یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی

حوزه/ مهم‌ترین آثار ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر، تغییر رفتار انسان در طول سال و عمر است، تغییری که انسان باور کند در تمام حالات در محضر پروردگار متعال است، میزان رفتار خود را رضایت خداوند بداند، اخلاص در عمل و صداقت با مردم را پیشه کار خود کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌ با اشاره به درک و فهم عظمت لیلة‌القدر گفت: فهم از شب قدر عنوانی است که از مفهوم آیات قرآن و احادیث، می‌توان استخراج کرد، منظور از این فهم، یک فهم کلی از عظمت این شب بزرگ است.‌ وقتی انسان به سوره قدر مراجعه می‌کند و به آیات آن دقت می‌کند این فهم حاصل می‌شود.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین افزود: مهم‌ترین عامل در توفیقات انسان، فهم صحیح از یک موضوع و یا یک مسأله است، با فهم می‌توان ارزش و بزرگی هر چیزی را به دست آورد هرچند فهمی کلی و اجمالی باشد، درباره اکثر و بلکه کلیه عبادات اینگونه است، آنچه برای انسانهای عادی از فهم شب قدر است همان است که در سوره قدر به آن تصریح شده «لیلة‌القدر خیر من الف شهر» این آیه یک فهم کلی را به انسان منتقل می‌کند که عظمت این شب از هزار ماه بهتر است، این بدان معنا نیست که بگوییم ارزش و عظمت لیلةالقدر به اندازه هزار ماه زندگی انسان است بلکه بسیار بیشتر از آن است، آنچه مهم است پیام این آیه شریفه است که فهمی کلی از این بزرگی را به انسان منتقل می‌کند. انسان مؤمن و معتقد برای احیای شب‌هایی که احتمال دارد شب قدر در یکی از آن شب‌ها باشد نیاز به این فهم دارد که حتما عبادت، راز و نیاز و دعا و انابه با این پیش فرض، معنا و لذتی بیشتر خواهد داشت.

درک عبادت در لیلةالقدر

این استاد حوزه اظهار داشت: نکته دیگر درک هر چه بیشتر عبادت در این شب بزرگ است، در حقیقت توفیق عبادت خالص و سرشار از عبودیت و بندگی در شب‌های احیا، گل سرسبد عبادت در ماه مبارک رمضان است، امام صادق علیه اسلام می‌فرماید: «قَلبُ شَهرِ رَمَضانَ لَیلَةُ القَدرِ، قلب ماه رمضان، شب قدر است» اعمال، ادعیه و مناجات‌های وارد شده این شب‌ها و هم‌چنین روایاتی که در باب اهمیت احیای لیالی قدر از معصومین علیهم السلام نقل شده، بیانگر ویژه بودن عبادت و نزدیک شدن به معیارهای بندگی در این شب مبارک و فرصتی است برای تعالی روحی و اندیشه رهایی از هوای نفس و منیّت‌ها به صورتی که سیر کمال و سعادت انسان در آن رقم خورد. از این رو چنانچه بزرگان و اعلام گفته‌اند، انسان خود را آماده کند تا از تمام لحظات شب قدر استفاده کند و بهره ببرد.

تغییر رفتار انسان

وی بیان داشت: از مهم‌ترین آثار ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر، تغییر رفتار انسان در طول سال و عمر می‌باشد، تغییری که انسان باور کند در تمام حالات در محضر پروردگار متعال است، میزان رفتار خود را رضایت خداوند بداند، اخلاص در عمل و صداقت با مردم را پیشه کار خود کند و اجر کارهای خود را از خداوند بخواهد. بطور حتم با این نگاه برکات زندگی، مقامات معنوی و جایگاه اجتماعی انسان‌ها، افزون‌تر خواهد بود. توجه به این نکته که انجام عبادات باید در تمام ابعاد شخصیتی و رفتاری انسان، ملموس و هویدا  گردد، درک و فهمی درست از حقیقت و حکمت عبادات است.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی گفت: امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام شخصیت ممتازی است که سرآمد عابدان و زاهدان دهر می‌باشد، بطوریکه ائمه هدیٰ علیهم‌السلام در مواقع مختلف به جهات عالیه‌ی عبادات آن حضرت تصریح می‌نمایند، نکته مهم همراهی عبادات آن حضرت و تراز بالای رفتار اجتماعی آن حضرت است که در مواقع گوناگون و میادین مختلف، رفتار حضرت براساس رضایت خداوند مشهود بوده است به همین دلیل است که هنگام وارد شدن ضربت جهل جاهلان، امیرمؤمنان آن جمله پر معنا را بیان می‌کنند «فزت و ربّ الکعبه» فوز و رستگاری در سایه عبادت و رفتار فردی و اجتماعی به دست می‌آید که آن حضرت در قله‌ی این معنا بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بوده‌اند.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین افزود: توجه به فرازهای دعاهای چهل و چهارم و چهل و پنجم صحیفه سجادیه که درباره ورود و وداع با ماه مبارک رمضان می‌باشد،‌ امام سجاد علیه السلام علاوه بر تضرع به درگاه ربوبی جهت درک هرچه بیشتر و بهتر ماه این ماه عظیم، انسان‌ها را به بُعد آثار این ماه شریف نیز رهنمون می‌سازد که عصاره و خلاصه‌ی آن در ”تعالی عقیدتی، فکری و رفتاری”  انسان می‌باشد.

این استاد حوزه گفت: جهان امروز بیش از همه‌ی دوران به این سبک از عبادت نیازمند است، پیشرفت‌های مادی بشر موجب غرور رفتاری گشته و معنویت و اخلاق گوهر گمشده‌ی بشر متمدن و دوران مدرنیته! در تمام زوایای زندگی است، از این‌رو آموزه‌های دینی بویژه فضای معنوی و برکات ماه مبارک رمضان، زمینه‌های رسیدن به یک الگوی جامع زندگی توحیدی و اسلامی را مهیا کرده است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha