جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/تجلیل از حجت الاسلام والمسلمین صمدی(استاد نمونه ایثارگر) با حضور آیت الله اعرافی ومدیرکل بنیادشهید استان قم

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با بیان این که شورای عالی دوره فعالی را پشت سر گذاشت گفت: قریب به ۵۰۰ نفر از اساتید در تهیه درختواره های دانشی همکاری کردند و قریب به ده ها شورای گسترش برای آن برگزار شده که در هفته گذشته نهایی گردید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در اجلاسیه مدیران استانی و معاونین و مدیران مدارس علمیه مرکز استان با اعضای شورای عالی حوزه های علمیه، که در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه  به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، عنوان کرد: همه ما سربازانی هستیم که در مقاطع تعیین شده باید نقش خود را مخلصانه در تعالی حوزه ها ایفا کنیم.

وی با بیان این که در بیان گزارش ها باید سهم همه را دیده و گزافه نگوییم، همچنین نیمه های خالی و پر لیوان را با هم ببینیم،گفت: حوزه به رغم همه پیشرفت هایی که داشته، ظرفیت هایی دارد که هنوز به فعلیت نرسیده است، رسالت حوزه بسیار بزرگ است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت نقش حوزه در نگاه امام خمینی(ره) تاکید کرد و با بیان این که آینده تشیع، مکتب اهلبیت(ع)، اسلام و بشریت به کار حوزویان گره خورده است، ادامه داد: همه ما باید به سمت حوزه هایی حرکت کنیم که پاسخگوتر، بیدارتر، اجتماعی تر، انقلابی تر و علمی تر باشد؛ شورای عالی دوره فعالی را پشت سر گذاشته و مجموعه ای از اسناد مدیریت حوزه را به تصویب نهایی رسانده است.

وی یادآور شد:  قریب ۱۵ "نظام جامع راه "درازمدتی را برای حوزه ترسیم کرده ایم که شورای عالی در جلسات متعدد و فراوان آن ها را به تصویب رساند.مجموعه این اسناد نتیجه کار سنگین طلاب در بخش های کارشناسی بود و تدوین و تصویب این اسناد کار ارزشمندی بوده که رهبر معظم انقلاب نیز چند بار این کار را ستودند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: در کنار این ریل گذاری های کلان، مقررات و مصوبات متعددی انجام شده است، به طور مثال مصوبه ۳۱۳ به مقررات جدید تبدیل شد کار بسیار بزرگی بود.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در شورای گسترش صدها مصوبه گذرانده شده و بسیاری از مجوزهای اصولی یا موقت تبدیل به دائم شده است؛ بخش هایی از قوانین این شورا نیز اصلاح شد.

آیت الله اعرافی با بیان این که در شورای گسترش قلمرو تازه ای برای صدور مجوزهای حوزوی برای مراکز فرهنگی، تبلیغی و هنری در حوزه گشوده شد، اضافه کرد: صدور مدارک برای ایثارگران از دیگر مصوبات مهم شورای گسترش بود که ۱۲۰۰ مدرک در این سال ها برای ایثارگران صادر شد.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: یک نظام شورایی برای اصلاح ساختار و شکل گیری شوراهای استانی ایجاد شد که این شوراها یکی از مظاهر فکر جمعی است. شورای پژوهش یکی از شوراهای فعال بوده که قریب به ۵۰ طرح در آن به تصویب رسیده است.

وی گفت: ضمن اینکه ما نباید در شکل گیری شوراها و واگذاری امور به آن ها زیاده روی کنیم، باید در چارچوب تعیین شده از ظرفیت آن ها استفاده کنیم. ارتباطات ما با بخش های مختلف حوزوی باید برای بهره گیری از افکار دیگران، اطلاع رسانی و فعال تر شدن حوزه در عرصه های مختلف بیشتر شود.

آیت الله اعرافی یادآور شد: ارتباط با مراجع تقلید یکی از توفیقات حوزه بوده و جلسات متعددی با رهبر انقلاب و دیگر مراجع تقلید برگزار شده است.  ارتباطات مناسبی با جامعه مدرسین انجام شد؛ ارتباط با دانش آموختگان نیز از دیگر بخش ها بود، ارتباط با مراکز و نهادهای حوزه هم در قالب هماهنگی هایی انجام شد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: گشودن باب ارتباط دیجیتال در قالب سامانه صفیر یک کار جدی بود که انجام شد، بهره گیری از امکانات فضای مجازی در ارتباطات حوزوی کار مهمی است.

آیت الله اعرافی یادآور شد: علی رغم اینکه بودجه ای برای  سفر وجود نداشته است، بنده و اعضای شورای عالی سفرهای جداگانه ای برای گسترش ارتباطات با بدنه حوزه داشته ایم، بازدید از مدارس، توجه به طلاب، راه اندازی جمع های رسیدگی به خواست طلاب و حل مسائل آن ها از اهداف این سفرها بوده است.

وی ارتباط حوزه با بدنه نظام و نهادهای مرتبط با آن را امری مهم دانست و تاکید کرد: در این زمینه برنامه های مهمی آغاز شده و طرح آمایش برای این منظور راه اندازی شد، در این طرح کارویژه های روحانیت شناسایی شد و بیش از ۵۰ نهادی که باید محصول حوزه را به کار بگیرند، شناسایی و نشانه گذاری شده است.

مدیر حوزه های علمیه مطرح کرد: ما در طرح آمایش باید حداقل ۵۰ تفاهم نامه و اقدام مشترک را شناسایی کنیم و این باب وسیع باید استمرار پیدا کند، به طور مثال در الگوی آموزش و پرورش حداقل ۴۰ برنامه به امضای مدیر حوزه های علمیه و وزیر آموزش و پرورش رسید.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: در حوزه آموزش درختواره دانشی یک کار بزرگ بود، این درختواره یک نگاه کلان به قلمرو حوزه بود، ما وقتی سخن از درختواره رشته ها به میان می آوریم بدین معنا نیست که از فردا اجرایی می شود، نکته مهم این است که افق های دانشی حوزه تصویر شده و برای نخستین بار متن و قلب حوزه به تمام رسالت هایش توجه کرده است.

وی عنوان کرد: قریب به ۵۰۰ نفر از اساتید در تهیه درختواره های دانشی همکاری کردند و قریب به ده ها شورای گسترش برای آن برگزار شده که در هفته گذشته نهایی گردید.

مدیر حوزه های علمیه یادآور شد: اگر یک رشته راه اندازی شود، کارهای علمی، پایان نامه ها و مجله ها هم به تبع آن به راه می افتند و ما در این درختواره دانشی تجارب حوزه و دانشگاه را مورد استفاده قرار دادیم.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: در بخش آموزش، گروه های علمی بسیار مهم بود که کار آن پایه ریزی شده و باید در آینده نیز دنبال شود.

وی گفت: در حوزه آموزش بیش از ۶۰ عنوان متن جدید پایه ریزی شد، همچنین در این حوزه ارزیابی از مدارس و مراکز و رتبه بندی ها کلید خورده است.

امام جمعه قم بیان کرد: انتقال آموزش ها به فضای مجازی از جمله دستاوردهای ایام کرونا بوده است، در سطح یک ۹۵ درصد آموزش ها به شکل مجازی در قالب آفلاین و آنلاین اجرا شده است، این رقم در مراکز تخصصی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد و در سطوح عالی بیش از ۶۰ درصد بوده است.

آیت الله اعرافی گفت: بخش زیادی از آزمون ها مجازی انجام می شود، مرکز آموزش های مجازی حوزه هم شکل بهتر و کامل تری گرفته است.

وی ادامه داد: باید بیان کنیم که بخش زیادی از طرح های ما به سمت عمل نرفته، اما باب آن برای آیندگان باز شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha