جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست مجازی تحولات آمریکا

حوزه/ عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران گفت: زمانی که جرج واشنگتن می‌خواست آمریکا را ایجاد کند، بیش از ۳۱۷ برده داشت، لذا عقبه نژادی پرستی در آمریکا به ابتدای تأسیس آن برمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دکتر فؤاد ایزدی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران، عصر امروز در نشست مجازی بررسی تحولات آمریکا ویژه طلاب حوزه علمیه خراسان و جامعه المصطفی مشهد، به تاریخ آمریکا و مبارزه با رنگین‌پوستان اشاره کرد و گفت: دعواهای نژاد در آمریکا به ۴۰۱ سال پیش‌برمی گردد، زمانی از آفریقا برده های زیادی را با کشتی به آمریکا منتقل می‌کردند، در بین این بردگان افراد مسلمان و نخبه حضور داشتند که غالباً در جنگ به اسارت درآمدند و سپس به‌عنوان برده وارد آمریکا شدند.

وی با اشاره به تاریخ برده‌داری در آمریکا، ادامه داد: زمانی که جرج واشنگتن می‌خواست آمریکا را ایجاد کند، بیش از ۳۱۷ برده داشت، لذا عقبه نژادی پرستی در آمریکا به ابتدای تأسیس آن برمی‌گردد.

ایزدی با اشاره به جنگ‌های داخلی آمریکا که منجر به لغو برده‌داری در این کشور شد، افزود: در قرن بیستم با ایجاد جنبش‌های مختلف، به‌خصوص اسلامی به مقابله با نژادپرستی در آمریکا پرداخته شد؛ کلیساها در آمریکا برای نژادپرستی و مبارزه با برده‌داری توجیهی نمی‌توانستند بیاورند، درحالی‌که جنبش‌های اسلامی در آمریکا در مقابله جریان‌های نژادپرستی موفق عمل کرده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران بابیان اینکه دین اسلام ظلم‌ستیز است، به همین خاطر بسیاری از سیاهپوستان گرایش به اسلام دارند، افزود: در جریان تظاهرات این روزهای آمریکا، دفاع مردم برای اقامه نماز جماعت در خیابان‌ها را در رسانه‌های مختلف دیدیم.

کارشناس مسائل آمریکا بابیان اینکه اجتماع و تظاهرات مردم آمریکا در شهرهای بزرگ همچنان ادامه دارد، افزود: جمعیت رنگین‌پوست در آمریکا روزبه‌روز در حال افزایش است؛ با توجه به آمار موجود در سال ۲۰۲۰ نوزادانی که متولد می‌شوند، بخش از زیادی از آن‌ها رنگین‌پوست هستند؛ جوانان زیر ۱۸ سال و زیر ۳۰ سال در آمریکا رنگین‌پوست هستند و دولت آمریکا نمی‌تواند در آینده مقابله کند، این‌یک تحول و تغییر جدی در این کشور است.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به آزادی‌ها و روابط هم‌جنس‌گرایی در میان سفیدپوستان آمریکا و تضعیف نهاد خانواده، به خاطر گسترش فساد، شاهد کاهش جمیعت در بین سفیدپوستان آمریکایی هستیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به تنش مردم آمریکا با پلیس این کشور، اظهار کرد: در قوانین آمریکا برای پلیس مصونیت‌هایی وجود دارد که می‌تواند خشونت بیشتری در مقابل مردم نشان دهد؛ درباره پلیس قاتل، دادگاه او را متهم شناخته است، ولی با توجه به مصونیت پلیس در آمریکا، او تبرئه می‌شود.

کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: حرکت‌های اجتماعی امروز آمریکا دارای عقبه اجتماعی است و انقلاب اسلامی و کشور ایران می‌تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشد، زیرا تفکر انقلاب اسلامی، مقابله با ظلم، استکبار جهانی و حکومت آمریکاست و ادبیات اسلامی قطعاً می‌تواند در این جامعه تأثیرگذار باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه نیز در این نشست به تأثیر افول جهانی آمریکا پرداخت و در این زمینه نمونه‌هایی از دیدگاه نویسندگان مسلمان و غیرمسلمان درباره وضعیت امروز آمریکا بیان کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha