جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امیرالمومنین(ع) اسوۀ شهدای محراب در نظام اسلامی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: ساده زیستی و خدمت رسانی صادقانه، از جمله شاخصه های مهم سیاست ورزی و حکمرانی علوی است.

حجت الاسلام و المسلمین روح الله شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار   خبرگزاری حوزه،‌ ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت امیرالمؤمنین (ع) ابراز داشت: با نگاهی به سبک زندگی و به خصوص سیره حکومتی امام علی(ع) درس های بسیاری در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فرا می گیریم و یکی از نکات بسیار مهم در سیره علوی، عنایت خاص حضرت به مقوله انصاف است تا آن جا که خطاب به مالک اشتر در آن نامه معروف می فرمایند که با انصاف با مردم رفتار کن.

وی افزود: انصاف یعنی این که انسان خود را جای مردم بگذارد و شرایط خاص آن ها را درک کند، کما این که امیرالمؤمنین (ع) گرچه می توانست بهترین غذاها و امکانات را برای خود داشته باشد، اما ساده زیست ترین فرد زمانه خود بود، تا آن جا که از نان خشک که به زحمت خورده می شد، مصرف می کرد و وقتی از ایشان درباره علت این کار سوال می شد، می فرمود که شاید در دورترین نقطه سرزمین اسلامی، کسی باشد که همین نان خشک نیز برای خوردن نداشته باشد.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم همچنین گفت: امام علی(ع) خود ساده زیست بوده و لباس و غذای ساده داشتند و حداقل امکانات و مسکن را برای زندگی انتخاب کرده بودند که این مساله نشان می دهد که باید ساده زیستی در بین مدیران و مسئولان جامعه اسلامی حاکم باشد.

وی افزود: متأسفانه گاهی به دلیل گفتار و یا عملکرد برخی مسئولان، شرایط زندگی و معیشت برای مردم سخت و دشوار می شود و حال آن که از منظر امام علی(ع)، یک مسئول و کارگزار نظام اسلامی در عین ساده زیستی باید همه همتش این باشد که با خدمت رسانی صادقانه، زمینه حل مشکلات و گرفتاری های مردم را فراهم کند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین با اشاره به حقوق متقابل مردم و حکمرانان در حکومت و سیاست علوی گفت: همان طور که مردم جامعه ما از نظام و انقلاب در برهه های مختلف حمایت کرده و می کنند و در بزنگاه ها و راهپیمایی ها، حضور باشکوهی در دفاع از کشور و انقلاب دارند، مسئولان نیز باید در جهت حل مشکلات مردم به خصوص وضعیت معیشتی آن ها بکوشند و در عین حال به تأسی از سیره امام علی(ع) بیت المال را به شکل عادلانه بین مردم تقسیم کنند تا خدای ناکرده به احدی ظلم و اجحاف نشود.

وی خاطرنشان کرد: به لطف الهی مردم ایران اسلامی بارها نشان داده اند که تا پای جان از انقلاب و نظام حمایت کرده و می کنند، اما از آن سو، مدیران و مسئولان نیز باید با خدمت صادقانه قدردان این ملت باشند و در رفع گرفتاری های آن ها در ابعاد مختلف بکوشند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین بیان داشت: شفافیت و صمیمیت در ارتباط با مردم از ویژگی های ممتاز حکومت علوی است که امروز باید به خصوص این مسئله الگوی مسئولان و دولتمردان ما باشد و آن ها بدون رودربایستی و به شکل صمیمانه با مردم ارتباط بگیرند و درد دل های آن ها را گوش دهند.

وی افزود: از سوی دیگر مسئول و دولتمرد جامعه اسلامی می بایست در پرتو خودسازی به مسئله کنترل شهوات فردی و به ویژه در امور اقتصادی و قدرت و ریاست بپردازد، چرا که تا وقتی که مسئول در حاکمیت اسلامی خودسازی و کنترل شهوات نداشته باشد نمی تواند به عدالت رفتار کند، اما وقتی این کنترل و مراقبت در میان بود، فرد دیگر دنبال قدرت طلبی و کسب ریاست و ثروت اندوزی نیست.

وی گفت: از نگاه امام علی(ع)، قدرت سیاسی برای خدمت به خلق خداست و نه وسیله ای برای سوء استفاده شخصی و انباشت ثروت.

حجت الاسلام و المسلمین شریعتی همچنین در خاتمه برخورد بدون مدارا با مدیران متخلف و نیز رعایت قانون الهی در همه شرایط را از دیگر خصوصیات امام علی(ع) در امر سیاست ورزی و حکومتداری عنوان کرد و افزود: خط قرمز امیرالمؤمنین(ع)، قانون الهی بود و اگر کسی این قانون را زیرپا می گذاشت با او برخورد می کرد، حتی اگر نزدیک ترین فرد به ایشان بود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha