پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اینستاگرام

حوزه/ یک کارشناس و مدرس رسانه تصریح کرد: امروزه برخی از شبکه های اجتماعی و به طور مشخص اینستاگرام، به دنبال ترویج بی حجابی و بی عفتی و نیز تبرج در جامعه است.

معصومه نصیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، درباره اثرات رسانه بر روی سبک زندگی به ویژه مقوله مهم عفاف و حجاب ابراز داشت: همان گونه که می دانیم رسانه به عنوان رکن جدی امروز در همه تحولات و سبک زندگی ما اثر دارد؛ بر این اساس باید توجه داشته باشیم که گاهی تغییرات سبک زندگی متاثر از رسانه تا جایی فرا می رود که جابجایی ارزش‌ها، قبح زدایی ها، تعریف ارزش های جدید و ... متاثر از رسانه صورت می گیرد.

وی افزود: البته رسانه دو وجه دارد؛ وجهی می تواند مبلغ ارزش ها باشد که اگر مورد توجه قرار گیرد در پیوست با سیاست های کلان باعث حصول نتایج بهتری در حوزه های گوناگون خواهد شد اما اگر این بعد آن مورد غفلت قرار گیرد باید شاهد بُعد دیگر رسانه یعنی تغییر دهنده فرهنگ ها در جهت اهداف امپریالیستی و سرمایه داری باشیم.

وی تصریح کرد: در حوزه سبک زندگی و خصوصاً در زمینه پوشش و حجاب دقیقاً رسانه‌ها با بازنمایی و بازتعریف برخی از نقش‌ها و مولفه ها خواسته یا ناخواسته به سمت تغییر پوشش و حجاب و اساساً تعریف جدید از پوشش و حجاب حرکت می کنند.

این مدرس سواد رسانه ای ادامه داد: به عنوان نمونه امروز ما در اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم که اساساً آمده تا سبک زندگی ما را تغییر دهد و زنان به جهت تصویر محور بودن و اقتصاد توجه بیشترین کاربران آن هستند، شاهد هستیم که چگونه سبک پوشش و حجاب در حال تغییر است و چگونه بی حجابی و بد حجابی در آن در حال ترویج شدن است.

وی افزود: متأسفانه این روند نه تنها در بین افرادی که اعتقادی به پوشش ندارند بلکه حتی در بین افرادی که حجاب دارند نیز پیگیری می‌شود و مدل های جدیدی از حجاب متنوع رو به تبرج در اینستاگرام در حال تبلیغ است که احتمالاً در آینده باعث می شود ما با بانوان چادری که متاثر از این مدل تبلیغ جلب توجه می کنند نیز مواجه خواهیم شد.

نصیری تاکید کرد: همه مواردی که بیان شد دست به دست هم می‌دهد تا باز تعریفی از حجاب، پوشش وعفیف بودن در جامعه نمایان شود. این بازتعریف را البته در عرصه های مختلف نیز شاهد هستیم مثل سینما و تبلیغات و...

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه ای با طرح این که ممکن است سوال شود چگونه رسانه باعث شکل گیری تغییرات در زمینه پوشش شود، اظهار داشت: برای این که بدانیم رسانه چگونه حجاب را تغییر می‌دهد یا بر نحوه پوشش ما اثر می گذارد، کافیست به کلیشه سازی به عنوان یکی از تکنیک‌های رسانه‌ای توجه کنیم.

وی گفت: در واقع رسانه ها با کلیشه سازی سعی می‌کنند تصویر ذهنی از افرادی که دارای حجاب و پوشش هستند را برای ما ایجاد کنند. به تصویر کشیدن افراد چادری در قامت افراد سطح پایین، کم سواد، دچار مشکلات مختلف و ... در تولیدات سینمایی و تلویزیونی همه و همه با تاثیر در ناخودآگاه مخاطبان و اثرات زیرآستانه ای سبب جهت دهی به تصمیم افراد برای گرایش به حجاب یا حتی رویگردانی از آن می شود. شما به کلیشه زن با حجاب در فیلم ها و سریال ها نگاه کنید. این کلیشه چه گرایشی برای شما ایجاد می کند؟

وی افزود: این موضوع را در کنار تبلیغاتی که در حال انجام توسط رسانه‌های خارجی و ده‌ها و صدها شبکه فارسی زبان خارج از کشور هستند، قرار دهید تا مشخص شود که چگونه سبک زندگی و پوشش ما را می خواهند تغییر ‌دهند.

نصیری گفت: پوشش و حجاب به عنوان یک نقطه اتکای کلیدی همواره در جامعه ایران و اساساً در جامعه اسلامی مورد توجه است اما این حجم از تبلیغات آن را دستخوش تغییر می کند.

وی در خاتمه افزود: اینجا نقش رسانه های رسمی و غیر رسمی اهمیت فراوانی دارد، به این معنا که قاعدتاً هر برنامه ریزی بدون پیوست فرهنگی و رسانه ای در این زمینه اثرگذاری لازم را نخواهد داشت. تلفیق محجبه بودن با عفیف بودن و بیان اثرات اجتماعی چنین رویکردی آن چیزی است که باید به دور از شعارزدگی پیگیری شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha