت و آینده خود و فرزندامان تاثیر دارد، مهم است.

حجت الاسلام ملایی گفت: اما از زاویه حضرت ولی عصر، تربیت نسل منتظر بسیار مهم است؛ چرا مهم است؟ سالیانی اشتباهی در ذهن ما وجود داشته است که ما ظهور حضرت را کاملا معجزه آسا می دانیم که خدا هر موقع بخواهد حضرت ولی عصر را می آورد و اگر دعایی هم داشته باشیم، بسیار خوب است، در حالی که مسئله به گواه قرآن و روایات امر اشتباهی است. درست است که از معجزه و کرامات در زمان قیام حضرت استفاده می شود، اما باید زمینه های مردمی و آمادگی های انسانی خودمان را فراهم کنیم.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز مهدویت افزود:  إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ خدای متعال سرنوشت قومی را مادامی که خودشان، باورهای خود را عوض نکنند، تغییر نمی دهد. پس ما،  اراده  و رفتار ما در این بخش بسیار مهم است.

این پژوهشگر اظهارداشت: امام صادق(ع) در مورد تربیت نسل منتظر می فرمایندامام صادق علیه‌ السلام فرمودند: «لَیُعِدَّنَّ أَحَدُکُمْ لِخُرُوجِ الْقَائِمِ وَ لَوْ سَهْماً فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَی إِذَا عَلِمَ ذَلِکَ مِنْ نِیَّتِهِ رَجَوْتُ لِأَنْ یُنْسِئَ فِی عُمُرِهِ حَتَّی یُدْرِکَهُ فَیَکُونَ مِنْ أَعْوَانِهِ وَ أَنْصَارِهِ؛: هر یک از شما باید برای خروج قائم آماده کند، هر چند یک تیر، که هر گاه خدای تعالی از نیّت او، آن را بداند، امیدوارم که در عمر او تأخیر اندازد تا آنکه قائم را درک کند.»، تک تک شما باید برای قیام آن حضرت عده و عُده فراهم کند و لو یک تیر باشد. اگر قرار بود قیام، تشکیل حکومت و ظهور حضرت معجزه آسا باشد، چه نیازی بود که امام صادق بفرماید تک تک شما باید برای قیام آن حضرت عده و عُده فراهم کند و لو یک تیر که به درد نبرد جهانی امام عصر در مقابل کفر و شرک باشد.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز مهدویت بیان داشت: نکته مهم  «و لو سهما »که باید ولو تیر آماده کنید، در واقع نماد و مثال است که بدانیم ما باید به وظائف خودمان برای ظهور امام عصر، قیام وتشکیل حکومت تلاش کنیم. اما سوال این است اگر امام صادق(ع) چنین می فرماید آیا نیاز به تیر مهم است یا نیاز به افراد کارآزموده و متخصص. قطعا معلوم است اگر افراد کارآزموده و متخصص نباشند، تیر و تجهیزات جنگی بدرد نخواهد خورد و اثری نخواهد داشت. داشتن نیروهای کارآمد که بر اساس روایت نبود آن یکی از دلایل عدم قیام حضرت است بسیار مهم است.

وی عنوان کرد: سوال دیگر که با بحث تربیت مهدویت و تربیت نسل منتظر گره می خورد و بسیار مهم می باشد این است که این نیروهای کارآمد همین طوری تولید می شوند و در اختیار حضرت قرار می گیرند و یا در فرایند تربیتی قرار بگیرند. جواب مشخص است که باید نیروهای مومن و کارآزموده در حد و اندازه قیام جهانی حضرت ولی عصر(ع) تربیت شود و تا این کار صورت نگیرد قیامی صورت نمی گیرد چرا که قرار نیست با معجزه خالی انجام شود و روایت ما گواه این مطلب است.

حجت الاسلام ملایی گفت: حال که چنین است ضرورت تربیت نسل منتظر به خوبی نمایان و مشخص می شود. پایان دادن به غیبت بیش از هزار ساله امام زمان، رفع غربت از ایشان، بدست آوردن و نزدیک شدن به ظهور و بهره بری از برکات بی مانند دوران حکومت حضرت مهدی و رشد همه بشریت منوط و مشروط به داشتن یاران کارآمد و آن هم نیازمند به تربیت نسل منتظر است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha