پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 900417
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳
شب قدر

حوزه/ بکوشیم که در قدرشناسی و قدردانی از چنین شب بی نظیری، سربلند باشیم تا پس از کسب توفیق اصلاح و پالایش درون، هر چه بهتر بتوانیم رنگ و بوی خدایی بگیریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در قرآن کریم، واژه "قدر" به چندین معنا مورد استفاده قرار گرفته از جمله "مقام و منزلت" و نیز "تقدیر و سرنوشت"، همچنین در جای دیگر به معنای "تنگی و سختی" مورد اشاره قرار گرفته که البته به نظر می رسد که درباره معنا و مفهوم شب قدر، دو معنای نخست، مناسبت تر است، به این جهت که شب قدر، هم شب با منزلتی است و هم شب تقدیر و سرنوشت بشر محسوب می شود.

امیرالمومنین علی(ع) در همین زمینه می فرمایند: "شب قدر در هر سالی هست، در این شب امور همه سال فرو فرستاده می‌شود، پس از رحلت پیامبر نیز این شب صاحبانی دارد. "

در حقیقت شب قدر، مهم ترین و بزرگترین و در عین حال پر رمز و رازترین شب‌در طول زمان است که جز خدای متعال و بندگان خاصش یعنی اهل بیت(ع)، کسی نمی تواند عمق معنا و مفهوم چنین شبی را درک نماید؛ شبی که به فرموده صادق آل محمد(ع) قلب رمضان است که خدای متعال در قرآن کریم آن را شبی پربرکت دانسته و ارزش آن را برتر از هزار ماه توصیف می کند.

اساساً خود شب از منظر اهل معنا یک حالت خاصی دارد و وجود آن در دنیا، نمادی است از اسرار در این کره ی خاکی، به این معنا که بسیاری از حقایق معنوی در این جهان پنهان هستند و شب نمادی از همین پوشیدگی است.

به تعبیر یکی از اساتید عرفان، شب نه تنها نماد اسرار معنوی بلکه خود منبع این اسرار است، به این معنا که بخش زیادی از حقایق معنوی در جلوه روز و سرگرمی بشر به ادراکات حسی و مشغولیت های زندگی، مخفی می ماند و لذا شب فرصتی است برای آرامش، سکوت، تفکر و به تبع آن سیر و سلوک معنوی.

در این میان تنها آن ها که با شب و خلوت در آن انس و اُلفتی دارند، از رازگشایی شب و اسرار آن تا حدودی آشنا می شوند و به همین جهت است که در آموزه های دینی ما بر مسئله راز و نیاز با خدا در دل شب و درک آن تأکید به خصوص شده است.

به دیگر سخن، اهل راز هنگامی که به شب می رسند بیش از هر زمان دیگری به یاد حقایق معنوی می اُفتند و برای کشف آنها گام برمی دارند، چه آن که بی شک شب بهترین فرصت برای رسوخ به باطنِ اسرار هستی و انجام سفرهای معنوی می باشد.

حال پس از آن که اندکی با اهمیت شب و بحث راز و نیاز در آن آشنا شدیم، به چرایی این حقیقت می پردازیم که به راستی چرا شب قدر به تعبیر کلام وحی، برتر از هزار ماه است؟

البته که قبول داریم همه ماه‌ها، روزها و شب‌ها و ساعات سال برای پروردگار عالم است اما با این حال به طور ویژه، ماه رمضان ماه رحمت خدا و موسم ضیافت گسترده الهی نامیده شده و قلب چنین ماه بی نظیری هم شب قدر است به این جهت که اساساً شب قدر در بین همه شب ها، نزدیک ترین نقطه در خط زمان به باطن عالم است به گونه ای که اوج آن با نزول فرشتگان و روح همراه می شود.

در چنین شبی منابع الهام بخش حقایق معنوی به سوی این کره خاکی حرکت می کنند و لذا راه جویندگان حقیقت و مشتاقان معنویت بسیار کوتاه تر و ساده تر است؛ حال در چنین فضایی که باران رحمت الهی بر همه می بارد، چقدر حیف است که آدمی آن را به خوبی درک نکرده و از این فرصت برای آمرزش گناهانش استفاده مطلوب را نداشته باشد.

اُمید آن که در پرتو  عنایات حضرت حق و توسل بر حضرات معصومین(ع) بتوانیم بیشترین بهره مندی را از فیوضات شب قدر ببریم و در قدرشناسی و قدردانی از چنین شبی سربلند باشیم تا پس از کسب توفیق اصلاح و پالایش درون، بتوانیم رنگ و بوی خدایی بگیریم. پس تا از نعمت حیات دنیوی برخورداریم، فرصت بی نظیر شب قدر را از دست ندهیم. التماس دعا

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha