جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نقش زن در فرهنگ غربی

حوزه/ اولین جلسه کارگاه علمی بررسی نقش زن در اندیشه غرب به همت مرکز مطالعات زن و خانواده و توسط حجت الاسلام و المسلمین یحیی جهانگیری برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه اولین جلسه کارگاه علمی بررسی نقش زن در اندیشه غرب به همت مرکز مطالعات زن و خانواده و توسط حجت الاسلام و المسلمین یحیی جهانگیری برگزار شد.

حجت الاسلام جهانگیری در این کارگاه گفت: امروزه جایگاه زن در غرب در واقع جایگاه زن در کل جهان است و متاسفانه فرهنگ هژمون غرب در کل دنیا گسترش پیدا کرده و فقط محدود به غرب نیست، وقتی می‌گوییم باید غرب رابشناسیم منظور غرب فیزیکی نیست بلکه سرزمین تاریکنایی است که وجود دارد؛ به عنوان مثال در داستان حی بن یقظان که یک داستان دراماتیک و اسطوره ای در ادبیات ماست وقتی عنوان میشود که وی از غرب به شرق میرود منظور غرب و شرق فیزیکی نیست بلکه منظور این است که وی از تاریکی ها نقل مکان می‌کند.

وی افزود: غرب به معنای West Culture فرهنگ غربی است که می‌تواند در خیابان شانزه لیزه فرانسه نباشد ولی در جنب حرم حضرت معصومه(س) باشد، بنابراین زن غربی زنی است که در فرهنگ غربی زیست می‌کند و ممکن است در هر جایی باشد و محدود به مکان نیست.

نکات مهم در خصوص فرهنگ غرب:

جهانگیری در ادامه این نشست به بیان نکات مهم در مورد فرهنگ غرب پرداخت و این نکات را بدین ترتیب بیان کرد:

1. فرهنگ غرب محدود به سرزمین نیست یعنی زمین محور نیست و فرهنگ محور است.

2. جهان شمول است یعنی اگر می‌خواهیم تصویر زن در دنیا را بشناسیم باید زن در غرب را بشناسیم.

3. زن در غرب نه تنها فرهنگ هژمونی است،بلکه 1)داری پشتوانه [نظری، دراماتیک،روانشناسی و...] است و 2)پیشران است یعنی هر روز مرزهای خود را گسترش داده و پیشران عمل می‌کند پس باید این فرهنگ را شناخته و جایگاه خود را نسبت به آن تعیین کنیم .

4. ادوارد سعید (فیلسوف غربی _شرقی) برای اولین بار واژه استشراق به معنای شناخت شرق را مطرح کرد، او معتقد بود که اگر میخواهیم فرهنگ غربی را در دنیا گسترش دهیم باید ابتدا شرق را بشناسیم، شرق نه به معنای سرزمین بلکه شرقی که یک فرهنگ است و تمدن آنها را باید شناخت بنابراین از مفهوم Orientalism استفاده کرد. بنابراین اگر ما میخواهیم جایگاه زن در اسلام را به دنیا معرفی کنیم ابتدا باید جایگاه زن در فرهنگ غرب را بشناسیم و همینطور جایگاه زن در فرهنگ خودمان را.

این مبلغ عرصه بین‌الملل در ادامه به نقل سخنی از آیت الله جوادی آملی پرداخت که در فرهنگ غرب انسان یعنی چند کیلو گوشت که متولد شده و در آیدی کارت او تاریخ متولد شدن و تمام شدن او را می‌نویسند.

حجت الاسلام جهانگیری خاطر نشان کرد: آیا ما هم نگاهی چون آنها به انسان داریم؟اگر بله یعنی ماهم فرهنگ غربی داریم. در فرهنگ ما انسان از قبل از تولد مورد توجه و مطالعه قرار میگیرد (اینکه مادر او چه نگاهی به او داشته؟ مادر و جنین چه تغذیه ای داشتند؟

وی تاکید کرد: غرب امروز خود بر علیه خود نبرد می‌کند و می‌گوید که نباید فقط به تولد به عنوان آغاز و مرگ به عنوان پایان زندگی انسان نگاه کند، آنها مطالعات خود را از زمان تولد تا جنین عقب برده اند و ممکن است که به زودی به عالم ذر هم برسند، غرب بیش از این شورش خواهد کرد و حتی در مورد اینکه مرگ پایان زندگی نیست هم به دنیا خواهد گفت، یعنی دیدگاه های اسلام را تحت عنوان دیدگاه های جدید خود معرفی خواهد کرد.

پیامبر(ص)میفرمایند: اگر کودکی خوشبخت میشود خوشبختی در شکم مادر او رقم می‌خورد (البته فعالیت های وی در طول زندگی نیز بی تاثیر نخواهند بود) و شقاوت او هم در شکم مادر رقم می‌خورد.

چرا ما این دیدگاه را که حاصل فرهنگ و تمدن و باورهای دینی خودمان است را به دنیا نمی‌نمایانیم؟

وظایف و اهداف ما چیست؟

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری در ادامه سخنان خود مهم ترین وظایف و اهداف در زمینه نقش زنان در جامعه را به این ترتریب اعلام کرد:

1)شناخت غرب ؛ یعنی اول باید زمین دشمن را بشناسیم که امروز به گستره ی جهان است.

2)شاخت زن در اسلام ؛ به جهت اینکه ببینیم چطور می‌توان دیدگاه اسلامی زن را در زمین دشمن پیاده کرد.

3) باید شکاف های آنان را بشناسیم (در خصوص اشکالات و اختلافات فرهنگ غربی تحقیق کنیم).

4) غرب را به معنای فرهنگ هژمون در دنیا بدانیم نه فقط محدود به غرب.

5)منتظر نسخه های غرب نباشیم و سبک زندگی اسلامی و نظیر این مدل ها رابه دنیا معرفی و پیاده سازی کنیم .

وی افزود: متاسفانه ما تمام این مفاهیم را حاصل جبر و تقدیر می‌دانیم ولی غرب آنها را راهبرد و تدبیر می‌فهمد بنابراین باید حواسمان باشد که بعدها مفاهیم و آموزه های اسلام را با برندهای غربی به خورد ما و فرزندان ما ندهند  و فرزندان ما شاهد پکیج های غربی باشند نه اسلام ناب محمدی! چرا که امروزه بسیاری از مفاهیم و موضوعات مورد بحث در غرب نظیر خداشناسی و معرفت شناسی حرف اصلی خود ماست.

این محقق حوزوی ادامه داد: خودمان باید تلاش کنیم برای معرفی این مفاهیم به دنیا ولی ما چه کردیم؟چقدر عالم برزخ را به دنیا معرفی کرده ایم که بعدها بتوانیم اثبات کنیم که اسلام خیلی پیش تر از اینها سخن گفته؟ ما باید سبک ها و مدلهای خودمان را به دنیا معرفی کنیم (همان سبک زندگی که حضرت آقا به آن تاکید دارند).

وی ادامه داد: به عنوان مثال در مسکو به جهت افزایش تعداد مسلمانان در چند سال گذشته نزدیک 30 شرکت وارد عمل شده و مدلهای متنوع حجاب را طراحی میکنند، در صورتی که ما سالهاست فقط چادر مشکی داریم،آیا این چادر برای کشورهای دیگر از جمله افغانستان و پاکستان و... هم جذابیت دارد ؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha