جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
غیزانیه

حوزه/ منطقه غیزانیه امروز به زخمِ کهنه و نمک‌خورده از بی‌تدبیری مسئولانی مواجه شده که سال‌هاست وعده حل مشکل را می‌دهند و اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، این روزها ماجرای غیزانیه و مظلومیت ساکنان آن منطقه که مردمانش حتی آب شرب خوردن هم ندارند، به ترند برتر شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است.

غیزانیه اگرچه بر روی لوله‌های نفت استوار است، اما فقر و تشنگی چنان در آن موج می‌زند که این را می‌توان از لب‌های خشک کودکانش به هنگام بازی در کوچه‌های بی‌رونق‌اش مشاهده کنی!

مشکل از کجا آغاز شد!؟

ماجرا بر می‌گردد به ۲۵ سال قبل! این را حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری می‌گوید که «در طول سه دهه اخیر به‌طور مرتب ما این مشکل را از مسئولان ملی و محلی پیگیری کردیم اما به سرانجام نرسیده است؛ به طوری که هر دولتی که سر کار می‌آید وعده دو ماهه برای حل آن می‌دهد اما هیچ‌گاه محقق نشده است».

اما به‌راستی چرا منطقه‌ای که بر روی لوله‌های نفت استوار است، مردمانش چنین در فقر و تشنگی به سر می‌برند و حتی آب شربی برای خوردن ندارند!

غیزانیه‌ای که بزرگ‌ترین بخش شهرستان اهواز میزبان شرکت‌های نفتی و گازی و بزرگ‌ترین میادین نفتی کشور است؛ با ۸۰ روستا و دو دهستان و بیش از ۲۶ هزار نفر جمعیت، از بدیهیات و بدیهی‌ترین اصول زندگی شهری و روستایی همچون آب شرب، بی‌بهره است.

البته نه‌فقط کمبود آب که دیگر مشکلات همچون بیکاری، فقر و محرومیت شدید و پس‌ازآن نیز مشکلات زیست‌محیطی از جمله گرد و غبار، وضعیت این منطقه را برای مردم بسی سخت و غیر قابل تحمل کرده است.

در چند سال گذشته، مسئولان چه کردند!؟

در سال ۱۳۹۵ و پس‌ از انتصاب غلامرضا شریعتی به‌عنوان استاندار خوزستان، وی در بازدید از روستاهای این بخش وعده داده و مصوب کرده بود که ظرف سه ماه، مشکل آب شرب این روستاها حل می‌شود، اما این وعده تاکنون محقق نشد.

پس‌ازآن و در خردادماه سال ۹۸ پس از اعتراض مردم این منطقه و بستن جاده اهواز به ماهشهر بخشدار غیزانیه در گفتگو با رسانه‌ها از تکمیل طرح آب‌رسانی در طول چهار ماه بعد خبر داده بود.

رسول ساکی بخشدار غیزانیه گفته بود: به دستور استاندار، طرح آب‌رسانی به روستاهای بخش غیزانیه که مدتی متوقف شده بود، به جریان افتاده و قرار است تا چهار ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

این وعده‌ها محقق نشد تا آنکه مجدداً در اردیبهشت ۹۹ غلامرضا شریعتی در بازدیدی از این بخش بیان کرد: به‌طورقطع این مشکل در ظرف ۴۵ روز آینده حل می‌شود.

استاندار خوزستان بابیان اینکه تأمین آب پایدار برای کل بخش غیزانیه در دو مسیر غرب و شرق به‌صورت اساسی انجام‌شده، گفت: این کار با هزینه بیش از ۷۰ میلیارد تومان صورت گرفته و مردم منطقه ظرف ۴۵ روز آینده برای همیشه از مشکل بی‌آبی خلاص می‌شوند.

شریعتی در حاشیه بازدید از روند اجرای طرح آب‌رسانی به بخش غیزانیه از توابع شهرستان اهواز، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از معضلات اساسی مردم غیزانیه آب شرب است که در این راستا کار آب‌رسانی پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

وی با اشاره به اینکه سرعت کار به نسبت انتظاری که مردم از ما داشتند و قولی که به آن‌ها داده بودیم بسیار کند بوده است، افزود: مشکلاتی ازجمله افزایش قیمت، مسائل ارزی و معارضان طرح هم سبب ممانعت از پیشرفت کار شدند.

چه شد که دوباره ماجرای غیزانیه بر زبان‌ها افتاد!؟

در روز سوم خرداد و بعد از اختلال مستمر در آب‌رسانی به روستاهای بخش غیزانیه، جمعی از اهالی این منطقه در اعتراض به شرایط پیش‌آمده بود اقدام به تجمع و بستن جاده اهواز- رامهرمز- امیدیه کردند.

تجمع مردم، برای مدتی اخلال در تردد مسیر ترانزیتی گردید که پلیس برای جلوگیری از این کار وارد عمل شد و نهایتاً دو نفر از تجمع‌کنندگان به‌صورت سطحی مجروح و بازداشت شدند.

پس از تجمع مردم، واکنش‌های گسترده‌ای از سوی کاربران فضای مجازی و دغدغه‌مندان محرومین صورت گرفت که سرانجام منجر به واکنش رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان عالی‌رتبه کشوری شد.

اقدام به موقع حوزویان به‌ویژه شخص نماینده ولی‌فقیه در خوزستان

پس از تجمع مردم غیزانیه، با توجه به اینکه اعتراض مردم شاید ممکن بود به یک حرکت سیاسی تبدیل شود، علما، فضلا، روحانیون و طلاب اهوازی به مسأله ورود کرده و ضمن اعلام حمایت از خواسته بر حق مردم، خود مدعی و مطالبه‌گر از مسئولان شدند.

آیت الله موسوی جزایری، رئیس شورای حوزه علمیه خوزستان، در این رابطه گفت: مشکل آب مردم غیزانیه متأسفانه سابقه طولانی دارد و از اوایل انقلاب مطرح بود ما هم مکرر به مسئولین مربوطه تذکر می‌دادیم ولی نمی‌دانم چرا فراموش می‌کردند. امیدواریم این مرتبه با حساسیتی که مسئولین فعلی دارند معضل آب به‌صورت اساسی حل شود.

همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، که خود به‌صورت میدانی از روستاهای منطقه غیزانیه بازدید و در جریان مراحل رفع مشکل آب منطقه قرار گرفت.

نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان ضمن تأکید بر رفع هرچه سریع‌تر مشکل آب منطقه غیزانیه، به پیگیری آن از مسئولان اشاره کرد.

وی البته به منزل جوانی که در جریان تجمع مردم از ناحیه پا تیر خورده بود، حضور یافت و ضمن عیادت از مصطفی، با خانواده وی گفتگو کرد و به درد و دل‌های آنها گوش فرا داد.

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام‌والمسلمین کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، یکی دیگر از شخصیت‌های حوزوی خوزستان بود که در این رابطه اظهارداشت: وجود ۳۰۰ چاه نفت، عبور جاده ترانزیتی استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، کهکیلویه و بویراحمد و اصفهان، زمین‌های مستعد برای کشاورزی و بسترهای رشد صنعتی بخشِ غیزانیه همه این موارد این بخش را به منطقه‌ای مهم تبدیل کرده است بر همین اساس غیزانیه باید به بخش توسعه یافته‌ای تبدیل می‌شد.

وی با اشاره به اینکه باید غیزانیه را مسئولان دریابند، تأکید کرد: متأسفانه باید بگوییم ابر چالشِ مشکلات حاد خوزستان، ابر چالش مدیریتی است که باعث شده است غیزانیه و غیزانیه ها در رنج بیافتند و از اینکه بعد از اتفاقات پیش آمده، رئیس‌جمهور به مسئله ورود پیدا می‌کنند و قول می‌دهند ظرف دو هفته مشکل آب تأمین بشود خدا را سپاس می‌گذاریم منتهی به شکلِ ریشه‌ای بسترهای لازم برای توسعه همه‌جانبه استان خوزستان و رفع فقر و محرومیت باید فراهم شود.

همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری، دیگر نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان، با بیان اینکه سوءمدیریت عامل اصلی مشکلات غیزانیه است، گفت: ۲۵ سال است وعده دوماهه آب‌رسانی به غیزانیه می‌دهند.

انتظار برای رفع مشکل...

در پایان آنچه مهم است، پاسخگویی مسئولانه مدیران به مطالبات مردم و البته برنامه‌ریزی دقیق برای حل مشکلات مردمی است که درد آنها به زخمِ کهنه و نمک‌خورده‌ای تبدیل شده که باید بیش‌ازپیش در دستور کار مسئولان قرار گیرد و همچون گذشته، صرفاً شاهد وعده‌های بدون عمل نباشیم.

به امید رفع مشکل مردم غیزانیه تا دو ماه آینده...

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha