پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شورای هماهنگی حوزه و اموزش و پروش همدان

حوزه/ در جلسه شورای همکاری حوزه و آموزش و پرورش استان همدان بر ضرورت تاسیسی مدارس دانش آموزی زیر نظر حوزه و حمایت از مبلغان طرح امین و امامان جماعت مدارس تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، عصر امروز در شورای همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش همدان، اظهار داشت: مرکز تربیت کودک و نوجوان می‌تواند کمک این شورا برای تربیت مربی مورد نیاز و برگزاری کارگاه‌های تخصصی باشد.

وی با بیان اینکه باید در انجام فعالیت‌ها تقسیم کار صورت گیرد، گفت: طلابی که در مدارس با دریافتی بسیار کم حاضر می‌شوند نیازمند حمایت و همراهی نهادهای مختلف هستند که باید راهکاری برای آن تهیه شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر اینکه کار با دانش آموزان در مدارس دارای حساسیت بالایی است، بیان کرد: برگزاری نماز در جمع دانش آموزان کار مهم‌تر و حساس‌تری از برگزاری نماز در ادارات است، چرا که در آنجا شما با جمعی از نوجوانان و جوانان که در شرایط سنی خاصی قرار دارند مواجهید.

وی افزود: می‌توان از طریق رایزنی با ادارات، نماز جماعت هر مدرسه را بر عهده یک اداره قرار داد تا به نوعی هم حمایت از امامان جماعت مدارس صورت گیرد و هم از نظر مالی نیز شرایط تفاوت داشته باشد.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه طلاب در شرایط اقتصادی خوبی به سر نمی‌برند، خاطر نشان کرد: با حمایت از این طلاب انگیزه آنها برای کار در مدارسی که بسیار مهم و حساس است نیز بیشتر خواهد بود.

ضرورت راه اندازی مدارس دانش آموزی وابسته به حوزه

آیت‌الله سید مصطفی موسوی اصفهانی مدیر حوزه علمیه استان همدان هم با بیان اینکه باید مباحث مطرح شده در این شورا به دقت بررسی شود، گفت: بعضی از مسائل به صورت کلی بیان شده که قابلیت اجرا در آن مد نظر نیست و لذا باید امکانات و شرایط حوزه و آموزش و پروش مورد سنجش قرار گیرد و بعد تصمیم کلی گرفته شود.

وی افزود: باید از ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده ببریم؛ یکی از این ظرفیت‌ها استفاده از گروه‌های تبلیغی در سطح استان است که با وجود امکانات خوب حوزه علمیه همدان، می توانند فعالیت‌های خوبی را انجام دهند.

مدیر حوزه علمیه استان همدان با تقدیر از معاون تبلیغ حوزه استان، بیان کرد: حجت الاسلام ارتقایی حتی قبل از حضور در جایگاه معاونت، توانسته بود از طریق گروه تبلیغی سراج موفقیت‌های خوبی را در موضوعات مختلف کسب کند و این همان نمونه فعالیت‌های تبلیغی است.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند تشکیل کارگروه‌های تخصصی هستیم، مطرح کرد: اگر بتوانیم از روز اول زیر بنای درستی را در آموزش و پرورش برای تربیت دانش آموزان متعهد در مدارسی زیر نظر حوزه بنا کنیم، دیگر نیاز نیست در ایام ثبت نام حوزه‌ها به تبلیغ و چاپ بنر بپردازیم.

حوزه نقش مستقیمی در تربیت دانش آموزان داشته باشد

در ادامه حجت الاسلام سید سعید بطحائیان از اعضای شورای همکاری حوزه و آموزش و پرورش، عدم برگزاری کلاس‌های حضوری را آفتی برای ارتباط با دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: یکی از اقدامات مهمی که باید انجام دهیم، تاسیس مدرسه‌ای وابسته به حوزه است تا بتوانیم کارهای تربیتی را به صورت زیر بنایی پی بگیریم.

مدیر مدرسه علمیه زنگنه همدان با بیان اینکه هدف از این مدرسه این نیست که همه فارغ التحصیلانش طلبه شوند، عنوان کرد: هدف اصلی از تاسیس این مدرسه آن است که حوزه نقش مستقیمی در تربیت دانش آموزان در شرایط فعلی داشته باشد.

وی ایجاد چنین مدرسه‌ای را نهایت همکاری بین حوزه و آموزش و پرورش خواند و خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که در عرصه تبلیغ در حوزه کودکان با آن مواجه هستیم، نبود فضای آموزشی مورد نیاز است.

حجت الاسلام بطحائیان افزود: استفاده از مدارس در ساعات غیر درسی توسط گروه‌های تبلیغی نیازمند توجه جدی است، به ویژه در این ایام که در تابستان قرار داریم و مدارس تعطیل هستند، همراهی بیشتر مسئولان آموزش و پرورش در تحویل مدارس را خواستاریم.

وی در پایان حضور دانش آموزان در حوزه های علمیه را گام مثبت در راستای ایجاد ارتباط با بین این دو نهاد عنوان کرد و گفت: این کار اتفاق خوبی است که باید برای اجرای مستمر آن برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم.

رتبه اول حوزه علمیه خواهران همدان در پذیرش امسال

 خانم ام کلثوم امیدی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان همدان هم با بیان اینکه با حمایت‌های نماینده ولی فقیه در استان، حوزه خواهران همدان در کشور رتبه اول پذیرش را کسب کرده است، اظهار داشت: رشد ۵۰ درصدی در پذیرش امسال در حوزه‌های خواهران استان یکی از نتایج همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش می‌باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان همدان، خواستار استفاده از ظرفیت طلاب خواهر در مدارس دخترانه شد و گفت: با توجه به اینکه حملات دشمن در بعد تربیتی لحظه به لحظه گسترده‌تر می‌شود، نیازمند آن هستیم که مبلغان و طلاب خود را به روز کنند و توانایی ارائه پاسخ مناسب به دانش آموزان را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید در جهت اعتلای فکری و دینی دانش آموزان کار کنیم، مطرح کرد: یکی از راه‌های تحقق این هدف حضور مبلغ متخصص در بین دانش‌آموزان و راهنمایی آنها توسط طلاب است.

نماز مدارس دغدغه همه بزرگان است

حجت الاسلام مهدی ارتقایی، دبیر شورای همکاری حوزه و آموزش و پرورش نیز با تاکید بر اینکه مدارس امین زیر نظر معاونت تبلیغ حوزه برادران تعریف شده است، بیان کرد: طی هماهنگی که با معاونت تبلیغ کشور صورت گرفته، قرار است تا روحانیون مستقر در قالب طرح تربیتی امین در مدارس حضور داشته باشند.

وی افزود: به کار گیری مبلغان خواهر در مدارس امین، زیر نظر حوزه برادران صورت می‌گیرد و ساز و کار اجرایی آن نیز توسط حوزه برادران تنظیم می‌شود.

حجت الاسلام ارتقایی با اشاره به حضور مبلغان خواهر در مدارس دخترانه، ابراز کرد: هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و این خواهران طلبه می‌توانند در نظام تربیتی خودشان این کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه معاونت تبلیغ در سال تحصیلی گذشته ۱۶ دوره آموزشی برای مبلغان طرح امین برگزار کرده است، گفت: در این دوره‌ها طلاب در موضوعات مختلفی همچون مشاوره و کار با کودک توانایی خوبی را کسب کرده‌اند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه همدان با تاکید بر اینکه این دوره‌ها به صورت مستمر در حال برگزاری است، مطرح کرد: اقامه نماز در مدارس دغدغه همه بزرگان است، اما متاسفانه موانع زیادی در این مسیر وجود دارد که نیازمند همراهی مسئولان در برطرف شدن این مشکلات هستیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha