جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تربیت اسلامی

حوزه/ مسئله ای که در بعُد تربیتی نباید مورد غفلت گیرد، تشویق و ارتقاء علمی است و باید روز به روز به شبهات وارد باشیم تا بتوانیم سپری در مقابل شبهه برای فرزندانمان ایجاد کنیم. این مورد از طریق با تشویق به مطالعه، ارتباط عمیق با علما صورت و .... می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا نصوری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت اسلامی در جامعه گفت: از جمله مسائلی که در زندگی باید بدان توجه کنیم، تربیت اسلامی است. وقتی ما انتظار داریم خدا به ما توجه کند، در مرحله اول باید تربیت ما و فرزندان ما بر اساس توحید باشد؛ می طلبد چیزی که در زندگی به زبان می آوریم، بدان عمل کنیم و در زندگی به کار ببندیم و در مراحل بعدی به فرزندان هم آموزش دهیم.

 معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه ادامه داد: نکته دیگر که باید در بحث تربیت جوانان بدان توجه کرد، مسئله مراقبت در زندگی و در ابعاد مختلف شرعی است. والدین در مسائل مختلف از خود مراقبت کنند، چرا که همه ما در معرض انواع برنامه های شیطانی قرار داریم.

وی بیان داشت: چون هدف از تربیت این است که یار و یاور برای امام عصر درست کنیم. امام عصر (عج) و یاران مخلص خصوصیاتی از جمله شجاع، مدیر و توجه به برنامه الهی دارند و...؛ این برنامه ها را ما هم در در زندگی اجرا کنیم تا از هر لحاظ بتوانیم جوان مومن سرباز حضرت ولی عصر(ع) تربیت کنیم.

 این کارشناس مذهبی اضافه کرد: مراقبت و توجه به نسل منتظر باید از دوران جنین شروع شود و در همین دوران نیز به مباحث معنوی و مادی در بعُد تربیتی فرزندان مان توجه ویژه ای داشته باشم.

این محقق اظهارداشت: آراستن خود به امور دینی و ارزش های معنوی در زندگی مسئله دیگری است که باید در مسئله تربیت دینی مورد توجه  والدین و متولیان فرهنگی قرار گیرد تا از این رهگذر شاهد جامعه ای سالم و معنوی برای دوران ظهور باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین نصوری، تقویت حس نظارت امام عصر(ع) در زندگی را از دیگر الزامات تربیتی برشمرد و عنوان کرد: باید در زندگی و فعالیت روزه مره طوری برنامه ریزی و نظارت کنیم که امام(ع) را ناظر بر اعمال بدانیم. این حس نظارت این گونه باشد که اعمال ما دو شنبه ها و پنجشنبه ها به نظر امام می رسد، آیا اعمال طوری است که مورد رضایت امام(عج) قرارگیرد؟.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت گفت: مسئله ای که در بعُد تربیتی نباید مورد غفلت گیرد، تشویق و ارتقاء علمی است و باید روز به روز به شبهات وارد باشیم تا بتوانیم سپری در مقابل شبهه برای فرزندانمان ایجاد کنیم. این مورد از طریق با تشویق به مطالعه، ارتباط عمیق با علما  صورت و .... می گیرد.

 وی بیان داشت: موضوع دیگری که نباید مورد فراموشی متولیان و والدین در تربیت اسلامی قرار گیرد، انتخاب و معرفی الگو به فرزندان است. اگر از الگویی سخن می گوییم، باید نسبت به الگوهای تربیتی به فزرندان شناخت و معرفت بدهیم.

 این کارشناس مسائل مذهبی با بیان این که دیگر راهکار تربیت اسلامی، پایبندی و مقید کردن و مقید بودن به معارف دینی است، گفت: باید تلاش کرد معرفت دینی فرزندان را تقویت و در کنار آن مواظب جهالت و آسیب ها باشیم که اگر این امر صورت نگیرد، قطعا خسارت آن هم دو چندان خواهد بود.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت افزود: موضوع دیگر در تربیت اسلامی محاسبه اعمال و رفتار است. اگر در هر کاری محاسبه صورت گیرد، می توان شاهد اتفاقات خوبی بود.

حجت الاسلام والمسلمین نصوری گفت: مسئله ای که نباید غفلت کرد توجه به دنیای پس از مرگ است، اگر این باشد فرزند نسبت رفتار و اعمال و حتی غذای خود حساسیت نشان خواهد داد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha