جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سامانه پاسخگویی و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان

حوزه/ «سامانه پاسخگویی و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان» در راستای دانش افزایی و ارتقاء سطح علمی ادبی حوزه های علمیه در بستر پیام رسان ایتا آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، «قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان» با مشارکت «گروه علمی ادبیات عرب مدرسه علمیه عالی نواب» و اشراف «معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان»، نسبت به راه اندازی «سامانه پاسخگویی و نشر تحقیقات ادبی» اقدام کرده و افتتاح رسمی این سامانه، با حضور معاون آموزش حوزه علمیه خراسان، مدیر مدرسه علمیه عالی نواب و مسئول قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان انجام شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید حمید علوی آزیز، معاون آموزش حوزه علمیه خراسان در این جلسه با تاکید بر لزوم به روز رسانی آموزش ادبیات عرب، به ضرورت ارائه متون روشمند در راستای فهم زبان و ادبیات قرآن کریم اشاره و بیان کرد: ادبیات خوانی به عنوان پایه و اساس نظام آموزشی در حوزه های علمیه، نیازمند متناسب سازی با اهدافی است که بتواند طلبه را به سطح قابل قبولی از فهم معارف قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام و همچنین توانایی انتقال آن معارف به مخاطبان برساند.

وی با اشاره به آغاز فعالیت «قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان»، آسیب شناسی وضعیت موجود ادبیات خوانی در حوزه های علمیه و همچنین شناسایی توانایی های حوزه علمیه خراسان برای برون رفت از وضعیت موجود را از رسالت های این قرارگاه دانسته و بر تحقق آنها تاکید کرد.

حجت الاسلام اسفندیاری، مدیر مدرسه علمیه عالی نواب نیز با اشاره به جایگاه رفیع حوزه علمیه کهن خراسان در ادبیات عرب، بر لزوم توسعه و تعمیق فعالیت های «قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان» تاکید و ابراز کرد: مدرسه عالی نواب تنها مرکز تخصصی سطح سه «زبان و ادبیات عربی» در حوزه علمیه خراسان بوده و بر همکاری و پشتیبانی علمی همه جانبه از این قرارگاه، تاکید دارد.
وی همچنین به برگزاری دوره سطح چهار رشته زبان و ادبیات عربی در مدرسه علمیه عالی نواب اشاره کرد و گفت: این رشته از سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ با گرایش «ترجمه بلاغی» در مدرسه علمیه عالی نواب راه اندازی خواهد شد.

در ادامه، حجت الاسلام مهدی رضایی، مدیر گروه زبان و ادبیات عربی مدرسه عالی نواب و مسئول قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان، با اشاره به افتتاح رسمی «سامانه پاسخگویی و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان»، بارگذاری تدریجی منابع اصیل و معتبر زبان و ادبیات قرآن کریم در این کانال را از ویژگی های بسیار مهم این سامانه دانست و یادآور شد: به اشتراک گذاری این منابع برای مخاطبان می تواند بخش زیادی از خلأ موجود در زمینه ضعف منبع شناسی و دسترسی به منابع جدید و به روز،برای مشتاقان به مباحث زبان و ادبیات قرآن کریم را جبران نموده و هزینه زیاد خرید کتاب را از دوش علاقه مندان بردارد.

وی در ادامه، به عدم طراحی این سامانه برای ارائه حل تمرین اشاره کرده و اعلام کرد: بخش پاسخگویی این سامانه سعی دارد تا پاسخ ها را با ذکر منبع و مسیر حل مسئله به مخاطب عرضه کند.

بیان اهداف کلی «سامانه پاسخگویی و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان» از دیگر نکاتی بود که حجت الاسلام رضایی به آن پرداخت و در تبیین اهداف و رسالت های این سامانه به مواردی چون: ارائه رویکرد مسئله محور برای دانش های ادبی در راستای فهم بلاغی قرآن کریم، نشر و معرفی منابع تخصصی ادبیات قرآن، نشر پرسش های ادبی منتخب سامانه پاسخگویی حوزه علمیه خراسان، ارائه مشاوره علمی برای انجام پژوهش های ادبی، مقالات علمی پژوهشی، تدوین پایان نامه در راستای کشف و تبیین ظرافت های ادبی و بلاغی زبان قرآن کریم و برگزاری نشست های علمی در موضوعات مرتبط با زبان و ادبیات قرآن اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، استادان، پژوهشگران، دانش پژوهان حوزه و دانشگاه و علاقه مندان به دانش های زبان و ادبیات قرآن کریم می توانند علاوه بر بهره مندی از منابع و محتوای ارائه شده در سامانه، پرسش های ادبی خود در موضوعاتی مانند: دانش لغت، دانش صرف، دانش نحو، دانش بلاغت، منبع شناسی تخصصی زبان و ادبیات قرآن کریم و ... ارسال و پاسخ آن را دریافت کنند.

راه های ارتباط با «سامانه پاسخگویی و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان» نیز شامل موارد زیر می باشد:


۱) ارسال پرسش در پیام رسان ایتا به شناسه: sepenta۱۱۰

۲) ارسال پیام در سایت حوزه علمیه خراسان/ سامانه اساتید/ سامانه پرسش علمی/ گروه ادبیات عرب

۳) ارسال پیام در سایت حوزه علمیه خراسان/ سامانه طلاب/پورتال آموزش/ سامانه پرسش علمی/ گروه ادبیات عرب

۴) تماس با سامانه «پاسخگویی به مسائل ادبی مدرسه عالی نواب»(به زودی) به شماره: ۰۵۱۳۲۲۵۱۴۲۳ (این سامانه در حال پیگیری و در دست اقدام است).

برای عضویت در کانال ایتای «سامانه پاسخگویی و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان» می توانید به نشانی eitaa.com/sepentaLiterary مراجعه کنید.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha