جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نفتکش

حوزه/سید رضا صدر الحسینی کارشناس غرب آسیا طی یادداشتی نوشت: در واقع این اقدام راهبردی ،نشان از جهش ایران از سکوی قدرت منطقه ای به قدرت بین المللی در محاسبات استراتژیست‌ها و سیاستمداران بزرگ قلمداد شده است.

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، اقدام ایران در اعزام نفتکش های خود به ونزوئلا و تبادل تجاری و اقتصادی کلان بین این دوکشور مهم در حالی صورت گرفته که این دو کشور تحت سخت ترین تحریم های آمریکا طی سال های گذشته بودند، اما این اقدام بار دیگر منجر به شکست هیمنه آمریکا در جهان شد.

در همین راستا سید رضا صدر الحسینی یادداشتی نوشته است:

در حالی دومین نفتکش ایرانی با نام(Forest)  وارد آب های ونزوئلا شد و همانند نفتکش (Fortune)  توسط نیروی دریایی ونزوئلا تا رسیدن به مقصد اسکورت شد که به باور ناظران سیاسی با این اقدام شکست سلطه آمریکا در دریاها و اقیانوس ها پدید آمد و در مقابل تشکیل باشگاه کشورهای تحریمی و مستقل آغاز شد.

قرار است این دو نفتکش و سه نفتکش دیگر، در مجموع بیش از یک و نیم میلیون بشکه بنزین را از ایران به این کشور که علیرغم داشتن ذخایر نفتی، به دلیل تحریم‌های آمریکا با بحران انرژی روبروست، حمل کنند. نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا پیش از این در حساب توئیتری خود با تشکر از ایران برای ارسال بنزین به این کشور با انتشار تصاویری از کشتی ایرانی حامل بنزین، نوشت: پایان ماه رمضان برای ما ورود کشتی( Fortune)  را به ارمغان آورد؛ نشانه‌ای از همبستگی میان مردم جمهوری اسلامی  ایران و ونزوئلا است. در جایی که کشورهای امپریالیستی می خواهند با زور احکام خود را تحمیل کنند، فقط برادری می‌تواند مردمان آزاد را نجات دهد. "متشکرم ایران".

وی همچنین از ملت ایران به خاطر همبستگی با مردم ونزوئلا، پشتیبانی از کاراکاس و شجاعت در تصمیم گیری قدردانی کرد. تصمیم ایران برای ارسال بنزین به ونزوئلا که به خاطر تحریم های آمریکا با کمبود سوخت مواجه است با عصبانیت مقامات واشنگتن همراه شده است.

ورود ایران به منطقه ممنوعه آمریکا

جمهوری اسلامی ایران در اقدامی شگفت انگیز برای حل تحریم های ظالمانه آمریکا در هفته های اخیر دست به اقدامی زد که تعجب و حیرت تعداد کثیری از اقتصاددانان، سیاستمداران و اصحاب رسانه جهان را به دنبال داشت. این حرکت راهبردی اعزام ۵ فروند کشتی نفتکش با محموله های بنزین و مواد شیمیایی مورد نیاز پالایشگاه‌های کشوری در همسایگی آمریکا که در قاره آمریکا و در بخش آمریکای لاتین قرار دارد به نام ونزوئلا می باشد.

 ونزوئلا در حقیقت یکی از اعضای فعال عضو اوپک و دارای صنایع نفت و پالایشگاه های بزرگ است که البته صنایع نفت ونزوئلا در ده‌های گذشته توسط شرکت های چند ملیتی آمریکایی اداره می شد و با وجود اینکه بنزین در این کشور بسیار ارزان قیمت بود اما هیچ یک از صنایع پالایشگاهی قادر به تولید بنزین مورد نیاز مصرفی کشور نبودند؛ بررسی اجمالی همین کاستی در این کشور نفت خیز نشان از یکجانبه گرایی آمریکا و استعماری است که توسط کشورهای غربی و به وسیله شرکت های چند ملیتی غربی بر علیه منافع ملی ملت ها صورت می‌گیرد.

 در حقیقت نیاز بنزین ونزوئلا به عنوان یک کشور نفت خیز از جانب شرکت‌های آمریکایی تامین می‌شد که تحریم های این کشور علیه ملت ضد آمریکایی ونزوئلا مدتی است این کشور را با کمبود شدید بنزین روبرو نموده است.

در واقع مقابله ملت ونزوئلا با کودتای ضد حکومتی آمریکا آنان را دچار این اقدام ناجوانمردانه واشنگتن نموده است؛ با توجه به عضویت دو کشور ایران و ونزوئلا در اوپک که هر دو نیز با عنوان کشورهای انقلابی و ضد آمریکایی محسوب می گردند؛ تصمیم  این دو کشور مستقل درچارچوب قوانین آزاد تجارت و برای رفع نیازمندی های یکدیگر خرید بنزین از جانب ونزوئلا و فروش آن از جانب ایران بدون ورود به کانال‌های تجاری مرسوم که معمولا ارز دلار پول مبادله ای خرید و فروش می باشد تجارت خود را با مبادله بنزین با طلا انجام دهند.

 این اقدام که از ماه قبل انجام شد و با توجه به رفع نیاز دو طرف و سود مورد نظر دو کشور مجدد در حجم بیشتری در هفته های اخیر تکرار شد؛ حقیقت امر این بود که به دلیل کاهش چشمگیر سفرهای نوروزی و افزایش تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس و لبریز شدن منابع و ذخایر استراتژیک کشور قرار شد به میزان حدود ۲ میلیون لیتر بنزین تولید داخل مازاد بر مصرف  با قیمت روز به کشور ونزوئلا با شمش طلا که ونزوئلا دارای معادن بزرگ آن است معامله صورت گیرد.

در این مورد باید گفت همه کسانی که با مسائل ژئوپولیتیک و استراتژیک آشنا هستند این اقدام جمهوری اسلامی ایران را اقدام راهبردی با چشم اندازی بسیار مفید برای دولت و ملت ایران تفسیر نمودند؛ در واقع این اقدام ورود به منطقه ممنوعه آمریکا دشمن ۴۰ساله جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود، چرا که با این اقدام بخش قابل توجهی از نیازمندی های ملتی تامین می گردد که ممکن بود با فشارهای مضاعف سران کاخ سفید تا حدود استقامت خویش را از دست داده و مجبور به پذیرش کودتای آمریکایی شوند و در داخل کشور نیز ممکن بود کمبودهای اقتصادی که به دلیل تحریم‌های چند لایه و ظالمانه آمریکا رو به تشدید است مزاحمت هایی را برای ملت صبور ایران ایجاد کند.

جهش ایران از سکوی قدرت منطقه ای به قدرت بین المللی

در واقع این اقدام راهبردی که بعد از عملیات تلافی جویانه "عین الاسد" و" پرتاب ماهواره" به مدار مورد نظر انجام شد؛ نشان از جهش ایران از سکوی قدرت منطقه ای به قدرت بین المللی در محاسبات استراتژیست‌ها و سیاستمداران بزرگ قلمداد شده است.

موضع رسانه های غربی

البته سانسور خبری شدیدی در بازتاب این اقدام بزرگ شگفت انگیز در رسانه های بین المللی مشاهده می گردد و حتی برای کوچک جلوه دادن این اقدام خارق العاده رسانه ملکه انگلیس(بی بی سی) و تلویزیون من و تو، ایران اینترنشال و تعدادی دیگر از رسانه های وابسته به مرتجعین منطقه و امپراتوری رسانه وارد کارزار شده و تلاش فراوانی برای کوچک شمردن این اقدام کم نظیر به عمل آوردند.

همه کسانی که به موضوعات راهبردی و امنیت سیاسی و سیاست بین الملل و همچنین به اقتصاد جهانی آگاه هستند می دانند؛ پیمودن این تعداد نفتکش بزرگ در مسیری طولانی که باید از دریاها و تنگه‌ها و اقیانوس‌های مختلف در زیر چتر امنیتی و چشمان زیر دریایی‌ها و ناوهای جنگی رژیم های تروریست آمریکا و صهیونیستی عبور کند و به سلامت به مقصد برسد چه قدر کار فوق العاده مهمی است، در حقیقت با این اقدام شکست سلطه آمریکا بر دریاها و اقیانوس ها پدید آمد و در مقابل آن تشکیل باشگاه کشورهای تحریمی و مستقل آغاز شد.

این اقدام حرکتی برای تغییر نظام سیال بین الملل از یکجانبه گرایی به چند جانبه گرایی، خالی شدن پشت کشورهای وابسته به آمریکا در نظام سلطه در سراسر جهان به ویژه غرب آسیا محسوب می‌گردد.

هدیه نظام اسلامی به آزادگان جهان

 باید به خاطر داشت این حرکت شجاعانه و مقتدرانه در  عید فطر سال ۹۹ هدیه ای از جانب نظام اسلامی به آزادگان جهان داده شد که ارزش واقعی آن  در آینده نزدیک به خستگان از استعمار و استثمار و استحمار غرب روشن خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha