جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نماز جوانان

حوزه/ تقویت باورهای دینی می تواند نسل منتظر موفقی را تربیت و جوانان را برای ظهور منجی روز به روز آماده تر کند که از جمله آن معرفت نسبت به حضرت ولی عصر(ع)، آمادگی برای ظهور و تقویت باورهای اعتقادی است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، امام جمعه بابل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به راهکارهای تقویت دینی نسل منتظر، گفت: تقویت دینی و عبادی نسل منتظر از موضوعات بسیار مهم این روزهای جامعه است و هر خانواده  نسبت به تربیت فرزندان خود برای آینده بهتر جامعه و مسئله غیبت وظیفه مهمی دارد و نباید از کنار آن به سادگی عبور کند.

امام جمعه بابل افزود: با توجه به طولانی بودن مسئله انتظار و غیبت حضرت مهدی(ع)، نباید نسبت به نسل جوان کشور بی توجه و یا کم توجه بود بلکه این نسل به دلیل مواجهه با انواع هجمه های فکری و عقیدتی بیشتر در معرض آسیب هستند و براساس روایات، اهل بیت(ع) نسبت به این دسته از افرادی که در دوران غیبت هستند، نگران بودند و گریه می کرد.

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: در سیره امام صادق(ع) آمده که ایشان نگران مردم در عصر غیبت بودند و می فرمودند که بعضی در این دوران به دلیل طولانی شدن مسئله غیبت، کافر و بی ایمان می شوند و این مسئله ای است که حضرت را نسبت به آسیب های که در پی داشت، نگران بودند و ایشان را غصه دار می کرد. این مسئله نشان می دهد که تربیت نسل منتظِر می تواند اتفاقات خوبی برای دوره غیبت و حتی طولانی شدن غیبت حضرت فراهم آورد.

وی بیان داشت: موضوعی که نباید از آن غفلت کرد، تربیت و آماده کردن افراد و اشخاص نسبت به مسئله غیبت حضرت است. در این رابطه باید عواملی را مورد نظر قرار داد که از جمله آن زمینه سازی و بسترسازی است. بسترسازی به معنای شکوفایی است. مهدویت نیازمند به بسترسازی است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد: در مورد بسترسازی هم باید به مسائلی چون خانواده توجه کرد. والدین  نقش مهمی در بسترسازی فرزند برای دوران غیبت دارند.

امام جمعه بابل، دیگر عامل تقویت دینی نسل منتظر را فضاسازی جامعه برشمرد و گفت: جوانی که از خانه بیرون می رود و وارد عرصه اجتماع می شود، باید جامعه طوری باشد که این فرد در مسئله مهدویت دچار شک و تردید نشود بلکه ایمان او قوی تر شود.

این کارشناس مسائل مذهبی بیان داشت: عامل دیگر در تقویت دینی و امر بسترسازی برای تربیت نسل منتظر، داشتن نگاه ویژه به روز جمعه و انس با این روز است. باید کاری کرد که فرزند با روز جمعه و انس با این روز و اهمیت این روز آشنا شود. در این مسئله والدین و حتی مربیان تربیتی مانند روحانیون ومبلغین و معلمان می توانند به خوبی نقش آفرینی کنند. روایات هم بر این مسئله تأکید دارد، چرا که این روز با مهدویت گره بیشتر خورده است.

تقویت ایمان و باورهای جوان

حجت الاسلام والمسلمین روحانی، عامل دیگر در عرصه تربیت را، تقویت ایمان در دوران جوانی عنوان کرد و اظهار داشت: تقویت ایمان باید از دوران جوانی آغاز شود تا در سالهای دیگر شخص دارای ایمان قوی نسب به باورها و عقاید باشد.

امام جمعه بابل با بیان اینکه محور قراردادن و توجه به خدا و دین در زندگی جوان را از دیگر راهکارهای بنیه تقویتی نسل منتظر است، افزود: نباید موضوع مهدویت را با توحید جدا بدانیم. جدای این دو عنوان خسارت جبران ناپذیری را برای جامعه و جوان نسل منتظر به همراه خواهد داشت.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به دیگر راهکارهای تقویتی گفت: از دیگر عوامل در تربیت، الگو سازی است. خدا در قرآن می فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ  ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ  وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ؛ ای اهل ایمان! هر کس از شما از دینش برگردد [زیانی به خدا نمی رساند] خدا به زودی گروهی را می آورد که آنان را دوست دارد، و آنان هم خدا را دوست دارند؛ در برابر مؤمنان فروتن اند و در برابر کافران سرسخت و قدرتمندند، همواره در راه خدا جهاد می کنند، و از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای نمی ترسند. این فضل خداست که به هر کس بخواهد می دهد؛ و خدا بسیار عطاکننده و داناست.

امام جمعه بابل اضافه کرد: در این آیه پس از بحث درباره منافقان، خداوند به عنوان یک قانون کلی به مؤمنان اخطار می‌دهد که اگر کسانی از شما از دین خدا بیرون رود زیانی به کسی و چیزی وارد نمی‌سازند زیرا خداوند در آینده جمعیتی را برای حمایت این دین بر می‌انگیزد و اوصاف کسانی که باید این رسالت بزرگ را انجام دهند، شرح می‌دهد که از جمله آن اوصاف عاشق خدا جز به خشنودی او نمی‌اندیشند. «یحبّهم و یحبّونه»؛ فروتنی در برابر مومنان ، قدرتمند در برابر ستمکاران «اعزّة علی الکافرین.»

وی گفت: جهاد در راه خدا برنامه همیشگی آنهاست. «یجاهدون فی سبیل الله.»؛ ثابت قدم از ملامت کنندگان باکی ندارد. «ولا یخافون لومة لائم.»؛ زیرا افرادی هستند که دارای صفات ممتازی بوده ولی در مقابل غوغای محیط، هجوم افکار عمومی‌ یا اکثریت منحرف محافظه‌کار، ترسو یا کم جرات بوده و زود میدان را خالی می‌کنند که این افراد برای یک انقلاب و حرکت عمومی‌، نه این که پیروزی نمی‌آورند که موجب شکست هم می‌شوند.

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: در آخر آیه می‌فرماید: به دست آوردن این امتیازات(علاوه بر کوشش) مرهون فضل الهی است که به هر کسی شایسته باشد داده می‌شود. «ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء» البته این عطای فضل از روی چشم تنگی و بدون ضابطه نیست بلکه خداوند واسع علیم است «و الله واسع علیم». لازم به ذکر است که این اوصاف با یاران حضرت مهدی تطابق کامل و روشنی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد: این آیه که تفسیر به یاران حضرت شده است. در ادامه تفسیر این آیه، روایتی از امام صادق(ع) بیان شده که (عن ابی عبدالله (علیه‌السّلام): ... رجال کان قلوبهم زبر الحدید لا یشوبها شک فی ذات الله اشدّ من الحجر لو حملوا علی الجبال لازالوها لا یقصدون برایاتهم بلدة الاخرّبوها. کانّ علی خیولهم العقبان یتمسّحون بسرج الامام (علیه‌السّلام) یطلبون بذلک البرکة و یحقّون به یقونه بانفسهم فی الحروب و یکفونه ما یرید فیهم. ....

در این روایت از امام صادق (ع) اوصافی برای یاران حضرت مهدی(ع) بیان شده که با اوصاف مذکور در آیه هماهنگ است، این اوصاف شامل:

قلب محکم: «رجال کانّ قلوبهم زبر الحدید.»

دوری از وسوسه: «لا یشوبها شک فی ذات الله...» هرگز شک و تردید نسبت به خدا ندارند.

خواستار برکت: «کانّ علی خیولهم العقبان یتمسّحون بسرج الامام (علیه‌السّلام) یطلبون بذلک البرکة.» بر فراز اسب‌های خود دست بر زین اسب امام (ع) می کشند و تبرّک می‌جویند.

جان نثاری: .... «یحقّون به یقونه بانفسهم فی الحروب» پروانه‌وار شمع وجود امام (عل) را در میان گرفته و او را با جان‌شان محافظت می‌کنند. شب زنده‌دار و اهل مناجات‌اند: «رجال لا ینامون اللیل لهم دویّ فی صلاتهم کدویّ النحل» مردان شب زنده‌داری که شب‌ها نمی‌خوابند و زمزمه نمازشان چون نغمه زنبوران از کندو به گوش می‌رسد. اطاعت محض «هم اطوع له من الامة لسیّدها» آنها در برابر فرمان امامشان از برده‌ی مطیع، مطیع‌ترند.

آمادگی برای دوران عصر ظهور

امام جمعه بابل گفت: مسئله دیگر آماده کردن جوانان برای ایفای نقش در دوران غیبت است. چه نقشی می خواهند بر عهده بگیرند.خود مهم است و باید به این مسئله به درستی توجه و باور داشت و بر اساس آن برنامه ریزی کرد تا جوان به سرمنزل مقصود رهنمود شود.

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: آشناکردن فرزندان به اماکنی که بوی حضرت می دهد مانند مهدیه ها و مسجد مقدس جمکران لازم است و باید فرزندان را به این مکانها برد تا با این مکان‌ها آشنا شوند.

آشنا کردن نسل منتظر با حضرت ولی عص(عج)

وی بیان داشت: مسئله دیگر که مهم است، آشنا کردن جوانان با حضرت مهدی(ع) است. در این رابطه می توان اقدام به برگزاری سیر مطالعاتی کرد و جوانان را نسبت به امام زمان(ع) معرفت داد، حضرت چه کسی است. امام چه نقشی در جامعه و زمین دارد. چرا باید در زمین امام باشد، اگر نباشد چه اتفاقی می افتد، اگر باشد چه برکاتی دارد. مراد از جانشینان چه کسانی هستند و... .

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: توجه به این راهکارهای عملیاتی می تواند نسل منتظر موفقی را تربیت و جوانان را برای ظهور آن منجی روز به روز آماده تر کند.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha