جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حضرت امام خمینی(ره)

حوزه / نویسنده افغانستانی ، در یادداشتی به اهمیت و ضرورت بازخوانی اندیشه های امام خمینی (ره) ، رهبری که پشتیبان حرکت‌ها و خیزش‌های اسلامی و غیراسلامی در سطح کشورهای منطقه و جهان است، پرداخته است .

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، سید عباس حسینی نویسنده افغانستانی در یادداشتی به ضرورت بازخوانی اندیشه های امام خمینی (ره) در عصر حاضر پرداخته که تقدیم خوانندگان ارجمند می‌شود:

امام خمینی (ره)، رهبرکبیر انقلاب اسلامی، بنیان‌گذار و پشتیبان حرکت‌ها و خیزش‌های اسلامی و غیراسلامی در سطح کشورهای منطقه و جهان است.

متأسفانه به دلیل فضای منفی و ایران‌هراسی که در سال‌های اخیر در افغانستان، با حامیان پیدا و پنهان آن جاری بوده، برخی به خصوص در میان نسل جوان کشور، از سر ناآگاهی و جهالت، احساسات و اطلاعات نادرست و غلط در برابر جمهوری اسلامی ایران و شخصیت‌های ایرانی که هیچ‌گاه تنها متعلق به این کشور نبوده و بسیار فراتر از منافع ملی خود عمل کرده‌اند، موضع‌گیری و ایستادگی می‌کنند.

هرچند باید گفت که این افراد کم هستند، و امام خمینی(ره) و خلف صالح ایشان، امام خامنه‌ای(حفظه‌الله)، در قلوب مردم افغانستان جای دارد و به آن‌ها به عنوان پرچم‌داران و علم‌برداران آزادی و آزادی‌خواهی احترام ویژه‌ای می‌گذارند.

 امام خمینی (ره) بیدار گر بزرگ قرن بود

حداقل اگر نخواهیم امام خمینی(ره) را از دریچه مسائل و علایق دینی و مذهبی بررسی کنیم، حداقل باید از او به عنوان یک آزادی‌خواه و بیدارگر بزرگ قرن، در زمره شخصیت‌هایی چون نلسون ماندلا و گاندی تجلیل کنیم و با اندیشه‌ها و سیره زندگی سیاسی و اجتماعی او آشنا شویم.

شهید استاد برهان‌الدین ربانی، از رهبران جهادی افغانستان در باره ایشان می گوید: "امام خمینی(ره) کاپیتالیسم و کمونیسم، را مردود خواند و راه نجات بشریت را تنها در پیروی از تعالیم والای اسلام می‌دانست. او در برابر مستکبران شرق و غرب، قوی و مقاوم ایستاد و با هر نوع فساد و توطئه پنجه نرم کرد، ایشان بزرگ‌مرد تاریخ معاصر جهان اسلام است".

 بر این اساس، نمی‌توان به آسانی و راحتی از کنار اسم بزرگی به نام امام خمینی(ره) گذشت و تأثیرگذاری مثبت او بر روند انقلاب‌ها در کشورهای مختلف، از جمله در افغانستان را نادیده گرفت.

حمایت امام خمینی (ره) از مردم افغانستان، کمونیست را در این کشور شکست داد

در حقیقت، پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری این پیشوای دینی در ایران، روزنه امیدی نه تنها برای مردم مسلمان و مجاهد افغانستان، که حتی برای جبهه کمونیزم در کشور بود؛ چه این‌که پس از پیروزی این انقلاب، هم کودتاگران کمونیستی و هم مردم مسلمان افغانستان، خوشحال شدند، اما با مشخص شدن خط امام خمینی(ره) که می‌گفتند: "نه شرقی، نه غربی؛ جمهوری اسلامی"، به زودی امید کمونیست‌ها به یأس مبدل شد، اما مردم مسلمان کشور و جریان‌های جهادی که هنوز به صورت منسجم شکل نگرفته و یا در حال شکل‌گیری بودند، با الگوگیری از امام خمینی(ره) و انقلاب او، عزم خود را برای پیروزی انقلاب اسلامی در افغانستان جزم کردند و در نهایت به پیروزی رسیدند.

 این تأثیرگذاری چنان عمیق بود که بعدها حاکمیت کمونیستی بسیاری از شهروندان کشور را به جرم "خُمِینیست" بودن، به زندان انداخته و از میان برداشتند.

کودتای کمونیستی در افغانستان ۱۰ ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در ایران صورت گرفت، و در این مدت، اخبار انقلاب اسلامی همانند ایران، در افغانستان نیز از سوی مقلدین و نمایندگان ایشان و هم‌چنین از سوی رسانه‌های بین‌المللی چون رادیو بی.بی.سی دست به دست می‌شد.

اما در کنار اندیشه‌های امام خمینی(ره)، آن‌چه بیشتر او را در میان مردم افغانستان محبوب کرده بود، موضع‌گیری‌های ایشان در برابر حاکمیت کمونیستی و تجاوز ارتش سرخ شوروی به کشور بود. امام خمینی(ره) علاوه بر این‌که مخالف حاکمیت کمونیستی در افغانستان بود، مخالف سرسخت تجاوز ارتش سرخ شوروی نیز به کشور بود.

همان طور که  قاطعانه در پاسخ به درخواست وزیر امورخارجه شوروی برای قطع حمایت از مجاهدین و مردم مسلمان افغانستان، آن را رد کرد و شوروی را از تجاوز به این سرزمین برحذر داشت. این پاسخ قاطع امام خمینی(ره) و حتی نامه ایشان به رهبر اتحاد جماهیر شوروی، با استقبال گسترده‌ای در افغانستان مواجه شد.

 امام خمینی(ره) در یکی از سخنان خود در مورد تجاوز شوروی و جهاد مردم افغانستان گفته‌ است:

"ای کاش همه تجاوزات جهان‌خواران همانند تجاوز شوروی به کشور مسلمان و قهرمان پرور افغانستان علنی و رو دررو بود تا مسلمانان ابهت و اقتدار دروغین غاصبین را در هم می‏‌شکستند.

شوروی در افغانستان و هرجا که بتواند دست درازی می‏کند و ملت مظلوم افغانستان را آن‏طور سرکوب می‏کند، و بحمداللَّه ملت افغانستان هم مقابله مردانه‏ای در مقابل آن قدرت بزرگ کرده ‏اند.

ما بار دیگر پشتیبانی بی‌دریغ خود را از برادران مسلمان و مظلوم افغانی اعلام می‏داریم و اشغال اشغال‌گران را شدیدا محکوم می‌‏نماییم. ما مسلمانیم و شرق و غرب برای‌مان مطرح نیست. ما از مظلوم دفاع می‏کنیم و بر ظالم می‏تازیم. این یک وظیفه اسلامی است".

با شکل‌گیری قیام و جهاد مقدس مردم افغانستان، امام خمینی(ره) چنان در روح و جان آن‌ها ریشه دوانده بود که بخشی از مجاهدین خود را فرزندان حضرت امام(ره) می‌دانستند؛ تصاویر حضرت امام(ره) همراه این مجاهدین بود و حتی بعضی از آن‌ها در وصیت‌نامه‌های‌شان نوشتند که آرزو داشتند امام(ره) را از نزدیک زیارت کنند.

از سوی دیگر، کتاب‌ها و آثار امام خمینی(ره) و آیت‌الله مطهری در میان فرماندهان جهادی دست به دست می‌شد. گفتنی است که وقتی اتاق شخصی احمد شاه مسعود، قهرمان ملی کشور را بررسی می‌کنند، می‌بینند که آثار امام(ره) و شهید مطهری(ره) در اتاق او وجود دارد. به همین دلیل، بسیاری از رهبران دینی و سیاسی شیعه و سنی افغانستان، در سال‌های جهاد و مبارزه، تحت تأثیر اندیشه‌های والای امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی تحت رهبری ایشان قرار داشتند.

اندوه مردم افغانستان در رحلت امام خمینی (ره)

به دلیل همین جایگاه ویژه و تأثیرگذار امام خمینی(ره) در میان مردم مسلمان افغانستان بود که رحلت این پیشوای دینی، با اندوه فراوان مردم کشور و واکنش‌های گسترده همراه شد. به گفته گواهان تاریخ، وقتی که امام خمینی(ره)از دنیا رحلت کردند، سیل خروشانی از اطراف شهر کابل به سوی سفارت ایران به راه افتاد.

بعضی‌ها با پای برهنه و چشم اشک‌آلود به راهپیمایی پرداختند. شاید در تاریخ افغانستان چنین تجمع بزرگی اتفاق نیفتاده باشد. آن روز شهر کابل یک‌سره غم و اندوه بود. مساجد و تکایا سیاه‌پوش شد. حتی در مناطق اهل سنت این اتفاق افتاد. مراسم های  مختلفی بیشتر در مناطق مرکزی افغانستان برگزار شد و چندماه مراسم های عزاداری ادامه داشت.

توطئه دشمنان اسلام بر علیه اندیشه های امام خمینی(ره) در افغانستان

اما جای سوال این‌جاست که با وجود این همه تأثیرگذاری امام خمینی(ره) به خصوص در جامعه افغانستان و پیروان فراوانی که ایشان در بین اقشار و گروه‌ها، اقوام و مذاهب افغانستان داشته و سرلوحه مبارزاتی و رفتار سیاسی ، اجتماعی آن‌ها بوده است، چه شده که عده‌ای اندک در جامعه امروز،  تجلیل از این بیدارگر بزرگ قرن را مذموم و مکروه می‌دانند و نسبت به آن اعتراض می‌کنند؟! قطعا این نوع برخوردها که در سال‌های اخیر دیده می‌شود، بخشی از توطئه دشمنان اسلام و مردم مسلمان افغانستان؛ از رژیم‌های منحط و تکفیری عربی منطقه گرفته تا استکبار جهانی به رهبری امریکا و رژیم منحوس و خون‌خوار صهینویستی است.

متأسفانه در نزدیک به دو دهه گذشته، دشمنان اسلام و افغانستان هزینه‌های هنگفتی در جبهه جنگ نرم با هدف تهاجم فرهنگی در کشور به مصرف رسانده و سعی کرده‌اند ، بذرکینه و بدبینی و دوری از اندیشه‌های اسلامی، به خصوص اسلام معتدل در جامعه پاشیده شود.

این دشمنان حتی تا سرحد به راه‌اندازی جنگ مذهبی در افغانستان پیش رفتند، اما خوشبختانه با هوشیاری مردم مسلمان کشور، اعم از شیعه و سنی، این توطئه‌ها همواره خنثی شده است.

گفتنی است از روز شنبه ۱۰ خردادماه سال جاری تا سالروز رحلت امام خمینی (ره) فعالیت گسترده مجازی در صفحات اجتماعی در افغانستان صورت می‌گیرد و اندیشه های این شخصیت بزرگ در عرصه های مختلف بررسی و بازخوانی می‌شود، تا کسانی که  ناآگاهانه  نسبت به چنین شخصیت‌ اسلامی موضع‌گیری‌ کودکانه می‌کنند، توقع می‌رود از این فرصت برای بیداری و آگاهی خود استفاده کنند.

منبع: آوا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha