شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آمریکا در آتش و خون

حوزه/ سطح خشونت در اعتراض های اخیر بالا بوده است و اقدامات ترامپ نیز در گسترش خشم معترضان تأثیرات زیادی داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر احمد زارعان در نشست علمی- تخصصی «بررسی ابعاد تحولات اخیر در امریکا» که در دانشگاه مجازی المصطفی برگزار شد، با بیان اینکه آمریکا در بحث صلح از درون و بیرون با چالش های متعددی روبه روست، ابراز داشت: نظام سرمایه داری در ذات خود نابرابری را پرورش داده است و به عنوان مقوله  قبیح شناخته نمی شود.

وی در ادامه افزود: در فرهنگ سیاسی ایالات متحده به مدت پنج قرن عنصر نابرابری نهادینه شده است. این موضوع در ابتدا به صورت برده داری و امحای جامعه بومی سرخ پوستان این سرزمین دنبال می‌شد و هم اکنون این رویه در حوزه سیاست خارجی به صورت برخورد نژادپرستانه و نابرابرانه با دیگر ملت‌ها دنبال می شود.

مدیر مرکز مطالعات منطقه دانشکده بین الملل دانشگاه امام حسین(ع) با تأکید بر اینکه سیستم موجود در امریکا این نابرابری اجتماعی را در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگ پیگیری می کند، اظهار داشت: سیستم فرهنگی و رسانه‌ای به ویژه سینما در امریکا، تصویر لاابالی، بی بندبار و خشن از چهره سیاه پوستان می سازد.

وی با اشاره به اینکه در کشوری که نابرابری به شکل سیستماتیک شکل می گیرد، مردم این موضوع را با ایجاد تظاهرات فراگیر پیگیری می کنند، اظهار داشت: ایالات متحده امریکا در سه حوزه اساسی جامعه، اعم از ثروت، قدرت و منزلت همچنان نابرابری را دنبال می‌کند.

دکتر زارعان یادآور شد: گفتمان لیبرال دموکراسی امریکا با ایجاد و تقویت فاصله عمیق میان قشرهای مختلف اجتماعی امریکا جایگاه خود را در حوزه‌های مختلف از دست می‌دهد؛ قدرت اقتصادی امریکا در دهه های اخیر رو به افول بوده و بدهی های روزافزون امریکا فضا را برای عرضه اندام چین و تصرف بازارهای جهانی فراهم نموده است.

مدیر مرکز مطالعات منطقه دانشکده بین الملل دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه امریکا از نظر توانایی و شیوه حکمرانی، در سطح داخلی و خارجی با چالش های فراوانی روبه روست، اظهارداشت: ترامپ با بیان و دامن زدن به مباحث نژادپرستانه، به دنبال حفظ پایگاه رأی است تا با انسجام این پایگاه، که عموماً سفیدپوستان آن را تشکیل می دهند، بتواند در انتخابات پیش رو پیروز کارزار رقابت جلوه نماید.

وی با بیان اینکه در حوزه نمادین نیز نمادهای ابرقدرتی امریکا نیز با چالش های اساسی روبه رو شده است، ابراز داشت: کاهش انسجام اجتماعی که نشئت گرفته از نابرابری اجتماعی عمیق در میان قشرها و گروه های قومی مختلف در امریکا است، زمینه ساز ظهور و بروز اعتراض ها و شورش ها بود؛ قتل جرج فلوید همچون کبریتی بر انبار باروت بود تا ظرفیت نارضایتی اجتماعی را آزاد کند.

دکتر زارعان ضمن اشاره به نرخ رشد جمعیت در ایالات متحده امریکا در صد سال اخیر، ابراز داشت: در دو دهه اخیر و تا اوایل قرن بیستم تنها ۱۳٪ جمعیت امریکا را اقلیت‌های نژادی تشکیل می دادند؛ امروز این روند، جمعیت اقلیت ها را به ۴۲٪ افزایش داده است و جمعیت سفیدپوستان در این کشور حدود سی‌ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: در جمعیت کودکان زیر چهار سال نیز بیش از ۵۲٪ جمعیت را اقلیت ها تشکیل می دهند؛ ادامه این روند، جمعیت سفید پوستان را با چالش جدی روبه رو می سازد و این مهم تأثیرات شگرفی در سیاست، اقتصاد و فرهنگ امریکا ایجاد خواهد نمود.

مدیر مرکز مطالعات منطقه دانشکده بین الملل دانشگاه امام حسین(ع)، در ادامه، به سهم مهاجرت مهاجران به امریکا در سده اخیر اشاره نمود و اذعان داشت: تفاوت فاحشی میان درآمد خانوارهای سفیدپوست و سیاه پوست وجود دارد و سفیدپوستان در نظام اقتصادی امریکا بیش از دو برابر سیاه پوستان درآمد کسب می کنند؛ بیش از ۳۴٪ سیاه پوستان زیر خط فقر قرار دارند.

ارائه آمارهایی از نابرابری شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه سیاه پوست و مقایسه آن با جامعه سفید پوستان، از دیگر موضوعاتی بود که دکتر زارعان توضیحاتی در این باره ارائه نمود.

وی با بیان اینکه اعتراض های اخیر امریکا فراحزبی، قومی و نژادی است و معترضان نژاد پرستی را مسئله مهم جامعه امریکا می دانند، اظهار داشت: سطح خشونت در اعتراض های اخیر بالا بوده است و اقدامات ترامپ نیز در گسترش خشم معترضان تأثیرات زیادی داشت.

دکتر زارعان، در پایان، با تأکید بر اینکه اعتراض ها به شدت بر نتایج انتخابات اخیر تأثیرگذار خواهد بود، خاطرنشان کرد: براساس نتایج آمارسنجی‌های صورت گرفته، این اعتراض ها نیز همچون اعتراض های پیشین فروکش خواهد نمود، ولی زمینه های پایداری را برای شکل گیری حوادث در آینده امریکا ایجاد خواهد کرد؛ سطح خشونت، سامان دهی اعتراض ها و گستره جغرافیای اعتراض ها -همگی- بر تداوم آثار و تأثیرات آن بر آینده امریکا حکایت دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha