جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
طرح هر خانه، یک پایگاه سلامت

حوزه/ اجرای کشوری طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» امروز در مراسمی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، طرح کشوری «هر خانه، یک پایگاه سلامت» امروز در مراسمی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرایی می شود.

بر این اساس این طرح، برای هر خانوار، از درون خانواده ها، یک نفر را که از دانش، هوش، توانمندی و مهارت کافی برخوردار است، انتخاب و به این فرد آموزش‌های لازم در ارتباط با سلامت خود و خانواده اش ارائه می شود.

با این اقدام، هم شخص این مسائل بهداشت و سلامت را رعایت می کند و هم خانواده او تحت مراقبت خواهند بود.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اگر در خانواده این افراد بیماری‌ هایی مانند دیابت و فشار خون وجود داشته باشد، مهارت این فرد درون خانواده بالا می‌رود تا از آن فرد بیمار نیز مراقبت کنند.

طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» که یک آموزش عمومی برای بهداشت و خود مراقبتی خانواده ها محسوب می‎ شود، از اواسط زمستان به صورت آزمایشی در تعدادی از دانشگاههای علوم پزشکی استان ها آغاز شد و امروز با حضور دکتر سعید نمکی به سایر استان ها گسترش خواهد یافت.

به گفته معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از طریق اجرای طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» ، علاوه بر ارتقای سلامت جامعه، در هزینه های مراقبت‌های سطوح پایه و تخصصی و همچنین پذیرش برنامه ریزی شده و بدون برنامه بیماران و پذیرش‌های سرپایی صرفه جویی خواهد شد.

دکتر ایرج حریرچی افزود: به طور مثال این صرفه جویی در انگلستان برابر با ۷ درصد بوده که ارزش مالی آن معادل ۴.۴ میلیارد پوند است، البته در این زمینه شواهد دیگری هم وجود دارد که از ظرفیت صرفه جویی ۲۰ درصدی با اجرای رویکرد سلامت متکی بر مردم خبر می‌دهند.

معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: انجام مراقبت‌های سلامت برای خود و اعضای خانواده در واقع یک نوع عملکرد آگاهانه، آموختنی و تنظیمی است که برای تامین و تداوم شرایط و منابع لازم برای ادامه حیات و حفظ عملکرد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و رشد انسان در محدوده طبیعی و متناسب برای حیات و جامعیت عملکرد او اعمال می‌شود.

منبع: صدا و سیما

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha