شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جبهه

حوزه/ در جامعه اسلامی، نباید مجاهدان و مرفّهان یکسان دیده شوند. (با توجّه به شأن نزول) «أ فمن اتّبع رضوان اللّه کمن باء...».

به گزارش خبرگزاری حوزه، استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه ۱۶۲ و ۱۶۳ سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

  

- آیه              

أَ فَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَ اللَّهِ کَمَنْ باءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصیرُ

هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصیرٌ بِما یَعْمَلُونَ

  

- ترجمه                     

آیا کسی که در پی خشنودی خداوند است، مانند کسی است که به خشم و غضب خدا دچار گشته و جایگاه او جهنّم است؟ و چه بد بازگشتگاهی است.

آنان نزد خداوند (دارای) درجاتی هستند و خداوند به آنچه انجام می ‏دهند، بیناست.

  

- نکته ها                    

در شأن نزول این آیه آمده است که وقتی رسول خدا صلی الله علیه وآله دستور حرکت به سوی اُحد را صادر کردند، منافقان به بهانه ‏های مختلف در مدینه ماندند و گروهی از مسلمانان ضعیف الایمان نیز از آنها پیروی کرده و در جبهه حاضر نشدند.

در آیه ‏ی ۱۵۵ خواندیم که خداوند کسانی را که از جبهه  فرار کرده و پشیمان شدند می ‏بخشد، امّا این آیه می‏فرماید: مرفّهان و منافقان بهانه ‏گیر را نمی ‏بخشد.

در آیاتی از قرآن این تعبیر آمده است که برای مؤمنان درجاتی است: «لهم درجات عند ربّهم»[۱]، «لهم الدّرجات العُلی»[۲] امّا در این آیه می‏فرماید: خود مؤمنان درجات می ‏شوند. همان‏گونه که انسان ‏های پاک همچون علیّ ‏بن ابیطالب‏ علیهما السلام ابتدا طبق میزان حرکت می ‏کنند و سپس خود آنان میزان می ‏شوند، ابتدا دور محور می‏ گردند، سپس خود آنان محور حقّ می‏ شوند.

  

- پیام ها                     

۱- هدف مجاهدان واقعی، بدست آوردن رضای خداست، نه پیروزی و غنائم و خودنمایی. «أ فمن اتّبع رضوان اللّه...»

۲- در جامعه اسلامی، نباید مجاهدان و مرفّهان یکسان دیده شوند. (با توجّه به شأن نزول) «أ فمن اتّبع رضوان اللّه... کمن باء...»

۳- روی گردانی از جبهه و جنگ، بازگشت به غضب خداست. «کمن باء بسخط»

۴- خشنودی یا خشم الهی باید تنها ملاک عمل یک مسلمان باشد. «رضوان اللّه... بسخط من اللّه»

  

پی نوشت ها:

۱) انفال، ۴.

۲) طه، ۷۵.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha