شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام حسینی قمی

حوزه/ کارشناس مسائل دینی حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها با اشاره به آیاتی که در ماه ذی‌الحجه در شأن امام علی علیه‌السلام نازل شده است بر لزوم تعظیم شعائر الهی در این ماه با رعایت مسائل بهداشتی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی در سخنرانی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) با اشاره به مناسبت‌های ماه ذی‌الحجه، این ماه را ماه تعظیم شعائر دینی دانست و ابراز کرد: نهم این ماه روزی است که پیامبر(ص) به امر خداوند دستور دادند درب‌ همه خانه‌ها به مسجدالنبی بسته شود به‌جز درب خانه امیرالمؤمنین(ع) که به ماجرای سدالابواب معروف است.

وی بابیان اینکه در دهم ماه ذی‌الحجه داستان حدیث ثقلین اتفاق افتاد، به نزول ده آیه قرآن در شأن امیرالمؤمنین(ع) اشاره کرد و گفت: چهاردهم این ماه نزول آیه ۲۶ سوره اسراء و داستان بخشیدن فدک توسط پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س) به‌فرمان الهی، پانزدهم ولادت امام هادی علیه‌السلام و هفدهم این ماه نزول آیه تبلیغ(۶۷ مائده) در شأن ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین(ع) است.
سخنران آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) افزود: همچنین هفدهم ماه ذی‌الحجه نزول آیه ۹۶ سوره مریم معروف به آیه مودت اهل بیت(ع)، هجدهم نزول آیه اکمال دین بابیان ولایت امیرالمؤمنین(ع) و داستان غدیر و عقد اخوت پیامبر(ص) با امام علی علیه‌السلام و بیستم این ماه نزول آیات اول سوره معارج که فردی نزد پیامبر(ص) آمد و پرسید آیا نصب امیرالمؤمنین(ع) از جانب خداوند بود و حضرت فرمودند بله؛ آن فرد گفت خدا عذابی بر من نازل کند و من نباشم و آن روز را نبینم.

وی ادامه داد: بیست‌ویکم ذی‌الحجه نزول آیه ۵۹ سوره نساء در شأن ولایت اهل بیت(ع)، بیست‌وچهارم نزول آیه ۲۳ سوره احزاب(آیه تطهیر) در شأن اهل بیت(ع)، بیست‌وچهارم ماه نزول آیه ولایت و داستان خاتم بخشی امیرالمؤمنین(ع) در آیه ۵۵ سوره مائده و بیست و پنجم ماه نزول ۱۸ آیه از آیات سوره “هل اتی” در شأن امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی بابیان اینکه ده‌ها آیه دیگر از قرآن بر ولایت امیرالمؤمنین(ع) دلالت دارند، خاطرنشان کرد: ما هرچه در توان داریم نباید در زمینه ولایت اهل بیت(ع) کوتاهی کنیم زیرا در قرن‌های گذشته شیعیان در غدیر جشن داشتند و دسته‌های شادی به راه می‌انداختند ولی به‌مرور زمان فراموش شد و باید کوتاهی‌هایی که در گذشته داشتیم را جبران کنیم.
وی بابیان اینکه در آستانه شهادت امام باقر علیه‌السلام هستیم، افزود: هفتم این ماه روز شهادت امام باقر علیه‌السلام است و هشتم این ماه یوم الترویه روز حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه به سمت کربلا است، نهم ذی‌الحجه روز عرفه و روز شهادت حضرت مسلم(ع) و دهم ذی‌الحجه روز عید قربان از اعیاد بزرگ مسلمین است و ما نباید تعظیم شعائر را در این ایام فراموش کنیم.
کارشناس مسائل دینی با اشاره به لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این روزها، گفت: در این روزها مراجع معظم شیعه و رهبر معظم انقلاب بارها سفارش به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی داشته‌اند و خودشان هم ملتزم به رعایت امور بهداشتی هستند.

وی با اشاره به زندگی امام باقر علیه‌السلام گفت: در کتاب ارشاد شیخ مفید روایتی نقل شده است که آن تعداد روایاتی که در موضوعات فقهی تفسیری و احکام از امام باقر علیه‌السلام به ما رسیده از هیچ‌کدام از ائمه(ع) نرسیده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی اظهار کرد: مجموع روایاتی که از امام مجتبی علیه‌السلام تا امام عسکری علیه‌السلام به ما رسیده ۶۰ هزار حدیث است که از این تعداد ۳۸ هزار حدیث از امام صادق علیه‌السلام، ۹هزار حدیث از امام باقر علیه‌السلام، ۱۱۰۰ حدیث از امام حسن علیه‌السلام، ۲۴۰۰ حدیث از امام حسین علیه‌السلام، ۱۶۰۰ حدیث از امام سجاد علیه‌السلام، ۳۰۰۰ حدیث از امام کاظم علیه‌السلام، ۲۶۰۰ حدیث از امام رضا علیه‌السلام، ۹۰۰ حدیث از امام جواد علیه‌السلام، و از امام هادی علیه‌السلام و امام عسکری علیه‌السلام هرکدام ۵۰۰ حدیث به ما رسیده است.
وی با اشاره به عظمت حرکت علمی و فرهنگی امام باقر و امام صادق علیهماالسلام، گفت: شیخ مفید در کتاب ارشاد می‌فرماید شیعه قبل از امام باقر علیه‌السلام مناسک حج خود و حلال و حرام را به‌خوبی نمی‌دانستند زیرا فرصتی برای نشر معارف اهل‌بیت(ع) مهیّا نشده بود.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها یکی از نقشه‌های شوم بنی‌امیه نسبت به اهل بیت(ع) را منزوی کردن آنان دانست و تصریح کرد: بنی‌امیه کاری کردند که مردم به اهل‌بیت(ع) مراجعه نکنند و به دنبال از بین بردن مرجعیت علمی اهل بیت(ع) بودند؛ از امام صادق علیه‌السلام در علل‌الشرایع نقل شده است که دشمنان کاری کردند که اگر امیرالمؤمنین(ع) مسئله‌ای را بیان می‌کردند جامعه کاملاً بر خلاف ایشان عمل می‌کرد و از ایشان سؤال می‌پرسیدند تا هرچه گفتند بر ضد آن عمل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha