پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
غلامحسین اسماعیلی - سخنگوی قوه قضائیه

حوزه/ سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: مهدی جمالی، مدیرعامل سابق سایپا به ۷ سال حبس تعزیری، محمد عزیزی و فریدون احمدی (نمایندگان مجلس) هم هر کدام به ۶۱ ماه حبس تعزیری و «وحید بهزادی» و همسرش «نجوا لاشیدایی» هر دو نفر به اعدام محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، غلامحسین اسماعیلی، در بیست و ششمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه که بصورت زنده از شبکه خبر و تلویزیون اینترنتی سیمای عدالت پخش شد، گفت: اهل ایمان نشان دادند بر خلاف مدعیان روشنفکری تمام شیوه های بهداشتی را رعایت می کنند و در عین فاصله گذاری فیزیکی، اجتماعات مذهبی را با لطافت و معنویت و چشم نوازی و دیدنی برگزار می کنند.

هر روز به نابودی اسرائیل نزدیک تر می شویم

وی به روز قدس هم اشاره کرد و افزود: روز قدس امسال چه شهرهای ما سفید، و چه زرد و قرمز باشد در قرنطینه خانگی باشیم یا نباشیم به خیابان ها بیاییم یا نیاییم، نماز جمعه داشته باشیم یا نداشته باشیم، نفرین و فریاد مرگ بر اسرائیل مان لرزه بر اندام رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی خواهد انداخت.

سخنگوی قوه قضائیه با تاکید بر این که هر روز به نابودی اسرائیل نزدیک تر می شویم، ادامه داد: روز قدس امسال پیوند مردم مسلمان را با فلسطینیان مظلوم تقویت و پشت شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار و مولود نامشروعش را به خاک خواهد مالید.

رسیدگی به ۷۱ هزار پرونده در دیوان عالی کشور در سال ۹۸

اسماعیلی در ادامه با تشریح عملکرد دیوان عالی کشور، گفت: در مجموعه دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۸، ۷۱ هزار پرونده رسیدگی شد که عملکرد ۱۳۹۸، ۲۰ درصد از عملکرد سال ۹۷ افزون بود.

وی اظهار کرد: رسیدگی های قضایی به پرونده های عمومی در سال گذشته در دیوان عالی کشور بیش از ۷ هزار پرونده موضوع ماده ۴۷۷ رسیدگی شد. همچنین رسیدگی دیوان در اعاده دادرسی فوق العاده به روز شد و امروز در مورد پرونده های ۴۷۷ در دیوان عالی کشور پرونده معوق و مسن نداریم.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: در راستای اعمال ماده ۴۷۷ در قوه قضائیه عملکرد سال ۹۸ معادل ۱۵ برابر هر یک از سنوات قبل از آن بوده است.

دلالان خودرو به اعدام و زندان محکوم شدند

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود خصوص اقدامات مباره با فساد، گفت: در یک پرونده که بیش از ۵۰ متهم داشت کیفرخواستی برای ۴۳ نفر صادر و به دادگاه ارسال شد و در دادگاه ۳۴ نفر از اخلال کنندگان در نظام اقتصادی محکوم شدند. در این پرونده تلفیقی، بخشی اخلال در نظام ارزی و بخشی اخلال در سکه و بخشی اخلال در نظام اقتصادی خودرو بود.

وی ادامه داد: «وحید بهزادی» و همسرش «نجوا لاشیدایی» هر دو نفر به جرم مشارکت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی منجر به قاچاق ارز از طریق ثبت سفارشات صوری، اخلال در نظام توزیعی نیازمندی‌های عمومی کشور از طریق پیش خرید ۶۷۰۰ خودرو از سایپا و مشارکت در عملیات پولشویی و موضوعات مربوطه به سکه که ۲۴ هزار و ۷۰۰ سکه به همراه یک صد کیلوگرم طلا کشف شد به اعدام محکوم شدند که قابل تجدیدنظر خواهی است.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: مهدی جمالی مدیرعامل سابق سایپا به ۷ سال حبس تعزیری، محمد عزیزی و فریدون احمدی (نمایندگان مجلس) هم هر کدام به ۶۱ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

ورود جدی سازمان بازرسی به مسئله افزایش قیمت خودرو

اسماعیلی به موضوع افزایش قیمت خودرو اشاره کرد و گفت: در حوزه افزایش قیمت‌های حوزه خودرو، سازمان بازرسی کل کشور ورود پیدا کرد که چرا وزارت صمت، شورای رقابت را از گردونه تصمیم‌گیری در قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته است. انجام وظایف نظارتی سازمان بازرسی کل کشور باعث شد که شورای رقابت به میدان بیاید و دولت بپذیرد که شورای رقابت ایفای نقش کند.

وی اظهار کرد: اگر بخش‌های مختلف اجرایی و نظارتی وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند و بازار حالت رها شدگی و افسارگسیختگی‌ نداشته باشد این همه اجحاف در حق مردم انجام نخواهد شد، لذا به دنبال این هستیم که دستگاه‌های اجرایی را به خط کنیم و از آنها وظایف قانونی‌شان را مطالبه کنیم.

صدور رای دادگاه ۲۱ نفر از متهمان پرونده اخلال در نظام ارزی

اسماعیلی در ادامه پیرامون محکومیت اخلال گران نظام ارزی کشور، گفت: رای دادگاه ۲۱ نفر از متهمان پرونده اخلال در نظام ارزی کشور صادر شد. در این پرونده آقای «حسن خویی» به جرم مشارکت در اخلال نظام پولی و ارزی کشور و قاچاق انواع ارز، به ضبط مبالغ قاچاق شده به همراه تحمل سه سال حبس تعزیری و جزای نقدی به میزان دو برابر اموالی که تحصیل کرده است محکوم شد.

اظهار نظر درباره قرادادهای اجاره

وی در ادامه به موضوع قراردادهای اجاره اشاره کرد و افزود: به همه واحدهای قضایی ابلاغ شد در ارتباط با قراردادهای اجاره‌ای که موعد اجاره منقضی شده نه حکم تخلیه صادر شود نه حکم تخلیه‌ای اجرا شود. این دستور برای همه واحدهای قضایی لازم الاجرا و در حال اجراست و تخلفی به ما گزارش نشده است، یکی دو مورد که در رسانه ها منعکس شد متوجه شدیم مربوط به احکام قضایی نبوده و در ارتباط با منازل سازمانی بوده که اجاره به فرد داده‌اند و خود سازمان اقدام کرده است.

از گزارشگران فساد تقدیر می شود

سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: مطالبه گری‌ها باید با رعایت موازین اخلاقی و قانونی و به گونه‌ای باشد که موجبات سوء استفاده بدخواهان نظام و انقلاب را فراهم نکند. گزارشاتی از گزارشگران فساد از جامعه خبرنگاران داشتیم؛ خبرنگاران صداوسیما رسانه ای کردند، اما به کسی اتهام نزدند و آبروی کسی را نبردند و موضوع فساد را برملا کردند از این استقبال می کنیم؛ هم رسیدگی می کنیم و هم تقدیر می شود و بنا داریم در مناسبتی ویژه مانند هفته قوه قضائیه یا روز خبرنگار از آنها تقدیر کنیم.

زمینی که ۳۰ سال قبل به قضات واگذار شد

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در فضای مجازی خبری منتشر شد که قوه قضائیه در مورد زمین چندهکتاری در «گلستان» که با تصمیم معاونین یکی از وزرا به تعدادی از قضات واگذار شد، حکم جدید صادر کرده است، توضیح داد: این موضوع به ۳۰ سال قبل بر می‌گردد که قضات آن زمان هیچ کدام الان در دستگاه قضا مشغول نیستند. مدیرمنابع طبیعی هم اعلام کرد که مدیر قبل از من اشتباه کرده است.

وی ادامه داد: سال گذشته بنابر گزارش مدیران فعلی واحدهای قضایی ما گزارشی تهیه شده است که این قطعه به لحاظ اینکه جزو منابع طبیعی است و واگذاری اشتباه بوده است و تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ کرده اند. اعلام ماده ۴۷۷ پذیرفته شد و به دیوان عالی کشور ارسال گردید، دیوان هم ظرف همین هفته رای نهایی را صادر می‌کند. شعبه دیوان عالی کشور مبنی بر دستور رئیس قوه قضاییه بایستی رای جدید را صادر کند.

پرونده ای با بیش از ۱۶۰۰ شاکی

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده «مفتاح رهنورد» نیز گفت: این پرونده با داشتن بیش از ۱۶۰۰ شاکی، در دادسرا کیفرخواست خورد و به دادگاه آمده و در حال رسیدگی است و تاکید شد که وقت فوری برای آن تعیین شود. دادگاه برای این پرونده با ۹ متهم برای دوم تیرماه وقت رسیدگی تعیین کرده است.

اسماعیلی ادامه داد» پرونده رامک خودرو هم قبلا رسیدگی و رای صادر شده است، در بخش دوم این پرونده با ۶ هزار شاکی به دادگاه ارسال شده که برای آن نیز تعیین وقت شده است.

آخرین وضعیت پرونده طبری

وی در ارتباط با سوالی پیرامون پرونده طبری و ۳۰ متهم مرتبط با این پرونده، اظهار کرد: دادگاه این پرونده به دلیل موضوعی که وکلای این پرونده رقم زدند در موعد اعلام شده برگزار نشد. قرار بود ۳۱ اردیبهشت ماه دادگاه برگزار شود اما در آخرین روز که وکلای پرونده باید نظر خود را در ارتباط با نقایص پرونده اعلام می کردند به جای آن، هر دو وکیل متهم اعلام استعفا کردند، لذا با استعفا این دو نفر دادگاه مجبور شد به متهم ابلاغ کند ظرف ۱۰ روز وکیل دیگری تعیین کند، در غیر این صورت وکیل تسخیری تعیین می شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: پیش بینی ما این است در خرداد ماه جلسه دادگاه پرونده طبری و ۳۰ متهم مرتبط برگزار شود، البته اقدام وکلا جای تأمل دارد و آن را ارزیابی خواهیم کرد.

وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی

اسماعیلی درباره پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی هم توضیح داد: این پرونده در حال رسیدگی است و تا امروز تعدادی از خانواده‌های جانباختگان اعلام شکایت کرده اند. پرونده مرحله تحقیقاتی خود را می گذراند و یک نفر هم بازداشت است، البته از افرادی تحقیق به عمل آمده و آزاد شدند.

ماجرای خرید و فروش نوزادان چه بود؟

وی درباره ماجرای خرید و فروش نوزادان گفت: خبر در حدی که رسانه ای شد مبالغه آمیز بود؛ اصلا جرایم سازمان یافته و خرید و فروش نوزادان نبود، چه ضابط پرونده و چه رسانه ها بزرگ نمایی کردند؛ موردی خاص در یکی از استان ها بود که می خواستند نوزاد را معامله کنند با گزارش حراست بیمارستان که از آن مامور وظیفه شناس تشکر می کنم، این موضوع برملا شد.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: سه متهم این پرونده بازداشت هستند. البته مجازات‌های فعلی را کافی نمی‌دانیم و در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان مجازات کسانی که مبادرت به خرید وفروش نوزاد می کنند تشدید شد.

 آمادگی دستگاه قضا برای تثبیت قیمت «سکه» و «ارز»

اسماعیلی پیرامون موضع نواسانات قیمت سکه گفت: مرحله اول نیست که نوسانات قیمت سکه در کشور ما اتفاق می‌افتد، در هر مرحله همیشه سعی کرده‌ایم که وظایف درون قوه و فراقوه‌ای را در این زمینه انجام دهیم. در مراحل قبلی در درون قوه در تقسیط مهریه بانوان و میزان سکه‌هایی که برای پیش‌پرداخت یا اقساط ماهانه در نظر گرفته شده بود، با توجه به شرایط جدید تغییراتی ایجاد شد و حتما تعدیل مجدد نیز انجام خواهد شد. این سنت جاریه قوه قضاییه در تعیین میزان اقساط مهریه‌ها بوده و هست.

وی تصریح کرد: اعلام کرده‌ایم که با تمام توان آماده‌ایم برای تثبیت قیمت سکه و نرخ ارز وارد عمل شویم و در این زمینه از انجام وظایف‌مان کوتاه نخواهیم آمد.

آزادی زندانیان تبعه بیگانه بدون نظر قوه قضائیه محال است

سخنگوی قوه قضائیه درباره موضوع آزادی زندانیان غیر ایرانی اظهار کرد: کمک برای آزادی برخی زندانیان تبعه بیگانه بدون نظر قوه قضائیه محال است، اقدامی صورت بگیرد، این موضوع فرایندی دارد و حتما بایستی قوه قضاییه نظر مساعد داشته باشد و بعد در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شود.

اسماعیلی یادآور شد: اصل موضوع تبادل زندانی نیست؛ وقتی می‌بینیم برخی شهروندان ما برخلاف ضوابط حقوقی در زندان های این کشورها زندانی هستند؛ وظیفه قانونی ما ایجاب می کند برای آزادی آنها تلاش کنیم و صرفا ناظر در ارتباط با موضوعی خاص اقداماتی در وزارت خارجه، قوه قضائیه و شورای عالی امنیت ملی انجام می شود. 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    0 0
    وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا ۖ وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنْفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ آیه۱۲۳ سوره انعام درود خدا و پیامبران الهی و مردم ایران زمین بر سید ابراهیم رئیسی عزیز و تمامی پرسنل با وجدان و شریف قوه قضاییه انشا... خداوند متعال به تمامی اعضای خانواده مسئولین دین دار با شرف و با وجدان طول عمر با عزت و با برکت عنایت نموده و ریشه و نسل مسئولین منافق،ریاکار، ظالم، دزد،بی ... و پست فطرتی که لقمه حرام از مال مردم در دهان زن و فرزندانشان می گزارند را قطع نماید.