چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حوزه تویسرکان

حوزه/ مدرسه شیخ علی خان زنگنه تویسرکان، به دستور شاه سلیمان صفوی در سال ۱۰۹۰ هجری ساخته شد و در مرکز شهر کنار بازار سرپوشیده واقع است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، مدرسه علمیه شیخ علی خان زنگنه تویسرکان به دستور شاه سلیمان صفوی در سال ۱۰۹۰ هجری توسط شیخ علیخان زنگنه ساخته شد و در مرکز شهر تویسرکان کنار بازار سرپوشیده واقع است.

این مدرسه دارای حیاط مستطیل شکل و پلانی چهار ایوانی و یک طبقه است که گرداگرد آن تعداد ۳۶ باب حجره متصل به هم ساخته شده و در گذشته و حال محل تحصیل طلاب علوم دینی بوده و در مرکز شهر تویسرکان کنار بازار سرپوشیده واقع شده است.

در بالای درب ورودی این حوزه نام خداوند تبارک و تعالی و اسامی پنج تن(ع) به طرز جالب توجهی با استفاده از کاشیکاری‌های سفید درج شده است. کلیه قسمت‌های بنا از آجر و تمامی سقف‌ها با طاق ضربی ساخته شده که از استحکام فوق العاده‌ای برخوردار است.

این مدرسه دارای مسجدی است که در وسط جبهه جنوبی واقع شده و قرینه همین مسجد در ضلع شمالی نیز احداث گردیده که در حال حاضر از آن به عنوان کتابخانه استفاده می‌شود. در دو قسمت فوقانی نمای بیرونی ایوان مسجد سه ردیف کاشیکاری جلب نظر می‌کند که در بالای آن نوشته شده است : " قال الله تعالی انما یعمرو مساجد الله من آمن باالله و الیوم الآخر " و ذیل آن یک بیت شعر به خط نستعلیق دیده می‌شود که تاریخ تعمیر و مرمت مدرسه را با حروف جمل بیان می‌کند که اثر طبع مرحوم حاج ابوالقاسم نوری‌ است که از شعرای به نام این خطه می‌باشد:

ناطق و صامت پی تاریخ تعمیرش بگوید        نوری از زندان برون آورد الحق یوسفی را

که با احتساب حروف ابجد سال ۱۳۶۱ هجری قمری را مقارن با ۱۳۱۹ شمسی سال تعمیر بنا را نشان می دهد. این اثر مهم به شماره ۱۸۶۶ مورخ ۷۶/۲/۲۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

حجت الاسلام سجاد امیری، مدیر مدرسه علمیه شیخ علی خان زنگنه تویسرکان با اشاره به اینکه مدرسه شیخ علی خان زنگنه سال ۱۰۹۰ هجری قمری به دستور شاه سلیمان صفوی ساخته شده است، بیان کرد: این مدرسه یکی از قدیمی‌ترین حوزه‌های علمیه سراسر کشور است که بافت قدیمی خود را نیز تاکنون حفظ کرده است.

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه تویسرکان افراد موفقی را تحویل جامعه داده است، گفت: آیت‌الله رضوی، آیت الله سلیم زاده، حجت الاسلام رهبر پور معاون آیت الله یزدی در قوه قضائیه و ...، از جمله افرادی هستند که دوران طلبگی خود را در این مدرسه گذرانده‌اند.

مدیر مدرسه علمیه شیخ علی خان زنگنه تویسرکان افزود: طلاب در دوران تحصیل در مدرسه علاوه بر دروس متداول حوزه‌ها، با حضور در دوره مکالمه زبان انگلیسی، توانایی صحبت به این زبان را هم آموزش خواهند دید.

وی با بیان اینکه این مدرسه در مقطع سیکل برای سال تحصیلی آینده جذب طلبه دارد، اظهار کرد: مدرسه شیخ علی خان زنگنه از اساتید و کادر مجربی برخوردار است که نتیجه آن خروجی‌های موفقی است که در طول سالیان گذشته از این مدرسه فارغ التحصیل شدند.

مدیر مدرسه علمیه شیخ علی خان زنگنه تویسرکان به اقدامات صورت گرفته در راستای جذب دانش‌آموزان به حوزه پرداخت و گفت: از زمان شروع ثبت نام، جلساتی را با مبلغان و روحانیون مستقر و طرح هجرت برگزار کرده‌ایم و همه آنها با نحوه جذب و پذیرش در سال تحصیلی جدید آشنا شده‌اند.

وی با بیان اینکه مساجد، ائمه جمعه و جماعات ظرفیت خوبی در این حوزه هستند که آنها نیز به میدان آمده‌اند، بیان کرد: با هماهنگی با که آموزش و پروش انجام دادیم، به وسیله دبیران فعال و دغدغه مند فعالیت‌های خوبی در جهت آشنا کردن دانش‌آموزان با محیط حوزه رقم خورد.

حجت الاسلام امیری یادآور شد: در کنار تمامی این اقدامات، با همکاری بسیج و سپاه و خصوصا حلقات صالحین اهداف و شرایط و آینده حوزه را در جلسات صالحین هم برای مربیان و هم برای دانش آموزان تببین کردیم.

وی با بیان اینکه آن طور که باید حوزه علمیه و آینده تحصیل در حوزه برای مردم معرفی نشده است، ابراز کرد: بسیاری از مردم این طور تصور می‌کنند که حوزه دارای یک روند سنتی و قدیمی است و از مزایا و فضای داخلی و پیشرفت‌های آن اطلاعی ندارند.

مدیر مدرسه علمیه شیخ علی خان زنگنه تویسرکان با تاکید بر اینکه اگر مردم با شرایط حوزه آشنا شوند، تقاضاها برای ورود بسیار زیاد خواهد بود، عنوان کرد: امام جماعت شدن با وجود آنکه کار مقدسی است، اما جز اهداف ابتدایی حوزه است، چرا که یک طلبه می‌تواند تا مرجعیت بالا برود و پیشرفت کند و این موضوعی است که بسیاری از مردم نمی دانند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    0 0
    با این وجود کلی هزینه شده و میخوان حوزه ی دیگه ای توی تویسرکان درست کنن که اصلا درست نیست