جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امام رضا

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) گفت: در عصر حاضر لازم است به رابطه پذیرش ولایت امام رضا(ع) با مهدویت در سیره رضوی توجه بیشتری شود.

معصومه بهرامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز میلاد ثامن الحجج(ع) با تاکید بر شناخت و کسب معرفت نسبت به امام رضا(ع) گفت: در روایتی آمده است که « مَنْ‏ شَکَ‏ فِی‏ أَرْبَعَةٍ فَقَدْ کَفَرَ بِجَمِیعِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَحَدُهَا مَعْرِفَةُ الْإِمَامِ فِی کُلِّ زَمَانٍ وَ أَوَانٍ بِشَخْصِهِ وَ نَعْتِهِ»  اگر کسی در چهار چیز شک کند، به همه آنچه که خداوند نازل کرده است کافر می شود که یکی از این موارد شناخت و کسب معرفت نسبت به شخص، صفات و سیره امام در همه زمان هاست.

وی با تاکید بر اینکه در عصر حاضر لازم است به رابطه پذیرش ولایت امام رضا(ع) با مهدویت در سیره رضوی توجه بیشتری شود، ابراز داشت: در خصوص معرفت شخصی و صفات آن حضرت مطالب زیادی بیان و کتابهایی به رشته تحریر درآمده ، اما برخی از ابعاد علمی، اجتماعی، سیاسی، تربیتی و اخلاقی امام از زوایای مختلف مغفول واقع شده و به همین جهت باب پژوهش در خصوص معرفی شخصیت، اوصاف و سیره عملی امام رئوف، همیشه برای طلاب  باز است.
بهرامی به سیره عبادی امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: زمانی که این امام معصوم لباس خویش را به دعبل شاعر بخشیدند به او فرمودند: از این پیراهن محافظت کن که من با آن، هزار شب، در هر شب هزار رکعت نماز خوانده‌ام و با آن هزار بار قرآن را ختم کرده‌ام.
وی بیان داشت: ایشان آنقدر به نماز اول وقت اهمیت می دادند که در جلسه مناظرات علمی با بزرگان ادیان و فرق هم با شنیدن صدای اذان، جلسه را به خاطر اقامه نماز ترک می کردند و بعد از آن دوباره باز می گشتند.
استاد جامعه الزهرا(س) گفت: در بعد تربیتی و اخلاقی نیز آن حضرت بر ازدواج درست، تربیت کودکان، انس با نزدیکان و سایر موارد تاکیدات بسیاری داشتند.
 وی؛ اهتمام به زیردستان، هم سفره شدن با غلامان، توجه به بهداشت و سلامت مردم، فروتنی و تواضع با همه اقشار جامعه و زندگی ساده را از جمله مهمترین ویژگی های اخلاقی این امام معصوم عنوان کرد. بهرامی در ادامه گفت: حرکت سیاسی امام رضا(ع)  در پذیرش ولایت عهدی اجباری در آن زمان، بهترین نوع بصیرت دینی، دشمن شناسی و نحوه برخورد با دشمن بوده است.
وی افزود: بعد علمی امام برای کسی پوشیده نیست. ایشان با برگزاری مناظره ها و جلسه های مختلف پاسخگوی شبهات و سوالات دانشمندان و عالمان از ادیان و فرق دیگر بودند.
بهرامی با اشاره به حدیث معروف سلسله الذهب گفت: این حدیث شامل علوم و معارف دین است و می توان کتاب ها در مورد آن نوشت.
این استاد حوزه با بیان اینکه امام رضا(ع) در همه حالات سعی در معرفی اسلام حقیقی و تبیین جایگاه امامت و ولایت را داشتند، گفت: زمانی که ایشان نماز عید سعید فطر را برگزار کردند، حرکت و شیوه اقامه نماز ایشان تجلی اسلام ناب محمدی بود که این امر موجب پشیمانی مامون، خلیفه آن زمان شد.
وی اضافه کرد: ایشان در همه مباحث به جایگاه امامت ورود می کردند و حتی در پذیرش ولایت عهدی اجباری نیز با رفتار و حرکات خود نشان دادند که تایید کننده رفتار حکومت وقت نیستند.
استاد جامعه الزهرا(س) در آخر توجه به دو نکته مهم در زندگی آن حضرت را در عصر حاضر، بسیار کلیدی و راهگشا دانست و در بیان نکته اول گفت: امام رضا(ع) مانند سایر امامان معصوم برای زمینه سازی ظهور مهدی موعود(عج) بسیار تلاش کردند.اما لازم است ارتباط پذیریش ولایت امام رضا(ع)  با بحث مهدویت و ظهور از سوی محققان و طلبه ها بیشتر مورد بررسی و تبیین قرار گیرد.
وی افزود: توجه به این مطلب، بسیار مهم است که کسانی که امامت امام هشتم را قبول کردند به طور قطع و یقین  شیعه دوازده امامی بوده و از این رو از منتظران و زمینه سازان حکومت مهدوی هستند.
استاد حوزه ادامه داد: کسانی که آن حضرت را به عنوان امام هشتم قبول نکردند، هفت امامی شدند که نمیتوان آنها و فرقه های دیگر را از منتظران به شمار آورد.
بهرامی روایاتی که در باره اهمیت زیارت امام رضا(ع) نقل شده را موید این مطلب دانست و گفت : در روایتی نقل شده که حضرت عبدالعظیم حسنی از امام جواد (ع) سوال کرد  که به زیارت قبر حضرت سیدالشهدا(ع) مشرف شوم یا به زیارت پدرتان؟  حضرت فرمود: زیارت پدرم افضل است زیرا حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) را همه مردم زیارت می کنند؛ اما پدرم را، جز خواص شیعه زیارت نمی کنند. این روایت اهمیت پذیرش امامت امام رضا(ع) و رابطه آن را با مسئله ظهور به خوبی روشن میکند.
 استاد جامعه الزهرا(س) در بیان نکته دوم گفت: از طرفی دنیا یک میلیارد و 600 میلیون نفر جمعیت دارد که تنها 20 درصد این جمعیت شیعه هستند. اما مسئله قابل توجه این است که از بین کشورهای مسلمان بیشترین درصد شیعیان؛ یعنی حدود 92 تا 95 درصد در ایران زندگی میکنند.
وی خاطر نشان کرد: مردم ایران، شیعه و محب و پیرو اهل بیت هستند و به همین جهت این افتخار را پیدا کرده اند که از بین معصومین (ع) بنابر مصلحت الهی، حرم ثامن الحجج(ع) در این کشور قرار گیرد و پناهگاه عاشقان مکتب اهل بیت و منتظران مهدی موعود(ع) شود. این نکته را میتوان پیامی برای حضور مردم ولایی ایران در فراهم کردن مقدمات ظهور صاحب الزمان(عج) دانست.
بهرامی در آخر آرزو کرد که همه شیعیان بتوانند با ظهور حضرت مهدی(ع) در جوار حرم ملکوتی ثامن الحجج، زندگی در آن زمان را تجربه کنند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha