جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آزاده نیکپور

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران یزد یکی از فرصت های شب قدر و ماه مبارک رمضان را انس بیشتر با قرآن و احیای سبک قرآنی در زندگی دانست و گفت: قرآن را همانند نامه ای از دوست بدانیم و با محبت بخوانیم.

خانم آزاده نیکپور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، با تسلیت ایام شهادت امیرمؤمنان علی(ع) و آرزوی قبولی طاعات و عبادات اظهار کرد: امام صادق(ع) می فرمایند: « قَلْبُ شَهْرِ رَمَضَانَ لَیلَةُ الْقَدْر؛ قلب ماه رمضان، شب قدر است» و اگر می خواهیم ماه رمضان را بهتر درک کنیم باید قلب آن را محافظت کنیم.

استاد حوزه خواهران یزد در خصوص خصوصیات شب قدر، گفت: اولین ویژگی شب قدر، برنامه ریزی برای یک سال ماست و یکی از اسرار نزول قرآن در شب قدر از سوی خداوند، نزول برنامه ریزی کتاب سال ما، در شب قدر است.

انس با قرآن حتی یکبار در شبانه روز

نیکپور طلاب را به انس بیشتر با قرآن در ایام شبانه روز توصیه کرد و افزود: تصمیم بگیریم از قرآن و سبک قرآنی بیشتر در زندگی بهره مند شویم.

وی با اشاره به زندگی علامه طباطبایی(ره)، گفت: این عالم فرهیخته در مورد نوشتن تفسیر المیزان می گویند بعد از عمری دقت در فلسفه، شبی مادرم را به خواب دیدم که گفت بعد از این همه تلاش که کردی چه کنم که روز قیامت دست خالی هستی و برای قرآن کاری نکرده ای؛ و با توجه به توصیه مادرم تصمیم گرفتم تفسیر المیزان را بنویسم.

استاد حوزه خواهران یزد خاطرنشان کرد: باید قرآن را در زندگی خود احیا کنیم و ساده ترین کار هم خواندن آیات الهی است و روزی چند دفعه به قرآن سر بزنیم، اگر نمی توانیم لااقل بعد از هر نماز قرآن و یا تفسیر آن را مطالعه کنیم.

نیکپور، ادعیه قرآنی را یادآور شد و گفت: سعی کنیم ادعیه قرآنی را بیشتر قرائت کنیم. روایت است کسی که قرآن را در حالت ایستاده در نماز بخواند به ازای هر حرف آن ۱۰۰ حسنه به او داده می شود.

وی افزود: می توانیم بهترین دعاها برای قنوت را از کلمات و دعاهای قرآن یاد بگیریم و می توانیم با حفظ کردن ادعیه قرآنی، در حال انجام کار هم قرائت کنیم و هم آثار و برکات آن را در زندگی ببینیم.

استاد حوزه خواهران یزد با اشاره به مشهورترین دعای قنوت نماز «رَبَّنَا آتِنَا فِی‏ الدُّنْیَا حَسَنَةً وَ فِی‏ الآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ»، بیان کرد: از امام صادق(ع) در خصوص مصادیق «حسنه» سؤال شد که فرمودند: «رضایت خداوند و بهشت خیر آخرت و فراهم بودن زندگی و اخلاق نیکو، خیر دنیا است».

نیکپور تصریح کرد: از دیگر مصادیق حسنه را می توان همسر و فرزند صالح بودن، عمل به قرآن در هر شغلی، پدر و مادر قرآنی بودن و ... را برشمرد.

وی، ابراز محبت به قرآن را یکی دیگر از توصیه های خود عنوان کرد و افزود: قرآن را همانند نامه ای از دوست و با ابراز محبت به توصیه های آن قرائت کنیم و تلاش کنیم با خواندن قرآن محبت خود را به خدا بیشتر کنیم.

استاد حوزه خواهران یزد ادامه داد: امام صادق(ع) فرمودند: خداوند وقتی به کسی محبت داشته باشد به او سه چیز می دهد؛ یکی «بی رغبتی به دنیاست» به این معنا که فرد ماهیت آن را می بیند و از خدا غافل نمی شود و در واقع به دنیا تعلق ندارد؛ دوم این که «در دین او را فقیه و دانا می کند»، یعنی عالم و عارف به دین می شود و سوم «عیب دنیا را به او نشان می دهد» یعنی بداند که این دنیا پایدار نیست.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha