پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کارگروه فرهنگی حوزه های علمیه

حوزه/ جلسه کارگروه فرهنگی اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه با حضور اعضای کمیته فرهنگی و رسانه این کارگروه در جامعةالزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جلسه کارگروه فرهنگی اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه با حضور اعضای کمیته فرهنگی و رسانه این کارگروه در جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

راه اندازی ۱۰ حلقه علمی در مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی

در این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی، قائم مقام مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه عنوان کرد: مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه، مرکز مطالعاتی پژوهشی و گفتمانی و عملیاتی است که بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی در بهمن ۹۲ پیگیری و در تیر ۹۳ تأسیس شد.

قائم مقام مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه اظهار داشت: این مرکز می‌تواند گفتمان سازی، نظریه پردازی نسبت به اقتصاد مقاومتی، کارهای محتوایی، ارائه الگوی اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های عملیاتی که مد نظر رهبر معظم انقلاب مدظله العالی است، دنبال کنند.

وی افزود: در این مرکز، تولید محتوا و الگوسازی صورت می‌گیرد و نسبت به مباحث آموزشی و تربیت اساتید و مبلغان اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی در سطح حوزه‌های علمیه و دانشگاهی و در سطح مردمی ایفای نقش داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی بیان کرد: ما چند کارگروه در این مرکز تشکیل دادیم، از جمله کارگروه‌های علمی، فرهنگی و غیره و نمایندگانی از مراکز حوزوی و کانون‌های فعال در امر اقتصاد مقاومتی در این امر تشریک مساعی دارند.

وی تصریح کرد: در این مرکز، به حسب کارهایی که در حوزه‌های علمیه صورت می‌گیرد، محتواهایی تولید شده، اصول و الگوهای اقتصاد مقاومتی مرتب سازی شده و هم آمادگی اساتید و صاحبنظران حوزوی را در موضوعات مختلف اقتصاد مقاومتی داریم.

قائم مقام مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه به فعالیت‌های این مرکز اشاره کرد و گفت: در حوزه علمی این مرکز، ۱۰ حلقه علمی در موضوعات مختلف مورد نیاز نظام جمهوری اسلامی از جمله بانکداری، جهش تولید، بورس، برنامه و بودجه تشکیل شده که فعالیت‌های این حلقه‌ها می‌تواند عقبه علمی و تخصصی دستگاه‌های متعدد کارشناسی نظام باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی افزود: در این حلقه‌های علمی سه تا پنج نفر از فضلای جوان که دکترای اقتصاد و سطح چهار حوزه حضور دارند که این حلقه‌های علمی می‌توانند پشتوانه تئوری و نظری و تخصصی نظام در موضوعات اقتصادی و اقتصاد مقاومتی از جمله جهش تولید، بورس، بانکداری، تعاون، برنامه و بودجه باشند.

حوزه علمیه باید سردمدار و پرچمدار منویات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی باشد

حجت‌الاسلام حسن برزو در این نشست، ضمن خیرمقدم به حضور اعضای کارگروه فرهنگی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه، اظهار داشت: جامعه الزهرا علیهاالسلام قطعا با توجه به مخاطبان خود در حوزه بحث اقتصاد مقاومتی و فرهنگسازی آن می‌تواند کمک خوبی به این جریان داشته باشد.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: جامعه الزهرا علیهاالسلام هم در داخل قم و هم سراسر کشور برخوردار از طلاب غیرحضوری است و به جهت انگیزه و شرایط استثنایی در محل زندگی خود دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن طلاب حضوری ظرفیت بسیار بالایی است، اما بخش غیرحضوری که مورد غفلت نهادهای حوزوی است، شاید قدرت نفوذ بیشتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام برزو با تصریح بر اینکه حوزه علمیه باید سردمدار و پرچمدار منویات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی باشد، گفت: بخش‌های متعددی در جامعه الزهرا علیهاالسلام فعال هستند که در این فضا می‌توانند تأثیرگذار باشند.

وی تأکید کرد: مبنا و هدف اصلی حوزه فضای فرهنگی و گفتمان سازی است، ما ظرفیت این را هم داریم که به خاطر تمرکز خواهران در این مجموعه، فراتر از گفتمان سازی می‌توانیم الگوهایی را در حوزه اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: ما برای این که بتوانیم گفتمان موفقی را ارائه دهیم، قطعا می‌توانیم الگوهایی هم داشته باشیم؛ اگر حوزه اقتصاد مقاومتی جهت دار باشد و در حوزه ای که ارتباط دینی پیدا می‌کند، فعال شود، می‌تواند الگوسازی هم داشته باشد.

وی یادآور شد: در وزارت ارشاد بحث الگوهای حجاب و عفاف داریم و زحمات زیادی هم کشیده شده، اما با توجه به این زحمات و کارهایی که صورت گرفته، انعکاس شایسته ای در جامعه نداشته، زیرا آن الگو وقتی به تولید محصول تبدیل می‌شود، در تولید محصول با مشکل مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام برزو تأکید کرد: در بخش خواهران برخی از ظرفیت‌ها را می‌توان فعال و با ملاحظات جوانب مختلف، مباحث را الگوسازی کرد، یعنی هم بعد اقتصادی مدنظر قرار گیرد و هم بعد با رویکرد دینی مورد توجه قرار گیرد.

حوزه‌های علمیه می‌توانند در فضای فرهنگسازی و ایجاد گفتمان نقش بسیار مهمی را ایفا کنند

حجت‌الاسلام برزو ابراز داشت: در فضای فرهنگسازی و ایجاد گفتمان، حوزه‌های علمیه می‌توانند نقش بسیار مهمی را ایفا کنند. با توجه به ظرفیتی که در جامعه الزهرا علیهاالسلام هست، می‌توانیم در حوزه گفتمان سازی و فرهنگ سازی فعالیت کنیم. 

وی بیان داشت: در حوزه تبلیغ نیز جامعه الزهرا علیهاالسلام در تولید محصولات صوتی تصویری و تأمین برنامه در شبکه صدا و سیمای قم مشارکت‌هایی داشته و این وضعیت در حال توسعه است.

اکران مستند «تکیه گاه» از شبکه یک صدا و سیما

در این جلسه، حجت‌الاسلام عبدالله جلالی اظهار داشت: تدوین مستند تاریخی با موضوع «تکیه گاه» به اتمام رسیده که این مستند به بررسی روند نقش علما در مقاوم سازی اقتصاد مقاومتی از زمان مشروطه و قبل از مشروطه تا انقلاب اسلامی پرداخته است.

فرمانده پایگاه بسیج اداره کل پژوهش‌های صدا و سیما افزود: این مستند به صورت طرح تدوین شد و یک تیم پژوهشی از مرکز راهبری در طول۶ ماه مطالعه صورت گرفت و ماحصل آن وارد جریان تولید شد و این مستند از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

وی با بیان اینکه مستند «تکیه گاه» در ۹۰ دقیقه تولید و بازسازی شده است، گفت: این مستند یک کار تصویری فاخر است که نقش علما را در اقتصاد ایران و در جریان مبارزه با قراردادهای ننگین نشان داده است.

حجت‌الاسلام جلالی پیشنهاد کرد: یک ویژه نامه مکتوب از بانوان شاخص در عرصه اقتصاد مقاومتی تهیه و مستند تلویزیونی و یا رادیویی تولید شود و در نهایت، گردهمایی با حضور بانوان فعال همراه با برپایی نمایشگاهی از آثار بانوان فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی برگزار شود.

وی بیان داشت: متولی و مدیریت اجرایی این طرح می‌تواند جامعه الزهرا علیهاالسلام و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران باشد.

اجرای طرح بانوان فعال در تحقق اقتصاد مقاومتی

حجت‌الاسلام رمضان‌علی عزیزی در این جلسه به ارائه پیشنهاد طرح بانوان فعال در تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و عنوان کرد: در هر نهاد، افرادی که کارهای اقتصاد مقاومتی انجام می‌دهند، اثر پژوهشی دارند و یا تدریس می‌کنند، شناسایی شوند.

سردبیر هفته نامه افق حوزه افزود: در این راستا، بانوان فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی و بانوانی که اثر پژوهشی ارائه کردند و یا تدریس دارند، می‌توانند شناسایی شوند تا برای کارهای فرهنگی برنامه ریزی بهتری صورت گیرد.  

حجت‌الاسلام عزیزی تصریح کرد: مرکز راهبری می‌تواند برای بانوان فعال در عرصه‌های مختلف اقتصاد مقاومتی، فعالیت‌های فرهنگی داشته باشد و بحث‌های گفتمانی در ابعاد مختلف علمی، فرهنگی و عملیاتی انجام شود.

وی بیان داشت: لایه‌های متعدد این کار را می‌توان داشت، ما می‌توانیم این موضوعات را به لحاظ ساختاری و نهادی و یا به لحاظ برنامه ای و اهداف و انتظاراتی پیگیری کنیم.

سردبیر نشریه افق حوزه تصریح کرد: اگر فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی، پژوهشگران و کارآفرینان در بخش بانوان شناسایی شوند و برای کارهای فرهنگی و یا علمی برنامه ریزی شود، ثمره کار نمودار می‌شود.

وی عنوان کرد: مرکز خدمات حوزه‌های علمیه می‌تواند به بانوان عرصه اقتصاد مقاومتی تسهیلاتی ارائه دهد و خانواده طلاب با کارآفرینان در ارتباط باشند.

حجت‌الاسلام  عزیزی تصریح کرد: فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی و فعالیت در این عرصه نیاز به جلسات متعددی دارد، می‌توان ویژه نامه مکتوب منتشر کرد و یا با حضور یک تیم باتجربه مستندهای شایسته ای تولید کرد.

وی یادآور شد: دهها نفر از بانوان جامعه الزهرا علیهاالسلام کارآفرین هستند، اما چون شناسایی نشدند شناسایی آنان نیاز به زمان دارد.

طلبه‌های فعال می‌توانند در تحقق اقتصاد مقاومتی تأثیرگذار باشند

حجت‌الاسلام فرهادی در این جلسه عنوان کرد: در اوضاعی که اقتصاد جهان نیاز به پویایی دارد، ما با کلام رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی یک گام به سمت جلو حرکت کردیم.

مشاور مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در امور خیرین تصریح کرد: در جامعه الزهرا علیهاالسلام، ظرفیت‌هایی از قدیم الایام وجود داشته است، مرکز آموزش زبان فارسی اولین مرکز است که دارای مجوز وزارت علوم است و مدرک آن در دنیا معتبر است.

وی افزود: اداره آموزش‌های کوتاه مدت معارف اسلامی یکی از مراکز جامعه الزهرا علیهاالسلام است که بانوان غیرطلبه جهان اسلام که به معارف اسلامی علاقه مند هستند، می‌تواند در دوره‌های مختلف شرکت کنند.

حجت‌الاسلام  فرهادی بیان داشت: ظرفیت‌هایی در معاونت فرهنگی تبلیغی وجود دارد که بانوان طلبه می‌توانند توانمندی‌های خود را شناسایی کنند و در دوره‌های مهارتی ثبت نام کنند، همچنین در ایام کرونا، آموزش‌های متعدد مجازی برگزار شد.

وی یادآور شد: بانوان متدین در بحث تربیت فرزند، محتوایی در مهد کودک داشتیم که آستان قدس رضوی با الگوبرداری از مهد کودک شکوفه‌های بهار، مهد رضوی را در سراسر کشور ساماندهی کرده است.

مشاور مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در امور خیرین تأکید کرد: ما برای رسیدن به نقطه ایده آل تلاش کردیم اما هنوز فاصله داریم، ما برای توانمندی علمی، فرهنگی، پژوهشی و اقتصادی بانوان دغدغه داریم و فعالیت‌های مختلفی را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه طلبه‌های فعال می‌توانند در تحقق اقتصاد مقاومتی تأثیرگذار باشند، گفت: ما باید مردم را در بحث‌های اقتصادی آگاه کنیم و آنان را به سمت اقتصاد مقاومتی سوق دهیم.

لزوم توجه به ظرفیت‌های هر مجموعه برای تحقق اقتصاد مقاومتی

حجت‌الاسلام  برزو نیز اظهار داشت: ما اگر بخواهیم برای اقتصاد مقاومتی فعالیت‌های جدی داشته باشیم، ظرفیت‌های زیادی وجود دارد.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: بسیاری از نهادها از فضای مجازی برای برگزاری برنامه‌ها استفاده می‌کنند، اداره آموزش مهارتی فرهنگی جامعه الزهرا علیهاالسلام نیز در شرایط کرونایی بیش از ۵۰ دوره مهارتی به صورت مجازی برگزار کرد که با توجه به مهارتی بودن برنامه ها، کار بسیار قابل توجهی بوده است.

وی ابراز داشت: مبلغان جامعه الزهرا علیهاالسلام در سطوح مختلف دو، سه و چهار هستند که در حوزه تبلیغ در خصوص استفاده از کالای ایرانی، تبلیغ کالای ایران و آسیب‌های واردات و غیره، کارگاه‌های مختلف برگزار کردیم.

حجت‌الاسلام  برزو تأکید کرد: ما باید به ظرفیت‌های هر مجموعه برای تحقق اقتصاد مقاومتی توجه کنیم و نگاه به آینده بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود مقدمی اظهار داشت: امروز طرح‌هایی که برای اقتصاد مقاومتی و جهش و تولید مطرح می‌شود، باید به گونه ای باشد که ما در راستای وظایف طلبگی خود تولید محتوا و فعالیت اقتصادی داشته باشیم.

دبیر شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه علمیه تصریح کرد: اگر طلاب در راستای وظایف طلبگی خود آموزش ببینند، هم می‌توانند در عرصه دین فعالیت کنند و هم در توسعه اقتصاد کشور فعال باشند.

بانوان طلبه ظرفیت بزرگ برای تحقق اقتصاد مقاومتی هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین ولی الله لونی با بیان اینکه بانوان طلبه یک ظرفیت بزرگ برای تحقق اقتصاد مقاومتی هستند، اظهار داشت: ما باید در حوزه علمیه پایگاه و کانون برای بانوان طلبه فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی ایجاد کنیم.

استاد درس خارج حوزه افزود: با توجه به اینکه بانوان در رشد تمرکز دارند و به راه اندازی علاقه دارند، اگر در جامعه الزهرا علیهاالسلام و حوزه‌های علمیه خواهران گروهی تشکیل شود که محور باشد و به عنوان محور با بخش‌ها و مجموعه‌های مختلف مانند بسیج، مرکز خدمات، اصناف و غیره ارتباط برقرار کند و از ظرفیت‌های آنان استفاده کند، می‌توان شاهد عملکرد مناسبی در حوزه بانوان باشیم.

وی تصریح کرد: مشاوره، سخنوری، رشد شخصیت و تربیت کار اصلی ماست، اما امروز معیشت مردم مانده و در بحث هنر و سیما جای مجموعه‌های مذهبی دلسوز هوشمند با برنامه، خالی است؛ امروز طلاب متخصص باید در این برنامه‌ها هم حضور فعال داشته باشند و نقش ایفا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین لونی بیان داشت: فعالیت طلبه در عرصه‌های اقتصادی می‌تواند مثبت باشد، گاهی طلبه می‌تواند با یک کار عملی جریان سازی کند و رهبر فرهنگی جامعه باشد؛ از طرف دیگر اگر فعالیت اقتصادی خوبی انجام دهد به عنوان طلبه می‌تواند در این فعالیت موفق باشد.

وی تأکید کرد: ما باید حضور فعال و عملیاتی داشته باشیم تا نسخه عملیاتی در جامعه ارائه بدهیم؛ مطالبه‌های رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فرصت‌های متعددی را برای ما ایجاد کرده و ما باید فرصت سازی کنیم.

اصلاح الگوی مصرفی یکی از بازوهای اقتصاد مقاومتی

آقای ترابی پور در این نشست عنوان کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی خللی که وجود دارد بحث اسراف و صرفه جویی است، یکی از بازوهایی که مقام معظم رهبری برای اقتصاد مقاومتی تعریف کردند اصلاح الگوی مصرف است.

مدیر مؤسسه حیات ماندگار با اشاره به آیات و روایات درباره موضوع اسراف به عنوان گناه کبیره و لزوم صرفه جویی، گفت: بحث اسراف و صرفه جویی آنقدر مهم است که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی یکی از سال‌ها را به نام اصلاح الگوی مصرف نامگذاری کردند و در پیام اخیر به نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر جلوگیری از اسراف و لزوم صرفه جویی تأکید داشتند.

ترابی پور افزود: وقتی رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی اینقدر بر موضوع اسراف و صرفه جویی تأکید دارند، معلوم می‌شود که مشکلات جدی در این عرصه داریم

وی تصریح کرد: مؤسسه ما در زمینه آب و برق که سرمایه‌های ملی هستند، ورود پیدا کرده و تفاهم نامه‌هایی با وزارت نیرو داشته که در سطح ملی تعریف شده است.

مدیر مؤسسه حیات ماندگار ادامه داد: در سال‌های اخیر، محصولات مختلفی در راستای اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی تولید شده که مورد استقبال هم قرار گرفته و تأثیرگذار هم بوده است.

وی یادآور شد: یکی از محصولات که با همفکری شرکت توزیع برق قم تهیه شده است و تأثیر مناسبی بر جوانان گذاشته، تولید کتاب «آموزش تصویری صرفه جویی برق» است که این کتاب تا سالیان سال قابلیت چاپ دارد و فرد با رعایت مسائل ساده می‌تواند تا ۸۵ درصد از برق خانگی را صرفه جویی داشته باشد.

ترابی پور افزود: ما همچنین محصولات دیگر مانند پازل، بازی مارپله و منچ را تولید کردیم که مورد استقبال تمام شرکت‌های برق در تمام کشور قرار گرفت.

وی اضافه کرد: هدف ما در سطح کلان ایجاد جنبش نرم افزاری است که در این راستا، بازی‌های رایانه ای تولید می‌کنیم.

مدیر مؤسسه حیات ماندگار در رابطه با انرژی برق به نکاتی اشاره کرد و گفت: در واقع یکی از مشکلاتی که در جامعه داریم، عدم صرفه جویی برق است که رعایت مسائل ساده می‌تواند منفعت‌ها و دفع ضررهای بسیاری برای کشور داشته باشد.

وی بیان داشت: اگر هر فردی در طول یک سال روزی صد وات صرفه جویی داشته باشد، می‌توان این خدمات را به مناطق کم برخوردار ارائه داد و از طرف دیگر عدم انجام این کار ساده، ضررهای زیادی را وارد می‌کنیم، اگر صد وات صرفه جویی نباشد، ۲۵ میلیون تن گازهای آلاینده تولید می‌شود.

ترابی پور تصریح کرد: ما در سطح تراز اسلامی می‌توانیم در این راستا مکتبی را ایجاد کنیم که هم علم این کار را داریم و هم ظرفیت‌های زیادی وجود دارد و مؤسسه فرهنگی می‌تواند این کار را در سطح کلان و به صورت تخصصی و جدیت دنبال کند.

وی با تأکید بر اینکه ما در عرضه و تقاضای آب و برق در شهر قم مشکل داریم، عنوان کرد: ما باید با حوزه‌های علمیه تعامل ویژه داشته باشیم و با توجه به اینکه بحث ما کلان و تخصصی است، بتوانیم به صورت منظم در سطح کشوری فعالیت‌هایی داشته باشیم و ثمرات آن را در کشور مشاهده کنیم.

پیام مثبت از اقتصاد مقاومتی در ذهن مردم رسوخ دهیم

آقای امیر سیاح که در این جلسه حضور نداشت، در ارتباط تصویری با اعضای این کارگروه به دو نکته اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه دشمنان و معاندان نظام شبانه روز در ذهن مردم تلقین می‌کنند که اقتصاد مقاومتی به معنای نخوردن، فقر و فلاکت است و ذهنیت منفی در باور مردم می‌سازند و ما باید پیام مثبت از اقتصاد مقاومتی در ذهن مردم ایجاد کنیم.

مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه یک صدا و سیما یادآورشد: صدا و سیما سال گذشته متن‌های تصویری با موضوع «اقتصاد مقاومتی چی هست، چی نیست» تولید کرد تا نشان دهد منظور از اقتصاد مقاومتی چه مواردی هست و چه مواردی نیست؛ همچنین در صدا و سیما ستاد رسانه ای جهش تولید راه اندازی شد که ۶  مأموریت دارد.

وی با بیان اینکه اساتید علم و فضل و صاحبنظران باید فعالیت‌های رسانه را رصد کرده و انتقادات و پیشنهادات خود را برای بهتر اجرا شدن برنامه‌ها ارائه دهند، به مأموریت‌های ستاد رسانه ای جهش تولید اشاره کرد و گفت: نخستین مأموریت این ستاد، ارتقای بینش اقتصاد مردم را افزایش دهیم.

سیاح افزود: ما باید مفهوم اقتصاد مقاومتی را به صورت درست در ذهن‌ها رسوخ دهیم و محتواهایی تولید کنیم تا به مردم این بینش را بدهیم که اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت کشیدن نیست بلکه به معنای کار و آبادانی و تلاش فعالانه و غیره است.

وی ادامه داد: دومین مأموریت این است که  قوانینی که برای جهش تولید لازم است، پیگیری کنیم تا تصویب شود، از جمله مجوزهای کسب و کار، سامانه جامع املاک و مستغلات و غیره.

دبیر ستاد رسانه ای رونق تولید بیان داشت: مأموریت سوم ستاد این است که تسهیل گری کارآفرینی را رواج دهیم، اصول کسب و کار را ترویج کنیم و کسب و کارهایی که ضعیف و یا تعطیل هستند، به آنان راهکار ارائه دهیم.

وی، چهارمین مأموریت ستاد رسانه ای جهش تولید را پیگیری مشکلات تولید دانست و افزود: روزانه دهها شکایت به ما می‌رسد که به مشکلات تولید مرتبط است و با دستگاه اجرایی مشکل دارند که اگر این موارد پیگیری شود و مطالبات مردم را نشان دهیم، مشکلات تولید رفع می‌شود.

سیاح با اشاره به پنجمین مأموریت ستاد، گفت: ما به کمک «سمت» درصدد هستیم نهضت ساخت داخل را راه اندازی کنیم که در این طرح، کالاها و خدماتی که وارد کشور می‌شدند و پس از تحریم، توسط برخی کارآفرینان در کشور تولید می‌شوند، به مردم معرفی کنیم و نشان دهیم که نهضت ساخت داخل، کشور را قوی می‌کند و از وابستگی اقتصادی رهایی می‌بخشد.

وی تصریح کرد: ششمین مأموریت ستاد، جهش در محصولات و بهره برداری کشاورزی است، در اکثر محصولات کشاورزی، فاصله میانگین بهره وری با رکوردداران کشاورزی بسیار زیاد است، ما می‌خواهیم رکوردداران بخش کشاورزی را معرفی کنیم تا نشان دهند چگونه می‌توان به بهره وری در کشاورزی رسید.

ایجاد و راه اندازی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی در پاسخ به آقای سیار، گفت: برخی موارد و مأموریت‌های ستاد رسانه ای جهش تولید با مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه مشترک است و در حلقه‌های علمی به این موضوعات پرداخته می‌شود.

وی تصریح کرد: ما جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی را ایجاد کردیم و بیش از ۴۰ تشکل مردمی ملی راه اندازی شده است؛ سه نشست عمومی و مجمع عمومی در دو سال اخیر برگزار شد و چهارمین نشست را پیش رو داریم تا هماهنگی بین نهادهای مردمی ملی داشته باشیم تا جریان اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب را دنبال کنیم.

وی یادآور شد: توافق نامه سه جانبه بین حوزه علمیه قم، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و سازمان بسیج مستضعفین به امضای آیت‌الله اعرافی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبری و سردار سلیمانی رسیده است تا در ابعاد علمی، گفتمانی و عملیاتی بتوانیم هم افزایی را بین سه نهاد داشته باشیم.

 وی تأکید کرد: صدا و سیما می‌تواند یک پشتیبانی رسانه ای و اطلاع رسانی باشد و عقبه اجتماعی مناسبی را در این راستا دنبال کند.

راه اندازی پویش «اگر من جای مدیر حوزه‌های علمیه بودم ...»

آقای حسن صدرایی عارف نیز در این نشست، عنوان کرد: ما با استقبال آیت‌الله اعرافی، پویش «اگر من جای مدیر حوزه‌های علمیه بودم ...» راه اندازی کردیم که پیام‌های زیادی را در روز اول دریافت کردیم و برخی پیام‌ها درباره اصلاح نظام ربوی است.

وی تصریح کرد: ما در حد امکان، همه پیام‌ها را منتشر می‌کنیم، همه پیام‌ها پایش و دسته بندی می‌شوند و خروجی نموداری گرفته می‌شود و نبض آن را خواهیم گرفت و در نهایت در اختیار شورای معاونان حوزه قرار بگیرد تا مورد بررسی قرار گیرد.

سردبیر خبرگزاری حوزه بیان داشت: یکی از کارهای مناسب این است که بخش اقتصادی پیام‌ها به مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی ارائه شود تا به عنوان موضوعات و محور کاری حلقه‌ها قرار گیرد.

حجت‌الاسلام فرهادی نیز پیشنهاد کرد: پویش‌های مختلفی می‌توان راه اندازی کرد، به عنوان مثال پویش عفاف و حجاب راه اندازی کنیم و به مردم بگوییم برای عفاف و حجاب و برای رونق حجاب چه راهکاری ارائه می‌دهید و یا اگر مسئول اقتصاد مقاومتی بودید برای رونق تولید و جهش تولید چه می‌کردید.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha