جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام رضا(ع)

حوزه/ در زمان امام رضا(ع) مبارزه با دشمن بسیار پیچید و شناساندن فتنه و برنامه دشمن به مردم و ایجاد بصیرت افزایی بسیار سخت شده بود، چرا که دستگاه بنی عباس بسیار مزورانه و با ترفند ظاهر سازی وارد میدان شده بود.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن تبریک ایام ولادت امام رضا(ع) گفت: دوران امام رضا(ع) دوره بسیار حساس به لحاظ پیچیدگی مبارزه، قوی شدن برنامه دشمن برای اسلام ستیزی و ارائه اسلام ظاهری مأمون و برنامه ترفند ظاهر سازی نسبت به دوستی با اهل بیت(ع) بوده است. به همین دلیل مبارزه با دشمن بسیار پیچید و شناساندن فتنه و برنامه دشمن به مردم و ایجاد بصیرت افزایی بسیار سخت شده بود، چرا که دستگاه بنی عباس بسیار مزورانه و با ترفند ظاهر سازی وارد میدان شده بود.

تاکتیک های مبارزاتی امام رضا(ع)

وی ادامه داد: امام رضا(ع) فعالیت های انجام دادند تا روپوش مخملی دشمن کنار برود، از جمله آن می توان به اقامه نماز عید فطر با سیره رفتاری و علمی پیامبر(ص) اشاره کرد. ایشان با پای پیاده وارد مسیر شدند، ولی در آن زمان بیشتر اشراف گرایی و تجمل گرایی مرسوم بود و همین مسئله موجب شد تا مردم نقطه تفاوت رفتار عملی حضرت با دستگاه بنی عباس را بفهمند.

پذیرش ولایتعهدی ظاهری

حجت الاسلام والمسلمین جعفری اضافه کرد: حرکت دوم پذیرش ظاهری ولایتعهدی و عرضه  ارائه کتاب های روایی به امام رضا(ع) و تطبیق امام با روایت اهل بیت(ع) و شناساندن دین اصیل، مبارزه با جعل حدیث و نهایتا نهاد وکالت و مدیریت ایشان بر این وکالت بوده است.

نهاد وکالت

مدیر حوزه علمیه زنجان افزود: حضرت از طریق نهاد وکالت با مردم در ارتباط بودند و در موضوعات مختلف پیام رسانی می کردند و در بعضی موارد اطلاع رسانی سریع  امام، موجب تعجب مأمون می شد و همین سبب شد ظاهر سازی دشمن در موارد مختلف به خوبی برای مردم نمایان و به مرور زمان چهره واقعی دستگاه بنی عباسی برای مردم مشخص شود.

وی اظهار کرد: حرکت دیگر امامرضا(ع) مبارزه با شبهات و خرافات و جریان های انحرافی بود و ایشان توانستند در این مسیر گام موفقی برای بصیرت افزایی بردارند.

 تبلیغ هدفمند

حجت الاسلام والمسلمین جعفری خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) به خوبی از ابزار و هنر تبلیغ برای ارائه صحیح دین بهره برداری کردند و همین مسئله سبب خیرات و برکات برای اسلام شده است.

مدیر حوزه علمیه زنجان افزود: حضرت وقتی وارد نیشابور شدند، محدثین زیادی از مذهب اهل سنت دور ایشان را گرفتند و حضرت در جلسات و مناظرات علمی از طریق ارائه مشترکات به ارائه بحث با آنها پرداختند. حضرت ابتدای سخن را با توحید آغاز می کردند که از مشترکات بود و بعد وارد مسئله امامت و شرایط ورود به توحید می شوند، این روش بسیار اثرگذاری است که باید مبلغین بدان توجه کنند.

الگو گیری مبلغان از سبک امام رضا(ع) در مناظرات علمی

وی در پایان گفت: مبلغ نباید در مناظرات علمی اقدام به توهین کند و ابتدا از نقاط ضعف طرف مقابل وارد شود، بلکه از نقاط متشرک بهره برداری کرده و سپس با جذب طرف، سخن اصلی را بیان کند. این همان چیزی بود که حضرت انجام دادند و همین مسئله سبب شد همه به مباحث امامت توجه کنند و حقیقت امامت را مورد پذیرش قرار دهند. این سبک می تواند بهترین الگو برای مبلغین باشد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha