شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مجید تفرشی

حوزه/ مجید تفرشی گفت: آیت الله سیستانی با وجود اقامت در عراق از نظر هویت، پاسپورت ایرانی دارد و نه تنها نمی‌تواند در مناصبی مانند وزارت، ریاست جمهور، نمایندگی و رهبری حضور یابد، حتی در عراق حق رأی دادن هم ندارد؛ اما با این حال، باز هم با نفوذترین و مقتدرترین شخصیت بی تاج و تخت عراق است که نشان از دامنه نفوذ ایران در عراق دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، تاریخ نگار مستقل در آرشیو ملی بریتانیا در هفتمین گفت‌وگوی اینستاگرامی گروه رسانه‌ای فطرس مدیا(فطرس لایو)، یک صد سال روابط ایران و عراق را تحلیل کرد.

مجید تفرشی با بیان اینکه تاریخ معاصر عراق در دو دهه نخست قرن بیستم همه ابعاد خاورمیانه را در بر می‌گیرد، گفت: تاریخ بین‌النهرین صرفاً برای آن سوی مررزها نیست. از نظر سیاست، اقتصاد، فرهنگ، دین و سنن، میان تحولات ایران و عراق نمی‌توان خط جدایی کشید و اکنون هم این روابط شدیدتر شده است.

تحلیلگر تحولات معاصر ایران در بخشی از گفت‌وگوی فطرس لایو درباره اهمیت تحولات عراق برای ایران اظهار کرد: این مسئله از جهت اندیشه دینی، وجود عتبات عالیات و حوزه‌ها در عراق و حضور ایرانیان و عراقی‌ها در کشور یکدیگر مهم است. نمونه بارز ارتباط دو کشور را درحضور آیت الله سیستانی می‌توان یافت که بیشترین نفوذ فرهنگی، معنوی و حتی سیاسی را چه در دوران حیات آیت الله خوئی و چه پس از او داشته است.

مقتدرترین شخصیت بی تاج و تخت عراق با پاسپورت ایرانی/ اهمیت عراق برای ایران صرفاً به دلیل انقلاب اسلامی نیست

او ادامه داد: آیت الله سیستانی با وجود اقامت در عراق از نظر هویت، پاسپورت ایرانی دارد و نه تنها نمی‌تواند در مناصبی مانند وزارت، ریاست جمهور، نمایندگی و رهبری حضور یابد، حتی در عراق حق رأی دادن هم ندارد؛ اما با این حال، باز هم با نفوذترین و مقتدرترین شخصیت بی تاج و تخت عراق است که نشان از دامنه نفوذ ایران در عراق دارد.

تفرشی یادآور شد: یکی از اشتباه‌های رایج در تصور عموم، اهمیت یافتن عراق برای ایران صرفاً به جهت انقلاب اسلامی است، اما این دو کشور پیش‌تر هم برای هم مهم بوده‌اند.

تاریخ نگار مستقل در آرشیو ملی بریتانیا همچنین درباره تلاش‌ برای مقابله با حضور جریان تشیع و ایران در منطقه خاورمیانه توضیح داد: تا پیش از سال ۲۰۰۳ میلادی در کتاب‌های درسی عربی و خارجی و در دانشگاه از شیعیان عراق به عنوان اقلیت نام می‌بردند اما پس از سرنگونی صدام معلوم شد که این اقلیت، دو سوم جمعیت عراق است.

حکومت وهابیت در حجاز فرصت طلبی یا شیعه زدایی؟

او افزود: تلاش برای شیعه‌زدایی و ایران زدایی در منطقه چه در خلیج فارس و چه در نجد، حجاز و بین النهرین یک سیاست راهبردی برای بریتانیا بوده است و دلیل به حکومت رسیدن وهابیت در سرزمین حجاز و بخش‌هایی از منطقه، نه فقط فرصت طلبی و سودجویی گروهی سنی یا وهابی، بلکه تحمل نکردن قدرت ایران و عزت شیعه به شمار می‌رود.

نقشه‌های مادر عراق برای تشیع

تفرشی با نام بردن از سیاست مدار بریتانیایی «گرترود بل» ملقب به «مادر عراق» گفت: این سیاست مدار در زمان استعمار عراق برای ترسیم چهره‌ای جدید از این کشور بیان کرده است که به هیچ وجه حکومت عراق نباید به دست اکثریت شیعه و روحانیون آن بیفتد، زیرا اکثریت روحانیون شیعه وامدار بریتانیا و استعمارگران نبودند. اکنون هم به این موضوع تأکید می‌شود که وجود حکومت شیعه برای عراق به معنای قدرتمند کردن ایران است.

تاریخ نگار مستقل در آرشیو ملی بریتانیا یادآور شد: آمریکا و متحدانش برای ایران نقشه‌های مختلفی می‌کشند، اما لزوماً همه آنها عملی نمی‌شود؛ زیرا مؤلفه‌ای به نام مرجعیت و مقاومت شیعه و همینطور ارتباطات فرهنگی و اقتصادی میان ایران و عراق پیش بینی‌ها را تغییر می‌دهد.

حفظ موازنه قدرت، عملکرد آیت الله سیستانی

تفرشی در بررسی عملکرد آیت الله سیستانی در حفظ هویت مستقل عراق تأکید کرد: این مرجع دینی با وجود هویت ایرانی توانسته است در بزنگاه‌های مختلف، موازنه قدرت را برای مردم عراق میان ایران، سعودی و متحدان آمریکا حفظ کند.

آینده عراق پس از مرجعیت دینی/ چرا خیزش ۱۹۲۰ عراق شکست خورد؟

تاریخ نگار مستقل در آرشیو ملی بریتانیا درباره سن بالای آیت الله سیستانی و گمانه زنی‌ها درباره آینده مرجعیت شیعه به ویژه در عراق به شرایط پیچیده پس از این مرجعیت اشاره کرد و گفت: اکنون مسئله افقه بودن برای مرجعیت کافی نیست و اقبال عمومی و درایت سیاسی هم لازم است. این مسئله نگران کننده به شمار می‌رود اما دیر هم نشده است.

او در قسمتی دیگر از هفتمین فطرس لایو، با اشاره به خیزش مراجع شیعه عراقی و مردم در سال ۱۹۲۰ میلادی گفت: گروه‌های مذکور از وضعیت حاکمیت عثمانی و اشغالگری بریتانیا ناراحت بودند و همچنین شیعیان نقشی در امور کشور نداشتند. در نتیجه از می تا اکتبر ۱۹۲۰ خیزشی رخ می‌دهد که با وجود گستردگی این خیزش به دلیل تزلزل طوایف عراق، قطع رابطه مالی و معنوی این انقلاب با ایران، ضعف دولت مرکزی در ایران، حمایت نکردن طوایف عراقی از علما و اختلاف میان علما به پیروزی نرسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • تقی IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    9 3
    عالی بود استفاده کردم
  • علوی IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    13 1
    خدا حفظشان کنه
  • احمد DE ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 0
    خداوند ایشان را حفظ و یاری کند
  • عباس IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    2 0
    شیعه مرز جغرافیایی ندارد، شیعه در قلبها جای دارد ، پاسپورت فقط یک برگه شناسائی است ، مردم به عملکرد علما و خدماتشان احترام میگذارند ، وبه آنان علاقه قلبی دارند، حال می خواهد ازهر کشور باشد، مسلمانان یک امت واحد هستند ، امتی بدون مرز، ولی با قلبی واحد.
  • مجتبی IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    خداوند هر دو ملت را آگاه کند به مصا لحش...
  • عباس IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 1
    ایران و عراق در طول تاریخ ارتباط تنگاتنگ سیاسی، فرهنگی و دینی داشته اند هرچند در برهه هایی از زمان مشکلاتی وجود داشته است و پس از سقوط حزب بعث، مجددا روابط گذشته تاریخی احیا شده است و این روابط مبتنی بر حسن هم جواری است و به منزله نفوذ یک کشور در کشور دیگر نیست.
  • فرزاد IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    زیاد موضوعات‌ بزرگ نکنید
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    پیروز باد شیعه مظلوم در سراسر جهان
  • مصطفی JP ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 1
    مراجع واقعی شیعه مثل ایت الله سیستانی بین شیعیان مرز ندارن مثل امام خامنه ای .
  • علی عطاپور IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    ایرانی های بسیاری در دنیا بی تاج و تخت هستند ولی به عنوان اشخاص برجسته هم از نظر دینی و هم سیاسی و هم علمی مطرح هستند.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    ایا کسی برای بعد از سیستانی انتخاب شده
  • سید میثم حسینی IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    3 0
    آخه این چه متنیه گذاشتین؟ حضور آیت اله سیستانی در عراق نشانه نفوذ ایران نیست بلکه نشانه عظمت اسلام هستش که قومیت و زبان توش دخیل نیست. متن شما صرفا موجب تزلزل جایگاه مبارک مجتهدین و روحانیت و ضربه به ایران میشه.
  • حسن IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    2 0
    به نظر من کسایی مثل این آقا با زدن همچین حرف هایی فقط باعث محدود شدن قدرت نفرات سیاسی میشن یعنی چی که ایه الله سیستانی پادشاه بی تاج و تخت عراقه اون هم با پاسپورت ایرانی؟این حرف ها اگه تیتر روزنامه های غربی بشه نصف ملت عراق دشمن آیه الله سیستانی میشن کل کشور ها سعی میکنن جهت پیش برد اهدافشون مهره های مهمشون رو نشه اینجا معلوم نیست کجا درس سیاست خوندن جا میزنن آی ما اینو دارم اینجا فلان چیز رو داریم بمانجا قشنگ به دشمن گرا میدیدم کجا رو بکوبه
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 2
    آیت‌الله سیستانی مرجع تقلید شیعیان هستند، مرجع تقلید در تشیع مرز نمی‌شناسد ایران با عراق یعنی دو برادر،امیدوارم همیشه این حسن همجواری ادامه داشته باشد،در سایه رهبری خردمندانه مراجع،خواه عراقی خواه ایرانی